Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 244 240
  • 7 330

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Real Madrid, koska se on sympaattinen seura, joka laittaa kampoihin Barcan ostomiljonääreille

- - -

Se yks jokerifani tietty piestiin joka välitunti.

Hieno viesti kokonaisuudessaan, otin siitä pari kohtaa esiin. Miksei kukaan ole vielä tullut itkemään ylemmälle kohdalle? Alemmasta kohdasta se, että epäilen vahvasti, että meillä koulunpihalla oli yksi salajokerifani. Se jotenkin todisti liikaa HIFK-suuntautuneisuuttaan. Ah, noita ala-asteen koulunpihoja 80-luvulla!
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
@Turha Kaukalo Tapojeni mukaan lisäsin sinänsä asialliseen viestiini matalan tason flametusta. Ihan vaan saadakseni juttuseuraa näin lauantaina, joskin kohta menen ihan aidosti sosialiseeraamaan. Tai sosialisoimaan, kuten eräs lähisukulaiseni nolosti aina sanoo. Vaikka on peräti maisteri.

Ja jos mennään asioihin, jotka eivät minulle avaudu, niin hyvä esimerkki on reivaaminen. Miksi poliitikot ja taloustieteilijät toistuvasti käyttävät sanaa, jonka merkitystä eivät ymmärrä? Menee nimittäin aika pahasti uskottavuus muultakin sanomiselta, jos aloittaa käyttämällä sanaa täysin väärässä merkityksessä. Jos joku vielä "reivaa talouspolitiikan kurssia" mun läsnäollessani, niin saatan reivata sitä nenään. Nih!
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Urheiluseurakin voi muuttua. Esimerkiksi jos on vuosia kannattanut englantilaista jalkapalloseuraa, jota pyörittää englantilaiset jalkapalloihmiset, mutta jonain päivänä koko seura on venäläisen tai saudiarabialaisen miljardöörin omistama. Eikä itse asiassa tarvitse mennä edes näin pitkälle. Lisää voi kysyä Espoosta ja Helsingistä.

Seuran lisäksi myös seuran pelaama sarjataso ja koko pelisysteemi voi muuttua. Esimerkiksi Mestis, josta ei voi enää nousta pelaamalla SM-liigaan. Ei karsimalla, ei voittamalla sarjan, ei mitenkään muuten paitsi pesemällä selkiä kabineteissa rahatukot käsissä. Esimerkiksi konkurssin partaalla keikkunut uusiomuoviseura Espoo United voisi todennäköisesti nousta SM-liigaan jos Salonoja löisi euroja riittävän summan asianomaisten saunakaverien käteen.

Omalla kohdallani TuTo-kannatus ei ole kadonnut, mutta into koko sarjatasoon (Mestis) ja sitä myötä koko suomalaiseen sarjajääkiekkoiluun on romahtanut Mestiksen sulkemisen ja farmisarjaksi muuttamisen myötä niin paljon, että itse seurakaan ei enää kiinnosta samalla intohimolla kuin ennen. Fanituksen taso on laskenut ja asenne jatkuvasti kyynistynyt. En myöskään koe voivani sitoutua kannatusmielessä random-lainapelaajiin tai 1-2 vuoden diilillä mukana oleviin palkkasotureihin jotka käyvät kääntymässä seurassa.

Kuvaavana esimerkkinä TuTon tämän kauden kapteeni Hannu Kuru, joka pelasi Tepsissä lainasopimuksella muutaman ottelun ja siirtyi sitten pysyvästi Tepsiin. Kiva juttu pelaajalle, mutta ikävämpi juttu kannattajan kannalta, että joukkueen kapteenikin häipyy heti kun pystyy. Miksi sellaista pelaajaporukkaa jaksaisikaan kauheasti kannattaa joille seuralogo ei merkitse yhtään mitään ja jossa pelaajat vaihtuvat koko ajan, jopa kapteenien häipyessä kesken kauden?

