Ei mulla ollut rahaa mitään kouluja käydä. Voit lähteä itse koittamaan, miten opiskelu sujuu 50-tuntisen työviikon ohessa.
Tietysti se on jo ongelma, jos kokee tarvitsevansa 50-tuntisen työviikon. Itse opiskelin ensimmäiset pari vuotta yliopistolla tehden 30-tuntista työviikkoa. Tämä tarkoitti bruttotuloina n. 1500-1900 euroa kuukaudessa riippuen siitä miten oli viikonloppu töitä, illat istuin koulussa. Tuolla rahalla tulin juuri ja juuri toimeen, koska avokki oli silloin päätoimisena opiskelijana ja meidän kotitalous tarvitsi tulojani kun neitokaisella jäi 200-300 euroa kuukaudessa käyttörahaa kulujen jälkeen.
Tarkoitus oli siirtyä päätoimiseksi opiskelijaksi avokin valmistuttua, mutta onneksi ymmärsin tehdä sen jo aikaisemmin, Noh. tämä ajoi suhteemme yllättäen lopulliseen tuhoon, kun ei mulla ollut enää varaa sponsoroida neitokaista. Tuho oli kuitenkin tässä suhteessa hyvä asia joka olisi saanut tapahtua jo aijemmin. Päätoimisena opiskelijana valtio sponsoroi minua 800 euroa kuussa, osa tästä pitää maksaa takaisin valmistumisen jälkeen. Tämän lisäksi saan tienata noin 8000 euroa vuodessa, joka tulee kesätöistä. Eli siis kyllä, nostan opintotukea myös kesäajalta, mutta teen sitten talvella kahta kauheammin koulua, jotta hankitut opintopisteet riittävät täysiin tukiin. Kaikkineen tämä tarkoittaa sitä, että minun vuosituloni on n. 18 000 euroa, joka taas on se n. 1500€/kk. Eihän tuolla rahalla hurskastella, ja kyllä joudutaan katsomaan kun putkimieskaverit ostelee TAG Hauereita ja Bemareita. Mä vaan en koe tarvitsevani niitä, ja mielummin elän hieman rajallisempaa elämää jokusen vuoden, ja valmistun hyvästä koulusta hyvän tutkinnon kera.
Suomessa ei tuollaista kuvailemasi kaltaista tilannetta ole, tai voi olla mutta se on ainoastaan henkilöiden omissa mielissä ei todellisuudessa.
Okei, lukiossa opintotuet ovat paljon alhaisemmat kuin yliopistolla. Viimeisenä lukiovuotena kuitenkin tienasin yli 20 000 euroa seisomalla ravintoloiden tuulikaapeissa öitä ja viikonloppuja, enkä saanut penniäkään tukia. Väittäisin siis, että myös lukiosta voi selviytyä vaikkei rahaa mistään ulkopuolelta saisikaan.
Jaan kuitenkin näkemyksesi siinä, että kaikkia ei ole tehty lukiota tai jatkokoulutusta varten. Ja esimerkiksi putkimiehet ovat todella tärkeä osa yhteiskuntaa, siinä missä moni muukin amiksen käynyt. Lukio on kuitenkin kiistattomasti erittäin tarpeellinen mikäli jatkokoulutusta haluaa suorittaa. Itse koen kärsiväni siitä, nyt yliopistolla siitä, että kävin kaksoistutkinnon ja amiksen puolella opetettiin pääasiassa ihan huuhaa juttuja.