Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 240 615
  • 7 330

Glove

Jäsen
Eiköhän jossain budjetissa lue, että x määrä euroja kerättävä ylinopeussakoilla ja sen takia poliisit sitten kyttää tienvarsilla. Vielä semmoisissa paikoissa, joissa 100 km/h muuttuu 60 km/h lyhyellä matkalla. Siinä kun erehtyy vaan nostamaan jalan kaasulta ja rullailemaan nopeutta pois niin kakkua napsahtaa. Jarruttaa pitää. Ei ole montaa päivää kun tällaisessa paikassa jonon keulassa ollut auto ajeli kameratolpalle ylinopeutta.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Olen nyt noin kerran viikossa ajellut nelostietä Helsingistä Heinolaan. Ajan yleensä ruuhka-aikojen ulkopuolella, joten motari on ollut pääsääntöisesti puolityhjä. Lähes joka kerta kaistojen välissä on siviiliauto mittaamassa nopeuksia ja kilometrin päässä tästä on maija pysäyttämässä ylinopeutta ajavia.
Tämä on jännä juttu. Itse ajan myös noin kerran viikossa puolestani valtatie kolmosta välillä KehäIII - Nurmijärvi. 12 vuoteen en ole tutkaa nähnyt kyseisellä välillä. Muutaman kerran kuukaudessa voisivat kyllä käydä näyttäytymässä. Pääosin väki ajaa rajoitusten mukaan mutta on siellä melkoisia autobahn-suorituksiakin tullut nähtyä.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
1. Ihmiset jotka katsovat Sohvaperunoita.

2. Typerät "taiteilijanimet" kuten Archie.

Nämä voisi toki olla Junttimaisinta mitä tiedät -ketjussa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lehdissä usein kirjoitetaan miten halvalla saisi jostain omakotitalon, mutta se on aina jossain ihan skutsissa. Sijainnistahan sitä just maksaa ja kaupungin tuomista eduista, tapahtumista, palveluista ja 24/7 meiningistä. Tietty monesti maalta kaupunkiin muuttaneet jatkaa sitä maalaiselämää, mihin ovat tottuneet ja jättää osan eduista käyttämättä. Varmaan päinvastoinkin, ja molemmat valittaa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Lehdissä usein kirjoitetaan miten halvalla saisi jostain omakotitalon, mutta se on aina jossain ihan skutsissa. Sijainnistahan sitä just maksaa ja kaupungin tuomista eduista, tapahtumista, palveluista ja 24/7 meiningistä. Tietty monesti maalta kaupunkiin muuttaneet jatkaa sitä maalaiselämää, mihin ovat tottuneet ja jättää osan eduista käyttämättä. Varmaan päinvastoinkin, ja molemmat valittaa.
Kuten totesitkin, nää on arvostuskysymyksiä eli kuka mitäkin elämässään pitää korkeassa kurssissa. Olen asunut elämäni aikana kaupungeissa, isoissakin kuten Pietari ja nauttinut niiden tapahtumista, palveluista ja meiningistä, mutta sisimmässäni olen aina tiennyt, että henkinen kotini on maalla. Tällä hetkellä asustelemme vaimoni kanssa järven rannalla omakotitalossa soratietä n. kymmenen kilometrin päässä lähimmästä taajamasta ja tunnemme kuuluvamme tällaiseen ympäristöön.

Btw - niitä halvimpia taloja näissä skutseissa ei kannata juuri edes miettiä. Ovat yleensä sen verran huonokuntoisia/vanhoja/vaatimattomia, ettei asumismukavuus pääse loistamaan läsnäolollaan ilman täysremonttia. Se taas maksaa aikaa ja rahaa yleensä niin paljon kuin sitä vain on jäljellä ihmiselossa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Asia, joka ei avaudu, on poliisin toiminta ja resurssien allokointi liikenteen valvonnassa. Kotikaupunginosani ala-asteen ja päiväkodin edessä ja muutamakin suojatie, joiden kohdalla tapahtuu usein lähellä piti tilanteita ja joskus onnettomuuksiakin. Tyypillinen tilanne on se, että alakoululainen ylittää suojatietä, auto pysähtyy suojatien eteen, mutta joku kaistapää lähtee ohittamaan suojatielle pysähtynyttä autoa. Usein tämä (onneksi) päättyy paniikkijarrutukseen ja alakoululaisen pelästymiseen ja harvemmin onnettomuuteen. Aikamoinen pelon ilmapiiri tuolla kuitenkin vallitsee. Olen tästä ollut poliisin yhteydessä ja nyt syksyllä ensimmäisenä koulupäivänä partioauto kävi näyttäytymässä. Sen jälkeen ei ole poliisia näkynyt.

Olen nyt noin kerran viikossa ajellut nelostietä Helsingistä Heinolaan. Ajan yleensä ruuhka-aikojen ulkopuolella, joten motari on ollut pääsääntöisesti puolityhjä. Lähes joka kerta kaistojen välissä on siviiliauto mittaamassa nopeuksia ja kilometrin päässä tästä on maija pysäyttämässä ylinopeutta ajavia.

Jos poliisin resursseja haluttaisiin oikeasti käyttää liiketurvallisuuden parantamiseen, niitä autoja olisi enemmän koulujen ja päiväkotien läheisyydessä ja muutoinkin valvomassa enemmän paikkoja, joissa ihmiset joutuvat ylittämään suojatien. Väkisin mieleleeni tulee, että halutaanko poliisissa kuitenkin panostaa enemmän liikenneturvallisuutta aikuisten oikeasti kovinkaan paljon vaarantamatta ylinopeutta ajavien sakottamiseen. Onkohan kyseessä poliisiylijohdon päätös vai peräti poliittinen päätös resurssien suuntaamisesta ylinopeuksiin.
Tässähän tullaan siihen että Päivi Räsänen aloitteesta liikkuvan poliisin toiminta loppui vuonna 2014 ja liikenteen valvonta sisällytettiin paikallispoliisin toimenkuvaan - iso virhe mielestäni, koska paikallispoliisilla on ihan riittävästi muutakin keikkaa ja resurssit niitä pois siirrettynä liikenteen valvontaan ei toimi.
Ihan samaa ongelmaa näkee Vaasassakin, varsinkin kun kaupungin valtaväylät ovat 2-kaistaisia puistikoita. Eli 2 kaistaa yhteen suuntaan ja pieni puistikko välissä ja toisella puolella 2 kaistaa toiseen suuntaan. Tämä tekee suojatien ylittämisestä hengenvaarallista koska autoilijat ajavat surutta suojatien eteen pysähtyneen auton ohi viereistä kaistaa pitkin.

Poliisia näkee liikenteessä mutta näihin tilanteisiin ei juuri puututa, tai valvota käytönössä ollenkaan. Josta päästään vanhaan totuuteen "puuttumatta jättäminen on passiivista sallimista". Tarkoittaen kun asioihin ei aktiivisesti puututa, tulee em. tilainteista ns maan tapa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Lehdissä usein kirjoitetaan miten halvalla saisi jostain omakotitalon, mutta se on aina jossain ihan skutsissa. Sijainnistahan sitä just maksaa ja kaupungin tuomista eduista, tapahtumista, palveluista ja 24/7 meiningistä. Tietty monesti maalta kaupunkiin muuttaneet jatkaa sitä maalaiselämää, mihin ovat tottuneet ja jättää osan eduista käyttämättä. Varmaan päinvastoinkin, ja molemmat valittaa.
Yllättyneet jonoon. Odotatko aina näiden uutisten kohdalla, että Pk-seudulta olisi tullut halvalla myyntiin taloja? Kuinka paljon muuten omakotitalo asuja hyödyntää tätä ”24/7 meininkiä”? Aika monesti omakotitalossa asuu perhe ja he eivät tarvitse trendikkäitä kahviloita 30 metrin päähän ulko-ovesta.
 

Glove

Jäsen
Keskeltä ei mitään suljetun kaivoksen läheltä olisi saanut muutama vuosi sitten koko kerrostalon hintaan 28000 €. Muistaakseni kolme kerrosta ja kaksi tai kolme rappua, eli varmaankin 15-20 asuntoa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Keskeltä ei mitään suljetun kaivoksen läheltä olisi saanut muutama vuosi sitten koko kerrostalon hintaan 28000 €. Muistaakseni kolme kerrosta ja kaksi tai kolme rappua, eli varmaankin 15-20 asuntoa.
Onhan siellä junavaunutehdas kuitenkin, vai onko sekin naulannut ovet kiinni...
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Asia, joka ei avaudu, on poliisin toiminta ja resurssien allokointi liikenteen valvonnassa. Kotikaupunginosani ala-asteen ja päiväkodin edessä ja muutamakin suojatie, joiden kohdalla tapahtuu usein lähellä piti tilanteita ja joskus onnettomuuksiakin.
Niinpä.

Toisaalta kouluja Suomessa on noin 2300, päiväkoteja varmaan yhtäpaljon (nopealla googlettamisella en löytänyt muuta kuin yksityisten päiväkotien määrä = n. 1000). Kattavan valvonnan toteuttaminen näissä kohteissa lienee mahdottomuus.

Ymmärtääkseni paikallisella tasolla poliisi reagoi näihin ongelmakohtiin hyvinkin herkästi eli viestiä paikallispoliisille, mielellään useamman henkilön voimin.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Onhan siellä junavaunutehdas kuitenkin, vai onko sekin naulannut ovet kiinni...

Jos Skoda Transtechiin viittaat niin pystyssä on. Ja ilmeisesti ihan hyvin vielä menee rekryjen määrän perusteella.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Haudoilla käynti, hautojen "hoitamiset" jne. Kun ihminen on kuallu, niin sitä ihmistä ei ole enää. Ketä se palvelee että roudataan jotain rehuja siihen paikalle mihin sen ihmisen luut on laskettu? Jos nää ihmiset tekee sitä ns. "itsensä" takia, niin eikö helpommalla pääsis kun vaan muistelis hyviä juttuja. Emmää tiä, tuntuu vaan aivan typerältä. En oo koskaan käyny kenenkään haudalla sen jälkeen kun se ihminen on sinne kuapattu.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Asia, joka ei avaudu, on poliisin toiminta ja resurssien allokointi liikenteen valvonnassa. Kotikaupunginosani ala-asteen ja päiväkodin edessä ja muutamakin suojatie, joiden kohdalla tapahtuu usein lähellä piti tilanteita ja joskus onnettomuuksiakin. Tyypillinen tilanne on se, että alakoululainen ylittää suojatietä, auto pysähtyy suojatien eteen, mutta joku kaistapää lähtee ohittamaan suojatielle pysähtynyttä autoa. Usein tämä (onneksi) päättyy paniikkijarrutukseen ja alakoululaisen pelästymiseen ja harvemmin onnettomuuteen. Aikamoinen pelon ilmapiiri tuolla kuitenkin vallitsee. Olen tästä ollut poliisin yhteydessä ja nyt syksyllä ensimmäisenä koulupäivänä partioauto kävi näyttäytymässä. Sen jälkeen ei ole poliisia näkynyt.

Olen nyt noin kerran viikossa ajellut nelostietä Helsingistä Heinolaan. Ajan yleensä ruuhka-aikojen ulkopuolella, joten motari on ollut pääsääntöisesti puolityhjä. Lähes joka kerta kaistojen välissä on siviiliauto mittaamassa nopeuksia ja kilometrin päässä tästä on maija pysäyttämässä ylinopeutta ajavia.

Jos poliisin resursseja haluttaisiin oikeasti käyttää liiketurvallisuuden parantamiseen, niitä autoja olisi enemmän koulujen ja päiväkotien läheisyydessä ja muutoinkin valvomassa enemmän paikkoja, joissa ihmiset joutuvat ylittämään suojatien. Väkisin mieleleeni tulee, että halutaanko poliisissa kuitenkin panostaa enemmän liikenneturvallisuutta aikuisten oikeasti kovinkaan paljon vaarantamatta ylinopeutta ajavien sakottamiseen. Onkohan kyseessä poliisiylijohdon päätös vai peräti poliittinen päätös resurssien suuntaamisesta ylinopeuksiin.
Tähän tulikin jo monta kommenttia mutta mistä saa eniten (rahallista)tulosta: vahtimalla jotain suojatie-onnettomuuksia vai istumalla tutka-autossa ohituskaistan päässä tutkaamassa? On ihan ymmärrettävää että resurssit allokoidaan tuoton ja näkyvyyden mukaan.

Hyvät olosuhteet ja vähäinen liikenne houkuttelee ylinopeuksiin joten kannattaa olla otollisissa paikoissa tutkaamassa.. Olen joskus ajanut enemmänkin 4-tietä pitempää siivua ylös-alas ja siinä huomasi kyllä hyvin usein että tutka-autot oli oikeaoppisesti sijoitettu paikkoihin joissa on hyvät suorat&tapahtuu ohituksia, esim ohituskaistan päähän. Se on vaikeaa kun nopeus ei saisi edes ohittaessa nousta yli 100km/h niin miten ohitat auton joka ajaa jokaisen tuollaisen suoran 105km/h? (ja sitten kun ohituspaikkaa ei ole niin saman auton nopeus on 95km/h)
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Haudoilla käynti, hautojen "hoitamiset" jne. Kun ihminen on kuallu, niin sitä ihmistä ei ole enää. Ketä se palvelee että roudataan jotain rehuja siihen paikalle mihin sen ihmisen luut on laskettu? Jos nää ihmiset tekee sitä ns. "itsensä" takia, niin eikö helpommalla pääsis kun vaan muistelis hyviä juttuja. Emmää tiä, tuntuu vaan aivan typerältä. En oo koskaan käyny kenenkään haudalla sen jälkeen kun se ihminen on sinne kuapattu.

Kyllä minulle isäni hauta on edelleen 10+ vuoden jälkeen tärkeä paikka. Käyn muutaman kerran vuodessa viemässä kynttilöitä ja joskus niitä kukkiakin. Ja katson että paikat ovat kunnossa. En ole uskovainen, mutta niin siellä vain tulee käytyä. Jotenkin se on rauhoittava hiljentymispaikka minulle. Vaikea selittää.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Kyllä minulle isäni hauta on edelleen 10+ vuoden jälkeen tärkeä paikka. Käyn muutaman kerran vuodessa viemässä kynttilöitä ja joskus niitä kukkiakin. Ja katson että paikat ovat kunnossa. En ole uskovainen, mutta niin siellä vain tulee käytyä. Jotenkin se on rauhoittava hiljentymispaikka minulle. Vaikea selittää.
Kyllä mä ymmärrän tämän. Mutta mulle nää on hyvin ihmeellisiä asioita. Oon kai paska ihminen tai jotain...
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Kyllä mä ymmärrän tämän. Mutta mulle nää on hyvin ihmeellisiä asioita. Oon kai paska ihminen tai jotain...

Ei kai tässä kukaan niin ole sanonut. Olemme kaikki erilaisia.

Onhan esimerkiksi Jim Morrisonin hautakin Pariisissa todella vierailtu kohde. Nimenomaan hautapaikka on faneille se pyhiinvaelluskohde. Olen itsekin asioikseni ajanut Muhokselle maestro Tenkulan haudalle (on muuten upea hautakivi). Ei Muhoksella juuri muuta käymisen arvoista paikkaa olekaan.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Nyt meni vähän huti, kyseessä Vihannin Lampinsaari. Meni sinne aikanaan junaratakin, mutta sekin on purettu.
Jos Skoda Transtechiin viittaat niin pystyssä on. Ja ilmeisesti ihan hyvin vielä menee rekryjen määrän perusteella.
Joo - tarkoitin tosiaan Otanmäkeä, entisen Vuolijoen kunnassa, nykyisin on Kajaanin kaupunkia. Siellä oli rautamalmikaivos, jonka työntekijöille rakennettiin kerrostaloasunnossa ja nykyisin taitaa olla osa tyhjillään.
Liekö sitten junavaunutehdas sen verran piristänyt, ettei ihan kaikki ole lähteneet paikkakunnalta.
 

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Haudoilla käynti, hautojen "hoitamiset" jne. Kun ihminen on kuallu, niin sitä ihmistä ei ole enää. Ketä se palvelee että roudataan jotain rehuja siihen paikalle mihin sen ihmisen luut on laskettu? Jos nää ihmiset tekee sitä ns. "itsensä" takia, niin eikö helpommalla pääsis kun vaan muistelis hyviä juttuja. Emmää tiä, tuntuu vaan aivan typerältä. En oo koskaan käyny kenenkään haudalla sen jälkeen kun se ihminen on sinne kuapattu.

Mulla sama. Isä kuoli loppuvuodesta, kertaakaan en ole käynyt haudalla. Vaimo taitaa viikottain käydä.

Yleensä jouluna kyllä käyn isovanhempien haudalle viemässä kynttilän, mutta muuten ei. Ja huomaan aika harvoin edes muistelevani kuolleita.
 

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Kyllä mä ymmärrän tämän. Mutta mulle nää on hyvin ihmeellisiä asioita. Oon kai paska ihminen tai jotain...

Mulla on maine tuttujen keskuudessa stressittömänä ja "kylmänä" persoonana. Mua ei kiinnosta muiden tekemiset (juorut) ja olen sairaan huono osoittamaan tunteita. Kunhan pidän omat asiani hallinnassa. Perinteinen rujo suomalainen mies siis...
 

Undrafted

Jäsen
Suomi24:sen treffisivuilla tulee jonkin verran nuoremmaksi naiseksi itseään väittäviltä käyttäjiltä viestiä linjalla ”Näin profiilisi ja olen juuri poistamassa profiiliani. Tässä meilini, jos haluat kirjoitella ja voin laittaa kuvianikin.” Huijaushan tuo on, mutta tuntuu oudolta. Pelkän meilin takia luulisi osoitteita olevan helpommallakin saatavilla ja muilla deittisivuilla en ole ilmiöön törmännyt.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tiski- ja pyykkikoneiden pesuohjelmien kestot. Tiedän kyllä, että molemmat ottavat sisäänsä ainoastaan kylmää vettä, jonka lämmittämiseen menee aikansa, eikä ylipäänsä pesemisen suhteen kannata pitää liikaa kiirettä. Hiljaa hyvä tulee jne., mutta oikeasti, kummassakin laitetyypissä on useita yli kolmen tunnin ohjelmia ja perus-/päivittäispesuunkin tarjotaan yleensä noin kahden tunnin ohjelmaa?

Varsinkin mitä vaatteiden pesemiseen tulee, itselläni pyykki on aika lailla 100% kalsareita, sukkia ja paitoja, jotka ovat olleet päivän tai kaksi päällä. Niihin on tarttunut hikeä ja todennäköisesti myös hieman iholta irronnutta rasvaa. Tarvitseeko näiden pesemiseen oikeasti 2-3 tunnin lillutusta ja pyörittämistä? Sama homma tiskin kanssa: lautaset, kahvikupit ja vesilasit tuntuvat puhdistuvan jo ihan kohtalaisen hyvin pelkästään kraanan alla huuhtelemalla, mutta tiskikone on sitä mieltä, että vajaa tunti on minimi ja jos nyt haluat edes jollain lailla puhdasta, niin tämä 150 minuutin ohjelma on siihen juuri passeli.

Saattaahan sitä nyt joskus olla vaatteissa punaviinitahroja tai uunivuoissa yläreunoihin jämähtänyttä kastiketta, joten ei itseäni todellakaan haittaa, että koneissa on valittavissa pitkiä pesuohjelmia. Mutta kun nuo ko. laitteet tarjoavat niitä – sähkö- ja vesilaskun pilviin nostavia – ohjelmia ensisijaisena vaihtoehtona ja kaikki alle 1,5 tunnin ohjelmat ovat sitten nimeltään pikaohjelmia, joita suurin piirtein käyttöohjeissa ei edes suositella.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
...Mutta kun nuo ko. laitteet tarjoavat niitä – sähkö- ja vesilaskun pilviin nostavia – ohjelmia ensisijaisena vaihtoehtona ...

Vettä nuo laitteet kuluttavat selvästi vähemmän kuin käsinpesu, oli se ohjelma kuinka pitkä tahansa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös