Olympicin ja Titanicin aikaiset brittilehdet olivat nimenneet laivat uppoamattomiksi, näin siis Tiede-lehden mukaan, täysin varmaa kuvaa artikkelista ei saa nimettiinkö laivat uppoamattomiksi ennen vai jälkeen katastrofin, mutta mielikuva on, että ennen - voin olla väärässäkin.
Nimitettiin kyllä ennenkin, mutta ei alusta tuolla varsinaisesti myyty, ja tuo lause tuli laajemmin käyttöön vasta onnettomuuden jälkeen. Tuo nimityshän juontaa juurensa Titanicissa olleesta kuudesta vesitiiviistä osastosta, jotka olisivat pitäneet bootin pinnalla, vaikka neljä niistä olisi vuotanut. Titanicin harmiksi laivaa oli ehditty kääntää sen verran sivuun jäävuoresta, että repeämä ylettyi siihen viidenteen saakka. Mikäli laiva olisi törmännyt jäävuoreen suoraan nokka edellä, olisi se todennäköisesti pysynyt pinnalla, vaikka matka olisi siihen katkennutkin. Nuo vesitiiviit osastotkaan eivät olleet suunniteltu aivan fiksuimmalla mahdollisimmalla tavalla, mutta en nyt lähde niistä sen enempää selittämään. Lyhykäisyydessään: Kuusi vesitiivistä osastoa = Eihän tätä upota itse Jumalakaan.
Pelastusveneiden määräthän olivat täysin sen aikaisten säännösten (jotka olivat peräisin 1800-luvulta) mukaisia, mutta tuo on totta, että niitä vähennettiin alkuperäisistä suunnitelmista. Titanicin onnettomuuden jälkeen säädettiin uudet standardit noiden pelastuveneiden määristä.
Giganticista sen verran nippelitietoa, että sehän ei ehtinyt koskaan tekemään ensimmäistäkään risteilyä, vaan se otettiin brittien laivaston käyttöön ensimmäisen maailmansodan ajaksi, ja ko. bootti ajoi muistaakseni miinaan ja sanoi puli puli melko nopeasti. Laivan virallinen nimi muuten oli Britannic, kun taas huhujen mukaan sen olisi ollut tarkoitus olla Gigantic ennen Titanicin onnettomuutta. Sisarlaivan kohtalon jälkeen laivayhtiö piti Giganticia turhan irvokkaana nimenä.
Olympic puolestaan otettiin pois käytöstä hieman ennen toista maailmansotaa.
-Titanic nörtti