Parhaimmillaan, niinä vuosina kun nousumahdollisuuksia oli eikä Mestis/divari ollut mikään suljettu farmisarja niin kävin katsomassa lähes kaikki kotiottelut. Jonain vuonna kävin ihan kaikki, plus vieraspelejä, harkkapelejä, pudotuspelit ja jonkun junnupelinkin. Tänä vuonna olen käynyt katsomassa yhden kotiottelun. Pari enemmän oli tarkoitus käydä, mutta niihin en terveydellisistä syistä päässyt.

Aika kuvaava muutos tämä kuitenkin on ollut, ja ensisijainen ongelma ei ole seurassa vaan sarjassa ja koko suomalaisjääkiekkoilussa. Koska tuskin olen tässä asiassa yksinäni niin SM-liigan ja Jääkiekkoliiton omahyväisen umpinainen sulkeutuneisuus saattaa viime kädessä vaarantaa koko lajin suosiota. Ehkä on tosin aikakin saada enemmän kannatusta sellaisille lajeille, joissa sarjajärjestelmät ovat terveempiä. Jalkapallossa voi nimekäskin seura mokata ja pudota - ja nousta sitten taas terveempänä takaisin.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
@Musta Nuoli on nyt unohtanut ihan kokonaan urheiluromantiikassaan sen pääsyyn eli rahan. Katso ihan suosiolla missä Jukurit ja Sport ovat liigan sarjataulukossa. Niin.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
@Musta Nuoli on nyt unohtanut ihan kokonaan urheiluromantiikassaan sen pääsyyn eli rahan. Katso ihan suosiolla missä Jukurit ja Sport ovat liigan sarjataulukossa. Niin.

Katsoin sarjataulukkoa, nyt näyttivät pohjalla olevan. Eivät olleet viime kaudella noin huonoja - kai. Sama se, ei minua kiinnosta mikä joukkue on milläkin sijalla suljetussa sisäpiirikerhossa jossa voi tumpeloida asiansa ja tyhjennysmyydä pelaajansa tammi-helmikuussa vuodesta toiseen ilman, että sillä on mitään väliä.

Nyt oli puhe seurakannatuksesta ja se jos mikä on sitä urheiluromantiikkaa, ainakin minulle. Saa olla aika kummallinen mielenlaatu jos valitsee kannattamansa seuran muilla kuin tunnepohjaisilla asioilla kuten seuran talouspolitiikalla ja raha-asioilla.

"Hei, seura X on vitun rikas ja sillä on laaja talousalue sekä isot sponsorisopimukset, nyt kannatan sitä ikuisesti!"

Tosin tuolla tavalla voin kuvitella ns. seurakannatuksen ulkomaisiin huippuseuroihin muodostuvan, oli kyseessä sitten Valioliiga, NHL tai mikä tahansa.
 

sinikettu

Jäsen
"Hei, seura X on vitun rikas ja sillä on laaja talousalue sekä isot sponsorisopimukset, nyt kannatan sitä ikuisesti!"

Tosin tuolla tavalla voin kuvitella ns. seurakannatuksen ulkomaisiin huippuseuroihin muodostuvan, oli kyseessä sitten Valioliiga, NHL tai mikä tahansa.
Seurojen valinta on vähän niin kuin heimojen valinta leijonasosan ihmislajin elinkaaren ajasta. Yleensä heimoon synnytään, sen täysivaltaiseksi jäseneksi tullaan tietyssä iässä riittien ja rituaalien saattamana ja heimoon yleensä myös kuollaan. Erityisesti miesten osalta. Naiset itse asiassa vaihtoivat nykykäsityksen mukaan heimoja useammin uusien partnerien myötä, joten he lienevät huomattavasti sopeutumiskykyisempäiä uusiin heimoihin.

Tämän vuoksi ihmiset (miehet?) "eivät ymmärrä", miten jotkut vaihtavat heimoansa. Sama asia kuin jotkut ihmiset eivät ymmärrä, miksi jotkut haluavat jörniä miesten kanssa, toiset naisten ja kolmannet vaikka transun kanssa. Näillä ihmisillä on kehittyneet hieman erilaiset vaistotoiminnot evolutiivisesti hyvin tärkeiden juttujen suhteen, eivätkä ihmisen aivot ole usein järin hyviä kyseenalaistamaan syvimpiä evolutiivisia käyttäytymismallejamme.

Jotkut ihmiset ovat vaan adaptiivisempia kuin toiset muuttamaan heimoansa. Suurin osa heistä on naisia ja puolimutulla sanoisin, että miehistä nämä kallistuvat usein feminiinisemmän fenotyypin suuntaan. Samoin naiset, jotka näihim tribalistisiin mittelöihin eli joukkueurheiluun säännöllisesti osallistuvat, ovat yleensä maskuliinisempaa fenotyyppiä kuin naiset keskimäärin.

Jos ihminen ei ole löytänyt heimoa tai kasvanut sellaiseen nuorena, niin varmasti uuden heimon resurssit, houkuttelevuus ja kuuluisuus ovat hyvin mieluisia tekijöitä valinnassa. Tämä on itse asiassa ihan rationaalinen ja laadukas valintakriteeri.

@pernaveikko
@Valapatto
 

sinikettu

Jäsen
@sinikettu

Kerropa vielä erakkoluonteen kehityskaari, niin alan uskoa juttuihisi, koska sitä ei kirjoissa lue.
Monet ihmiset eivät hirveesti tykkää evolutiivisista selityksistä ihmisen käyttäytymiselle. Evolutiiviset teoriat ennustavat ihan hyvin normaalien persoonallisuuspiirteiden varianssin tai eroavaisuuksien ihmisillä. Jotkut ovat sosiaalisempia kuin toiset. Erakoilla on yleensä tosin kehittynyt jonkinlainen psykopatologia, esimerkiksi välttelevä persoonallisuushäiriö. Ei toki aina ja nykyinen yhteiskuntarakenne muutenkin edesauttaa tiettyjen ihmisten erakoitumista. Ihmisen elinkaaren aikana erakkoja ei muutenkaan ole käytännössä edes ollut, koska erakoilla olisi ollut hyvin, hyvin rajallinen ja heikentynyt kyky selviytyä, hankkia ruokaa ja jälkeläisiä, jotka geenejään eteenpäin geenipoolissa jatkaneet. 10 000 vuotta taaksepäin erakoituminen tarkoitti melkein sataprosenttisesti kuolemaa lyhyen ajan sisällä.
 

sinikettu

Jäsen
@sinikettu

No kuten oletinkin, se luki kirjoissa.
Kirjoista saa satoja ja tuhansia kertoja enemmän ja laadukkaampaa tietoa kuin kukaan yksittäinen ihminen kykenee yhden elämän aikama hankkimaan. Eikä pelkästään mitä tahansa informaatiotq, vaan maailman älykkäimpien ja kykeneväisimpien ihmisten tallennettua materiaalia, jos lukee oikeita kirjoja.

Samalla tosiaan elän normaalia elämää, näen ja tapaan ihmisiä, koen ja opin normaaleja asioita samaan tapaan kuin kula tahansa muukin. Lukemalla on mahdollista käytännön tiedon lisäksi hankkia satojen ja tuhansien ihmisvuosien työmäärän verran tietoa hyvin lyhyessä ajassa. Suosittelen.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Kirjoista saa satoja ja tuhansia kertoja enemmän ja laadukkaampaa tietoa kuin kukaan yksittäinen ihminen kykenee yhden elämän aikama hankkimaan. Eikä pelkästään mitä tahansa informaatiotq, vaan maailman älykkäimpien ja kykeneväisimpien ihmisten tallennettua materiaalia, jos lukee oikeita kirjoja.

Samalla tosiaan elän normaalia elämää, näen ja tapaan ihmisiä, koen ja opin normaaleja asioita samaan tapaan kuin kula tahansa muukin. Lukemalla on mahdollista käytännön tiedon lisäksi hankkia satojen ja tuhansien ihmisvuosien työmäärän verran tietoa hyvin lyhyessä ajassa. Suosittelen.

Elämmekin hyvin erilaista elämää ja olemme persoonina hyvin erilaisia. Minusta on äärimmäisen kiinnostavaa keksiä jotain itse, kuin lukea se kirjoista joissa tiedän olevan vain himppunen osa mitä elinaikanani ikinä voin keksiä, mutta se olisi äärettömän tylsää jos muut kertoo kaiken mitä oppia. Elämä on lisäksi liian lyhyt lukeakseni kaikki mitä niin sanotusti pitäisi tietää tai voisi tietää, joten saan kiksini siitä kun päättelemällä löydän sen tiedon mitä etsin. Toki tutkin asioita joista en mitään tiedä ja saan jotain apua omiin näkemyksiini, mutta senkin teen vain jos en millään keksi sitä parempaa tietoa. En ole erityisen fiksu, mutta turhaudun jos en saa mielikuvitustani tai empiirisesti opittuja tietoja käyttää yhtään hyväkseni. Tieto sinänsä on suhteellista, koska kuoltuasi et tiedä juurikaan erityisemmin sen enempää kuin kiikkustuolissasi ollessakaan, koska erinäisten tieteenalojen ulkopuolella tietoa on kirjoja enemmän niin lukemattomat määrät enemmän kuin sinä voit kuvitellakaan. Siksi kokemuspohja on paljon palkitsevampaa.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Ehkä ei lopulta aukene, miksi pitää väkisin ja pakosta yllä jonkinlaista internet-roolia? Ehkä siihen liittyy jonkinlainen oma huumori, mutta vaikuttaa loppujen lopuksi siltä, että omaa aika tyhjää elämää täydennetään sillä roolilla, kun on todellisuudessa luuseri ja haluaa vain jotain omaa egoa kohentavaa palautetta sen varjolla. En linkkaa nimimerkkejä tähän, mutta säälittävää. Eräs loppuunkaluttu ja lainattu filosofi on todennut, että sääli on sairautta. Silti sitä sairautta jotkin vain aina hamaan asti ja vuodesta toisen toteuttavat.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos ihminen ei ole löytänyt heimoa tai kasvanut sellaiseen nuorena, niin varmasti uuden heimon resurssit, houkuttelevuus ja kuuluisuus ovat hyvin mieluisia tekijöitä valinnassa. Tämä on itse asiassa ihan rationaalinen ja laadukas valintakriteeri.

@Valapatto

Tämä on varmasti ihan totta, eikä mulla ole mitään tätä vastaan - kukin valitsee oman jenginsä miten tahtoo. Tai sitten ei itse valitse, niin kuin esimerkiksi mun tapauksessa on käynyt. Siihen vain kasvettiin ja siinä pysytään, vaikka mitä tapahtuisi. Ehkä siksi voi olla vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka vaihtavat kannattamaansa seuraa. Mulla siihen ei vaikuta sarjatasot, omistajat, valmentajat, pelaajat, johtoryhmät tai mitkään muutkaan. Ne ovat yksittäisiä ihmisiä, eivät se seura itsessään.

Sitten voidaan miettiä mikä kenellekin on kannattamisen käsite. Kyllä mäkin aikanaan esimerkiksi toivoin aina Brasilian jalkapallomaajoukkueelle menestystä, kun siellä pelasi Dungaa, Bebetoa, Taffarellia, Leonardoa ja muita mun suosikkipelaajia. Vaikka tappiot harmitti ja muuta, niin ei se silti mulle omasta mielestä mitään kannattamista ollut.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Mikä muuten ajaa ihmisen siihen että haluaa vaikuttaa jopa kaikin keinoin älykkäämmältä kuin kaikki muut? Onko siinä taustalla jotain sellaista, että tosielämässä muut ei anna arvoa, mutta sitten internetissä haetaan epätoivoisesti sitä? Eikö ihmiset arvosta itseään itsenään, vaan pelkästään muiden lyttäämisen kautta tai muiden antaman arvon kautta? Sosiaalinen arvo lienee aikalailla se suurin vaikutin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Sen mitä tyttöjä tunnen, niin ne veikkaa raveissa suomenhevosen nimen mukaan eikä matemaattisesti järkevästi. Sitä on sitten helppo vaihtaa seuraavaan lähtöön.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
En ole lukenut riviäkään case tyrväisestä, joten en ymmärrä miten siitä voidaan jakaa noin paljoa pelikieltoja saati olisi asialle mitään keskustelunaihetta. Tämä ei ole uusi paikka keskustelulle, vaikka tapauksen nähtyänikin se on törkeä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös