Jokunen aika takaperin minulle avautui, että
a) muikut ovat perin maukasta, edullista, helposti valmistettavissa olevaa ja jopa terveellistä syötävää.
Pari päivää sitten odotellessani voisulassa uunin lämmössä pötköttävien kalavainajien kypsymistä alkoi päässäni soida Froikkarien biisi "En koskaan mene sänkyyn ruman naisen kanssa", Luoja ties miksi. Siinä vaiheessa minulle avautui, että
b) Pekka Myllykoski oli nero
ja
c) "Vanhan liiton" taidokkaista lauluntekijöistä, kuten edellämainittu, Juice, Gösta, Junnu Vainio jne. suurin osa on poistunut keskuudestamme suhteellisen nuorina, tosin melko kuluttavan elämäntavan vuoksi.
No, tuon kappaleen kertosäkeessä sanotaan "Eiks oo kumma kuinka likööri ja enkelikööri...", jolloin minulle avautui, että
d) olisipa perin hauskaa, jos joku keksisi alkaa valmistaa Enke-nimistä likööriä eli Enke-likööriä.
Vaan se kaikkein tärkein ja kaikkein suurimman ahaa-elämyksen minulle antanut avautunut asia tämän puolituntisen aivomyrksyn aikana oli kuitenkin se, että
e) sana enkelikööri viitannee englannin kielen sanaan angel choir eli enkelikuoro ==> sana 'kööri' tarkoittaa alunalkaen kuoroa, vaikka arkikielessä tuota tulee käytettyä jos jonkinlaisesta ryhmittymästä, ihan vaan vaikka urheilutapahtumaan menevästä seurueesta. "Ollaan menossa matsiin, lähetkö kööriin?"