Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 257 869
  • 7 378

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Miksi ihmeessä työt pitää aloittaa niin vitun aikaisin aamusta. Eikö niitä sitten voi tehdä myöhempään. Rasittavaa herätä hemmetin aikaisin. Varsinkin kun on nukkunut viimeiset kolme kuukautta niin pitkään kuin haluaa.

Tällaiseen aikaan herääminen on kyllä aivan vitun perseestä. Ei ihmistä ole tähän luotu. Menee koko päivä pilalle kun ainakin itse olen ihan koomassa koko ajan.

Teillä ei varmaan ole mitään rytmiä, vaan nukutteko vapaapäivinäkin pitkälle päivään? Minulle itselle on äärettömän helppoa nousta aamusta jo ylös kun on monta vuotta putkeen tottunut heräämään ajoissa. Vapaapäivinäkin. Oikeastaan on helvetin vaikeaa koittaa nukkua pitempään.
 

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Teillä ei varmaan ole mitään rytmiä, vaan nukutteko vapaapäivinäkin pitkälle päivään? Minulle itselle on äärettömän helppoa nousta aamusta jo ylös kun on monta vuotta putkeen tottunut heräämään ajoissa. Vapaapäivinäkin. Oikeastaan on helvetin vaikeaa koittaa nukkua pitempään.

Nukun oikeastaan aina niin pitkään kun vain suinkin pystyn. Jos herään herätykseen niin päivä on yleensä aina vituillaan ja jos haluan nousta ylös ennen yhtätoista niin siihen tarvitaan kelloa. Sama "ongelma" mulla on ollut aina. Jo ihan muksuna oli kauhea ongelma koittaa saada meikäläistä rahdattua päivähoitoon ja koko peruskouluaika oli jatkuvaa myöhästelyä kun en päässyt ylös tarpeeksi aikaisin aamulla.

Tuo rytmin vaihto ei itsellä kyllä mitenkään onnistu. 6 kuukautta putkeen aamuherätys 5.30 ja joka vitun aamu se oli yhtä vaikeaa riippumatta siitä milloin meni nukkumaan. Ja aina kun oli mahdollisuus nukkua vähänkään pitempään niin se käytettiin hyväksi. Ei ole ainakaan meikäläistä suunniteltu aamutöihin.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nukun oikeastaan aina niin pitkään kun vain suinkin pystyn. Jos herään herätykseen niin päivä on yleensä aina vituillaan ja jos haluan nousta ylös ennen yhtätoista niin siihen tarvitaan kelloa. Sama "ongelma" mulla on ollut aina. Jo ihan muksuna oli kauhea ongelma koittaa saada meikäläistä rahdattua päivähoitoon ja koko peruskouluaika oli jatkuvaa myöhästelyä kun en päässyt ylös tarpeeksi aikaisin aamulla.

Tuo rytmin vaihto ei itsellä kyllä mitenkään onnistu. 6 kuukautta putkeen aamuherätys 5.30 ja joka vitun aamu se oli yhtä vaikeaa riippumatta siitä milloin meni nukkumaan. Ja aina kun oli mahdollisuus nukkua vähänkään pitempään niin se käytettiin hyväksi. Ei ole ainakaan meikäläistä suunniteltu aamutöihin.

Itsekin diggaan nukkua. Tosin mulla varmaan lääkkeetkin osaltan vaikuttaa siihen, että aina väsynyt ja päivään kiinni pääsemiseen menee helposti 3h. Olen ollut myös penskasta asti tosi pitkä uninen. Aina olen nukkunut pitkään jos minnekään menoa ei ole. Nyt olen "duunissa" käynyt 4kk ja herätys 4:sti viikossa on klo 07. Aina se on yhtä vaikeaa, mutta noussut kuitenkin olen, joskus tosin on mennyt lähemmäs kahdeksaan kun ylös olen selvinnyt ja dösä lähteekin jo kakskytviisyli niin kiirettä on meinnut pukata. Mutta tänä aamunakin oli tosi tuskaista ylös nouseminen ja heräsin päivään sitten siinä kymmenen jälkeen vaikka ihan ajoissa töihin meninkin, pää vaan oli jumissa.

Ihmisten olisi hyvä ymmärtää, että jotkut on automaattisesti aamuvirkkuja, toiset taas eivät ja näin se vaan menee. Itse olen pitkä uninen vaikka menisin töihin 10v joka aamu klo 6. Ei se muutu miksikään. 10h on se minimi minkä vaatii, viimeyönä nukuin 7,5h ja vaikeaa oli. Ennen kuntouttavaa nukuin helposti 12h.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Tee kuten minä. Menen töihin illaksi klo 21 ja kotiinlähtö koittaa aamulla klo 8. Tämä toistetaan seitsemänä yönä peräkkäin ja seuraavana seitsemänä yönä tehdään mitä lystää (paitsi se, että oon perheelinen, niin estää, mutta kuiteski).

Tekisin jos kykenisin. Nyt vaan on sellainen tilanne, että pakko mennä aamuun ja vielä herätä hieman aiemmin kuin yleensä tottunut kouluista. Töistä pääsee sitten toki hyvissä ajoin pois, mutta mielummin menisin myöhempään ja tulisin myöhempään. Toistaiseksi se ei vaan ole mahdollista ja toki tämäkin tästä kohta loppuu kun tulee armeija katkaisemaan kaiken muun.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Teen jatkuvaa kolmivuorotyötä ja minulle vaikeimpia ovat kaikella tapaa aamuvuorot. Inhoan aikaisia herätyksiä, olen aina ollut aamu-uninen ja siksi jo peruskoulussa päivän ensimmäiset tunnit olivat vaikeita kun uni meinasi tulla kaiken aikaa silmää - täsmennys, meillä ei lapsena valvottu viikolla myöhään vaan nukkumaan mentiin varhain jotta yöuni olisi ollut riittävä.

Aiemmin Postilla tein pääsääntöisesti vain iltaa ja yötä ja se oli todellista juhlaa minulle nykyiseen verrattuna, nyt ne aamuvuorot tekevät elämästä toisinaan yhtä tuskaa. Joten nykyään aina kun on mahdollista nukkua niin nukun kymmeneen tai yhteentoista, ja yövuorojen jälkeen kolmeen saakka. Se on kummallista, että yövuorojen jälkeen riittää unen pituudeksi sellaiset kuusi tuntia ja sen jälkeen olen aivan pirteä mutta jos yöllä nukun kuusi tuntia ja joudun heräämään 5:30 ehtiäkseni aamuvuoroon olen kuin perseeseen ammuttu karhu.

vlad.
 

Nick Neim

Jäsen
Se on kummallista, että yövuorojen jälkeen riittää unen pituudeksi sellaiset kuusi tuntia ja sen jälkeen olen aivan pirteä mutta jos yöllä nukun kuusi tuntia ja joudun heräämään 5:30 ehtiäkseni aamuvuoroon olen kuin perseeseen ammuttu karhu.

vlad.

Tämä. Usein tuli vedeltyä yövuorojen jälkeen 5 tunnin "yö"unia, mutta ei väsyttänyt tippaakaan. Seuraavakin yövuoro meni erittäin kevyesti, suurempaa väsymystä ei päässyt iskemään oikein missään vaiheessa.

Mikäli menen aamuvuoroon, on mulla herätys 4.45, joskus 4.30. Riippuu vähän. Joka tapauksessa tuli kikkailtua unirytmin kanssa niin, että joskus pääsi jo 22 aikaan koisimaan, vaikka normaalisti en siihen millään meinaa pystyä. Eipä auttanut ei, vaan väsymys oli valtava. Päiväunet töiden jälkeenkään ei helpottanut asiaa lainkaan. Nykyisin vaihdankin jokaisen aamuvuoron pois, minkä vaan kykenen. Ei todellakaan ole mun juttu, vaikka moni meidänkin duunipaikalta mieluiten tekevät aamuja.

Parisen vuotta sitten lomat kului rytmillä 4-5 aikaan nukkumaan, 14-15 aikaan sängystä ylös. Nykyisin ei lomilla ihan tuollaista rytmiä ole, vaan se on siirtynyt paria tuntia aikaisemmaksi. Paitsi jos ilta menee dokatessa.
 

passenger

Jäsen
Ei avaudu nukkumis- tai heräämisongelmat. Olen luonnostani kai enemmän aamuvirkku, mutta mikään kellonaika tai työvuoro ei ole toistaan pahempi minulle. Pääsen unien pituudesta riipumatta ylös silloin kun kello soi, eikä vähätkään unet haittaa mitenkään skarppina olemista, enkä tarvitse aikaa päästäkseni asioihin kiinni lyhyiden unien jälkeen. Ei myöskään avaudu torkkutoiminnon käyttö herätyskellossa, miksi vitussa sitä ei voi nousta heti, kun on aika.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei myöskään avaudu torkkutoiminnon käyttö herätyskellossa, miksi vitussa sitä ei voi nousta heti, kun on aika.

Tämä ei avaudu itsellekään. Mikä pointti siinä torkun painamisella on?

Itsellä herääminen ei ole normaalisti ongelma, mutta hetken päästä alkaa väsymys painamaan jos unta on tullut alle 8 tuntia. Olen myös huomannut sen, että vähillä unilla 3-5h herään huomattavasti virkeämpänä kuin 6-8 tuntia nukkuneena. Tähän tosin taitaa vaikuttaa REM-unet sun muut.
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tämä ei avaudu itsellekään. Mikä pointti siinä torkun painamisella on?

Ei siinä mitään järjellistä pointtia varmaan olekaan. Minulla herätys on 06:50, jonka jälkeen kaksi 10min torkkua. Lisäksi pitää olla toinen herätyskello kauempana pöydällä, koska joskus tulee väsyksissä painettua "lopeta"-painiketta vahingossa. Tämä toinen herätyskello soi 07:15.

Typerä tapa kieltämättä, mutta kai sen on tarkoitus valmistaa siihen varsinaiseen heräämiseen.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Ei myöskään avaudu torkkutoiminnon käyttö herätyskellossa, miksi vitussa sitä ei voi nousta heti, kun on aika.

Siksi, kun ei jaksa. Minulla soi herätyskello useita kertoja aamussa. Ehdin nukahtaa niiden välillä, mutta joka heräyksellä olen edellistä pirteämpi. Ehkä kolmannella tai neljännellä kerralla on jo sen verran virtaa että jaksaa kammeta ruhonsa ylös.
 

motamoro

Jäsen
Siksi, kun ei jaksa. Minulla soi herätyskello useita kertoja aamussa. Ehdin nukahtaa niiden välillä, mutta joka heräyksellä olen edellistä pirteämpi. Ehkä kolmannella tai neljännellä kerralla on jo sen verran virtaa että jaksaa kammeta ruhonsa ylös.

Ilmeisesti ihmisiä on erilaisia (no shit!). Vaikka en ole aamuihminen niin paljon mielummin nousen kerralla ylös kuin monta kertaa koen tuskaisen heräämisen. Lisäksi vieroksun torkkuja, koska välillä herätyskellossa ja puhelimessa torkku ei ole herättänyt tai sitten olen vajonnut johonkin Mariaanien haudan syvyiseen uneen enkä vain yksinkertaisesti ole herännyt.

Varsinkin jos herätysvälineen sijoittaa niin kauas, että joutuu sen sammuttaakseen ottamaan muutamia askelia niin herääminen on helpompaa, eikä tule kiusausta sammuttaa sitä sängystä.

Ketjun aiheeseen, minullekaan ei avaudu torkku-systeemi. Vituttaa vielä joinain aamuina herätä tyttöystävän torkkuun monta kertaa, onneksi olen kouluttanut häntä irtautumaan tästä kirotusta ominaisuudesta melko hyvin.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä pointti siinä torkun painamisella on?
No se, kun unisena aamupöhnässä saa kääntää kylkeä ja jatkaa unia, vaikkakin vaan pari minuuttia. Parempaa tunnetta ei olekaan. Torkutan joskus vapaapäivisin tuntikausia ihan vaan sen takia kun nukahtaminen on niin mukavaa. Samoin jostain syystä muistan uneni huomattavasti paremmin torkuttaessani, mistä lie johtuu.
 

pehtoori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, HPK
No se, kun unisena aamupöhnässä saa kääntää kylkeä ja jatkaa unia, vaikkakin vaan pari minuuttia. Parempaa tunnetta ei olekaan. Torkutan joskus vapaapäivisin tuntikausia ihan vaan sen takia kun nukahtaminen on niin mukavaa. Samoin jostain syystä muistan uneni huomattavasti paremmin torkuttaessani, mistä lie johtuu.

Täysin samalla tavalla toimin myös minä, lisäyksenä JjZz:n viestistä kohta "joka heräyksellä olen edellistä pirteämpi." Tänä aamunakin meni 70 min torkuttaessa, 10 minuutin välein. Ja pirteänä sai töihin lähteä, mahtava uni tuoreessa muistissa.

Ei se torkku mikään Perkele ole.
 

pehtoori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, HPK
On se, jos vaimo torkuttaa, kun itse saisi nukkua..

Tottahan tuokin, en ottanut tuossa sivullisia huomioon. Mutta itse jouduin vuosikaudet kärsimään torkuttomuudesta ex-naisteni ollessa nopeita herääjiä. On tästä sinkkuudesta sentään jotain hyötyä. Saa herätä miten ite lystää.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänään mentiin torkuilla, aivan niinkuin lähes joka aamu. Harmi vaan, että nukahdin sitten eikä torkku enää soinutkaan. Siinä sitten tunnin uusintalähdön jälkeen säpsähdin jotta mitäs vittua minä vielä tässä teen ja hitusen myöhässä tänne kuntouttavaan. Onneksi täällä ei ole orjapiiskureita eikä heti pistetä raastupaan jos vähän myöhästyy. Mutta itse aiheeseen, että mulla hyvinkin pitkälti samat jutut mitä esim. pehtoori tuossa kertoi.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ei avaudu, onko palstan TosiFani opettaja vai ei. Ja jos on, niin millä avuin?

En ymmärrä tästä kaupasta juurikaan mitään, mutta muutama asia ihmetyttää. Käsittääkseni Nokia on surkeassa kunnossa Elop:n tullessa johtajaksi eli syyttävän sormen pitäisi osoittaa häntä edeltäviä johtajia.

Minulle ei kerta kaikkiaan avaudu, mikä saa ihmisen laittamaan henkilön nimen perään kaksoispisteen. Vai onko TosiFani ymmärtänyt väärin, ja luulee Elopin olevan lyhenne. Ai niin, mutta silloinhan se pitäisi kirjoittaa kokonaan isolla.

Erikoinen velikulta, joka on äidinkielen erikoisuuksillaan kummastuttanut aikaisemminkin.
 

Masentaja

Jäsen
Itse oon torkuttaja, joskus jopa samalla puhelimella mutta kahdella eri kellolla. Torkkuväli on 5min. Se vaan on niin siistiä lyödä pää tyynyyn kun on tökännyt torkkunappia. Mulla on puhelin pöytätelineessä sängyn vieressä niin helppo tökätä torkku. herätyksen poistoon vaatii pyyhkäisyn niin todennäköisyys on pieni että tulee vedettyä fail. Ja jos oikeasti on vaikea herätä, niin on olemassa softia siihen että pitää suorittaa joku tehtävä (matematiikkaa, muistipeliä, jne) että aivot herää.
 

DefenceX

Jäsen
Itse kuulun tähän samaiseen torkuttajien poppooseen. Olen jopa tässä suhteessa, niin perverssi, että saatan vapaallakin laittaa herätyksen jo 04:30 aikaan ja sitten 30-45min välein uuden torkun. Tätä teen siis monia tunteja putkeen ja heräilen yleensä 10:00-11:00. Mikään ei yksinkertaisesti voita sitä tunnetta, kun saa nukahtaa uudelleen.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Minäkin torkutan, mutten pitkään. Ja vain ja ainoastaan sen takia, että aamulla ennen töihin lähtöä tekee mieli olla rakkaan puolison lähellä hetki pidempään. Yleensä torkutan 10-15 minuuttia.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Ei avaudu, onko palstan TosiFani opettaja vai ei. Ja jos on, niin millä avuin?

Jos en ihan väärin ole ymmärtänyt, TF on tarkkisluokan luokanvalvoja tms. Siellä taidetaan kysyä ihan ensimmäisenä jotain muita taitoja kuin oikeinkirjoitusta.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Ei avaudu, miten joku voi kannattaa jotain toista maata silloin, kun vastassa on Suomen jalkapallomaajoukkue. Perjantaina stadionilla tulee olemaan tuhansia suomalaisia, jotka kannustavat ottelussa espanjaa. Itselleni täysin käsittämätön ilmiö, joka vetää todella hiljaiseksi.

Tiedän, että suomalaiset rakastavat menestyjiä, mutta voi vittu...!
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Tiedän, että suomalaiset rakastavat menestyjiä, mutta voi vittu...!
Hyvin harva rakastaa silti esimerkiksi HJK:ta, jonka pelaajia on maajoukkueen avauksessa normaalisti n. 37.
 

Hanhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, AS Roma
Ei avaudu, miten joku voi kannattaa jotain toista maata silloin, kun vastassa on Suomen jalkapallomaajoukkue. Perjantaina stadionilla tulee olemaan tuhansia suomalaisia, jotka kannustavat ottelussa espanjaa. Itselleni täysin käsittämätön ilmiö, joka vetää todella hiljaiseksi.

Tiedän, että suomalaiset rakastavat menestyjiä, mutta voi vittu...!

Ymmärrän pointtisi. Itse kyllä miettiny, miten käy jos Suomi ja Italia on joskus napit vastakkain karsinnoissa tai lopputurnauksen alkulohkossa. Suomen joukkuetta seurannut hyvin satunnaisesti 2000-luvulla, Italiaa suht tiiviisti 90-luvun alusta. Suomifutikseen oli hankala samaistua junnuna, kun tiesi ainoastaan sen Litmasen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös