Asia, joka ei avaudu minulle

• 1 295 970
  • 7 605

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se ettei yllättävän monet näytä käsittävän inflaation olemassaoloa. Jatkuvasti somekommenteissa ihmiset hämmästelevät, miten se ja se maksoi kymmeniä vuosia sitten niin vähän, mutta eivät käsitä samalla, että ihmisten tulot olivat yhtä lailla merkittävästi pienemmät.

Toki on asioita, mitkä suhteellisestikin olivat taannoin edullisempia, muttei niin ole läheskään aina asian laita näissä ihmettelyissä.

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Se ettei yllättävän monet näytä käsittävän inflaation olemassaoloa. Jatkuvasti somekommenteissa ihmiset hämmästelevät, miten se ja se maksoi kymmeniä vuosia sitten niin vähän, mutta eivät käsitä samalla, että ihmisten tulot olivat yhtä lailla merkittävästi pienemmät.

Toki on asioita, mitkä suhteellisestikin olivat taannoin edullisempia, muttei niin ole läheskään aina asian laita näissä ihmettelyissä.
En nyt kauhean ihmeenä pidä. Tässä talousmatematiikan kurssilla tuli osalle kansaa yllätyksenä että palkasta menee tämmöinen tulovero ennakonpidätyksenä. Olivat aidon hämmentyneitä että pitääkö oikeasti siitä palkasta maksaa joku % veroa. Tähän peilaten inflaatio on jo hyvin vaikea käsite.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En nyt kauhean ihmeenä pidä. Tässä talousmatematiikan kurssilla tuli osalle kansaa yllätyksenä että palkasta menee tämmöinen tulovero ennakonpidätyksenä. Olivat aidon hämmentyneitä että pitääkö oikeasti siitä palkasta maksaa joku % veroa. Tähän peilaten inflaatio on jo hyvin vaikea käsite.
Jep. Toki itselle taisi myös vasta joskus yläasteella selvitä, että vakityössä olevat saavat loma-ajan palkkaa ja vielä päälle bonuksen, eli lomarahan. Aiemmin olin ajatellut, että lomat ovat tietysti palkattomia, kun ei töissäkään olla. Molemmat vanhempani olivat työssäkäyviä, mutteivat kauheasti raha-asioistaan kertoneet vielä varhaislapsuudessa.

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä olen miettinyt, miksi peruskoulussa ja lukiossa käsitellään talouden perusasioita aivan minimaalisesti. Omilta lukiovuosiltani muistan, kuinka jotain DNA-RNA -rakenteita ja vastinpareja piti opetella ulkoa, vaikkei asian osaamisella ole mitään hyötyä 90 prosentille lukiolaisista. Sitten samalla ollaan talouden peruskäsitteistä aivan pihalla. "Emmä tiennyt, että takaaja joutuu vastuuseen velasta, mä luulin, että takasin sen, että päävelallinen on se kuka se väitti olleensa". Joskus olen ilkikurisesti pohtinut, että tämä on joku sosialistien salajuoni: eihän kukaan niitä äänestäisi, jos vähääkään ymmärtäisi taloudesta.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Mä olen miettinyt, miksi peruskoulussa ja lukiossa käsitellään talouden perusasioita aivan minimaalisesti. Omilta lukiovuosiltani muistan, kuinka jotain DNA-RNA -rakenteita ja vastinpareja piti opetella ulkoa, vaikkei asian osaamisella ole mitään hyötyä 90 prosentille lukiolaisista. Sitten samalla ollaan talouden peruskäsitteistä aivan pihalla. "Emmä tiennyt, että takaaja joutuu vastuuseen velasta, mä luulin, että takasin sen, että päävelallinen on se kuka se väitti olleensa". Joskus olen ilkikurisesti pohtinut, että tämä on joku sosialistien salajuoni: eihän kukaan niitä äänestäisi, jos vähääkään ymmärtäisi taloudesta.
Yhdysvalloissa erittäin suuri joukko ihmisiä miettii miksei siellä koulussa opeteta veroilmoituksen täyttämistä tms. jota kaikki tarvitsevat siellä tai muuta sellaista veroihin liittyvää asiaa. Siellähän on nerokas systeemi missä verovelvollisen pitää tietää kuinka paljon hänen pitäisi maksaa veroja ja tämä tekee kaikista kirjanpitäjistä onnellisia kun he voivat veloittaa palveluistaan ihan huolella.

Suosikkijoukkue
1992-1993 JyP HT, no smoking team
Maitopurkeissa on korkki, joka on maitoa kaataessa aina tiellä.

Aiemmin korkin sai vielä kokonaan pois. Vielä tätäkin aiemmin maitopurkit olivat korkittomia.

Jos tämä paketissa kiinni roikkuva korkki on ekoteko, niin MIKÄ ONGELMA SE KORKITON MAITOPURKKI OLI???
Samaa mieltä järjettömästä eko logiikasta, mutta saahan nykyäänkin maitoa ilman muovikorkkia.

Voranen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tomi Sallinen
Maitopurkeissa on korkki, joka on maitoa kaataessa aina tiellä.

Aiemmin korkin sai vielä kokonaan pois. Vielä tätäkin aiemmin maitopurkit olivat korkittomia.

Jos tämä paketissa kiinni roikkuva korkki on ekoteko, niin MIKÄ ONGELMA SE KORKITON MAITOPURKKI OLI???
Tää on kyllä ihmeellinen muutos. Viskoiko porukka oikeasti niitä korkkeja helvettiin paljonkin vielä silloin, kun ne sai irti kokonaan? Ei tule itselle mieleen, että olisin koskaan tehnyt itse tai edes nähnyt jonkun tekevän näin. Vai onko tähän joku muu syy, jota en yksinkertaisesti ymmärrä, että kaikista pulloista ym. on tullut tällaisia?

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Tää on kyllä ihmeellinen muutos. Viskoiko porukka oikeasti niitä korkkeja helvettiin paljonkin vielä silloin, kun ne sai irti kokonaan?
Jonkin verran, keräsin roskia vuoden ajan yhdellä alueella niin oli kolmantena tumppien ja nuuska/nikotiinipussien jälkeen näissä pienissä.
Eihä toi täällä varmaan ole ollut ongelma, mutta muualla EU:ssa varmaankin on.
Itse aina irroitan nämä uudet korkit kiertämällä sitä ja sit pieni repäisy.

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
Ja sitten se korkki pitää kuitenkin repiä ja irroittaa ennen purkin itsensä pahvinkeräykseen menoa?

Hilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kohtuulliset
Tää on kyllä ihmeellinen muutos. Viskoiko porukka oikeasti niitä korkkeja helvettiin paljonkin vielä silloin, kun ne sai irti kokonaan? Ei tule itselle mieleen, että olisin koskaan tehnyt itse tai edes nähnyt jonkun tekevän näin. Vai onko tähän joku muu syy, jota en yksinkertaisesti ymmärrä, että kaikista pulloista ym. on tullut tällaisia?
Sanoisin että EU:n näennäispuuhastelua ympäristön eteen, jotta ei tarvitsisi tehdä aidosti merkittäviä muutoksia.

Itellä on molemmissa käsissä 5 toimivaa sormea, joten ei ole ollut mitään ongelmia uusien korkkien kanssa. Päinvastoin, tuohan on vaan kätevää, että esim. maitotölkkien korkit pysyy tallessa, eikä katoa jonnekin lattialle tai lapsen suuhun tai yleiseen sekamelskaan. Samoin automatkoilla vaikka kokispullon kanssa korkki pysyy siinä missä kuuluu, eikä tipu jonnekin penkin väliin.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Uusi korkkihan on todella hyvä, varsinkin limupulloissa ym. Jos jostain sattuu käsiin vielä vanhanmallinen irtokorkillinen niin päällimmäinen ajatus on lähinnä että miksei ne aina ole olleet kiinni.
Maitopurkissa tietysti koko korkki vähän kyseenalainen, mutta kai se ihan kätevä sitten on.
Ainoa harmi oikeastaan jossain smoothiessa tms kun pitää hölskytyksen jälkeen odottaa pari sekuntia että korkista valuu enimmät pois, mutta on se tuossakin pienempi vaiva kuin irtokorkin kanssa kikkailu vaikka ajaessa.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Uusi korkkihan on todella hyvä, varsinkin limupulloissa ym. Jos jostain sattuu käsiin vielä vanhanmallinen irtokorkillinen niin päällimmäinen ajatus on lähinnä että miksei ne aina ole olleet kiinni.
Maitopurkissa tietysti koko korkki vähän kyseenalainen, mutta kai se ihan kätevä sitten on.
Ainoa harmi oikeastaan jossain smoothiessa tms kun pitää hölskytyksen jälkeen odottaa pari sekuntia että korkista valuu enimmät pois, mutta on se tuossakin pienempi vaiva kuin irtokorkin kanssa kikkailu vaikka ajaessa.
Ettäs kehtaat puolustaa noita korkkeja. Ymmärtäisit nyt edes hävetä.

No annan sen verran periksi, että autolla ajaessa noista on jonkin verran hyötyä. Missään muussa tilanteessa ei todellakaan. Jos se korkki edes toimisi aina kuten sen pitäisi toimia, niin antaisin helpommin anteeksi, mutta kun se ei todellakaan toimi.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei tuo ole ollut Suomessa koskaan ongelma. Muista maista en tiedä, mutta EU tämän hirvityksen on meillekin tuonut.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ettäs kehtaat puolustaa noita korkkeja. Ymmärtäisit nyt edes hävetä.

No annan sen verran periksi, että autolla ajaessa noista on jonkin verran hyötyä. Missään muussa tilanteessa ei todellakaan. Jos se korkki edes toimisi aina kuten sen pitäisi toimia, niin antaisin helpommin anteeksi, mutta kun se ei todellakaan toimi.
Muutosvastarinnasta ohi päästyäni ja kömpelönä ihmisenä olen tottunut noihin korkkeihin. Limsa-tai vissypullossa asiaa auttoi, kun ymmärsi, että korkin voi vääntää kunnolla sivulle, mistä sen saa hyvin takaisin päälle. Enkä ole noita edes pois repinyt ensin, en vain vääntänyt korkkeja riittävästi ns. niskoiltaan.

Kuvittelisin, että useimmilta onnistuu, jos minultakin, vaikka teen ensin kaikki lähestulkoon väärin eli jos ovea pitää vetää niin luonnollisesti minä työnnän sitä ensin.
Koen voimakasta hengenheimolaisuutta Tankki täyteen- sarjan Juhana Vileniin, joka jää jumiin puhelinkoppiin.

Viimeksi muokattu:

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Pienin askelin eteenpäin. Ensin limu+ maitopurkkien korkit, seuraavaksi mikromuovit ja rehevöityminen valtamerissä.. sitten ilmaston lämpeneminen?

Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Sellainen pieni ajatusleikki tähän:

Suomessa myydään esim. 10 miljoonaa korkillista juomapulloa vuodessa (toki niitä myydään paljon enemmän, 10 miljoonaa olisi vain n. 2/asukas/vuosi), ja niistä kierrätetään n. 90% ns. oikein, eli pullo korkkeineen kierrätykseen. Lopuista korkki heitetään luontoon tai sekajätteeseen. Tuo 10% tarkoittaa miljoonaa pullonkorkkia, jotka päätyy luontoon.

Ota nyt käteen yksi pullonkorkki ja mieti, millaisen kasan miljoona vastaavaa tekisi esim. takapihallesi. Sen verran korkkeja päätyy luontoon joka vuosi.

Ja vaikka tuo oikein kierrätettyjen pullojen määrä olisi 99%, niin silti satatuhatta korkkia luonnossa on aika paljon.

Kyllä minä ainakin ymmärrän, mitä tuolla korkkiasetuksella ajetaan takaa.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muutosvastarinnasta ohi päästyäni ja kömpelönä ihmisenä olen tottunut noihin korkkeihin. Limsa-tai vissypullossa asiaa auttoi, kun ymmärsi, että korkin voi vääntää kunnolla sivulle, mistä sen saa hyvin takaisin päälle. Enkä ole noita edes pois repinyt ensin, en vain vääntänyt korkkeja riittävästi ns. niskoiltaan.

Kuvittelisin, että useimmilta onnistuu, jos minultakin, vaikka teen ensin kaikki lähestulkoon väärin eli jos ovea pitää vetää niin luonnollisesti minä työnnän sitä ensin.
Koen voimakasta hengenheimolaisuutta Tankki täyteen- sarjan Juhana Vileniin, joka jää jumiin puhelinkoppiin.
En ole koskaan lähtökohtaisesti muutosvastarintainen, enkä tässäkään asiassa. Tiedän kyllä miten niitä korkkeja kannattaa käyttää ja miten ne suunniteltu käytettäväksi, mutta useimmissa tilanteissa se ei silti ole kätevää ja usein siinä korkissa on jotain hitusen pielessä, jolloin se ei pysy siinä sivulla kuten sen pitäisi pysyä. Lisäksi se korkin sulkeminen on rahtusen nihkeämpää kuin ennen, eli sitä voi olla tuosta kiinnityksestä johtuen hieman vaikeampi saada juuri oikeaan kohtaan, mistä se lähtee kiertymään kiinni. Ero ei ole suuri, mutta eroa kuitenkin on.

Kyllä noiden kanssa pystyy elämään, mutta se ei tarkoita, että niistä täytyy tykätä. Irtoavat korkit olivat yleisesti ottaen toimivampia ja miellyttävämpiä käyttää. Ainakin näin allekirjoittaneen kohdalla.

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen

Taitaa itselläkin tämä Itämeren lähellä oleva asuinkaupunki vaikuttaa tässä, että jotenkin haluan ymmärtää.

Lisänä tulin pitkään katselleeksi ikkunasta erästä vilkasta väylää laitakaupungilla. Tuon pientareilla näki aivan liikaa autoilijoiden pois heittämiä roskia. Jotenkin aina suretti kävellä lenkkiä tuolla, kun vieressä porhaltaa ehkä juuri tuollainen piittaamaton kuski. Suurin osa autoilijoista hallitsee tämän, mutta tuon pientareen perusteella liian moni ei.

Junassa muistan ensikosketukseni tuollaiseen smoothie-pullon korkkiin, joka ei sitten irronnutkaan ja hieman tuli kirottua, kun paitaani sain sotkettua. Mutta piti opetella hieman uusille tavoille. Hyvä haastaa tällaisia aikuisempia aivojakin.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sellainen pieni ajatusleikki tähän:

Suomessa myydään esim. 10 miljoonaa korkillista juomapulloa vuodessa (toki niitä myydään paljon enemmän, 10 miljoonaa olisi vain n. 2/asukas/vuosi), ja niistä kierrätetään n. 90% ns. oikein, eli pullo korkkeineen kierrätykseen. Lopuista korkki heitetään luontoon tai sekajätteeseen. Tuo 10% tarkoittaa miljoonaa pullonkorkkia, jotka päätyy luontoon.

Ota nyt käteen yksi pullonkorkki ja mieti, millaisen kasan miljoona vastaavaa tekisi esim. takapihallesi. Sen verran korkkeja päätyy luontoon joka vuosi.

Ja vaikka tuo oikein kierrätettyjen pullojen määrä olisi 99%, niin silti satatuhatta korkkia luonnossa on aika paljon.

Niin. Kyllä minäkin ymmärrän sen pohjimmaisen ajatuksen tuossa taustalla. En vain allekirjoita sitä, että tämä olisi kovin toimiva ratkaisu kyseiseen ongelmaan. Se on nimittäin erittäin varmaa, että tällä ratkaisulla ei saada puoliakaan niistä aiemmin luontoon tai sekajätteeseen päätyneistä korkeista oikealla tavalla kierrätykseen, vaan ne päätyvät edelleen vääriin paikkoihin.

Lisäksi tämä on isossa kuvassa edelleen niin pieni asia, että tuntuu lähinnä sellaiselta "hei, me tehdään jotain" -ratkaisulta, jonka lopullinen vaikutus ympäristöasioihin on korkeintaankin minimaalinen.

Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Niin. Kyllä minäkin ymmärrän sen pohjimmaisen ajatuksen tuossa taustalla. En vain allekirjoita sitä, että tämä olisi kovin toimiva ratkaisu kyseiseen ongelmaan. Se on nimittäin erittäin varmaa, että tällä ratkaisulla ei saada puoliakaan niistä aiemmin luontoon tai sekajätteeseen päätyneistä korkeista oikealla tavalla kierrätykseen, vaan ne päätyvät edelleen vääriin paikkoihin.

Lisäksi tämä on isossa kuvassa edelleen niin pieni asia, että tuntuu lähinnä sellaiselta "hei, me tehdään jotain" -ratkaisulta, jonka lopullinen vaikutus ympäristöasioihin on korkeintaankin minimaalinen.
Eihän tämä korkkiratkaisu varmasti sitä ongelmaa täysin ratkaise, mutta aivan varmasti vähentää muovijätettä luonnossa ihan tuntuvasti. Veikkaan, että kahden vuoden sisällä ihmiset ovat jo omaksuneet sen, että se korkki pysyy siinä pullossa kiinni, ja se ei enää haittaa yhtään mitään. Asiaa ei tuoda esiin edes persujen vaalimainoksissa.

Kyllä minä uskallan väittää, että EU tasolla tällä saadaan useampi sata miljoonaa pullonkorkkia pois luonnosta per vuosi. Se on paljon.

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, Utah Mammoth
Alkuun tuli toki manattua noita korkkeja, mutta sittemmin niitä jo kaipasi pulloihin joista jäi korkki käteen. Näppärä ratkaisu kun vaan oivaltaa korkin käyttöominaisuudet eli sen korkin voi halutessaan vaikka kääntää pois siitä suunnasta mistä haluaa tuotetta poistettavan jne. Ravistettavien korkeille olen antanut pienen kielihoidon niin ei oo töhnää naama karvoissa taikka rinnuksilla.

Luonto ois varmaan kiittänyt tästä ratkaisusta mielellään jo aikaa sitten.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy