Hyi helvetti noita häitä kaikkine ohjelmineen, polttareineen ja lahjoineen. Yksi kaverini toimii syksyllä häissä kaasona, ja mitä olen sivusta päässyt seuraamaan niin onhan tuo bestmanin/kaason homma aika paska nakki. Hirveästi hommaa, vastuuta, stressiä jne jos vähänkin isommat häät on tulossa. Eipä onnistuisi minulta ainakaan, kun olen luonteeltani kuitenkin enemmän sellainen takapenkin huutelija kuin varsinainen juhlien keskipiste. Puheet sun muut juontamiset tuottaisivat minulle kyllä armottoman tuskanhien. Ja mitä tuossa touhussa edes voittaa? Saa mahdollisesti vastapalveluksena sulhasen bestmaniksi omiin häihinsä? Entä jos minä en mene koskaan naimisiin? Silloin ei voita edes sitä vähää. Tuo kaasona toimiva kaverini ainakin tuntuu ottavan aivan helkkaristi paineita tapahtuneesta, vaikka häihin on aikaa vielä kuukausi-kaksi.
Ohjelmasta kanssa täytyy ottaa hirveä stressi. Mitä kaikkia hääleikkejä leikitään, millainen musiikki, missä pidetään, mitä syödään, onko alkoholittomia alkumaljoja, karkkibuffetti, cupcakes jne jne. Aivan helevetinmoinen suunnittelu- ja rahamäärä yhteen ainoaan päivään, joita nykyaikana ihmisillä tuppaa vielä olemaan useampia elämän aikana. Sitten lähimmällä kaveriporukalla tuota rahaa palaa aivan vitusti yhtiin mytkeisiin, kun ensin käydään polttareissa, sitten ostetaan häälahja (joka kutsussa on yleensä putipuhdasta käteistä, ja jopa minimisumma liitetään kutsuun). Puhumattakaan jos ne häät päätetään pitää jossain kaukana Vanajanlinnassa, ja pitää hotellit sun muut tilata. Silleen jännä että tuokin nuoripari joka nyt naimisiin on menossa, eivät vielä edes asu yhdessä (jotain uskiksia ilmeisesti), niin silti laitetaan useampi tonni häihin rahaa. En tunne heitä, joten en heidän rahatilanteitaan tiedä, mutta jos pariskunnan yhteenlaskettu ikä on 40v, niin tuskin siinä kovin paljon on ehtinyt säästöjä kertymään. Kyllä jos nuo häihin upotetut rahat laittaisi vaikka siihen yhteisen kodin sisustamiseen, niin saisi sata kertaa enemmän vastinetta niille rahoille. Mut emmä vaan kai ymmärrä. Toivottavasti oma mahdollinen tuleva tyttöystävä ei ole noiden häiden perään.
Se mikä minulle tänään avautui oli että näin 22-vuotiaana siihen ei varmaan mene montaa vuotta kun oikeasti kaveriporukassa aletaan vähintään suunnittelemaan, ellei jopa pitämään häitä. Onneksi lähin kaveripiiri on lähinnä hulttio-renttuja, joten ainakaan isoja pröystäileviä häitä tuskin kannattaa odottaa. Ja ihan hyvä vaan.