Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 771 369
  • 34 077

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Minulle avautui että Saksa ei ole ainoa valtio, joka on käyttänyt hakaristiä sotilaallisena tunnuksena.

Linkki.
Ilmavoimien tunnushan se on tosiaan ollut ties kuinka kauan. Jostakin luin, että tuolla "logolla" on huomattavasti pidemmät perinteet ja mytologinen tausta täällä Suomessa, ja natsit olisivat sitten vain vallanneet sen omaan käyttöönsä kulta-aikanaan. Joskus vuosi- pari sitten, kun tehokkaasti markkinoitiin rautasormuksia sotaveteraanien hyväksi, olin jopa aikeissa ostaa sellaisen, mutta jäi sitten ostamatta, kun ei sitä juuri olisi kehdannut käyttää, kun moni ei tunne kuvion taustaa.
 

Museoesine

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja muut keskisuomalaiset
Lisäksi Wikipedia osaa kertoa seuraavaa:

"Korannin mukaan tuomittu tulee armahtaa, mikäli tämä onnistuu kaivautumaan ylös. Yleensä kiihkon valtaama miesjoukko kuitenkin jatkaa kivitystä loppuun asti."
Tätä epäilen. Koraanissa ei nimittäin kivittämisestä puhuta mitään vaan se perustuu haditheihin, kuten moni muu asia islamilaisessa laissa. Koraanissa avionrikkojille suositellaan raipaniskuja.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Ilmavoimien tunnushan se on tosiaan ollut ties kuinka kauan. Jostakin luin, että tuolla "logolla" on huomattavasti pidemmät perinteet ja mytologinen tausta täällä Suomessa, ja natsit olisivat sitten vain vallanneet sen omaan käyttöönsä kulta-aikanaan.
Wikipedia kirjoitti:
Hakaristiä esiintyi Suomessa arkeologisten löytöjen perusteella viimeistään rautakaudella.
Eikä natsit sitä Suomesta lainanneet, vaan nappasivat "alkuperäisten arjalaisten" (Intian seudulta) käyttämän tunnuksen. Toki sitä oli jo sisäänajettu tulevalle kotiseudulleen kaiken maailman temppeliherrojen ja NSDAP:ta edeltäneiden saksalaisporukoiden toimesta. Wikipedian artikkeli on aika kattava ja sen mukaan ensimmäiset hakaristi-kuviot olisi niinkin nurkan takaa kuin kivikauden lopulta.
 

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
King Diamondin uusi levy Give Me Your Soul... Please. on helvetin hyvä.
Leppävaaran golfrangen matot ovat yllättävän hyvät lyödä, ainakin huomattavasti paremmat kuin Ringsiden vastaavat.
Edit: Sellainen asia myös avautui että William K:n valikoimasta on poistunut Franziskaner Weissbier, tosin kyllä se Paulaner on myös ihan juotavaa.
 
Viimeksi muokattu:

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Nimimerkki Freddie Freeloader on hyvä kirjoittaja. Aluksi pidin häntä legendaarisen ääliön "Uusiksen kaverin" kaltaisena JA:n laajennusnimimerkin Freddie Freeflooderina, mutta Freeloader on hyvä kirjoittaja.

Trebient.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Nimimerkki Freddie Freeloader on hyvä kirjoittaja. Aluksi pidin häntä legendaarisen ääliön "Uusiksen kaverin" kaltaisena JA:n laajennusnimimerkin Freddie Freeflooderina, mutta Freeloader on hyvä kirjoittaja.

Trebient.

Oih, kiitokset noista sanoista. Tässähän suorastaan "pieni emotionaalinen sympatiapisara tipahtaa pippelin päästä" tuollaista tekstiä lukiessa. Kaunista.

Virtuaalituoppi (ja miksei oikeakin, jos saman tiskin ääreen päädytään ja miksei päädyttäisi) ensinnäkin Uleåborgirille sekä hänelle, joka keksii mistä romaanista olen tuon lainauksen ottanut ja kenen kirjoittama se on.

EDIT: sille->hänelle
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nimimerkki Freddie Freeloader on hyvä kirjoittaja. Aluksi pidin häntä legendaarisen ääliön "Uusiksen kaverin" kaltaisena JA:n laajennusnimimerkin Freddie Freeflooderina, mutta Freeloader on hyvä kirjoittaja.

Tuohon en osaa tai halua ottaa kantaa, mutta mielenkiintoisempaa on seurata viestit/pv lukua. Alussa se pyöri vajaassa 20:ssä ja nyt se kieppuu kuudessa. Jännä nähdä mihin se asettuu, kun aikaa hieman kuluu.

Freddie Freeloader kirjoitti:
No niin, tästä se lähtee. Juhlan aiheena luonnollisesti kirjoitusoikeuksien saaminen Jatkoaikaan.

Tuossa on uran toinen viesti Kalsarikänni-ketjusta. Siitä se lähti.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Tiiäppä tuosta romaanista, mutta Miles Davixen albumilta Kind Of Blue tuo sama nimi löytyypi kakkosraidalta.

Ihan niin kuin olisin ikinä sitä kuullut, mutta.

Kyä näino, sanoisi Tamperelainen studiokommentaattori, Milesiltähän olen tuon nickin ottanut ihan vaan siitä syystä että tykkään kappaleesta niin perhanasti. Ja Milesistä ylipäänsä.

Mitä tullee tuohon kysymääni romaaniin ja sen kirjoittajaan niin kyse on Veikko Huovisen romaanista "Ronttosaurus", josta löytyy tuo mainitsemani "Emotionaalinen sympatiapisara".
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Mitä tullee tuohon kysymääni romaaniin ja sen kirjoittajaan niin kyse on Veikko Huovisen romaanista "Ronttosaurus", josta löytyy tuo mainitsemani "Emotionaalinen sympatiapisara".

Berhana, olen kyseisen teoksen lukenut itsekin varmaan kolmeen, vähintään kahteen kertaan, mutta en muistanut yhteyttä. Onko tuo se (mälli)pisara, joka pomppii pitkin kukkuloita ja mäkiä päätyäkseen lopulta johonkin epämääräiseen paikkaan? Näin itse muistelisin.

Veikko Huovinen on parhaita suomalaisia kirjailijoita. Havukka-Ahon ajattelija kuuluu yleissivistyksen piiriin.

Jotka eivät tuosta nimestä tunnista romaania, niin kerrottakoon, että Konstan Pylkkerö, jota Heikki Kinnunen esittää, on sama mies.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Veikko Huovinen on parhaita suomalaisia kirjailijoita. Havukka-Ahon ajattelija kuuluu yleissivistyksen piiriin.

Kyllä nyt hävettää. Nimittäin tajusin juuri, että minä itsehän olen muistanut tämän asian väärin. Tämä mainitsemani lainaus taitaa olla novellista "Pystyyn marinoitu nainen" kirjasta "Rasvamaksa"
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minulle avautui vasta äsken se, mistä sanonta "normipäivä" on levinnyt moniin nettikeskusteluihin ym. Eli Kummelista se näköjään on lähtöisin.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Aluksi pidin häntä legendaarisen ääliön "Uusiksen kaverin" kaltaisena JA:n laajennusnimimerkin Freddie Freeflooderina, mutta Freeloader on hyvä kirjoittaja.

Tuohon en osaa tai halua ottaa kantaa, mutta mielenkiintoisempaa on seurata viestit/pv lukua. Alussa se pyöri vajaassa 20:ssä ja nyt se kieppuu kuudessa. Jännä nähdä mihin se asettuu, kun aikaa hieman kuluu.

Floodaaminen ei ole tarkoitukseni ja kirjoitustahti varmasti tulee hiipumaan nykyisestä syksymmällä työkiireistä johtuen.

Kirjoittelen tällä hetkellä näin paljon lähinnä siitä syystä, että tämä on hauskaa ja minulla juuri nyt sattuu olemaan tähän aikaa. Toivottavasti olen onnistunut kirjoittamaan välillä vähän asiaakin ja kenties antamaan myös muutaman vastauksenkin palstalla esitettyihin kysymyksiin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Floodaaminen ei ole tarkoitukseni ja kirjoitustahti varmasti tulee hiipumaan nykyisestä syksymmällä työkiireistä johtuen.

Niin, eihän kyse siitä ole. Satun vain muistamaan ko. nimimerkin, koska ryyppäsimme tai jotain puuhastelimme "yhdessä." Siis palstalla.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Niin, eihän kyse siitä ole. Satun vain muistamaan ko. nimimerkin, koska ryyppäsimme tai jotain puuhastelimme "yhdessä." Siis palstalla.

Ryyppäämisestä lienee ollut kyse, en osaa kuvitella mitä muita asioita voisi palstalla yhdessä puuhastella. Ja uskon kyllä, ettei tekstini ole tuolloin ollut suorastaan Nobelin kirjallisuuspalkintoon oikeuttavalla tasolla (tuskin se on sitä koskaan muutenkaan).

Mutta on noita havaintojeni mukaan ollut täällä pari muutakin, olen nimittäin lukenut palstaa huomattavasti kauemmin kuin olen itse tänne kirjoittanut.
 

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
Vasta tänään, luettuani Tapparan sivuilta hienon jutun Hannu Heikkosesta, sain tietää, että Rauman Lukon kakkosjoukkue on ollut aikanaan Rauman Säppi.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ja uskon kyllä, ettei tekstini ole tuolloin ollut suorastaan Nobelin kirjallisuuspalkintoon oikeuttavalla tasolla (tuskin se on sitä koskaan muutenkaan).

No, yhdys sana-virheitä et tee, oikenikrijoitus sujjuu, kirjoitat vittu niinku sillai hyvää tota mutku suomea...

Ihan kelpo tuttavuus, sanoisin.
 

Klassikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pronssikerho
Kyllä nyt hävettää. Nimittäin tajusin juuri, että minä itsehän olen muistanut tämän asian väärin. Tämä mainitsemani lainaus taitaa olla novellista "Pystyyn marinoitu nainen" kirjasta "Rasvamaksa"

Ettei vaan olisi kuitenkin saman kirjan novellista "Ota tyttö ojasta" tuo ilmaus. Tässä samalla avautui se, että onkin salakavalasti tullut luettua em. kirja jokusen kerran.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Ettei vaan olisi kuitenkin saman kirjan novellista "Ota tyttö ojasta" tuo ilmaus. Tässä samalla avautui se, että onkin salakavalasti tullut luettua em. kirja jokusen kerran.

Nyt hävettää vielä enempi. Joudun tässä nimittäin vielä tunnustamaan, että kirjan lukemisesta on jo melkoisen kauan aikaa, enkä itse omista kyseistä kirjaa jotta olisin tuon voinut tarkistaa.

No kyllä se taisi kuitenkin ulkomuistista edes oikealle hehtaarille osua, Huovisen tekstistä kumminkin oli kysymys.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Ozissa tuomiotaan kärsivä Beecher oli nuorempana - ennen asianajajauraa - Wayne's Worldin kameramiehistössä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös