Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 239 002
  • 7 318

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
WiFi Password: XHeKaJ#72
Miksi suomalaiset urheilutoimittajat ja etenkin jääkiekkoselostajat lausuvat ranskankielisen Éric Perrinin nimen kuin hän olisi englanninkielinen pohjoisamerikkalainen. Jos ranskan kieli on liian vaikea lausuttavaksi, niin lausuisivat sen sitten härmäksi. Pellet.
Jaa, mun mielestä se lausutaan yleensä suomalaisittain ihan "eerik perriini".
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Se on kato se Brändi. Ei ole mööpeli olemisen väärtti jos ei ole vittu Brändiä. Mitä ne naapuritkin ajattelis. Eihän sitä tosin päälle huomaa, mutta kyllä Brändimies aistii Brändin kihelmöintinä kuukunoissa. Brändi.

Tunnen yhden huonekalukauppiaan ja kyllähän siellä takahuoneessa naureskellaan partaansa. Aivan rehellinen pulju, mutta katteet on kohdillaan.

Vähän kuin huoltoasemalla myisi 4 euron kahvimukia.
 

Tuamas

Jäsen
Artekin tuotteiden hinnoittelu. Onko täällä ketään, joka olisi artekin pöytiä tai tuoleja ostanut, ja voisi perustella ostopäätöstä julkisesti?

Kättä ylös.

Artekin 90B - muumipöytä ostettiin, kun Stockalta sai nettikaupasta muistaakseni ~300€ hintaan, lisäksi ostettiin Mademoiselle keinutuoli jossain vaiheessa, se taisi olla liki täyteen hintaan (siinä tonnin pintaan).

Ostopäätöksen perustelut ovat siinä, että
A) nuo ovat tyylikkäitä ja kestävät aikaa ulkonäön puolesta
B) nuo on hyvin suunniteltu, eivät natise, nitise eivätkä ota pienestä itseensä
C) nuo kestävät, jos ei nyt ikuisesti, niin 30-50 vuotta
D) jos niistä haluaa eroon, niille on toimiva jälkimarkkina, jossa ostohinnasta saa vielä 30-80% takaisin
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Itse olen osanut lähinnä täyspuisia ja laadukkaita huonekaluja. Käytännössähän nuo ovat ikuisia. Mitään geneeristä Ikea-tuotetta mun kotiini ei tule. Aina, kun menee jonkun Ikea-kotiin, tulee pieni oksennus suuhun, kun alkaa ajattelemaan, jos täällä pitäisi asua. Ei niiden huonekalujen kyllä tarvi mitään Artekiakaan olla. Ei mua ainakaan kiinnosta mikään huonekalun brändi. Kai sekin joillekin on pieni ylpeyden aihe, että on merkkiruokapöytä. Voihan se hieostaa naisen selkää vähemmän. Jee.
 

xAnZax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minkä takia noissa jääkiekkolähetyksissä pitää pelikatkoilla aina kuvata joitakin katsomossa istuvia naisia? Ei aukene minulle.

Ei minullekaan, katsoisin mieluummin mitä kentällä tapahtuu.

Pelikatkoilla tuon vielä ymmärtää, mutta sitä en ymmärrä miksi todella usein kuvataan jotain vaihtoon hitaasti liukuvia pelaajia samalla kun peli on käynnissä. Paras esimerkkihän oli tässä viime? kaudella, kun Pikkaraisen Ilkka sai jäähyn ja ruudussa näkyy vaan jäähyaitiossa banaani otsassa istuva Sonkajärven sonni samalla kun vastustajan ylivoima teki jo maalin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miksi suomalaiset urheilutoimittajat ja etenkin jääkiekkoselostajat lausuvat ranskankielisen Éric Perrinin nimen kuin hän olisi englanninkielinen pohjoisamerikkalainen. Jos ranskan kieli on liian vaikea lausuttavaksi, niin lausuisivat sen sitten härmäksi. Pellet.
Miksi suomessa aina itketään lausumisesta kun sillä ei ole mitään väliä yleensä. Vaikkapa tämä Eric Perrin, on aivan sama miten sen lausun, niin tasan tarkkaan @Radiopää tietää ketä tarkoitin. Arvelisin puheen tarkoituksena olla tuottaa ymmärrettäviä sanoja.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Miksi suomessa aina itketään lausumisesta kun sillä ei ole mitään väliä yleensä. Vaikkapa tämä Eric Perrin, on aivan sama miten sen lausun, niin tasan tarkkaan @Radiopää tietää ketä tarkoitin. Arvelisin puheen tarkoituksena olla tuottaa ymmärrettäviä sanoja.

Niin, sehän minulle ei avaudukaan, miksi Perrinin nimeä ei voida lausua härmäläisittäin, vaan yritetään lausua oikein, mutta lausutaankin aivan väärin. Miksi se amerikkalainen eli väärä lausumistapa on niin yleinen, jos ymmärrettävä suomalainen lausumistapa riittää tuottamaan ymmärrettävää puhetta.

Jos lausutaan väärin mutta ymmärrettävästi, olisi parempi tehdä se suomalaisittain.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin, sehän minulle ei avaudukaan, miksi Perrinin nimeä ei voida lausua härmäläisittäin, vaan yritetään lausua oikein, mutta lausutaankin aivan väärin. Miksi se amerikkalainen eli väärä lausumistapa on niin yleinen, jos ymmärrettävä suomalainen lausumistapa riittää tuottamaan ymmärrettävää puhetta.
....
Koska varmaan aika moni kuvittelee, että hän on amerikkalainen tai kanukki, mistä sitä voi tietää, että hän onkin kanadan ranskalainen, ellei katso wikipediasta. Minä en olisi muistanut.

Pointtini tosin oli se, että mitä väliä ja se, että aika yllättävän usein jossain telkussa selitetään jostain lausumisesta. Suomalaisilla on sinänsä helppoa, kun käytännössä kaikki ulkomaalaiset lausuvat tasalaatuisesti päin persettä, mutta eipä se itseä haittaa. Englanninkielisillä on pahempi tilanne kun kieltä puhutaa miten milloinkin ja versioita on monta, mutta eipä sekään tunnu haittaavan. Joskus pahoittelin jotain sanomaani virhettä, niin kaveri sanoi, että paremmin mä englantia puhun kun hän suomea.
 
Artekin tuotteiden hinnoittelu. Onko täällä ketään, joka olisi artekin pöytiä tai tuoleja ostanut, ja voisi perustella ostopäätöstä julkisesti?

Klassinen, silmää miellyttävä muotoilu, brändimielikuva ja laatu. Siinä kai ne. Meillä on tosin lähinnä valaisimia - onneksi ei ole tarvinnut ostopäätöksiä ulkopuolisille perustella, vaikka saisi sitä valoa varmaan halvemmallakin. Ja kesällä jopa ilmaiseksi!

Tuo laatukohta on muuten hieman kyseenalainen. Vanhemmillani on ruokapöydän ympärillä sellaisia 611 satulavyötuoleja ja se punos pitää aika ajoin uusia. Eikä ole ihan ilmaista.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Klassinen, silmää miellyttävä muotoilu, brändimielikuva ja laatu. Siinä kai ne. Meillä on tosin lähinnä valaisimia - onneksi ei ole tarvinnut ostopäätöksiä ulkopuolisille perustella, vaikka saisi sitä valoa varmaan halvemmallakin. Ja kesällä jopa ilmaiseksi!

Tuo laatukohta on muuten hieman kyseenalainen. Vanhemmillani on ruokapöydän ympärillä sellaisia 611 satulavyötuoleja ja se punos pitää aika ajoin uusia. Eikä ole ihan ilmaista.

Niin ilmeisesti ovat sitten joidenkin mielestä hyvännäköisiä. Makuasioitahan nämä. Enemmistö vastanneista on omansa hankkinut isohkolla alennuksella, joten jotain viitettä lievästä ylihinnoittelusta taitaa olla?
 
Enemmistö vastanneista on omansa hankkinut isohkolla alennuksella, joten jotain viitettä lievästä ylihinnoittelusta taitaa olla?

No en minäkään tuossa pään yläpuolelle nytkin roikkuvaa lyysyä listahintaan hankkinut.

Ylihintaisuus on aina suhteellinen käsite puhuttiin sitten huonekaluista, kelloista, autoista, kengistä tai ihan mistä vaan. Monille 60k auto on täysin ookoo, mutta pari tonnia nojatuolista jotain ihan käsittämätöntä.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
No en minäkään tuossa pään yläpuolelle nytkin roikkuvaa lyysyä listahintaan hankkinut.

Ylihintaisuus on aina suhteellinen käsite puhuttiin sitten huonekaluista, kelloista, autoista, kengistä tai ihan mistä vaan. Monille 60k auto on täysin ookoo, mutta pari tonnia nojatuolista jotain ihan käsittämätöntä.

Ei kai 60k kärryjä sentään 20-70 pinnan alennuksilla myydä, niinkuin näitä huonekaluja. Sellaisen voisin ostaa, mutta artekit jäisi kauppaan. Pointti kuitenkin tän otoksen perusteella kuten edellä esitin.
 
Ei kai 60k kärryjä sentään 20-70 pinnan alennuksilla myydä, niinkuin näitä huonekaluja. Sellaisen voisin ostaa, mutta artekit jäisi kauppaan. Pointti kuitenkin tän otoksen perusteella kuten edellä esitin.

Jees. Ilmaa varmaan on, niinkuin liki kaikissa hyödykkeissä.

Jotkut haluaa maksaa huonekaluista, toiset jostain muusta, kolmannet vähän kaikesta ja neljännet eivät yhtään mistään.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Täällä Koreassa on jo pitkään ihmetelty miten puhdasta on kaduilla ja sisätiloissa, vaikka kaikki tässä kulutushelvetissä on tuplapakattu muoviin eikä roskiksia tai siivoojia näy missään.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Täällä Koreassa on jo pitkään ihmetelty miten puhdasta on kaduilla ja sisätiloissa, vaikka kaikki tässä kulutushelvetissä on tuplapakattu muoviin eikä roskiksia tai siivoojia näy missään.
Mitäs niillä, kun ne voidaan säilöihin tämäntapaisiin mestoihin....
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Täällä Koreassa on jo pitkään ihmetelty miten puhdasta on kaduilla ja sisätiloissa, vaikka kaikki tässä kulutushelvetissä on tuplapakattu muoviin eikä roskiksia tai siivoojia näy missään.
Olisko niin että Suomessa ei ole varaa palkata porukkaa siivoamaan (ennemmin ylläpidetään työttömänä)?
 

Nick Neim

Jäsen
Niin, sehän minulle ei avaudukaan, miksi Perrinin nimeä ei voida lausua härmäläisittäin, vaan yritetään lausua oikein, mutta lausutaankin aivan väärin. Miksi se amerikkalainen eli väärä lausumistapa on niin yleinen, jos ymmärrettävä suomalainen lausumistapa riittää tuottamaan ymmärrettävää puhetta.

Jos lausutaan väärin mutta ymmärrettävästi, olisi parempi tehdä se suomalaisittain.
Vanha juttu jo alkuviikolta näemmä, mutta virhehän ei tapahdu välttämättä lausujan kohdalla, vaan esimerkiksi pelaajalistan päivittäjän, kokoonpanojen ilmoittajan tai jonkun muun toimesta, joka on vastuussa nimen kieliasusta. Esimerkiksi Liigan sivuilla ja ilmoitetuissa kokoonpanoissa on nimi muodoltaan Eric Perrin, jolloin se lausutaan tällä hetkellä ns. oikein. Siinä todennäköisesti myös syy ihmettelyysi; nimeä ei lausuta oikein, koska nimen oikea kieliasu ei ole selvillä johtuen jonkun virheestä.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Minulle ei oikein aukea mikä tämä aamu-tv:n Mika Tommola on miehiään. Ehkä hän on vain aikaansa edellä tai minä perässä, mutta erikoiselta vaikuttaa.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Spurguille ja vanhuksille maksetaan siitä, että ne pitävät kadut puhtaana.

Missä välissä ne niitä katuja siivoaa, kun ainakaan päiväsaikaan kumpiakaan ei näy missään?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Yöllä varmaankin. Taidetaan tuota harrastaa Japanissakin.

Tuolla ihmismäärällä luulisi roskaa kerääntyvän silti jo päivän aikana melkoisia määriä ja olettaisi sen näkyvän. Siis kun roskikset loistavat lähes täysin poissaolollaan, niin sisä- kuin ulkotiloissakin. Mystillistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös