Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 241 004
  • 7 330

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ok. Onko siihen joku erityinen syy? Ei sekään avaudu minulle.
Mulla on jääny tavaks nostaa aina laskujen maksun jälkeen tili tyhjäksi ja hoitaa kaikki käteisellä. Kai se on joku epäluottamus pankkeja ja tietoturvaa kohtaan ja se, että näät konkreettisesti kun laitat rahaa haisemaan. Tilillä ne on vaan numeroita.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Mulla on jääny tavaks nostaa aina laskujen maksun jälkeen tili tyhjäksi ja hoitaa kaikki käteisellä. Kai se on joku epäluottamus pankkeja ja tietoturvaa kohtaan ja se, että näät konkreettisesti kun laitat rahaa haisemaan. Tilillä ne on vaan numeroita.

Tämä on kyllä mielenkiintoinen näkökulma. Itsellä ei ole koskaan käteistä. Joskus siitä on harmia, lähinnä narikassa, mutta käyn baareissakin nykyään niin harvoin.

Itse kyllä oletan kyseessä olevan rikollisen tai paperittoman mamun, kun joku maksaa käteisellä.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Se on oikeaa rahaa. Ei tule sitä muovista fiilistä.

Mustat vaatteet, käteinen raha ja gin tonic ei koskaan poistu muodista.

Olen absoluuttisen samaa mieltä ykkösestä ja kolmosesta.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Se on oikeaa rahaa. Ei tule sitä muovista fiilistä.

Mustat vaatteet, käteinen raha ja gin tonic ei koskaan poistu muodista.
Mustista vaatteista en tiedä, kun en ole muotihomo, mutta käteistä käyttää nykyään lähinnä enää mummot, papat ja rikolliset, ja alkoholinkulutus on nuorison keskuudessa laskussa.

Eli siis kaksi väärää vastausta ainakin.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Itse kyllä oletan kyseessä olevan rikollisen tai paperittoman mamun, kun joku maksaa käteisellä.
Mamu en ole niin sitten voin olla se rikollinen... ajanhan välillä ylinopeutta. Itse käytän yleensä aina käteistä. En pysty nyt edes sanomaan milloin maksoin kortilla viimeksi.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Mamu en ole niin sitten voin olla se rikollinen... ajanhan välillä ylinopeutta. Itse käytän yleensä aina käteistä. En pysty nyt edes sanomaan milloin maksoin kortilla viimeksi.

Mistä teitä oikein putkahtelee? Henkisiä dinosauruksia :-)
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Tuli mieleen hyvä ystäväni, joka on ikänsä hoitanut rahakuljetuksia automaatteihin ja kauppoihin. Pari vuotta sitten hänet irtisanottiin, koska käteisen liikuttaminen on romahtanut. Jos teikäläisiä olisi enemmän, jäbällä olisi vielä duunia.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tukholma on täynnä mestoja, joissa ei edes käy käteinen. Lontoossakin Brewdogissa kävi vain muovi.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Juuri jokin aika sitten kerroin palstalla kuinka itsekin maksan aina rahalla, vaan sen jälkeen olenkin oppinut tuon lähimaksuhommelin pieniin ostoksiin, enkä aiheuta enää jonoja eri liikkeissä niinkuin ennen. Joten kyllä se vanha koira oppii uusia temppuja!
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Juuri jokin aika sitten kerroin palstalla kuinka itsekin maksan aina rahalla, vaan sen jälkeen olenkin oppinut tuon lähimaksuhommelin pieniin ostoksiin, enkä aiheuta enää jonoja eri liikkeissä niinkuin ennen. Joten kyllä se vanha koira oppii uusia temppuja!
Käteisen nimeen vannon itsekkin. Suorastaan peloissani olen, kun uuteen korttiin tuli toi lähimaksu ominaisuus. Pidän sitä turvattomana ja tilin tyhjennettyäni kortti säilyy patjanalla kuten setelitkin. Kolikot kerään purkkiin. Toistaiseksi en siis opettele uusia temppuja eli jonottakoot muut vaikka takiani,niin mäkin teen. Mutta hienoo kuulla että vielä voi oppia uutta.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Mistä teitä oikein putkahtelee? Henkisiä dinosauruksia :-)

Ei ole vaikea valita järkevällä tavalla taantuneen yksilön ja kehitysläähättäjän väliltä. Tämä ajoittain tapahtuva käteisestä täriseminen tuo mieleen Tuomas Kyrön uimahallistoorin nuoresta jätkästä ja suihkusaippuapullosta.

Kyllä se käteinen vielä poistuu. Siihen saakka maksan itse kortilla sekä käteisellä.

Edit. Ja jonotus-argumentin kohdalla kannattaa olla itselleen rehellinen ja muistella ovatko kortit aiheuttaneet maksusuorituksen yhteydessä mitään ongelmia vaikkapa viimeisen 15 vuoden aikana.
 
Viimeksi muokattu:

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Edit. Ja jonotus-argumentin kohdalla kannattaa olla itselleen rehellinen ja muistella ovatko kortit aiheuttaneet maksusuorituksen yhteydessä mitään ongelmia vaikkapa viimeisen 15 vuoden aikana.

Juu, tuo jonotusaspekti liittyi siihen että seisoo jonossa viemään veikkauskuponkia versus pistää sen menemään puhelimella vaikka kotisohvalla istuen.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kolikot kerään purkkiin.

Otan tästä aasinsillan ja kerron sen, että kolmatta vuotta nyt putkeen olen kerännyt tyhjistä pulloista (vaimo on kova juomaan cokista) saadut rahat lippaaseen ja heitän sinne myös aina vaihtorahoista kaikki alle euron kolikot. Kahtena edellisenä vuonna sinne on kertynyt vuoden aikana balttiarallaa 400€, joka on ollut kiva pesämuna matkakassaan. Toi on vähän niinkuin ilmaista rahaa, vaikka ei nyt toki aivan, mutta on se kuitenkin.

Ja kun tässä ketjussa ollaan, niin ei avaudu miksen aikaisemmin hoksannut tehdä noin. Ollaan oltu vaimon kanssa yhdessä 28-vuotta ja siitä siis mennyt 25-vuotta hukkaan mitä tulee tyhjiin cokispulloihin. 25x400=10000! 10000€ sivu suun, nyt tää kuuluis jo vitutusketjun puolelle.
 

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kävin tuolla puoliltapäivin maissa Prismassa, ja minulle ei avaudu miksi jengi yhä pelaa
veikkauspelejä niillä paperikupongeilla. Siinä oli varmaan 20 ihmistä jonossa, ja aika monella näytti olevan joku toto-lappu kädessä. Eikä siis mitään 100-vuotiaita fabuja, vaan ihan keski-ikäistä hahmoa.

Saman asian voi tehdä kännykällä ihan missä vaan. Miksi joku jonottaa paperi kädessä?
Onko tämä joku luottotiedot menettäneiden homma vai mikä?
Tässä on monilla varmasti niin pitkät perinteet, että tulee vielä jatkumaan jonkin aikaa. Lotto, vakio, ravikeikkaukset yms. paperilapulle. Tätä veikkaisin mää samaa ihmetelleenä.
 

ace

Jäsen
Sellainen minä olen... Syntynyt mummona mutta osaan kyllä välillä olla myös tosi lapsellinen. Omanlaisensa ihminen olen mä...

Tästä tuli kyllä niin hienot mielikuvat että pisti naurattamaan ihan ääneen. Sulla oli siis synnytyssaliin putkahdettuasi villasukat jalassa, kutimet käsissä ja harmaat hiukset. Keinutuoli ei luultavasti tullut mukana, mutta se oli odottamassa siinä äitisi sängyn vieressä. Maailman nuorin mummo!

Suomessa en juurikaan käteistä käytä, mutta täällä Unkarissa nämä ovat vielä sen verran tulossa keski-ajalta nykyisyyteen, että pakko on ollut itsekkin taantua. Monessa paikassa täällä kortti kyllä käy, mutta monet pienemmät kaupat ja kioskit eivät ole tulleet edelleenkään 2000-luvulle.

Parhaita ovat ne taksikuskit, jotka näyttävät nyrpeää naamaa tarjotessani korttia ja kaivavat kortin lukulaitteen hanskalokerosta kaiken muun romun seasta. Monesti lukijat ei myöskään ole ladattu, eli eivät toimi. Siinä sit etsitään lähintä pankkiautomaattia, mittarin kyllä sammuttavat yleensä siinä vaiheessa.

Mobiilimaksamiseen kiinnostaisi yleisesti ottaen kiinnostaisi siirtyä, mutta en ole saanut aikaiseksi opetella. Ainakaan Apple Pay ei hyväksy Master Cardia, joten sekin on hidastanut siirtymistä nextille levelille. Mobile Payhin pitäisi tutustua tarkemmin.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Otan tästä aasinsillan ja kerron sen, että kolmatta vuotta nyt putkeen olen kerännyt tyhjistä pulloista (vaimo on kova juomaan cokista) saadut rahat lippaaseen ja heitän sinne myös aina vaihtorahoista kaikki alle euron kolikot. Kahtena edellisenä vuonna sinne on kertynyt vuoden aikana balttiarallaa 400€, joka on ollut kiva pesämuna matkakassaan. Toi on vähän niinkuin ilmaista rahaa, vaikka ei nyt toki aivan, mutta on se kuitenkin.

Ja kun tässä ketjussa ollaan, niin ei avaudu miksen aikaisemmin hoksannut tehdä noin. Ollaan oltu vaimon kanssa yhdessä 28-vuotta ja siitä siis mennyt 25-vuotta hukkaan mitä tulee tyhjiin cokispulloihin. 25x400=10000! 10000€ sivu suun, nyt tää kuuluis jo vitutusketjun puolelle.
No parempi että avautui myöhemminkin. Pidät vaan vaimon ja vaimon juomissa, niin matkakassaa kertyy. Silloin jokunen vuosi taakse, kun olin fiksu ja olin polttamatta vajaat 2 vuotta pistin askin hinnan päivittäin purkkiin ja siinä konkreettisesti näki kuinka parhaillaankin rahaa hassaan. Ei avaudu miksen ole enään niin fiksu.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Tukholma on täynnä mestoja, joissa ei edes käy käteinen. Lontoossakin Brewdogissa kävi vain muovi.

Näitä on jo Suomessakin. Vasta pari päivää sitten tämä tuli vastaan Otaniemen Clas Ohlsonissa.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eli kannattaa siis olla lompsassa sekä kortti että käteistä. Kun on paikkoja, jotka kelpuuttavat vain kortin, ja sitten toisia joille kelpaa vain käteinen. Mutta jottei tarvitse kaikenaikaa automaatilla ravata, niin kannattaa maksaa kortilla jos se kelpaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Laha

444

Jäsen
Mobiilimaksamiseen kiinnostaisi yleisesti ottaen kiinnostaisi siirtyä, mutta en ole saanut aikaiseksi opetella. Ainakaan Apple Pay ei hyväksy Master Cardia, joten sekin on hidastanut siirtymistä nextille levelille. Mobile Payhin pitäisi tutustua tarkemmin.
Höpönpöpön. Pankista se on kiinni. Minulla ainakin on Master liitettynä Apple Payhin. Vain yhden kerran olen sitä käyttänyt; silloin kun unohdin lompakon kotiin ja evästä oli pakko saada.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Sulla oli siis synnytyssaliin putkahdettuasi villasukat jalassa, kutimet käsissä ja harmaat hiukset.
Ai hitsi, varmaan sen kutimen takia piti leikata minut pois. Olisi ne puikot repinyt äitin aika pahasti alatiesynnytyksessä.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En tiedä millainen mielenhäiriö pitäisi iskeä että alkaisin käyttämään käteistä. Onhan se ihan äärettömän epäkäytännöllistä ja joka kerta vituttaa kun sitä täytyy nostaa (yleensä johonkin kirpparointiin jollekulle joka ei ole mobilepaysta kuullut). Vilautat puhelinta lukijalla vs nosta rahaa, kaiva rahapussi esille ja sieltä käteistä. Jos haluat pilata takana olevien päivän voit laskea kolikoita. Palautuksena saat kasan kolikoita joista suurin osa - ainakin ne pienimmät - lojuvat hyödyttöminä rahapussissa siitä eteenpäin. Ei niitä ainakaan missään kassalla voi alkaa pläräämään. En katso telkkariakaan 80-luvun laitteilla.

Samaa olen miettinyt.Vituttaa vain painava ja paksu lompakko täynnä jotain viiden sentin kolikoita. Omassa kaveripiirissäkin on kyllä näitä käteismiehiä joille on joku statussymboli pari satkun seteliä. Ja puhutaan kuitenkin noin kolmikymppisistä ihmisistä eikä 50+.Käteisen kuluttaakin paljon nopemmin kun ne saatanan kolikot täytyy äkkiä heivata pois.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös