Viestin lähetti MS
Menepä joskus oikeasti kokeilemaan ammuntaa jonkun kokeneemman ampujan kanssa niin tulet huomaamaan, että ei sen kympin ampuminen niin helppoa ole ja varsinkaan kilpailutilanteessa, jossa on yleisöä katsomassa.
Kyllä ampujankin pitää olla hyvässä fyysisessä kunnossa. En nyt kuitenkaan millään yleisurheilijan tasolla.
Ammunta olympialaisissa vatiii todella kovaa keskittysmiskykyä. Pitää pystyä todella keskittymään omaan suoritukseen ja sulkea kaikki ulkopuoliset häiriötekijät pois.
Jos ammunta olisi niin helppo laji niin miksi täydellistä sarjaa on niin vaikea ampua?
Laitan vielä selvennykseksi kaikille, että tarkoitin tuolla ammunnalla nimenomaan tätä ilmakivääri ammuntaa, mutta sinä varmasti tiesitkin sen.
Kun puhut tuosta kokeilemaan menosta, niin en minä väittänytkään, että esim. minä pystyisin ensimmäisellä tai 10 ensimmäisellä kerralla ampumaan täydellistä sarjaa. Tarkoitin, että loppupeleissä tuo laji ei paljon voi vaatia, että pystyy nousemaan esim. vaikka olympiajoukkueeseen. En ole missään nimessä väittänyt, että se olisi helppoa heti yhtään kenellekään, mutta muutaman vuoden harjoittelulla ja kilpailulla uskoisin kenen tahansa masameikäläisen (joka omaa keskiverto aivokapasiteetin ja hyvän näön) pystyvän nousemaan maailman eliittiin tai ainakin lähelle sitä. Tämä siis on vaan minun käsitykseni ja älkää vaan nyt kääntäkö tätä niin, että väittäisin siihen pystyttävän ilman harjoittelua vaan tosiaankin kaikki lajit tarvitsevat harjoittelua, mutta joihinkin lajeihin ei vaadita paljoa, että huipulle pääsee. Jos jollakin olisi tosiaan enemmänkin faktaa tuosta lajista, niin olisin kyllä kiinnostunut kuulemaan ja sanon vielä senkin, että saatan olla väärässä tässä arvionnissani, mutta arvioni onkin vain televisiosta nähtyä eikä niinkään faktaa.
Juuri nyt tulee televisiosta ilmapistooli skabat ja mielestäni tuo vaatii jo hiukan enemmän kuin ilmakivääri ammunta lajina. Mutta silti kun puhuit niistä hyväkuntoisista ihmisistä, niin kyllä tuollakin näyttäisi yhtenä esimerkkinä tästä olevan suoraan tietokonepöydän vierestä CS:sää pelaamasta repäistyn bissellä ja pizzalla rakennetun kehon omaava jo neljänkympin ylittänyt Kiinalainen.
Edit: Tämä Kiinalainen josta puhuin, voitti sitten tuon ilmapistooli ammunnan ja hänen ikänsä oli 43 vuotta.
Viimeksi muokattu: