Asia, joka ei avaudu minulle

• 1 326 563
  • 7 741
Suosikkijoukkue
in Sami we trust
Tuo on pidemmän päälle todella epäterveellistä. Toivottavasti asiaan löytyy vielä jokin ratkaisu.
Joo ja kun muistaakseni @Jannecky sai jonkun sydäninfarktin viime vuoden lopulla, niin väkisinkin funtsin että liian vähäinen unen määrähän saattoi tuohon olla vaikuttavana tekijänä. Kyllä ihminen melkein sen edes 7h keskimäärin tarttisi unta yössä. Jos jää alle viiteen niin siinä on sydän aika kovilla.

Ja on se kumma jos ei lääkkeitä tarvitsevalle ole saatavilla. On olemassa moniakin lääkkeitä jotka voisivat auttaa tuohon vaivaan. Aika omituista jos lääkärit suhtautuu asiaan välinpitämättömästi. Suorastaan perseestä.

Jannecky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joo ja kun muistaakseni @Jannecky sai jonkun sydäninfarktin viime vuoden lopulla, niin väkisinkin funtsin että liian vähäinen unen määrähän saattoi tuohon olla vaikuttavana tekijänä. Kyllä ihminen melkein sen edes 7h keskimäärin tarttisi unta yössä. Jos jää alle viiteen niin siinä on sydän aika kovilla.

Ja on se kumma jos ei lääkkeitä tarvitsevalle ole saatavilla. On olemassa moniakin lääkkeitä jotka voisivat auttaa tuohon vaivaan. Aika omituista jos lääkärit suhtautuu asiaan välinpitämättömästi. Suorastaan perseestä.
Tästä sanoin siellä sairaalassakin. Nekin oli vaan, että kun niihin jää koukkuun ja sit ei nuku muuten kun niillä. Vastasin, että enhän mä muutenkaan nuku, ja keskustelu päätty siihen.

Suosikkijoukkue
in Sami we trust
Tästä sanoin siellä sairaalassakin. Nekin oli vaan, että kun niihin jää koukkuun ja sit ei nuku muuten kun niillä. Vastasin, että enhän mä muutenkaan nuku, ja keskustelu päätty siihen.
Mä voin nyt kertoo omasta backstorystani sen verran, että mul todettiin vajaa 10 vuotta sit kesällä akuutti psykoosi, joka saattoi laueta osittain just siks kun en käytännössä nukkunut enää ollenkaan. Aloin näkemään harhoja ja kuvittelemaan omaavani telepaattisia kykyjä yms.

Tuosta kesästä lähtien olen syönyt olanzapiinia kohtuu pienenä annoksena (nykyisin enää 5mg illassa) paitsi vuosina 2019-2020 kun tein sen mitä ei ikinä saisi tehdä, yritin ainakin neljästi lopettaa psyykelääkityksen ilman lääkärin määräystä kammottavin seurauksin. En sentään joutunut takaisin osastolle mutta sanotaanko että sekään ei ollut kaukana.

Mut siis niin, tuo lääke on auttanut mua monessa asiassa mukaan lukien unensaannissa. Vuoden päästä olen syönyt tätä taas säännöllisesti sen 5v ajan mikä on minimisuositus, niin mietin että kokeilenko sillon kysyä lääkäriltä jos lääkitystä voitaisiin alkaa hiljalleen purkamaan (toki mielellään seurantajakson kera).

Mielellään en käyttäisi mitään lääkkeitä, mutta mieluummin elän lääkkeen kanssa suht terveenä kuin ilman ja lopetan nukkumisen niin että nuppi menee sekaisin.

Luulen että jos tän lääkkeen lopettaminen ei seuraavalla yrittämällä lääkärin seurannassakaan onnistu niin vedän näitä loppuelämän ja opettelen hyväksymään asian. Onhan mulla sit kans toi lapsuuden "yöepilepsia" taustalla, en tiiä miten paljon se vaikuttaa nykyisin aivoihin, mutta kyllähän mä silti esim. alkoholia voin juoda, kun en kuitenkaan mikään kännääjä ole.

Edit: ja tuo lääke ei tosiaan aiheuta riippuvuutta, toisin kuin osa vaataavanlaisista lääkkeistä.

