Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 770 097
  • 34 075

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Leikola on niitä harvoja suomalaiskoomikkoja, jonka jutut uppoavat minuun. Tosin tällaiset biisit, kuten tuo "moottoritie on kesken" ovat taas sitä kategoriaa, mikä ei minua kikattamaan saa. Hedbergillä on ihan hyviä juttuja, mutta pari kertaa, kun olen hänen keikallaan käynyt, niin todella pettynyt olen ollut. Vähän sellaista teennäistä samojen läppien toistelua koko show:n ajan.

Makuasioitahan nämä ovat. Itse muodostan monen kohdalla mielipiteeni pelkkien youtube-pätkien perusteella, mutta se taas ei välttämättä kerro totuutta. Juuri Hedbergin kohdalla odotin näiden pätkien perusteella paljon, mutta totuus keikalla olikin toinen.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Wikströmin läppä on täysin yksipuolista ja liittyy koko ajan enemmän tai vähemmän kaksikielisyyteen ja suomenruotsalaisuuteen.
Kaksi Wikströmin live-keikkaa nähneenä pitää kyllä hiukan ihmetellä tuota kieliasiaa. Olikohan seteissä yhteensä kaksi vitsiä (vai miksi niitä kutsutaan), joissa hauskuus tuli suomenruotsalaisuudesta? Ja miten se eroaa jostain Hedbergin tai Leikolan setistä? Jollekin niissäkin nauretaan. Mitä väliä sillä on mille, jos tarina on hauska? Minusta on tärkeää, että hauskuus tulee verbaliikasta, gestiikasta ja mimiikasta. Ja niiden lisäksi tarinan rytmityksestä, mikä on kotimaisilla artisteilla yleensä aika pahasti hakusessa, paitsi Wikströmillä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Suomalaisissa seiso pystyssä -koomikoissa on se vika, että he ylieläytyvät huutaen ja huitoen, ja pahimmassa tapauksessa nauravat omille jutuilleen. Toisin sanoen he pitävät itseään hauskempana kuin itse juttua, mikä tekee hommasta suden heti alkuun. Minä olen Seinfeld-koulukuntaa, jossa esiintymisen pitää olla mahdollisimman eleetöntä ja yksinkertaisen nerokasta. Hyvä juttu on hauska, vaikka sen kertoisi - tai kun sen kertoo - mahdollisimman eleettömästi. Kaikista näistä syistä jotain Aki-Petteri Hedpäriä ei jaksa kuunnella, ei millään. Persoonatonta paskaa, jota en naura edes kännissä. Andre Wickström ja Ismo Leikola ovat onneksi ymmärtäneet tämän, ja siksi he onnistuvat naurattamaan edes joskus.

Stand up -komedia Suomessa on siksi suurelta osin paskaa, että niin moni on lähtenyt siihen mukaan ilman osaamista. Lähdetään leikkimään hyvää koomikkoa muutaman Youtube-videon katselemisen jälkeen. Lopputuloksena on alapää- ja kännijuttujen viljeleminen tai oman ulkonäön haukkimen. Jälkimmäisessä etenkin naiset ovat paskuudellaan eduksi. Sitten on näitä Ilari Johanssonin kaltaisia näyttelijöitä, joiden lahjat eivät riitä P-P Peteliuksen tai Taneli Mäkelän tasolle, joten pistetään homma täysin läskiksi, siinäkään onnistumatta.

Ai mikä sitten avautui minulle? Ei välttämättä mikään, mutta Jerry Seinfeld on kaikkien näiden vuosien jälkeen edelleen komediaa parhaasta päästä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kaksi Wikströmin live-keikkaa nähneenä pitää kyllä hiukan ihmetellä tuota kieliasiaa...

Voi hyvin olla, että olen sitten väärässä tässä asiassa. Itse olen nähnyt (muutama vuosi jo aikaa) häneltä pari keikkaa Svenska Teaternissa ja jossain toisessa paikassa (Virgin Oil?) ja silloin ainakin lensi tätä Suomi-Ruotsi- läppää oikein vauhdilla. Saman kuvan olen saanut myös parista näkemästäni keikasta tv:n puolella.

Mielestäni suomalaisilla stand up-koomikoilta puuttuu se esityksen kokonaisvaltainen osaaminen (mainitset itsekin verbaliikan, mimiikan jne). Joku kertoo ihan hyviä juttuja, joku taas on hyvä imitoimaan, mutta se kokonaisvaltainen esiintyminen on aika usein kadoksissa.

Jos nyt vaikka verrataan Ck Louisiin, jota on viime aikoina jo nimitettykin "maailman hauskimmaksi mieheksi". Alla olevan linkin läppä ei ole mielestäni edes miehen parasta osaamista, mutta hyvä tiivistys näistä eri osa-alueiden hallinnasta:

Louis CK - Being White - YouTube
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Suomalaisissa seiso pystyssä -koomikoissa on se vika, että he ylieläytyvät huutaen ja huitoen, ja pahimmassa tapauksessa nauravat omille jutuilleen. Toisin sanoen he pitävät itseään hauskempana kuin itse juttua, mikä tekee hommasta suden heti alkuun.

Hyvin kiteytetty. Olen itse (muistaakseni) joskus sanaillut jossain toisessa ketjussa, että useiden suomalaiskoomikoiden ongelma on siinä, että he yrittävät olla hauskoja jätkiä, kun heidän tulisi yrittää olla jätkiä jotka kertovat hauskoja juttuja. Kapakan pöydässä kavereita hauskutettaessa ilmeet, eleet ja muu kohkaaminen voi olla jopa juttua tärkeämpi, mutta kun ollaan lavalla tuntemattomien ihmisten edessä, materiaali ratkaisee. Ehkä tässä on osaltaan kyse stand up -kulttuurimme nuoresta iästä.

P.S. Selvennetään vielä sen verran, että pointtini ei ollut se, että monotoninen tyyli olisi ainoa tai edes paras tapa esiintyä. Pointtini oli se, että kaiken tulee lähteä materiaalista. Lavaesiintyminen voi parhaimmillaankin vain tukea sitä.

EDIT. Edelliseen viestiin liittyen, Louis CK on kuningas. Hänen esiintymisiään ei väsy katselemaan.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
EDIT. Edelliseen viestiin liittyen, Louis CK on kuningas. Hänen esiintymisiään ei väsy katselemaan.

Louis CK on erinomainen, mutta kuninkaan viittaa kantaa aina ja ikuisesti George Carlin.

Hedbergillä on toisinaan hyviä juttuja, mutta toistoa on liikaa. Leikola taitaa olla jo uransa ehtoopuolella ainakin juttujensa perusteella.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Louis CK on erinomainen, mutta kuninkaan viittaa kantaa aina ja ikuisesti George Carlin.

Carlin-vainaa oli pirun kova. Ainoa asia, joka minua hieman häiritsee varsinkin hänen myöhemmässä materiaalissaan, on hänen tuputtamansa ankean nihilistinen maailmankuva. Hänellä oli pirun tarkka silmä yhteiskunnallisiin asioihin ja erityisesti epäkohtiin, mutta hänen tulkintansa maailman tilasta olivat, ainakin vanhemmiten, melko yksisilmäisiä ja ehdottomia. Loistava koomikko silti.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Louis CK on erinomainen, mutta kuninkaan viittaa kantaa aina ja ikuisesti George Carlin...

Carlin-vainaa oli pirun kova. Ainoa asia, joka minua hieman häiritsee varsinkin hänen myöhemmässä materiaalissaan, on hänen tuputtamansa ankean nihilistinen maailmankuva...

Carlin oli kieltämättä mahtava, mutta myös itseäni häiritsee tuo tietty "ankeus"..

Louis CK:ssa miellyttää erityisesti läpän monipuolisuus: juttua henkilökohtaisista ongelmista yhteiskunnallisiin epäkohtiin, sukupuolten ja sukupolvien välisistä kommervenkeistä aina yksittäisiin tapaamiinsa mulkkuihin tai muuten vaan häröihin tyyppeihin.
 

Baldrick

Jäsen
Louis CK ei taas lähde meikäläiselle kovinkaan paljoa. Kaikkeen pitää liittää runkkaus. Mielestäni ko. kaveri on keskiverto.

Dave Chappelle, Jim Jeffries, Jimmy Carr. Siinä on tämänhetkinen suosikkikolmikkoni satunnaisessa järjestyksessä.

Hedberg ja Pablo Fransisco on molemmat vähän samanlaisia. Ilveilijöitä ja ääntelijöitä, joilla ei ole oikeastaan kuin yhden käden sormilla laskettava määrä hyviä vitsejä esityksissään.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Dave Chappelle, Jim Jeffries, Jimmy Carr. Siinä on tämänhetkinen suosikkikolmikkoni satunnaisessa järjestyksessä.

Hedberg ja Pablo Fransisco on molemmat vähän samanlaisia. Ilveilijöitä ja ääntelijöitä, joilla ei ole oikeastaan kuin yhden käden sormilla laskettava määrä hyviä vitsejä esityksissään.

Jeffries on lahjakas, mutta hänellä on tapana kertoa samaa tarinaa hieman liian usein. "Up! Gunther! Up!" on kuulunut ties kuinka kauan hänen eniten kertomiinsa juttuihin. Muuten en keksi mitään pahaa sanottavaa hänestä. Todella kova omassa luokassaan ja kuuluu omiin suosikkeihini.

Chappellen pisteitä laskee eniten hänen yleisönsä, jotka eivät ole ihan niitä kaikkein välkyimpiä tapauksia. Lisäksi toisinaan Daven sketsit matkivat huonolla tavalla MadTV:n sketsejä eli ne venyvät äkillisen käänteen jälkeen useammankin minuutin pituiseksi sekamelskaksi.

Jimmy Carr on kerrassaan nerokas. Todellinen supliikkimies, jonka turpa käy niin nopeasti, että on ihan pakko kuunnella sama juttu uudelleen.

Jos Pablo Fransiscon esityksestä viedään pois "Little Tortilla Boy", niin mitä jää jäljelle? Ei mitään. Eikä tuo nimenomainen esitys enää yhden katselukerran jälkeen tunnu ihmeelliseltä.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö voitti vuoden 2012 presidentinvaalien toisen kierroksen varsin selvällä erolla (62,6% - 37,4%) Pekka Haavistoon. Avautui kuitenkin vasta nyt, että kyseinen tulos oli olosuhteisiin nähden oikeastaan aivan käsittämätön murskavoitto, sillä Niinistön tukijoihin olivat ennen vaaleja ilmoittautuneet julkisesti mm. Cheek, Jussi Halli, Mika Salo, Joona Puhakka, Sipe Santapukki, Sani, Marco Bjurström, Hjallis Harkimo, Aki Riihilahti, Laila Snellman, Arno Kotro, Jukka Laaksonen ja Lotta Backlund. Haaviston tukipoppoo alijahangireineen luultavasti kompensoikin tilanteen varsin ansiokkaasti...
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö voitti vuoden 2012 presidentinvaalien toisen kierroksen varsin selvällä erolla (62,6% - 37,4%) Pekka Haavistoon. Avautui kuitenkin vasta nyt, että kyseinen tulos oli olosuhteisiin nähden oikeastaan aivan käsittämätön murskavoitto, sillä Niinistön tukijoihin olivat ennen vaaleja ilmoittautuneet julkisesti mm. Cheek, Jussi Halli, Mika Salo, Joona Puhakka, Sipe Santapukki, Sani, Marco Bjurström, Hjallis Harkimo, Aki Riihilahti, Laila Snellman, Arno Kotro, Jukka Laaksonen ja Lotta Backlund. Haaviston tukipoppoo alijahangireineen luultavasti kompensoikin tilanteen varsin ansiokkaasti...

Kyllä. Tämä on julkinen salaisuus, että Haavisto otti nenään Niinistöltä todella raskaasti. Se oli suorastaan häpeällistä miten helpolla Niinistö pääsi toisella kierroksella kiitos näiden kansalaisliikehtijöiden. Jos Väyrynen olisi ollut toisella kierroksella niin taistosta olisi tullut taisto eikä tuollainen tysonmainen kanveesinlyönti heti kongin jälkeen. Noh, olisi Väykkäkin Niinistölle hävinnyt, mutta olisi saatu kunnon kilpailu, nyt kansanjoukot huusivat toiselle kierrokselle Haaviston, jota itseäänkin nolotti. Toridemokratiaa se oli vuoden 1930 malliin. Ääänestin toisella kierroksella tyhjää, koska vaali oli jo menettänyt merkityksensä enkä pidä ulkoparlamentaarisista keinoista à la Mussolini, Hitler et consortes. Ekalla rundilla äänestin tietenkin Väyrystä, joka jo toistamiseen jäi typeryyden uhriksi (ed. kerran 1994, jolloin MTV3 törkeili).
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Dave Chappelle

Tämä! Diggaan kaverin tyylistä ja läpät on tosi hyviä. Ehdottomasti yksi suosikeistani. Silloin kun Suomessa pyöri Chappelle's Show (linkki Wikipediaan) niin olihan se ihan timanttia mun makuuni. Erityisesti jäi Lil' Jon ja "I'm Rick James, bitch" läpät mieleen, varsinkin jälkimmäinen joka oli ihan täyttä kultaa siihen aikaan ja miksipäs ei nykyäänkin. Harmi kun Dave nosti kytkintä ja lähti menee sarjasta.
 

LannyMc

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Harmi kun Dave nosti kytkintä ja lähti menee sarjasta.

Eikös Chappelle kärsinyt sarjan aikoihin pahasta loppuun palamisesta ja hän eristäytyi jollekin maatilalleen toipumaan? Että siis olisi johtunut terveydellisistä syistä sarjasta lähteminen. Vai muistelenkohan nyt asiat päin helvettiä.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikös Chappelle kärsinyt sarjan aikoihin pahasta loppuun palamisesta ja hän eristäytyi jollekin maatilalleen toipumaan? Että siis olisi johtunut terveydellisistä syistä sarjasta lähteminen. Vai muistelenkohan nyt asiat päin helvettiä.

Muistat aivan oikein. Olisiko peräti ollut niin, että Chappelle oli vuoden (?!) jossain tyyliin metsässä keräämässä mielenterveyttään takaisin? Burn out joka tapauksessa tuli ja se se syy taisi olla sarjan loppumiseen. Todella harmillinen oli kun ihan fanaattisesti melkeinpä seurasin kyseistä sarjaa ja sitten suunnilleen yht' äkkiä se vaan loppu. Tai ei enää tullutkaan uutta tuotantokautta. Pettymyshän se oli.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Hyvää jutustelua stand-upista ja hyviä perusteluita. Itse en osaa perustella oikein mitään niin listaan vain suosikkini:

1. Jerry Seinfeld
2. Louis CK
3. Bill Cosby

Siinä on superlahjakasta kaveria pinossa.

edit. Ja jotta vältytään off-topic-ansalta mainitaan että avautui viime viikolla että yksi suosikkihahmoistani tv-historiassa, Simpsonien Troy McCluren ääninäyttelijä Phil Hartman on maannut kuolleena jo yli 15 vuotta. Samalla avautui että hänen vaimonsa ampui tämän nukkuessa. Huhhu!
 
Viimeksi muokattu:

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Ainoa asia, joka minua hieman häiritsee varsinkin hänen myöhemmässä materiaalissaan, on hänen tuputtamansa ankean nihilistinen maailmankuva.

Eihän hän ollut nihilistinen. Päinvastoin. Hän välitti vähän liikaakin ja siksi jaksoi asioista paasata. Vai tarkoititko, että hänen mielestään nykymaailma on nihilistinen. Se voi olla oikea tulkinta kyllä.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Muistat aivan oikein. Olisiko peräti ollut niin, että Chappelle oli vuoden (?!) jossain tyyliin metsässä keräämässä mielenterveyttään takaisin? Burn out joka tapauksessa tuli ja se se syy taisi olla sarjan loppumiseen.

Jossain haastattelussa kertoi olleensa afrikassa päätään selvittämässä kun oli lähtenyt homma lapasesta.
Isänsä oli aikaisemmin muistutellut mistä olivat kotoisin ja sieltä löytyisi paikka jos tarvetta on.

Helpompi oli kuulemma hengittää kun ketään ei tuntenut ja meno muutenkin rennompaa.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
22-pistepirkko on aivan saatanan hyvä yhtye. Jos kokoomus olisi brittiläinen tai 'Murican ja nimi vähän seksikkäämpi, niin ei tarvitsisi alle 10 000 ihmiselle esiintyä jos ei tahtoisi.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joku oikeasti tykkää Sami Hedbergistä.

Avautui, että joku on oikeasti niin putkikatseinen ettei hiffaa millään jotta jotkut tykkää äidistä, toiset tyttärestä ja loput omasta kädestä. Ja kukaan ei ole väärässä. Get it?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Scania on Skåne englanniksi, wat te fak.
 

Cjyyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Maailmani mullistui, enkä toivu tästä shokin kaltaisesta transsista todennäköisesti kinä. Sana prepaid koostuu kahdesta osasta ja tarkoittaa suomeksi ennakkoon maksettua. Ja kyllä, tajusin ihan itse.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös