Olen aiemminkin kysynyt, mutta vastaus on jäänyt saamatta. Eli mitä lähteitä sinulla on näiden kirjoitusten pohjaksi?
Centre Bellille vastasin näin muun muassa tuonne TPS:n muistelupuolen aihealueelle tänä keväänä eli huhtikuussa 6.4 aikoihin näin ja ote on hyvin pitkästä viestistä johon kuitenkin poimin edelleen melkoisen pitkästi kertoen oleellisimmat asiat:
''Itsessään lähetyksistä:
Vaikka näin pitkästi onkin jo juttua tullut niin useimmiten siis muisteltuja tietoja on löytynyt yhtä useimmiten vanhoista sanomalehdistä tai niiden lehtiarkistoista.
Joskin ilman muuta sitten mitä vanhempaan päähän mennään niin niitä ei aina tietysti merkitty välttämättä sanomalehtiin tai erikoisesti unohdettiin kertoa vaikkapa itse televisiointia koskevalle sivulle sen tiedon ollessa sitten merkitty muualle lehteen tai huonoimmillaan täysin toiseen lehteen!
Toisinaan erinäisiin lähetyksiin tiedon löysi mahdollisesta televisioinnista vain mikäli lehtiin oli esimerkiksi sanomalehden otteluselostuksessa mainittu vienosti ilmaisten, että ehkä tänä iltana tämä ottelu nähdään tai nk. Joutsenruutuun mennessä Tohlopissa on lähetys kuvattu purkkiin ja tullaan näyttämään kun ehditään.
Olihan sekin imartelevaa, mutta joskus vähän perin ärsyttävää.
Kai niitä kirjoittajia aikanaan lienee tosiaan pelottanut niin perin hirveästi muka oletettu katsojakato jäähallilta kotiin jääden.
Ja välillä erinäisten lehtien yleisönosastoilla sitten oltiin närkästyneitä siitä, että toisinaan oltiin valvottu myöhään tai lykätty mahdollisesti vaikkapa ennen silloiseen päivävuoroon lähtöä töihin menoa kun odoteltiin mahdollista kiekkolähetyksen alkua kotimaisesti puhuen.
Muutoin on pitänyt valitettavasti näin jossain määrin nuoremman polven ihmisenä ikävä kyllä luottaa osin vanhemman veljeni, serkkujeni, ystävieni kuten myös heidän vanhempien tuttujensa tai esimerkiksi setäni tai isäni sanaan siitä, että jokin tietty lähetys on toden totta tullut televisiosta tai he ovat aikanaan sen muulla tavoin viime hetkellä joistakin muista syistä onnistuneet näkemään.
Viimekätisenä, mutta joissakin tapauksissa melkein pakkotilanteena on pitänyt selvittää ja kaivella erinäisiä lähetyslokipapereita ja toivoa sitten mahdollisten lähetysten tulleen juurikin esimerkiksi TV2:n nk. Joutsenruudulle tai ihan heti päivän alkuun sitten periaatteessa kuin seuraavana päivänä tai lähipäivinä pelatusta ottelusta.
Välillä toki kaukaisemmaltakin päivältä puhuen.
YLE kun harrasti välillä sellaistakin toimintaa milloin ei aina voinut laittaa myöhäislähetyksiä tai kun ei erikseen haluttu pitää lähettimiä erikseen öisin auki.
Ja onhan tälläkin palstalla välillä kerrottu erinäisistä otteluista muistoja vaikkakin hajanaisesti vuosien mittaan ja niiden yhdistely on tietysti ollut vaikeaa kun on pitänyt luottaa jonkun tietyn yksityiskohdan pitävän paikkansa ja ihme kyllä yleensä ne ovat pitäneet kuin, että ei.
SM-Liigasta ja SM-Sarjasta tätä edeltäen on toden totta tullut paljon enemmän TV-materiaalia kuin mitä itse osasin odottaa silloinkin kun niistä aiemmin tuonne TV-puolelle aloin kirjoittamaan.
Sitten on tietysti yksi harmittava juttu:
Joskus sitä hienoa, yksityiskohtaista TV-lähetysmuistelua tulee niin perin harvoin, että niistä muistava henkilö ne voi myös unohtaa!
Esimerkiksi tämänkin palstan yksi nimimerkki tiesi tai kertoi tietävänsä paljon Jokerien vuosien 1969-1971 TV2:n lähetyksistä ihan uskomattomankin paljon, mutta kun en itse erittäin harmillisesti muistanut kysyä häneltä silloin ajankohdassa (Tämä tilanne tapahtui silloin alkuaikoina TV-aihealueen puolella kun käyttämäni lehti ei tietenkään silloisella ruotsinkielisellä alueella vielä kertonut TV-Ohjelma 2:n ohjelmatietoja.) ja kun viimein kysyin noista niin hän ei ole sitten mihinkään kyselyyni vastannut.
Useammasta kyselystäni huolimatta.
Harmittavasti vaikka olin kyllä valmis silloin ja edelleenkin lähettämään tarpeellista taustatietoa sen mukaan mitä hän ehkä saattaisi muistaa.
Kun en usko sen tietenkään olevan loukkaavaa tai tahallista, mutta eihän sitä tietysti voi mitään jos ei muista!
Vaikka siinä mielessä vähän harmittaa, että hän niin kovin tuntui ainakin asioista tietävältä ja sitten ei edes vaikka vain kerro juurikin olevansa yhtä harmittavasti muistamatta.
Loppuun voinee sanoa tuohon muuhun kysymykseen sekä että!
Siis kyllähän noita kiinnostavampia urheilun TV-lähetyksiä on tullut löydettyä muusta suhteesta puhuen ja osin on liittynyt ammattiin kun olenhan minä siis urheilutoimittaja ammatiltani.
Mikäli kotimaista jääkiekkoa vaikeampia YLE:n vanhempina päivinä näyttämiä lajeja haluaisi miettiä niin juurikin sitä vaikeampi pala on ollut löytää tai edes ajatella löytävänsä nk. Wanhan Ajan YLE:n NHL-lähetyksiä tai näin esimerkiksi mitä tahansa vuosien 1975-1980 väliltä olleita F1-kisoja suomeksi selostettuna YLE:n kanavilta vaikka onhan niitäkin tullut etenkin murheellisesti edesmenneen Juha Jokisenkin selostamana ties kuinka paljon!''
Näin siis vastaten ja on toki muitakin yhteyksiä näinä vuosina jolloin välillä olen kertonut noita eri lähteitä aina kun olen vain ehtinyt/löytänyt/muistanut mainita ja muun muassa esimerkiksi nuo 1980-luvun alkupuolen SM-Liigan lähetykset on mainittu yhtä muun muassa Liigatähdet-kirjassa.