Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 711 287
  • 33 924

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onneksi maailma muuttuu ja ihmiset saavat vapaasti olla sitä mitä he ovat. Joidenkin on varmaan vaikea hyväksyä sitä, ettei se mikä on jalkojen välissä välttämättä määritä sukupuoli-identiteettiä.

Sinähän olet ollut koulussa töissä, niin millä perusteella siellä jaetaan oppilaat poikien liikuntatunnille ja tyttöjen liikuntatunnille?
 
Viimeksi muokattu:

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Boy George oli kyllä aikoinaan kova. Siitä oli juttu Suosikissa ja se kerto, ettei hänen äitinsä suostu suutelemaan häntä. Muistan ihmetelleeni sitä tuolloin että mitä vittua tää nyt on. Duran Duran oli samoihin aikoihin ja toki kaikki huippubändit WASPista alkaen.
 

Nick Neim

Jäsen
MIksi oppilaat pitäisi jakaa poikien ja tyttöjen liikuntatunneille?
Joku koulupesäpallo 40 hengellä olisi kyllä varmaan mahtava kokemus. Joukkueetkin olisivat valmiina, kun oman mailan omistavat aloittavat sisältä, ja pesän myös muualta kuin kentältä löytävät aloittavat ulkoa.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Siitä oli juttu Suosikissa ja se kerto, ettei hänen äitinsä suostu suutelemaan häntä. Muistan ihmetelleeni sitä tuolloin että mitä vittua tää nyt on.

Ihmettelitkö siis Boy Georgea, vaiko sitä että miksi äitipuolen ylipäätään pitäisi suostua suutelemaan poikapuoltaan?

Muuten osaan kyllä samaistua tunteisiisi aika hyvin. Olen nimittäin joskus selannut vanhoja tallessa olevia 80-luvun Suosikkeja - ja niissä kieltämättä riittää aika paljon ihmeteltävää.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Ihmettelitkö siis Boy Georgea, vaiko sitä että miksi äitipuolen ylipäätään pitäisi suostua suutelemaan poikapuoltaan?

Muuten osaan kyllä samaistua tunteisiisi aika hyvin. Olen nimittäin joskus selannut vanhoja tallessa olevia 80-luvun Suosikkeja - ja niissä kieltämättä riittää aika paljon ihmeteltävää.

No sitä suuteluosiota ihmettelin, vaikka en minä tiedä millaista elämä on. Onhan landellakin kaikkea, esim. serkusten lapsia.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
MIksi oppilaat pitäisi jakaa poikien ja tyttöjen liikuntatunneille?

Toi on hyvä kikka peruskoulussa tai yleensäkin oppilaitoksissa vastata kysymykseen kysymyksellä. Se aktivoi opiskelijaa käyttämään omia aivojaan ja etsimään ratkaisuja. Nyt ei kuitenkaan olla missään oppilaitoksessa, joten sikäli harmi, että en sinulta vastausta saanut. No minä vastaan sinun kysymykseen. Siksi, koska on otettava huomioon kasvun kehityksen erilaiset tasot, sekä erot harjaantumisessa. Joku poikien jalkapallopeli voi muodostua hyvinkin raisuksi ja mukana olevat, mahdollisesti aratkin tytöt, voivat jäädä jalkoihin ja jopa loukkaantua. Turvallisuusriskit on otettava huomioon myös liikuntatunneilla. Vuosiluokkien 5-9 liikunnaopetuksen periaatteissa lukee seuraavasti. "Liikunnaopetuksessa tulee ottaa huomioon tässä kehitysvaiheessa korostuvat sukupuolten erilaiset tarpeet sekä oppilaiden kasvun ja kehityksen erot"

Yritän vielä kerran. Kun kerran tilanne on tämä
ettei se mikä on jalkojen välissä välttämättä määritä sukupuoli-identiteettiä.

niin millä periaatteella, tarpeen niin vaatiessa, koulussa erotetaan tytöt pojista

Avautui muuten juuri, että olen muuntautumassa ihmiskyrväksi. Älkää otako vakavasti, harjoitelen vänkäämistä. Se taito minulta puuttuu ja se on hyödyllinen taito tällä palstalla. Sekin asia on minulle avautunut.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Avautui, että kovin yhdenmukainen tuntuu paikoin olevan muutaman kirjoittajan musiikkitietämys, mitä tulee uuteen musavisaan jonka @Everton avasi hiljattain.

Hienoa tietysti, että niin moni tietää musiikista yhtä paljon kuin palstakollegatkin ja niin moni ajattelee niin samalla tavalla eri kysymyksien osalta. Se kertoo omalta osaltaan jatkislaisten erittäin laajasta yleissivistyksestä. Saa nähdä, tuleeko jatkokierroksilla kysymyksiä mm. Prevelit-yhtyeestä ja sen taipaleesta.

Joskus olisi mielenkiintoista nähdä minkälaiset olisivat eri visojen tulokset jos vastaukset pitäisi antaa vaikkapa suoraan yksityisviestillä Evertonille.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toi on hyvä kikka peruskoulussa tai yleensäkin oppilaitoksissa vastata kysymykseen kysymyksellä. Se aktivoi opiskelijaa käyttämään omia aivojaan ja etsimään ratkaisuja. Nyt ei kuitenkaan olla missään oppilaitoksessa, joten sikäli harmi, että en sinulta vastausta saanut. No minä vastaan sinun kysymykseen. Siksi, koska on otettava huomioon kasvun kehityksen erilaiset tasot, sekä erot harjaantumisessa. Joku poikien jalkapallopeli voi muodostua hyvinkin raisuksi ja mukana olevat, mahdollisesti aratkin tytöt, voivat jäädä jalkoihin ja jopa loukkaantua. Turvallisuusriskit on otettava huomioon myös liikuntatunneilla. Vuosiluokkien 5-9 liikunnaopetuksen periaatteissa lukee seuraavasti. "Liikunnaopetuksessa tulee ottaa huomioon tässä kehitysvaiheessa korostuvat sukupuolten erilaiset tarpeet sekä oppilaiden kasvun ja kehityksen erot"

Yritän vielä kerran. Kun kerran tilanne on tämä


niin millä periaatteella, tarpeen niin vaatiessa, koulussa erotetaan tytöt pojista

Avautui muuten juuri, että olen muuntautumassa ihmiskyrväksi. Älkää otako vakavasti, harjoitelen vänkäämistä. Se taito minulta puuttuu ja se on hyödyllinen taito tällä palstalla. Sekin asia on minulle avautunut.

On hienoa, että olet ottanut asioista selvää ja vastaat itse omaan kysymykseesi. Oppilaita ei ole välttämättä tarvis jakaa sukupuolen perusteella ryhmiin, voidaan ottaa myös käyttöön erilaiset kehitysvaiheet ja oppilaiden tarpeet. Moni yläkoulun tyttö pärjää ihan hyvin poikien pallopeleissä, jättävät monet nörttipojat toiseksi.

Ole huoleti, kyllä koulu pärjää kaikkien sukupuolien kanssa.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
On hienoa, että olet ottanut asioista selvää ja vastaat itse omaan kysymykseesi. Oppilaita ei ole välttämättä tarvis jakaa sukupuolen perusteella ryhmiin, voidaan ottaa myös käyttöön erilaiset kehitysvaiheet ja oppilaiden tarpeet. Moni yläkoulun tyttö pärjää ihan hyvin poikien pallopeleissä, jättävät monet nörttipojat toiseksi.

Ole huoleti, kyllä koulu pärjää kaikkien sukupuolien kanssa.
No jaotellaanko niitä nyt ryhmiin vai ei?Erittäin hämärä tämä teidän keskustelu pelkkine kysymyksineen, jossitteluineen ja kiertelyineen, josta ei nyt saa kyllä mitään irti.
 

sinikettu

Jäsen
Onneksi maailma muuttuu ja ihmiset saavat vapaasti olla sitä mitä he ovat. Joidenkin on varmaan vaikea hyväksyä sitä, ettei se mikä on jalkojen välissä välttämättä määritä sukupuoli-identiteettiä.
Ei tokikaan sukupuoli-identiteettiä määritä, mutta sukupuolen määrittää. Miehet eivät vaan voi homo sapiens lajilla tuottaa naaraspuolisia gameetteja, eikä heillä ole primäärisiä sukupuoliominaisuuksia alkion kasvattamiseen sisällänsä. Tämä pienenä tietoiskuna niille, jotka asiasta eivät olleet tietoisia. Heitä näkyy olevan internetissä yhä alati kasvava joukko.

Näin sivumennen, jos joku kokee kantavansa esimerkiksi kastemadon laji-identiteettiä, onko oikeen sanoa, että kastemato synnytti ihmisen? Tai jos tämä syntyvä ihminen kokee heti ennen syntymäänsä laji-identiteetikseen vaikka norsun, synnyttikö kastemato norsun?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Näin sivumennen, jos joku kokee kantavansa esimerkiksi kastemadon laji-identiteettiä, onko oikeen sanoa, että kastemato synnytti ihmisen? Tai jos tämä syntyvä ihminen kokee heti ennen syntymäänsä laji-identiteetikseen vaikka norsun, synnyttikö kastemato norsun?
Ei, mutta saavat minun puolestani osallistua ihan mihin liikuntatunteihin haluavat.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
MIksi oppilaat pitäisi jakaa poikien ja tyttöjen liikuntatunneille?
Ei ole mitään syytä jakaa erikseen. Hiukan mietityttää miten sitten jaetaan arvosanoja. Ainakin minun kouluaikoihin niihin vaikutti aktiivisuus ja myös fyysiset ominaisuudet.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Näin sivumennen, jos joku kokee kantavansa esimerkiksi kastemadon laji-identiteettiä, onko oikeen sanoa, että kastemato synnytti ihmisen?

On tietysti, jos Suomen lain mukaan joku voi olla kastemato. Siitähän tässä "mies synnytti lapsen" -tapauksesta on kysymys.

Hiukan mietityttää miten sitten jaetaan arvosanoja. Ainakin minun kouluaikoihin niihin vaikutti aktiivisuus ja myös fyysiset ominaisuudet.

Miksi pitäisi antaa arvosanoja?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.

Ehkä voisi koululiikunnan lopettaa kokonaan tai ainakin uudistaa perinpohjaisesti ja karsia joukosta ylettömän kilpaurheilun ja tuloksien ihannoinnin. Omakohtaisesti ainakin koin koululiikunnan lähinnä ahdistavana ja tarpeettomana, koululiikunnan "ansiosta" olen aikuisenakin vältellyt monen lajin ja liikuntamuodon jatkamista millään tasolla.

Eikä ollut kyse vain arvosanoista (sitä samaa seiskaa sieltä yleensä aina pukkasi, vaikka mitä urotekoja olisi tehnyt) vaan koko "opetus"formaatista jossa lähinnä opetettiin, miten toiset kuuluvat valitsijoihin ja toiset niihin joista valitaan - usein viimeisten joukossa. Arvosanalla tai sen antamisella ei ollut merkitystä, ei siitä kukaan ollut kiinnostunut, vaan koko systeemin vääristyneisyydellä oli merkitystä.

Arvosanan voi mielestäni jatkossakin antaa, jos arvosanan antaminen perustuu johonkin muuhun kriteeriin kuin siihen, kuka juoksee mitäkin Cooperissa tai kuka potkii 10-vuotiaana palloa parhaiten merkityksettömässä liikuntatunnin pakko-ottelussa.

Tai voi sen jättää oikeastaan antamattakin ja siirtää mieluummin koko koululiikunta pois kouluopetuksesta ja koulun jälkeiseen vapaamuotoisempaan urheilukerhotoimintaan tai harrasteliikuntaan ilman keskinäistä kilpailua.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Arvosanan voi mielestäni jatkossakin antaa, jos arvosanan antaminen perustuu johonkin muuhun kriteeriin kuin siihen, kuka juoksee mitäkin Cooperissa tai kuka potkii 10-vuotiaana palloa parhaiten merkityksettömässä liikuntatunnin pakko-ottelussa.

Tai voi sen jättää oikeastaan antamattakin ja siirtää mieluummin koko koululiikunta pois kouluopetuksesta ja koulun jälkeiseen vapaamuotoisempaan urheilukerhotoimintaan tai harrasteliikuntaan ilman keskinäistä kilpailua.

Juuri näin. En minä siitäkään pidä, että musiikinnumeroon vaikuttaa oppilaan laulutaito. Siis ihan kuin jonkun laulutaito on riippuvainen koulun musiikintunnin opetuksesta. Molemmat ovat aineita, joissa koulusta pitäisi antaa vain suoritusmerkintä. Mikäli liikuntatuntien joukossa on lahjakkaita yksilöitä, pitää opettajan tunnistaa nämä ja opastaa oppilas valmennukseen mikäli oppilas on kiinnostunut kilpaurheilusta. Elleivät sellaisessa jo ole.
 

Nick Neim

Jäsen
Juuri näin. En minä siitäkään pidä, että musiikinnumeroon vaikuttaa oppilaan laulutaito. Siis ihan kuin jonkun laulutaito on riippuvainen koulun musiikintunnin opetuksesta. Molemmat ovat aineita, joissa koulusta pitäisi antaa vain suoritusmerkintä. Mikäli liikuntatuntien joukossa on lahjakkaita yksilöitä, pitää opettajan tunnistaa nämä ja opastaa oppilas valmennukseen mikäli oppilas on kiinnostunut kilpaurheilusta. Elleivät sellaisessa jo ole.
Ja tähän samaan listaan voi vielä lisätä kuvaamataidon. Vaikka kuinka yritti ja oikeasti teki parhaansa, ei näillä nakkisormilla ja vinoutuneella taidesilmällä mitään ysin suorituksia saanut aikaiseksi. Ei, vaikka opettaja joitain töitä melkein kädestä pitäen aloitti.

Ei siitä nyt mitään traumoja jäänyt, mutta kyllähän nuo kuvaamataidon tunnit aina olivat täyttä paskaa. Kateellisena sai katsella vierestä, kun pari lahjakkaampaa yksilöä hutaisi vasemmalla kympin työn, ja omat mahdollisuudet rajoittuivat kasiin. Siihen ei auttanut opiskelu, siihen ei auttanut aktiivisuus, siihen ei auttanut mikään.

Toisaalta sitten lukuaineissa homma menikin toisin, ja jos totta puhutaan, niin mieluummin minä olin hieman lahjattomampi kuvaamataidossa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En minä siitäkään pidä, että musiikinnumeroon vaikuttaa oppilaan laulutaito. Siis ihan kuin jonkun laulutaito on riippuvainen koulun musiikintunnin opetuksesta. Molemmat ovat aineita, joissa koulusta pitäisi antaa vain suoritusmerkintä.

Peruskoulun päättötodistuksessa komeilee musiikki 9, koska opettaja antoi koekysymykset etukäteen. Ajattelin sitten helvetti sama kai se on nyt muutamat fagotit ja oboet opetella.

Ja tähän samaan listaan voi vielä lisätä kuvaamataidon. Vaikka kuinka yritti ja oikeasti teki parhaansa, ei näillä nakkisormilla ja vinoutuneella taidesilmällä mitään ysin suorituksia saanut aikaiseksi. Ei, vaikka opettaja joitain töitä melkein kädestä pitäen aloitti.

Kuvaamataidossa on 6, kun en käynyt koskaan tunneilla. Sitten opettaja sanoi, jos tulet nyt muutaman kerran, niin saat vitosen. Antoi kuitenkin sen kutosen. Sitä mietin kyllä jälkeenpäin miksi siitä ei ilmoitettu kotiin tai kenellekään, että en ollut siellä. Muuten olin mallioppilas, mutta tuolla ei vain jaksanut olla piirtämässä kahdesta neljään, kun en piirtää osaa.
--

Onhan nuo arvosanat muutenkin aivan arpapeliä kuin IT-alan työmääräarviot ja tuntikirjaukset. Veistossa kerran kaveri vei vahingossa tytön tekemän työn näytille. Nappasi vain siis vahingossa väärän pöydältä, arvosanaksi tuli joku 7 ja puoli. Sitten tyttö vei myöhemmin sen saman tekeleen ja sai ysin.

Päästään siis siihen, että suoritusmerkinnän tulee riittää ja kaipa sellaiseen suntaan ollaan menossakin. Tai onkohan jotain veistoa enää edes olemassa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Matikka, liikunta ja puutyöt yms. käsityöt oli mulla hyviä aineita. Matikassa ei pahemmin kokeisiin tarvinnut lukea ja liikunnassa huomasi ne, jotka edes jotain lajia harrastaa. Ehkä se joku pallo - silmä - käsi -juttu plus oma notkeus ja sellainen. En mä futisjengissä sitten kaksinen tainnut olla. Ja noissa puutöissä varmaan huomasi sen että kaupunkilaispoika oli kesät maalla ja mökkejäkin siihen aikaan rakennettiin. Plus pienet sormet. Nyt mulla kuulemma on paksut sormet.

Historia, biologia, uskonto -aineet sitten taas oli huonoja ja muutkin sellaiset, mitä ei elämässä tarvitse mihinkään.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Minulle kävi lukiossa niin että englanninopettaja alkoi kolmannella luokalla jostain syystä pohjustamaan päähäni ajatusta etten pääse kirjoituksissa läpi enkusta. Olin lukiossa ollut sellainen tasainen seiskan oppilas. Yhtäkkiä aineeni muuttuivat nelosen aineiksi, kun ne oli niin huonoja, kieli oli liian helppoa ja kirjoitan aiheen vierestä. Kokeissakin saattoi kohdallani arvostelu olla ankaraa. Opettaja myös sanoi että (pärjäsin aikaisemmin paremmin koska) lunttasin kaveriltani ja siirsi minut aina kokeissa toiselle puolelle luokkaa.

Aloin ihan oikeasti pelätä improbaturia englannista vaikka kaverini sanoi että opettaja kiusasi minua jostain syystä eikä englannin taitoni olleet ihan olemattomat. Kävin kesäyliopiston preppauskurssin parantaakseni mahdollisuuksiani selvitä kirjoituksista läpi. Yhtäkkiä aineeni olikin kasin arvoinen ja muukin osaaminen keskitasoa. Preppauskurssinopettaja lupasi että pääsen varmasti niillä taidoilla läpi.

Ai miten niissä ylioppilaskirjoituksissa kävi. Sain englannista ihan kevyesti C:n. Kuuntelut meni hyvin ja niiden tulokset kerrottuaan opettajani tokaisi että kirjalliset voit kyllä vielä mokata. Ja kyllähän se oli jotenkin hassua miten opettaja saa jatkuvalla painostuksella keskitason oppilaan epäilemään omaa osaamistaan. Sitä vaan ajattelee että opettaja tietää vuosien kokemuksella mitä kirjoituksissa vaaditaan ja kertoo objektiivisesti miten asiat on. Ja minulla tuota uskoa auktoriteetteihin kyllä piisaa.
 
Viimeksi muokattu:

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Mä olin kyllä ihan paska koulussa. Kuvaamataidosta tykkäsin ja ainekirjoituksesta ja liikunnasta ja uskonnosta. Käsityöt vitutti, kun oli se kamala opettaja, joka oli niin vitun nuija että kysyin siltä, ootko tullut isääs vai naapurin mieheen. Sitten se kärisi jotain, että seiskapuoli tästä kupista. Se oikein mietti arvosanaa. Mä mietin, miten voi tuhota mielenkiintoisen aineen opetuksen noin pahasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös