Asia, joka ei avaudu, on poliisin toiminta ja resurssien allokointi liikenteen valvonnassa. Kotikaupunginosani ala-asteen ja päiväkodin edessä ja muutamakin suojatie, joiden kohdalla tapahtuu usein lähellä piti tilanteita ja joskus onnettomuuksiakin. Tyypillinen tilanne on se, että alakoululainen ylittää suojatietä, auto pysähtyy suojatien eteen, mutta joku kaistapää lähtee ohittamaan suojatielle pysähtynyttä autoa. Usein tämä (onneksi) päättyy paniikkijarrutukseen ja alakoululaisen pelästymiseen ja harvemmin onnettomuuteen. Aikamoinen pelon ilmapiiri tuolla kuitenkin vallitsee. Olen tästä ollut poliisin yhteydessä ja nyt syksyllä ensimmäisenä koulupäivänä partioauto kävi näyttäytymässä. Sen jälkeen ei ole poliisia näkynyt.
Olen nyt noin kerran viikossa ajellut nelostietä Helsingistä Heinolaan. Ajan yleensä ruuhka-aikojen ulkopuolella, joten motari on ollut pääsääntöisesti puolityhjä. Lähes joka kerta kaistojen välissä on siviiliauto mittaamassa nopeuksia ja kilometrin päässä tästä on maija pysäyttämässä ylinopeutta ajavia.
Jos poliisin resursseja haluttaisiin oikeasti käyttää liiketurvallisuuden parantamiseen, niitä autoja olisi enemmän koulujen ja päiväkotien läheisyydessä ja muutoinkin valvomassa enemmän paikkoja, joissa ihmiset joutuvat ylittämään suojatien. Väkisin mieleleeni tulee, että halutaanko poliisissa kuitenkin panostaa enemmän liikenneturvallisuutta aikuisten oikeasti kovinkaan paljon vaarantamatta ylinopeutta ajavien sakottamiseen. Onkohan kyseessä poliisiylijohdon päätös vai peräti poliittinen päätös resurssien suuntaamisesta ylinopeuksiin.