Viimeksi muokattu:

Jannecky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mä voin nyt kertoo omasta backstorystani sen verran, että mul todettiin vajaa 10 vuotta sit kesällä akuutti psykoosi, joka saattoi laueta osittain just siks kun en käytännössä nukkunut enää ollenkaan. Aloin näkemään harhoja ja kuvittelemaan omaavani telepaattisia kykyjä yms.

Tuosta kesästä lähtien olen syönyt olanzapiinia kohtuu pienenä annoksena (nykyisin enää 5mg illassa) paitsi vuosina 2019-2020 kun tein sen mitä ei ikinä saisi tehdä, yritin ainakin neljästi lopettaa psyykelääkityksen ilman lääkärin määräystä kammottavin seurauksin. En sentään joutunut takaisin osastolle mutta sanotaanko että sekään ei ollut kaukana.

Mut siis niin, tuo lääke on auttanut mua monessa asiassa mukaan lukien unensaannissa. Vuoden päästä olen syönyt tätä taas säännöllisesti sen 5v ajan mikä oon minimisuositus, niin mietin että kokeilenko sillon kysyä lääkärltä jos lääkitystä voitaisiin alkaa hiljalleen purkamaan (toki mielellään seurantajakson kera).

Mielellään en käyttäisi mitään lääkkeitä, mutta mieluummin elän lääkkeen kanssa suht terveenä kuin ilman ja lopetan nukkumisen niin että nuppi menee sekaisin.

Luulen että jos tän lääkkeen lopettaminen ei seuraavalla yrittämällä lääkärin seurannassa onnistu niin vedän näitä loppuelämän ja opettelen hyväksymään asian. Onhan mulla sit kans toi lapsuuden "yöepilepsia" taustalla, en tiiä miten paljon se vaikuttaa nykyisin aivoihin, mutta kyllähän mä silti esim. alkoholia voin juoda, kun en kuitenkaan mikään kännääjä ole.
Sehän se on, että unettomuus saattaa aiheuttaa niin fyysisiä, kuin psyykkisiäkin vaivoja.
Mut ainakaan itellä tässä vajaa 30 vuoden aikana mitä mulla on sitä ollut, ei kukaan halua sitä hoitaa, tai määrätä jotain unilääkettä edes kokeeksi. Jonkun unettomuuden nettiterapian kävin myös, ja se vasta paskaa olikin! Ehkä joillain auttaa, itellä vaan pahensi tilannetta. Sit taas kun se ei toiminu, nostettiin kädet pystyyn.

Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
Sehän se on, että unettomuus saattaa aiheuttaa niin fyysisiä, kuin psyykkisiäkin vaivoja.
Mut ainakaan itellä tässä vajaa 30 vuoden aikana mitä mulla on sitä ollut, ei kukaan halua sitä hoitaa, tai määrätä jotain unilääkettä edes kokeeksi. Jonkun unettomuuden nettiterapian kävin myös, ja se vasta paskaa olikin! Ehkä joillain auttaa, itellä vaan pahensi tilannetta. Sit taas kun se ei toiminu, nostettiin kädet pystyyn.
Ikävä kuulla että ei haluta hoitaa. Itse kyllä aikanaan sain kokeilla useamman lääkkeen ja tämä nykyinen taisi olla seitsemäs mitä kokeilin ja tämä toimii kohtalaisen hyvin. Muut ei juurikaan.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Ikävä kuulla että ei haluta hoitaa. Itse kyllä aikanaan sain kokeilla useamman lääkkeen ja tämä nykyinen taisi olla seitsemäs mitä kokeilin ja tämä toimii kohtalaisen hyvin. Muut ei juurikaan.
Ihan sama kokemus, eli kyllä mulle oltiin jopa tyrkyttämässä lääkkeitä. Ja pitkään tulikin sitten vedettyä ihan nukahtamislääkkeitä, jota en kyllä suosittele välttämättä kenellekään, muuta kuin ihan akuutin unettomuuden satunnaiseen hoitoon. Mutta sitten kun noista aloin pyristellä eroon, niin noita jatkuvan hoidon lääkkeitä sitten tuotiin kyllä siihen kylkeen ja itsellä tärppäsi heti ekasta sopiva, jonka jälkeen unettomuus on mun osaltani ollut pääosin historiaa. Tässä toki sitten saattaa olla eroja yksityisen työterveyden ja julkisen terveyskeskuslääkärin osalta, erityisesti noita kolmiolla varustettuja nukahtamislääkkeitä ilmeisesti on huomattavan vaikea saada julkiselta. Mutta niihin tosiaan ei kannata edes ryhtyä, ellei pakko ole.

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika montakin kertaa, turhaan. Lekurien vastaukset on, että kun me ei oikein uskota noihin unilääkkeisiin, ja sä tuskin tuut koskaan nukkumaan kunnolla.
Kyllähän tämä vähän poliklinikasta riippuen on valitettavan usein vastauksena. "Ei voida tehdä mitään". Ei puutu kuin "sori siitä". Joidenkin asioiden kanssa on jo oppinut luovuttamaan ja elämään niiden kanssa ja itse hoitaen sitten vetänyt mikä parhaalta milloinkin tuntuu. Jotenkin tietyn alan lääkäreihin tämä käsien pystyyn nostaminen on pesiytynyt ihan kollektiivisesti eri paikkakuntien kesken, toisen alan lääkäreillä voi olla sitten hoitoa tarjoavaakin koulukuntaa. Yhtä kaikki, tämän maan terveyden"hoito"järjestelmä tuntuu olevan lähes kivikautisella tasolla edistyneimpiin verrattuna. Motto voisi olla "kun ei koita ei voi hävitä".

John Lidgett

Jäsen
Suosikkijoukkue
KouPa ( Kouvolan Paska)
Siis lätkässä ilman mailaa pelaaminen omalla puolustusalueella. Ei vaan mene mulle jakeluun, miksi sitä uutta mailaa ei voi hakea vaihtoaitiosta, vaan pyöritään siellä kentällä täysin hyödyttömänä. Okei, kun luistelee hakeman uuden tikun ja palaat takaisin, niin siinä menee ehkä joku 10-20 sekuntia ja sen ajan joukkue joutuu sinnittelemään yhden vajaalla. Eikö se nyt ole huomattavasti parempi vaihtoehto kuin se, että pyöritään joku parin minuutin vaihto omissa kuin alivoimaa pelaten, kun se mailaton kaveri on ihan pujottelukeppinä siellä?

Glove

Jäsen
Siis lätkässä ilman mailaa pelaaminen omalla puolustusalueella. Ei vaan mene mulle jakeluun, miksi sitä uutta mailaa ei voi hakea vaihtoaitiosta, vaan pyöritään siellä kentällä täysin hyödyttömänä. Okei, kun luistelee hakeman uuden tikun ja palaat takaisin, niin siinä menee ehkä joku 10-20 sekuntia ja sen ajan joukkue joutuu sinnittelemään yhden vajaalla. Eikö se nyt ole huomattavasti parempi vaihtoehto kuin se, että pyöritään joku parin minuutin vaihto omissa kuin alivoimaa pelaten, kun se mailaton kaveri on ihan pujottelukeppinä siellä?
Miten siinä kävikään silloin kun Sakun maila meni poikki Ruotsia vastaan ja Saku meni hakemaan mailaa?

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Välillä ihmettelen itsekin samaa, mutta usein näitä käy esimerkiksi alivoimalla, jolloin yhden kaverin poistuminen siitä 10 sekunniksi tuottaa lähes väkisinkin todella vaarallisen maalipaikan, koska jäljelle jää vain kolme pelaajaa, joille tilanne tulee yllättäen.

Tilanteestahan tuo vahvasti riippuu, mutta usein tuo yhden pelaajan yllättävä poistuminen oman alueen puolustustilanteesta voi sekoittaa puolustuspeliä niin pahasti, ettei sitä riskiä haluta ottaa. Mailaton pelaaja pystyy kuitenkin edelleen olemaan hyödyllinen.

Yksi suuri syy tuohon on, että pelaajan oman pääkopan sisällä tuntuu mahdottomalta se ajatus, että jättäisi oman puolustusalueen, kun vastustajalla on siellä kiekko.

John Lidgett

Jäsen
Suosikkijoukkue
KouPa ( Kouvolan Paska)
Välillä ihmettelen itsekin samaa, mutta usein näitä käy esimerkiksi alivoimalla, jolloin yhden kaverin poistuminen siitä 10 sekunniksi tuottaa lähes väkisinkin todella vaarallisen maalipaikan, koska jäljelle jää vain kolme pelaajaa, joille tilanne tulee yllättäen.

Tilanteestahan tuo vahvasti riippuu, mutta usein tuo yhden pelaajan yllättävä poistuminen oman alueen puolustustilanteesta voi sekoittaa puolustuspeliä niin pahasti, ettei sitä riskiä haluta ottaa. Mailaton pelaaja pystyy kuitenkin edelleen olemaan hyödyllinen.

Yksi suuri syy tuohon on, että pelaajan oman pääkopan sisällä tuntuu mahdottomalta se ajatus, että jättäisi oman puolustusalueen, kun vastustajalla on siellä kiekko.

Kiitos, tämä avasi asiaa jonkun verran! Mutta silti pysyn jääräpäisesti kannassani, että noin niinkun yleissääntönä noissa tilanteissa pitäisi olla se, että joukkueen pitäisi pystyä tappaa tuo lyhyt alivoimahetki, kun uutta mailaa haetaan. Näen sen vastustajan pitkän hyökkäysmyllyn vaarallisempana asiana omalle joukkueelle.

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Kiitos, tämä avasi asiaa jonkun verran! Mutta silti pysyn jääräpäisesti kannassani, että noin niinkun yleissääntönä noissa tilanteissa pitäisi olla se, että joukkueen pitäisi pystyä tappaa tuo lyhyt alivoimahetki, kun uutta mailaa haetaan. Näen sen vastustajan pitkän hyökkäysmyllyn vaarallisempana asiana omalle joukkueelle.
Kysy Toskalan Vesalta lisää toimiiko sun idea?

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siinähän ei tehdä valintaa lyhyen alivoimahetken ja pitkän hyökkäysmyllyn välillä. Puolustavan joukkueen tavoitteena on tietysti purkaa tilanne mahdollisimman nopeasti, eikä mahdollistaa pitkää myllyä. Jos heti mailan menetettyään lähtee kyselemättä suoraan vaihtoon, niin se alivoimatilanteen yllättävyys ja äkillisyys tekee tilanteesta todella vaarallisen. Jos taas ei mene heti vaihtoon, niin tavoitteena on purkaa tilanne nopeasti, joka onkin yleensä se mitä tuossa lähdetään tavoittelemaan.

Kuten aiemmin mainitsin, niin pelaajan pääkopan sisällä tuntuu vaikealta ajatukselta lähteä hakemaan mailaa/vaihtoa ja jättää muut pelaajat taakse toivoen parasta. Jos sen 10 sekunnin aikana sitten omissa soi, niin fiilis on ihan kauhea.

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Siinähän ei tehdä valintaa lyhyen alivoimahetken ja pitkän hyökkäysmyllyn välillä. Puolustavan joukkueen tavoitteena on tietysti purkaa tilanne mahdollisimman nopeasti, eikä mahdollistaa pitkää myllyä. Jos heti mailan menetettyään lähtee kyselemättä suoraan vaihtoon, niin se alivoimatilanteen yllättävyys ja äkillisyys tekee tilanteesta todella vaarallisen. Jos taas ei mene heti vaihtoon, niin tavoitteena on purkaa tilanne nopeasti, joka onkin yleensä se mitä tuossa lähdetään tavoittelemaan.

Kuten aiemmin mainitsin, niin pelaajan pääkopan sisällä tuntuu vaikealta ajatukselta lähteä hakemaan mailaa/vaihtoa ja jättää muut pelaajat taakse toivoen parasta. Jos sen 10 sekunnin aikana sitten omissa soi, niin fiilis on ihan kauhea.
Onhan tuo ilman mailaa pelaaminen ihan harjoituksissakin opeteltu tilanne ihan pikkujunnuista lähtien, joten ei pitäisi kenenkään hämmentyä mailan pudotessa tai katketessa.

Viimeksi muokattu:

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Kai tuota mailattomana pelaamista on laskeskeltu ja tutkailtu.. Jos puolustat ilman mailaa niin pystyt tekemään aika paljon (tietysti sun puolustuspelaaminen heikkenee reilusti mutta kuitenkin) sen aikaa kunnes pääset vaihtoon. Jos taas lähdet yhtäkkiä vaihtoon niin se aika jonka olet pois on sitten tilanne 3vs5 alivoima.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy