Mainos

Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 302 382
  • 7 608

Jannecky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Keskiviikkona myyntiin tulleet kolmannen, neljännen ja mahdollisen kuudennen finaalipelin liput myytiin loppuun kolmessa minuutissa.

Ticketmaster-palvelun halvimmat lippuvaihtoehdot lähtevät 1200 Kanadan dollarista (noin 805 euroa), kertoo Kanadan yleisradioyhtiö CBC. Huippupaikasta kaukalon lähellä mahdolliseen kuudenteen finaaliin joutuu nykyisellään pulittamaan 12 000 dollaria (n. 8060 euroa).

Eli tuolla myydään lippuja peliin, mitä ei välttämättä edes pelata, ja ihmiset ostaa näitä tohon hintaan?

Vie sitten noilla hinnoilla perhe kattomaan lätkää.

Mietin myös tota, että myytiin loppuun kolmessa minuutissa, mutta silti lippuja saa vielä. Ilmeisesti kuitenkin kyseessä sitten jotain fansale lippuja.
 

Glove

Jäsen
Olisi kyllä hienoa, jos Raksilaankin pääsisi halvimmille paikoille kymmenesosalla siitä, mitä kalleimmat paikat maksaa. Voisin minäkin sitten käydä useammin jos lippu oilisi jotain 4 €.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Ei vain avaudu tämä GPS lentämisessä: Finnairin lento ei päässyt laskeutumaan GPS-häirinnän vuoksi Miten ennen GPS:ssää on onnistuttu lentämään vuosikymmeniä? Olen ollut siinä käsityksessä että ensin opetellaan lentämään sen perusteella mitä näkee "visual" ja sen jälkeen mittareiden perusteella "instrumental" ja olen aina kuvitellut että molemmilla tavoilla kyllä laskeutuminen onnistuu ihan ilman geepeeässää.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei vain avaudu tämä GPS lentämisessä: Finnairin lento ei päässyt laskeutumaan GPS-häirinnän vuoksi Miten ennen GPS:ssää on onnistuttu lentämään vuosikymmeniä? Olen ollut siinä käsityksessä että ensin opetellaan lentämään sen perusteella mitä näkee "visual" ja sen jälkeen mittareiden perusteella "instrumental" ja olen aina kuvitellut että molemmilla tavoilla kyllä laskeutuminen onnistuu ihan ilman geepeeässää.
Eihän tuossa siitä ole kyse, että olisi mahdotonta lentää tai laskeutua ilman GPS:ää, mutta valtavasti turvallisempaa se on GPS:n kanssa. Siitähän lentoliikenteen kehityksessä pitkälti on kyse, että pyritään tekemään kaikesta mahdollisimman turvallista.

Yleensä GPS-häirintä taitaa johtaa siihen, että laskeudutaan toiselle kentälle, joka on häirinnän ulkopuolella. Jos se ei ole mahdollista, niin sitten laskeudutaan ilman GPS:ää.

Riskien minimoimista siis.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Eihän tuossa siitä ole kyse, että olisi mahdotonta lentää tai laskeutua ilman GPS:ää, mutta valtavasti turvallisempaa se on GPS:n kanssa. Siitähän lentoliikenteen kehityksessä pitkälti on kyse, että pyritään tekemään kaikesta mahdollisimman turvallista.

Yleensä GPS-häirintä taitaa johtaa siihen, että laskeudutaan toiselle kentälle, joka on häirinnän ulkopuolella. Jos se ei ole mahdollista, niin sitten laskeudutaan ilman GPS:ää.

Riskien minimoimista siis.
Aika heikko luotto lentäjien ammattitaitoon, jos ei osata laskeutua ilman kaiken maailman tietokoneellista apua.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika heikko luotto lentäjien ammattitaitoon, jos ei osata laskeutua ilman kaiken maailman tietokoneellista apua.
Edelleen, osaavat kyllä, mutta siinä on silti riskinsä. Etenkin, kun nykyään ilman GPS:ää laskeutuminen on poikkeuksellista, eikä jokapäiväinen normi.

Toistan siis, että kyse on riskien minimoimisesta.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Edelleen, osaavat kyllä, mutta siinä on silti riskinsä. Etenkin, kun nykyään ilman GPS:ää laskeutuminen on poikkeuksellista, eikä jokapäiväinen normi.

Toistan siis, että kyse on riskien minimoimisesta.
Ymmärrän kyllä että riskejä minimoidaan, mutta kun vuosikymmeniä lennetty ilman GPS ja varmasti jokainen lentäjä opetetaan laskeutumaan ilman moista, niin missä se riski tuossa on? Miksi ihmeessä ei laskeuduta vaan Joensuuhun vaan lennetään hitosti rahaa tuhlaten takaisin Helsingin maalaiskuntaan? Nuo nykykoneet kuitenkin osaavat laskeutua käytännössä itsestään oli GPS tai ei. Ei siis vieläkään mene jakeluun miten joku GPS häirintä estää laskeutumisen jonnekin Pohjois-Karjalaan.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ymmärrän kyllä että riskejä minimoidaan, mutta kun vuosikymmeniä lennetty ilman GPS ja varmasti jokainen lentäjä opetetaan laskeutumaan ilman moista, niin missä se riski tuossa on? Miksi ihmeessä ei laskeuduta vaan Joensuuhun vaan lennetään hitosti rahaa tuhlaten takaisin Helsingin maalaiskuntaan? Nuo nykykoneet kuitenkin osaavat laskeutua käytännössä itsestään oli GPS tai ei. Ei siis vieläkään mene jakeluun miten joku GPS häirintä estää laskeutumisen jonnekin Pohjois-Karjalaan.

Vuosikymmeniä on lennetty muunlaisia apulaitteita hyväksikäyttäen. Käytännössä kyseessä on ollut kentällä oleva antenni, joka lähettää tietoa ja kertoo lentäjille mihin tulee laskeutua. Nykyään kaikilla pikkukentillä ei ole laitteistoa maassa, koska se maksaa eikä kaikilla vähäliikenteisimmillä kentillä kannata kalliita järjestelmiä ylläpitää. GPS-järjestelmä on halvempi.

Tuossa videolla on kerrottu tarkemmin


 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ymmärrän kyllä että riskejä minimoidaan, mutta kun vuosikymmeniä lennetty ilman GPS ja varmasti jokainen lentäjä opetetaan laskeutumaan ilman moista, niin missä se riski tuossa on? Miksi ihmeessä ei laskeuduta vaan Joensuuhun vaan lennetään hitosti rahaa tuhlaten takaisin Helsingin maalaiskuntaan? Nuo nykykoneet kuitenkin osaavat laskeutua käytännössä itsestään oli GPS tai ei. Ei siis vieläkään mene jakeluun miten joku GPS häirintä estää laskeutumisen jonnekin Pohjois-Karjalaan.
Lentäminen on aina tarkkaa ja haastavaa hommaa. Nykyään se on turvallista, kun kaikessa panostetaan turvallisuuteen, mutta laskeutuminen ilman nykyaikaista teknologiaa on haastavampaa. Jos GPS:n merkitys olisi olematon, niin miksi sitä käytettäisiin ollenkaan?

Lentoliikenteessä on aika tarkat ohjeistukset ja toimintatavat, että turvallisuus menee kaiken edelle. Raha ei merkkaa mitään, kun tärkeintä on saada kone turvallisesti alas. Siksi pieneltäkin vaikuttavat asiat tehdään mahdollisimman turvallisesti, eikä oteta turhia riskejä. Rahaa siinä voi mennä, mutta siitä ei välitetä.

GPS häirintä on myös aina mahdollinen merkki muista uhkaavista asioista, koska se on usein tarkoituksellista. Jos ei tiedetä häirinnän tarkkaa syytä ja aiheuttajaa, niin ei haluta ottaa turhia riskejä.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Lentäminen on aina tarkkaa ja haastavaa hommaa. Nykyään se on turvallista, kun kaikessa panostetaan turvallisuuteen, mutta laskeutuminen ilman nykyaikaista teknologiaa on haastavampaa. Jos GPS:n merkitys olisi olematon, niin miksi sitä käytettäisiin ollenkaan?

Lentoliikenteessä on aika tarkat ohjeistukset ja toimintatavat, että turvallisuus menee kaiken edelle. Raha ei merkkaa mitään, kun tärkeintä on saada kone turvallisesti alas. Siksi pieneltäkin vaikuttavat asiat tehdään mahdollisimman turvallisesti, eikä oteta turhia riskejä. Rahaa siinä voi mennä, mutta siitä ei välitetä.

GPS häirintä on myös aina mahdollinen merkki muista uhkaavista asioista, koska se on usein tarkoituksellista. Jos ei tiedetä häirinnän tarkkaa syytä ja aiheuttajaa, niin ei haluta ottaa turhia riskejä.
Valideja asioita. GPS:aa käytetään lisäksi koneen lentosuunnitelmaan, reitin muutoksiin, tornissa, jne.
Kyllä kaikki lentoliikenteen osapuolet harjoittelevat myös tuhansia worst case- skenaarioita.
Itse olen miettinyt tuota häirintää laivojen kantilta. Niiden häirintä olisi (varsinkin pimeällä ja kovassa kelissä) erityisen vaarallista, vaikkakin asiansa osaava päällystö osaa luonnollisesti suunnistaa myös ilman gepsiä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)

Varmaan samat syyt kuin Tartton lennoissa.
@Simolainen @Nelfor @ernestipotsi @Czescku
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Asia joka minulle ei ole koskaan avautunut on korut. Tai lähinnä kalliit korut. Kyllähän koru voi tuoda ilmettä lookiin, mutta jos koru maksaa 50€ ja vieressä lähes samannäköinen koru maksaa 2000€, niin miksi kukaan ottaisi sitä 2000€ korua? Parantaako ne arvokkaammat materiaalit jotenkin käyttökokemusta?
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Se että miten @Jannecky jaksaa herätä joka ikinen päivä, viikonloput mukaan lukien aina ennen aamukuutta ja vieläpä postailla niin varhain jatkoaikaan.

Nimimerkillä, esim. tänään heräsin ite 11:35. :D
 

Jannecky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Se että miten @Jannecky jaksaa herätä joka ikinen päivä, viikonloput mukaan lukien aina ennen aamukuutta ja vieläpä postailla niin varhain jatkoaikaan.

Nimimerkillä, esim. tänään heräsin ite 11:35. :D
En jaksaiskaan, mut ku en saa ikinä nukuttua. Ihan sama mihin aikaan meen nukkuu, ni en saa enää tohon aikaan nukuttua, tai useimmiten vielä aikasemminkaan. Ei todellakaan mukavaa. Ja mitäpä sitä sit muuta siihen aikaan tekis :)
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
En jaksaiskaan, mut ku en saa ikinä nukuttua. Ihan sama mihin aikaan meen nukkuu, ni en saa enää tohon aikaan nukuttua, tai useimmiten vielä aikasemminkaan. Ei todellakaan mukavaa. Ja mitäpä sitä sit muuta siihen aikaan tekis :)
Mulla on tää sama. Ihan yhdentekevää venyttääkö nukkumaanmenon yli puolen yön (hirveää) - aina soi kukonlaulu päässä ennen kuutta. Viikonloppuna joskus teen niin, että ruokin kissat ja pööpöilen jotain hetken, ja menen ikään kuin päikkäreille. Pienellä väkisinmakaamisella olen joskus siinä sitten nukahtanutkin, ja saattanut nukkua jopa yli ysiin. Sitten on oltukin kuin pöhnässä pitkään, kun on kello ja äijä aivan sekaisin.
 
Itse en ole ainakaan viimeiseen 15 vuoteen herännyt myöhemmin kuin 7.00. Yleensä 99 % varmuudella herään ja nousen sängystä 5-6 aikaan, ihan sama, milloin menee nukkumaan (no ennen 23.00 en pysty nukahtamaan). Toki melkein joka yö herään myös vähän aiemmin, mutta silloin pystyn nukahtamaan uudestaan. Eli tosi harvoin tulee valvottua hirveän myöhään ja paras aika nukkumaanmenolle onkin aika tarkalleen 23.30. Jos valvon kahteen tai kolmeen herään silti klo 5-6. Päivällä en osaa nukkua yhtään, vaikka joskus meditoidessa voinkin vaipua sellaiseen puoliuneen.

Kaikki tykkää naureskella kellojen siirtoon liittyville "ongelmille", mutta itselläni menee aina se pari viikkoa tottuessa uuteen aikaan. Varsinkin, jos kelloja siirretään eteenpäin, kun joutuu tavallaan väkisin yrittämään aikaisemmin nukkumista. Rytmin siirto onnistuu noin 5 minuuttia per vuorokausi vauhdilla.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Meikällä tapahtuu totaaliputoaminen hyvinkin tarkkaan 21:30, silloin on hyvä olla valmiiksi vuoteessa. 22-05 on just passeli unirytmi itelle.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Minäkin heräisin noin 3-4 h unien jälkeen, mutta lääkkeillä sitten vähän enemmän. Onhan se kyllä surkeaa kun on tämmöinen vauvana opittu taito aikuisena unohtunut, mutta mennään pillereillä sitten kun ei muuten osaa.
Tähän sama.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Venäjä kiristää verotustaan. 13 %:n tasavero kaikille loppuu ja progressiivisuus aloitetaan. Ylin veroprosentti on 22. Yritysverokanta nousee 20 ->25 %.

'Verouudistuksen pitäisi myös vähentää pääoman ulosvirtausta Venäjältä eli oligarkkien ja muiden varakkaiden venäläisten rahan siirtämistä turvaan ulkomaille."

Tuota lainattua kappaletta en ymmärrä, eikä sitä sen enempää selitetä. Ehkä 3 000 000 euroa tienaavalle henkilölle ei veronkorotuksien jälkeen jää enää niin paljoa siirrettäviksi ulkomaille?
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Otteluiden, golfkisojen yms. häirintä juoksemalla kentälle kesken tapahtuman. Jos otteluliput myytäisiin vain tunnistetuille henkilöille ja lipun myyntiin/ostoon (sopimus/ottelutapahtuman lippu) sisältyisi lauseke: "lipun ostaja sitoutuu siihen, ettei häiritse ottelutapahtumaa menemällä kentälle tapahtuman aikana. Jos lipun haltija menee ottelun aikana kentälle, on ottelutapahtuman myyjällä oikeus sopimussakkoon, joka on 100 000 euroa", niin aika moni jättäisi juoksut tekemättä. Nykytekniikalla tämän pitäisi olla mahdollista, vaikka lippu alkuperäisen ostotapahtuman jälkeen myytäisiin jollekin toiselle. Lauseke voisi olla lipussa painettuna. Lisäksi sopimusoikeudellisesti myyjä ei voi siirtää parempaa oikeutta ostajalle kuin mitä itsellä on ollut. Eli jos lipun ostaa tuollaisella klausuulilla, niin lipun jälleenmyynti ei poista tuota ehtoa, etenkään, jos ehto on lipussa. Miksi näin ei tehdä? Eihän tämä tietysti kaikkiin tehoa: henkilöt, joilla ei ole fyrkkaa ollenkaan, eivät välitä vaikka sopimussakko olisi mitä. Veikkaan, että suurelle osalle kentälle ryntääjistä tällä olisi vaikutus. Liput ja ottelutapahtumiin osallistuminen ovat sen verran arvokkaita kokonaisuutena, etteivät aivan varattomat niihin juuri osallistu.
Sen jotenkin ymmärrän (julkisuus, omien rajojen kokeilu, vedonlyönti jne.), miksi näitä kentälle juoksijoita on. Ymmärtäminen on eri asia kuin hyväksyminen. En hyväksy. Se, mikä ei avaudu, on tuollaisen sopimussakon käyttämättä jättäminen, sillä asiaa (näiden estäminen) on varmasti pohdittu useammankin fiksun ihmisen toimesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös