Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 720 660
  • 33 939
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Tiedätkö miksi Suomessa lapsilla on kaikenlaisia allergioita ja monessa muussa maassa vain iloisesti leikitään.

Kuten missä tahansa asiassa, niin ylivetäminen on yhtä paha kuin ali. Liika hygieenisyys aiheuttaa monia asioita, kun elimistön vastustuskyky ei kehity bakteereita vastaan.

Kuvaamasi tapa varmasti onkin totta, sitä en epäile ollenkaan. Toistaiseksi kuitenkin henki vielä pihisee, vaikka Alepassa joskus käynkin.
Tämä on niin totta. Kaverini vaimo on jonkinsortin fitness-spede ja terveysintoilija. Siinä huushollissa ei syödä mitään muuta kun jotain vitun terveysruokaa. Ja kaiken, aivan kaiken, pitää olla olla "lightia". Laittia, laittia, laittia. En mene vannomaan, mutta vähän kärjistäen voisin sanoa että heidän kolmesta kakarastaan yksikään ei ole ollut elämässään viikkoa pitempää täysin terve.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En mene vannomaan, mutta vähän kärjistäen voisin sanoa että heidän kolmesta kakarastaan yksikään ei ole ollut elämässään viikkoa pitempää täysin terve.

Koirankakkaa ei tarvitse maasta syödä eikä taatusti kannatakaan. Mutta jos esimerkiksi hiekkalaatikolle putoaa karkki, niin kyllä sen voi siitä syödä, kunhan sen nostaa siitä.

Nykyäidit menee aivan paniikkiin mitähän tuo nyt tekee ja kuoleekohan se. Ilmansaasteet ja muut ovat pahoja jossain kohtaa, mutta Suomessa keksitään ongelmia.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@pernaveikko Kyllä, totta on että ei tuosta niinkään haittaa oo ja liika hygeenisyys on lähinnä haitallista. Mutta ei se poista sitä tosiasiaa, että itseäni ainakin kyseinen asia haittaa, vaikka en nyt mikään hygienia intoilija olekkaan.

Totta on, että puhtaassa ympäristössä allergiat ovat yleisempiä kuin jossain kehitysmaissa. Hyvin harvassa kuitenkin ovat ne tapaukset, jossa hygieenisyydestä mitään haittaa on. Huomattavsti enemmän haittaa on liiallisesta epähygieenisyydestä, joka on Suomessakin yleinen ongelma.

Ei Suomessa huonoon hygieniaan kuolla, mutta kyllä se silti aiheuttaa vuosittain erittäin suuria taloudellisia menetyksiä esim työpoissaolojen johdosta.
Uskaltaisin väittää, että pelkästään sillä, että ihmiset oppisivat pesemään käsiään säästettäisiin satoja miljoonia euroja vuodessa.
 

lätkämies

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Columbus Blue Jackets
Asuminen kerrostalossa ja keskustassa on paskaa. Oikeasti hämmentää mikä ajaa ihmiset yhteen sumppuun, jossa on ''kaikkea'', mutta todellisuudessa kaikki mukavuus on piilossa jossain. Tässä nyt pari vuotta sitten jouduin erään työprojektin takia muuttamaan Tampereen keskustaan ja sain vielä työsuhdeasunnonkin, onneksi projekti häämöttää nyt loppusuoralla ja elämä alkaa hymyillä kohta taas kun kerrostalon ja keskustan pölyt jäävät taakse.

Keskustassa asuminen on mielestäni äärimmäisen tylsää. Tulet pitkän työpäivän jälkeen kotiin, mitä teet? Hmm lähtisinkö kuppilaan, vai vaikkapa lenkille? Kuppiloihin kyllästyy siinä ensimmäisen kuukauden aikana, joten lenkille? Ainiin eihän täällä asfalttiviidakossa viitsi juosta kun ei polvet kestä. Lähin lenkkipaikka taitaa olla Pyynikki tai Kauppi, näihin itsensä hinaaminen on jo itsessään lenkki.. Ja joku tosissaan sanoo käyneensä liikkumassa luonnossa kun näihin on hinautunut. No tietysti voin käydä salilla, mutta eipä sielläkään joka päivä viitsi käydä, joten kai se on möllötettävä kotona kun kaikki fiksu on kaukana. Ei keskustaelämässä voi harrastaa sellaista luonnossa oloa kuin kauemmilla alueilla, ehkä tämä on kuitenkin se mitä itse kaipaisin. Voisi vaikka hyvällä säällä mennä pihalle istuskelemaan omaan rauhaan, mutta eipä täällä tunneta sellaista käsitettä kuin rauha. Myöskin se kerrostaloasuminen on kuin vankilassa asuisit, on asunto ja katto pään päällä. Mutta mitä siellä voi tehdä kuin lukea kirjaa, ja katsoa telkkaria? Täällä alkaa kaipaamaan aiemmin vihaamaani autonpesua ja tavallisia arkihommia. Täällä niitä et ainakaan tee, täällä on asunto jossa olet ja kärsit.

Niin ja keskustojen ruokakaupat. Eipä niissäkään ole hurraamista. K-markettia ja sun muuta löytyy joka nurkasta, mutta näiden tuotevalikoimahan on niin suppea ettei niistä pysty ostoksiaan tekemään kerralla. Jos haluaa perusviikon ruuat niin usein joutuu kiertämään Lidlin, K-marketin ja S-marketin, silti usein jotain puuttuu. Täytyy ihmetellä ettei jokin ketju ole huomannut tätä markkinarakoa, että joku Prisma tai Citymarket keskustassa olisi aivan jäätävän hyvä idea. Ei tarvitsisi käydä aina pikkukaupoissa, joissa vihanneksetkin on mädäntynyt hyllyyn jo ennen hyllytystä.

Ei voi kuin arvostaa teitä keskustaeläjiä, itse pystyin tämän 3 vuotta ja toiste en enää ikinä tule yrittämään tämän jälkeen kun pieni keikka avasi kuinka kamalaa tämä on.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Keskustassa asuminen on mielestäni äärimmäisen tylsää.
Hauska teksti! Vaikka olenkin lähes kaikesta eri mieltä. Tuo oli kuin Kyrön Mielensäpahoittajan maailmasta. Keskustassahan on paljon elokuvateattereita, no yleensä ainakin yksi.

Enpä kyllä pitkän työpäivän jälkeen todellakaan haluaisi tehdä lisää töitä, kuten pestä autoa. Pahin painajainen olisi joku suurta kunnostusta vaativa omakotitalo, töiden jälkeen olisi aina töitä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei voi kuin arvostaa teitä keskustaeläjiä, itse pystyin tämän 3 vuotta ja toiste en enää ikinä tule yrittämään tämän jälkeen kun pieni keikka avasi kuinka kamalaa tämä on.

Nyt on hieno avautuminen ja paljon asioita mitä itsekin olen miettinyt. Asun hieman Helsinkiä suuremman kaupungin keskustan tuntumassa ja keskustorille pääsen kävellen, jos sinne haluaisi mennä. Tyttöystäväni asuu pienen junamatkan päässä noin 15000 asukkaan kylässä.

Tästä on keskusteltu paljon miksi asun täällä, vaikka yhteen ei olla muuttamassa eli ei liity siihen. Nimenomaan siitä mihin näitä palveluja tarvitsee, kun ei niitä kuitenkaan käytä. Siinä on se jonkinlainen psykologinen seikka, että ne on helposti sitten tarjolla tarvittaessa, vaikka vuokrakin olisi puolet muualla.

Tuossa kylässä on samat kaupat, terveyspalvelut ja mitä ihminen tarvitsee. Paljon luontoa. Täällä on lähellä lentokenttä ja stadion, mutta joka päivä ei ole lentoa tai peliä.

Oopperatalokin on, mutta en ole koskaan käynyt. Ja kuka jaksaa koko ajan käydä jossain museossa, vaikka museokortti onkin todella onnistunut juttu. Kaupungistuminen on taas joku ihmiskunnan hömpötys mistä ei voi tietää kuinka onnellisesti se päättyy.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Enpä kyllä pitkän työpäivän jälkeen todellakaan haluaisi tehdä lisää töitä, kuten pestä autoa.

Pitää sitä kumminkin jotain tehdä jos ei aivan sohvaperunaksi heittäydy. Ne työt ahdistavat jos niitä on pakko tehdä. Ei sitten jos niitä saa tehdä. Itse en varmaan enää sopeutuisi kerrostalolaatikkoon, sen paremmin lähiössä kuin keskustassakaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Sillan alla on vapaa!

Aina ne ei ole. Menin muutamia vuosia sitten virtsalle sillan alle, kun ajattelin siellä olevan vapaata. Eipä ollut vaan joku oli perustanut sinne kotinsa.

Poistuin tarpeideni jälkeen mitkä sain siirrettyä riittävän kauaksi, mutta ahdisti olla siellä. En olisi mennyt, jos olisin tiennyt siellä jonkun asuvan.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ideaalitilanteessa asuisin keskustassa. Jos olisi rajattomasti rahaa ja aikaa.

Olen asunut aiemmin eräässä keskikokoisessa vajaan 800 000 asukkaan kaupungin keskustassa. Ei siellä keskustassa minkään museoiden tai urheilujuttujen takia asuta, vaan aidosti paremman julkisen liikenteen ja kattavamman ravintolatarjonnan vuoksi.

Asuin noin minuutin kävelymatkan päässä sporapysäkiltä josta niitä lähti minuutin-kahden välein. Moni työkaveri asui lähiössä josta oli matkaa töihin joku 30-45min kun itse pääsin ovelta ovelle reilussa kymmenessä minuutissa. Samoin keskustassa asuessa tuli käytyä ulkona syömässä lähes päivittäin.

Nyt asun taas Suomessa ja eräässä uudehkossa vantaalaisessa lähiössä. Ei täällä mitään ole, mutta eipä Suomessa ole muutenkaan varaa joka ilta ravintolassa syödä. Julkista liikennettäkään ei pysty työmatkoihin käyttämään joten keskusta-asuminen on tällä hetkellä aika poissa laskuista.



Maalla en jaksaisi asua. Juhannuksena olin kaverin mökillä ja edellisestä varsinaisesta mökkireissusta olikin jo vierähtänyt semmoiset 14 vuotta aikaa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Niinjoo tässä Spectressä tuota C:tä eli Max Denbighiä näyttelee sama jätkä kuin Uudessa Sherlockissa Moriartya. On kyllä niljakkaan oloinen tyyppi. Juuri sellainen pikku hiiri joka ei osaa tapella mutta sitä ei meinaa nitistää millään. Pthyi.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Niinjoo tässä Spectressä tuota C:tä eli Max Denbighiä näyttelee sama jätkä kuin Uudessa Sherlockissa Moriartya. On kyllä niljakkaan oloinen tyyppi. Juuri sellainen pikku hiiri joka ei osaa tapella mutta sitä ei meinaa nitistää millään. Pthyi.
Heh, ensimmäistä kertaa näin eilen kyseisen elokuvan, sitä odotti alusta lähtien että missä vaiheessa Moriarty paljastetaan pahikseksi.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Avautui tuossa kun Maija Vilkkumaa puhui radiossa Cheekin suosiosta, että Vilkkumaa on Jarea aivan helvetisti ärsyttävämpi ja rasittavampi persoona.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kasettipesällä varustetut stereot on tehnyt paluun kauppojen hyllyille. Pakkohan sitä Eject-nappia oli painaa pitkästä aikaa. Avautui.
 

Puke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Björneborg Moderators
Syltty Stallone olisi halunnut alun perin Rocky III leffaan tunnusmusiikiksi Queenin "Another One Bites The Dust" - kappaleen.

Queenin kiellettyä musiikkinsa käytön kyseisessä leffassa, otti Stallone sitten yhteyttä lähes yhtä tunnettuun Survivor - yhtyeeseen ja pyysi heitä tekemään tunnarin elokuvaansa. Syntyi "Eye Of The Tiger"...

Nuoruuteni ja maailma muutenkin olisi kovin erilainen jos Queen olisi suostunut kappaleensa käyttämiseen. Ja tuskin kukaan olisi myöskään koskaan kuullut Survivorista ja olisi myös jäänyt todennäköisesti syntymättä seuraavan Rocky leffan tunnari "Burning Heart".
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Syltty Stallone olisi halunnut alun perin Rocky III leffaan tunnusmusiikiksi Queenin "Another One Bites The Dust" - kappaleen.
Ja tuotantoyhtiö (ei tosin se joka leffan sitten suostui tekemään) olisi halunnut, että alun perin Rockya olisi näytellyt Robert Redford tai Burt Reynolds (RIP). Stallone piti päänsä ja loppuhan on historiaa. Se ensimmäinen Rocky on kyllä pirun hieno elokuva, kuten myös sarjan kutososa.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Kasettipesällä varustetut stereot on tehnyt paluun kauppojen hyllyille. Pakkohan sitä Eject-nappia oli painaa pitkästä aikaa. Avautui.

Loistava uutinen. Ehkä vielä joskus Hurriganes-kasettini soivat kotonakin.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Tykkään MasterChefista, mutta harmittaa ne kokkailukohtaukset.
Mun mielestä se vähä mitä olen em. ohjelmaa katsellut muistuttaa hyvin pitkälti kokkaamista. Ainakin maallikko saa sellaisen kuvan että ne ainakin yrittää ihan aidonnäköisesti valmistaa evästä siellä. Draamaelokuvassa joka pohjautuu löyhästi tosielämän henkilöön joka on ammattinyrkkeilijä, niin olisi luullut että olisi yritetty hakea edes ripaus realismia niihin kohtauksiin. On varmaan Wepneriäkin sattunut sieluun sitä katsella, varsinkin kun ei itse netonnut rainasta pennin jeesusta vaikka Syltty on itse kertunut että kyllähän Rocky olisi jäänyt syntymättä ilman Bayonne bleederiä. Mutta tosiaan, hyvä draama. Siis tuo alkuperäinen, mihin se olisi pitänyt jättääkin.
 

Romppanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Jokerit, Inter Milan, RoPS
Jokunen aika takaperin minulle avautui, että

a) muikut ovat perin maukasta, edullista, helposti valmistettavissa olevaa ja jopa terveellistä syötävää.

Pari päivää sitten odotellessani voisulassa uunin lämmössä pötköttävien kalavainajien kypsymistä alkoi päässäni soida Froikkarien biisi "En koskaan mene sänkyyn ruman naisen kanssa", Luoja ties miksi. Siinä vaiheessa minulle avautui, että

b) Pekka Myllykoski oli nero

ja

c) "Vanhan liiton" taidokkaista lauluntekijöistä, kuten edellämainittu, Juice, Gösta, Junnu Vainio jne. suurin osa on poistunut keskuudestamme suhteellisen nuorina, tosin melko kuluttavan elämäntavan vuoksi.

No, tuon kappaleen kertosäkeessä sanotaan "Eiks oo kumma kuinka likööri ja enkelikööri...", jolloin minulle avautui, että

d) olisipa perin hauskaa, jos joku keksisi alkaa valmistaa Enke-nimistä likööriä eli Enke-likööriä.

Vaan se kaikkein tärkein ja kaikkein suurimman ahaa-elämyksen minulle antanut avautunut asia tämän puolituntisen aivomyrksyn aikana oli kuitenkin se, että

e) sana enkelikööri viitannee englannin kielen sanaan angel choir eli enkelikuoro ==> sana 'kööri' tarkoittaa alunalkaen kuoroa, vaikka arkikielessä tuota tulee käytettyä jos jonkinlaisesta ryhmittymästä, ihan vaan vaikka urheilutapahtumaan menevästä seurueesta. "Ollaan menossa matsiin, lähetkö kööriin?"
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös