Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 770 097
  • 34 075
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Maailmani mullistui, enkä toivu tästä shokin kaltaisesta transsista todennäköisesti kinä. Sana prepaid koostuu kahdesta osasta ja tarkoittaa suomeksi ennakkoon maksettua. Ja kyllä, tajusin ihan itse.

Tästä tuli mieleen, että äitini ei millään käsitä, että se on prepaid eikä freepaid. Jos yhtään osaisi englantia, niin sen varmaan ymmärtäisi itsekin.
 

Tuamas

Jäsen
Avautui, että joku on oikeasti niin putkikatseinen ettei hiffaa millään jotta jotkut tykkää äidistä, toiset tyttärestä ja loput omasta kädestä. Ja kukaan ei ole väärässä. Get it?

Emmää ymmärrä.

Kyllä minä sen ymmärrän, että paskallakin on tykkääjänsä.
Mutta ei minun sitä tarvitse ymmärtää, että joku tykkää paskasta.

Get it?
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Tästä tuli mieleen, että äitini ei millään käsitä, että se on prepaid eikä freepaid. Jos yhtään osaisi englantia, niin sen varmaan ymmärtäisi itsekin.

Suomi kielenä on huimasti monimutkaistunut. Sen huomaa jo kun juttelee vanhemman väestön kanssa. Ihan nyt esimerkkinä isoisäni puhuu aina, että:" Kävin siellä Norrenassa kysymässä". Eli tarkoittaa siis pankkia Nordea, jota hän ei vain millään opi sanomaan. Firmoilla ja asioilla on siis usein nykyään kansainväliset nimet ja ne ovat usealle pelkkään suomeen ja suomalaisiin sanoihin tottuneille lähes mahdottomuuksia lausua.

Freepaid on kyllä kanssa aika hauska lausuma, kun itse tietää mitä tuo tuolla tavalla sanottuna tarkoittaa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Suomi kielenä on huimasti monimutkaistunut. Sen huomaa jo kun juttelee vanhemman väestön kanssa. Ihan nyt esimerkkinä isoisäni puhuu aina, että:" Kävin siellä Norrenassa kysymässä". Eli tarkoittaa siis pankkia Nordea, jota hän ei vain millään opi sanomaan. Firmoilla ja asioilla on siis usein nykyään kansainväliset nimet ja ne ovat usealle pelkkään suomeen ja suomalaisiin sanoihin tottuneille lähes mahdottomuuksia lausua. ...

Yksi "hauskimmista" ao. kategoriaan kuuluvista sanoista on doping eteläpohjalaisittain: "rooppinki". Tämän sanan kuulee esim. Mietaan suusta hyvin useasti.

Tässä sivussa on avautunut, että syksy saapuu (taas), ovat lehtipuut jo hyvää vauhtia vaihtamassa väriään.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meikäläisen lähipiirissä ja kaveriporukassa on cheerleaderit tunnettu freelancereina siitä lähtien, kun kuulin joskus aikanaan jonkun vanhemman rouvan kyseisellä nimityksellä tanssityttöjä lätkämatsissa kutsuvan.

Siitä lähtien on tullut vaivihkaa tiirailtua nimenomaan freelancereita.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Avautui, että joko sattuma on jännä asia, tai sitten NSA:lla on sormensa pelissä. Hain nimittäin itselleni luottokortin jonka nelinumroinen tunnusluku tuli postissa. Avasin kuoren...ja kas kummaa. Tunnusluku on täsmälleen sama mikä minulla on käytössä toisellakin kortilla. Kyseessä ovat vielä täysin eri pankit.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Avautui, että joko sattuma on jännä asia, tai sitten NSA:lla on sormensa pelissä. Hain nimittäin itselleni luottokortin jonka nelinumroinen tunnusluku tuli postissa. Avasin kuoren...ja kas kummaa. Tunnusluku on täsmälleen sama mikä minulla on käytössä toisellakin kortilla. Kyseessä ovat vielä täysin eri pankit.

Minä puolestani olen jo ikuisuuden odottanut, milloin minun verkkopankin tunnuslukulistalta tulisi vastaan esim. jostain muusta tunnusluvusta tuttu yhdistelmä.

Ei ole vielä kertaakaan tullut, aina se jännittää ja kikkelissä asti kutittaa kun laskunmaksun hetki koittaa ja kaivat siitä tunnuslukulistasta pyydetyn numeron, että joko siellä vihdoin olisi esim. pankkikortin tunnusluku sattumalta vastassa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Jossain haastattelussa kertoi olleensa afrikassa päätään selvittämässä kun oli lähtenyt homma lapasesta.
Isänsä oli aikaisemmin muistutellut mistä olivat kotoisin ja sieltä löytyisi paikka jos tarvetta on.

Helpompi oli kuulemma hengittää kun ketään ei tuntenut ja meno muutenkin rennompaa.

Muistan tämän itsekin. En kirveelläkään saa päähäni missä ohjelmassa ja kenen haastattelussa tämä oli, mutta haastattelija kysyi Davelta jotain tyyliin "...But Africa? Whatta hell were you doing in Africa...?" Johon Mr. Chappelle totesi jotain että "Well, when a nigga has a sudden urge to hide, AFRICA, is a place to go..."

Huikea äijä kyllä kaikinpuolin muutenkin.
 

Qkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muistan tämän itsekin. En kirveelläkään saa päähäni missä ohjelmassa ja kenen haastattelussa tämä oli, mutta haastattelija kysyi Davelta jotain tyyliin "...But Africa? Whatta hell were you doing in Africa...?" Johon Mr. Chappelle totesi jotain että "Well, when a nigga has a sudden urge to hide, AFRICA, is a place to go..."

Huikea äijä kyllä kaikinpuolin muutenkin.

Ohjelma on "Inside the Actors Studio": Inside The Actors Studio Dave Chappelle - YouTube

Tästä olen katsonut vain lyhyen tiivistelmäpätkän, mutta vaikuttaa todella hyvältä haastattelulta ja Dave puhuu asiaa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kyllä minä sen ymmärrän, että paskallakin on tykkääjänsä.
Mutta ei minun sitä tarvitse ymmärtää, että joku tykkää paskasta.

Minulle on avautunut jo vuosia sitten, miksi porilaiset asuvat Porissa ja raumalaiset Raumalla. Ero on täsmälleen sama kuin olla joko paskassa tai paskalla. Tämä on se oikea logiikka erottaa kahden satakuntalaiskylän ero, suippoja kun kuulemma asuu molemmissa.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Minulle on avautunut jo vuosia sitten, miksi porilaiset asuvat Porissa ja raumalaiset Raumalla. Ero on täsmälleen sama kuin olla joko paskassa tai paskalla. Tämä on se oikea logiikka erottaa kahden satakuntalaiskylän ero, suippoja kun kuulemma asuu molemmissa.

Minulle taas avautui että suippoläppä sattuu ainoastaan raumalaisiin. Because it's true.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minulle avautui että olen alkanut urakalla tehtaileen tänne viestejä hiljattain, aiemmin oon ollut käytännössä murobbs foorumilla kokonaan, muita en ole juurikaan jaksanut lukea/kirjoittaa, harmi ettei futisforum2 oo tapatalkissa, muuten tulisi sitäkin luettua.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minulle taas avautui että suippoläppä sattuu ainoastaan raumalaisiin. Because it's true.
It's funny because it's a fucking old joke!

Kun en kerran asu Porissa enkä Raumalla, niin voin tässä nyt ratkaista tämän kiistan ikuisiksi ajoiksi. Olkoonkin, että Rauma kiistatta on näistä kahdesta satakuntalaisesta kaupungista se puukotustilastoissa matalammalla oleva, viihtyisämpi ja sivistyneempi (eli ne porilaislapset on nostettu korvista katse Raumalle päin) niin emme voi jättää huomioimatta sitä faktaa, että raumalaisen jääurheiluseuran, Rauman Lukon tunnukseksi vaihdettiin ysärillä suippokorvainen kettu. Ja olkoonkin, että tämä kamala virhe on vihdoin korjattu, niin vahinko on valitettavasti päässyt jo tapahtumaan. Tästä syystä, raumalaiset ovat suippokorvaisempia kuin porilaiset.

Näin ollen raumalaisten, aivan kuten muidenkin Lukko-kannattajien, täytyy vaan hyväksyä se, että porilaiset saavat jo ennalta laadukkaaseen ja ennen kaikkea hauskaan ja sivaltavaan kannatushuutorepertuaariinsa huutojen "Viiskyt vuotta" ja "Meil on poika, missä on teidän" seuraksi nyt myös huudon "suippokorvat". Yksinoikeudella.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Minulle taas avautui että suippoläppä sattuu ainoastaan raumalaisiin. Because it's true.

Jos minua tarkoitit, niin ohi meni. Näin ei-satakuntalaisena kutsun molempia suipoiksi. Porissa on lentokenttä ja ravirata, Raumalla kaksi Unescon maailmanperintökohdetta. Antti Raanta voitti porilaisille Kanada-maljan, Olli Lindholm on porilainen. Näin se täällä Satakunnan ulkopuolella nähdään, eikä satu yhtään.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Jumaleissan. Heinäsirkkojen kaupallinen syönti Suomessa on KIELLETTYÄ. Avautui, ei yllättänyt.

Hyvää mättöä muuten. Hakkaa leffamättönä popparit 100-0. Crunch...

Linkki Iltapaskan artikkeliin, jossa Evira blaablaablaa. KIELLETTYÄ!!!
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Avautui viimeistään nyt että palstalla on jonkin verran sellaisia kirjoittajia, joille varmaan olisi ihan OK jos heille epämieluisten vähemmistöjen kansalaisoikeuksia alettaisiin rajoittaa.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Joo, tätä "not in my backyard" -porukkaa on lätkäjätkissä yllättävänkin paljon. Sitä aina huijaa itseään, että kaikki ovat mukamas siirtyneet tälle vuosituhannelle ja sitten pettyy.

Ottamatta kantaa itse aiheeseen, on kuitenkin sanottava, että olen aina ihmetellyt näitä "siirtynyt tälle vuosituhannelle", "jämähtänyt menneisyyteen" jne. -lausahduksia kun puhutaan arvoista. Onko jossakin sanottu millä tavalla arvot muuttuvat ajan mukana? Ovatko arvot kuin teknologia, "kehittyvätkö" ne? Ja kuka määrittelee kehityksen? Jonkinlainen länsimainen liberaali standardimallihenkilö? Kun tälle ajalle on länsimaissa ollut ominaista arvojen liberalisoituminen, niin tarkoittaako se, että arvot ovat kehittyneet tähän pisteeseen ja jatkavat kehittymistä, eli liberalisoitumista tulevaisuudessakin? Jonkun muun kulttuuripiiristä tulevan henkilön mielestä kehitys ei ole välttämättä ollut myönteinen. Mielestäni tässä "tälle vuosituhannelle siirtymisessä" on kyse pahemmanlaatuisesta anakronismista. Puhutaan arvoista arvoina ja asetetaan niitä kukin oman mielipiteensä mukaiseen järjestykseen, mutta ei oteta itsestäänselvänä faktana jotain tiettyä kehitystä arvomaailma X:ää kohti.
 
Viimeksi muokattu:

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ottamatta kantaa itse aiheeseen, on kuitenkin sanottava, että olen aina ihmetellyt näitä "siirtynyt tälle vuosituhannelle", "jämähtänyt menneisyyteen" jne. -lausahduksia kun puhutaan arvoista. Onko jossakin sanottu millä tavalla arvot muuttuvat ajan mukana? Ovatko arvot kuin teknologia, "kehittyvätkö" ne? Ja kuka määrittelee kehityksen? Jonkinlainen länsimainen liberaali standardimallihenkilö? Kun tälle ajalle on länsimaissa ollut ominaista arvojen liberalisoituminen, niin tarkoittaako se, että arvot ovat kehittyneet tähän pisteeseen ja jatkavat kehittymistä, eli liberalisoitumista tulevaisuudessakin? Jonkun muun kulttuuripiiristä tulevan henkilön mielestä kehitys ei ole välttämättä ollut myönteinen. Mielestäni tässä "tälle vuosituhannelle siirtymisessä" on kyse pahemmanlaatuisesta anakronismista. Puhutaan arvoista arvoina ja asetetaan niitä kukin oman mielipiteensä mukaiseen järjestykseen, mutta ei oteta itsestäänselvänä faktana jotain tiettyä kehitystä arvomaailma X:ää kohti.
No ihan yksittäisenä esimerkkinä voisi ottaa vaikka henkilökohtaisen hygienian "kehittyminen" keskiajalla.

Keskiajalla syntyi uusi lääketieteellinen kulttuuri arabisukuisten kansojen keskuudessa, kun Muhammed perusti islaminuskon. Kuukautisvuodon ja sianlihan saastaisuus siirtyivät myös Koraaniin muslimien ohjeeksi. Puhdistautumissäännöt ovat Koraanissa tiukemmat kuin Raamatussa, mutta ravinnon kohdalla säännöt ovat osittain vapaammat. Koraanin mukana nämä terveysohjeet levisivät vähitellen kaikkialle islaminuskon omaksuneisiin maihin.

Kristinuskon piirissä reagoitiin voimakkaasti antiikin pakanallista kulttuuria vastaan. Kaikki siinä ollut tuomittiin, eikä silloin hylätty pelkästään sen huonoja puolia. Jumalan uskottiin varjelevan häneen turvaavat myös sairauksilta ja kaiken ruumiinkulttuurin katsottiin olevan pahasta. Itsensä huono hoitaminen tuli monelle tärkeimmäksi osoitukseksi pyhyydestä ja esim. Pyhä Agnes jätti kokonaan kylpemättä pelkästä hurskaudesta. Kun rahvas yksinkertaisuudessaan liioitteli siivottomuutta jokapäiväisessä elämässään, olivat seuraukset terveydelle vaarallisia. Rooman valtakunnassa kylpyläkulttuuri ajautui alennustilaan valtakunnan rappeutuessa 500-luvulta jKr. lähtien sotien ja kansainvaellusten seurauksena. Kun kylpylät alkoivat taas vähitellen elpyä, tuli kuppatauti Eurooppaan 1400-luvun päättyessä, minkä jälkeen ne suljettiin taudin leviämisen pelossa.

Yllätys-yllätys, ohjeistamispäällikkönä toimi tässä tapauksessa kirkko.

(koko artikkeli siitä kiinnostuneille)

Eikä tarvitse olla mikään nobelisti tajutakseen, että tässäkin tapauksessa arvomaailman muuttuminen on suorassa suhteessa tiedon lisääntymiseen. Eli johtopäätöksenä voitaneen tehdä, että jonkun puupään arvomaailmaa arvostellessa viitataan lähinnä tiedon puutteeseen.
 

LannyMc

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Jumaleissan. Heinäsirkkojen kaupallinen syönti Suomessa on KIELLETTYÄ

Tämä avautui itsellekin. Miten on mahdollista, että tämä taho omassa viisaudessaan vain päättää että hyönteiset eivät ole ihmisravinnoksi kelpaavia? Hyönteisiä syödään melko monessa maailmankolkassa ja ne muodostavat tärkeän osan sikäläisien ihmisten ruokavaliosta. Mutta ilmeisesti Evira tietää asiat paremmin ja ihminen yksinkertaisesti ei voi syödä hyönteisiä. Eli väärin syöty siellä jossain.

Omaan korvaan tämä kuulostaa vahvasti jonkin päätöksiä tekevän henkilökohtaiselta mielipiteeltä, joka pitää sitten saada yleiseksi käytännöksi kun se on niin iljettävää. Syödä nyt hyönteisiä, hyi!
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tämä avautui itsellekin. Miten on mahdollista, että tämä taho omassa viisaudessaan vain päättää että hyönteiset eivät ole ihmisravinnoksi kelpaavia? Hyönteisiä syödään melko monessa maailmankolkassa ja ne muodostavat tärkeän osan sikäläisien ihmisten ruokavaliosta. Mutta ilmeisesti Evira tietää asiat paremmin ja ihminen yksinkertaisesti ei voi syödä hyönteisiä. Eli väärin syöty siellä jossain.

Omaan korvaan tämä kuulostaa vahvasti jonkin päätöksiä tekevän henkilökohtaiselta mielipiteeltä, joka pitää sitten saada yleiseksi käytännöksi kun se on niin iljettävää. Syödä nyt hyönteisiä, hyi!

No olishan sen jutun ehkä voinut lukeakin, niin olisi selvinnyt miksi näin.


Iltalehti kirjoitti:
Sirkka- ja kaskaslajikkeista vain osa on Eviran mukaan elintarvikkeiksi kelpaavia, eivätkä hyönteisten jäljitettävyys ja kasvuolosuhteet ole valvottavissa.

Eipä siinä, naurettavaahan tuo Eviran toiminta on monesti ja tuntuu että vähän varmuuden vuoksi ollaan kieltämässä kaikki. Kohtuu haastavaa on välillä ammatin harjoittaminen erilaisten säädösten takia. Oiva-hässäkkä uusimpana, joka on sitten ihan oma suonsa.

Hyvä blogi muuten aiheesta: Asiaa päivittäistavarakaupasta: Evira, olen tehnyt syntiä
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Toisen maailmansodan osalta ei edelleenkään ole viihdeteollisuuden osalta tuotettu uskottavampaa pätkää, kuin Das Boot.

Eikö mielestäsi Band of Brothers ollut aika hyvä? Pelastakaa sotamies Ryanin alkukohtaus, eli tuo käsikameralla kuvattu Normandian maihinnousu on myös erittäin hyvä.

Eipä silti, omastakin mielestä Das Boot on kyllä ehdottomasti parhaita pätkiä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo-o, odotellaan vaan niin joku tatskaravintoloitsija roudaa kambodzhasta travellausreissultaan orientaalifuusiokeittiöönsä jotain risiinisirkkoja ja 4 kuolee, 6 koomassa. Sitten itketään Eviran perään että miksette valvo, senkin natsit.

Ihmiset kuriin. Kuoleminen kiellettty.
 

LannyMc

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
No olishan sen jutun ehkä voinut lukeakin, niin olisi selvinnyt miksi näin.

Kyllä minä sen luin. Ja toisestakin lähteestä samaa asiaa koskevan uutisen. Ihmettelen vain Eviran ilmausta "eivät kelpaa ihmisravinnoksi". Kyllä ne ihmisravinnoksi kelpaavat kun siitä on kiistattomia todisteita olemassa. Se, että läpäisevätkö nämä sirkat sitten kaikki ylikireiksi ruuvatut EU-pykälät ja muun valvontahässäkän onkin sitten toinen juttu. Ne voidaan kieltää täällä eri pykäliin vedoten, mutta se ei poista tosiasiaa siitä että hyönteiset kelpaavat ihmisravinnoksi koska miljoonat ihmiset niitä päivittäin ravinnokseen käyttävät.

Eipä siinä, naurettavaahan tuo Eviran toiminta on monesti ja tuntuu että vähän varmuuden vuoksi ollaan kieltämässä kaikki.

Tältä tosiaan tuntuu. Tämänkin uutisen tapauksessa olisi voitu vaikka myöntää erikoislupa hetkellisesti ja katsoa mitä tuleman pitää. Ketäänhän tuolla ei pakotettaisi sirkkoja syömään, joten ihmiset voisivat omalla vastuulla maistella niitä ja tuskin siitä kenellekään haittaa koituisi. Mutta tällä systeemillä kaikki uusi ja erikoinen tapetaan ruokakulttuurista heti alkumetreille, eikä se ole mielestäni oikea tie.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös