Asia, joka ei avaudu minulle

• 1 295 970
  • 7 605

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eihän tämä korkkiratkaisu varmasti sitä ongelmaa täysin ratkaise, mutta aivan varmasti vähentää muovijätettä luonnossa ihan tuntuvasti. Veikkaan, että kahden vuoden sisällä ihmiset ovat jo omaksuneet sen, että se korkki pysyy siinä pullossa kiinni, ja se ei enää haittaa yhtään mitään. Asiaa ei tuoda esiin edes persujen vaalimainoksissa.

Kyllä minä uskallan väittää, että EU tasolla tällä saadaan useampi sata miljoonaa pullonkorkkia pois luonnosta per vuosi. Se on paljon.
Jokainen varmasti tämänkin asian suhteen käsittää eri tavalla sen, mikä on "tuntuvaa".

Muoviroskan määrä on luonnossa toki ihan vakavasti otettava asia, mutta toivoisin silti järkevämpiä ja tuntuvampia keinoja sen ehkäisemiseen. Jos halutaan vaikuttaa näin pienillä askeleilla, niin niiden pienten askeleiden tulisi olla vähintäänkin sellaisia, etteivät ne samalla muuta asioita hankalammaksi. Sama koskee esimerkiksi noita paperisia pillejä. Kertakäyttöpilleihin on kehitetty parempia vaihtoehtoja, mutta niitä ei jostain syystä juurikaan hyödynnetä. Toki ne paskimmat paperiset ovat jo osittain jääneet pois, joka on erittäin hyvä asia.

Minulle ei sinällään ole tuo kiinni pysyvä korkki mikään ongelma, kunhan sitä saadaan kehitettyä käyttömukavuudeltaan paremmaksi. Tai vielä parempaa, keksitään joku ihan uudenlainen korkki.

Tämäkään ei kyllä avaudu minulle, kyse siis HOK-Elannon muutosneuvotteluista:

Iltalehden haastatteleman työntekijän mukaan työnantaja on ollut neuvotteluissa ehdoton.

– Työnantaja hylkää kaikki ehdotukset, mitä tulee työntekijöiden puolelta.

– On ehdotettu esimerkiksi työnajan lyhennystä, mutta niin, että palkka pysyisi samana.

Eli työantaja tyrmää että lyhennetään työaikaa mutta pidetään palkka samana jotta saataisiin toimintaa tehostettua?

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ehkä sitä enemmän mua ihmetyttää ihmettely mikä siinä on ettei kelpaa. Ehkä kaikille ei ole avautunut muutosneuvotteluiden luonne ja ne ajattelee vaan että nyt voi tehdä kaikkia kivoja muutoksia.
Oletettavasti noita ehdotuksia on ollut ehdottamassa kuitenkin työntekijöitä edustavat luottamushenkilöt, joilla pitäisi olla varsin hyvin tiedossa, että mihin muutosneuvotteluissa pyritään ja millaisia ehdotuksia kannattaa esittää.

Siksi tämä ihmetyttää aina vain enemmän. Jos siellä on noin vähän ymmärrystä muutosneuvotteluiden tarkoituksesta, niin eihän se suuri ihme ole, jos eivät keksi sellaisia ehdotuksia, mitä työnantaja voisi lähteä harkitsemaan.

Toki itsekin olin tänä vuonna muutosneuvotteluiden piirissä ja tiedän miltä se tuntuu, kun työnantaja ei oikeasti kuuntele tai neuvottele mistään, vaan ne päätökset on oikeasti tehty jo ennen neuvotteluiden alkamista. Näin se ei kuitenkaan aina mene, eikä ole kovin järkevää iskeä neuvotteluissa pöytään sellaisia ehdotuksia, joista ei ole yhtään mitään hyötyä vallitsevaan tilanteeseen.

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ylen päätös lopettaa Arto Nyberg

Aika julmaa. Leikkauksista olen kyllä kuullut, mutta ajattelin, että kyllä niistäkin varmaan selvitään ilman yhdenkään työntekijän lopettamista.

EDIT: toivottavasti seuraavaksi ei selviä, että Ransu-koirakin on aikoinaan viety piikille, eikä vaan jäänyt eläkkeelle telkkarityöstä

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä on hauska, ajattelin täysin samoin, sitten rupesin miettimään rytmistä voimistelua, skeittausta ja kilpatanssia ja totesin että urheilu on outoa puuhaa. Ei se kyllä vieläkään avaudu.

Mieti vielä sitä, että jotkut kutsuvat tietokoneella pelaamista urheiluksi.

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mieti vielä sitä, että jotkut kutsuvat tietokoneella pelaamista urheiluksi.
Yritäppä itse avata hikisillä käsillä ES-tölkkiä kesken CS-tehtävän. Pulssi siinä nousee väkisinkin, kun samalla hetkellä näkee vihollisen kartassa tulevan sinua kohti kulman takaa.

Viimeksi muokattu:

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kuka kutsuu? E-urheiluksi eli elektroniseksi urheiluksi olen kyllä kuullut kutsuttavan.

Esim. sinä juuri viestissäsi.

Yritäppä itse avata hikisillä käsillä ES-tölkkiä kesken CS-tehtävän. Pulssi siinä nousee väkisinkin, kun samalla hetkellä näkee vihollisen kartassa tulevan sinua kohti kulman takaa.

Tai jos Mario Kartissa kaveri heittää punaisella kilpikonnan kuorella.

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nää on näitä. En tiedä, löytyyko Suomesta vielä tänäkin päivänä ihmisiä, jotka eivät pidä autolla ajelua urheiluna. 1982 ainakin oli sitä porukkaa ihan Vuoden Urheilijaa valitsemassa joiden mielestä Keke Rosberg ei ollut urheilija kun eihän se viiksivallu muuta kun vähän rattia kääntää ja polkimia painaa ja moottori ja renkaat kaiken työn tekee, ihan pelleilyä verrattuna siihen mitä Veikko Hakulinen ja Päivi Alafrantti tekevät, hurjia fyysisiä suorituksia eikä mitään velttoilua ja pelleilyä. Kai noita tommosia vieläkin on, mutta veikkaan että ainakin vähemmän enää kuin vuonna 1982.

Nyt sitten toki autolla ajelun ihmettelyn sijaan löytynee enemmän sitä väkeä, joka tuhahtelee e-urheilun eli tietokonepelien pelaamiselle että mitäs urheilua se semmonen nyt on. Läskit finninaamathan siellä istuu vaan tuoleissa, vähän joystickiä vääntelevät ja juovat energiajuomia, kyllä se on ihan pelleilyä verrattuna vaikka siihen mitä Kimi Räikkönen ja Mika Häkkinen ovat joutuneet aikoinaan tekemään, hurjia fyysisiä suorituksia eikä mitään velttoilua ja pelleilyä.

Ajat muuttuu, ymmärtämättömyys pysyy.

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Varmaan Wikipedia kiteyttää esportsin myös, jos se tässä lähteeksi sovitaan.

"Elektroninen urheilu eli e-urheilu on videopelien pelaamista kilpailullisesti."

Eli kilpaa pelaamista kutsutaan urheiluksi, kuten jo edellä totesin. Eli jos jätkien kanssa ensi lauantaina otetaan vähän olutta ja pelataan kilpaa Fifaa tai Mario Kartia, niin me urheillaan.

Näin voidaan hämärtää käsitteiden (esim. urheilu) merkitystä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy