Mainos

Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 887 160
  • 34 596

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Futiksen EM-skabojen halvimman kategorian liput olivat aika halpoja.

Avausottelu 45 €
Lohko-ottelut 30€
Puolivälierät 40€
Välierät 45€
Loppuottelu 50€

Tietysti lippujen saaminen vaati erittäin hyvää tuuria sillä lippuhakemuksia tuli yli 12 miljoonaa, joista lähes 90 prosenttia tehtiin järjestäjämaista Puolasta ja Ukrainasta. Lippuja oli myynnissä noin 1,4 miljoonaa. Kysynnän ylitettyä tarjonnan UEFA suoritti myöhemmin arvonnan, jossa onnekkaimmat saivat liput haluamiinsa otteluihin.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Futiksen EM-skabojen halvimman kategorian liput olivat aika halpoja.

Avausottelu 45 €
Lohko-ottelut 30€
Puolivälierät 40€
Välierät 45€
Loppuottelu 50€

Tietysti lippujen saaminen vaati erittäin hyvää tuuria sillä lippuhakemuksia tuli yli 12 miljoonaa, joista lähes 90 prosenttia tehtiin järjestäjämaista Puolasta ja Ukrainasta. Lippuja oli myynnissä noin 1,4 miljoonaa. Kysynnän ylitettyä tarjonnan UEFA suoritti myöhemmin arvonnan, jossa onnekkaimmat saivat liput haluamiinsa otteluihin.

Valitettavasti vain aniharva näitä lippuja sai tähän hintaan. Trokarit veivät valtaosan. Yksi asiakashan sai ostaa tietääkseni kuusi lippua, ja moni trokari sai näitä ostettua ilman, että trokari itse kisoihin edes osallistuu, kunhan pistää lipun myyntiin. Trokareita on joka maassa, tosin varmasti eniten Puolassa ja Ukrainassa. Ukrainalaisella hintatasolla elää herroiksi, jos ostaa esim. kuusi lippua ja trokaa ne eteenpäin viisin-kuusinkertaisella hinnalla per lippu.

Alkulohkon halvimman kategorian lipuista perustaksa lippuvälitysfirmoilla nimittäin lähtee n. 200 eurosta ylöspäin. Minun mielestäni EM-kisojen lipunhinnoissa on turhaa antikummolamaisuutta eli lipunhinnat ovat liian halvat, mikä tarkoittaa valtavaa kysyntää ja trokarien juhla-ateriaa. Ennemmin EM-kisoihin kovemmat lipunhinnat, niin ehkä trokarien markkinat vähenisivät.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Titanicilta pelastettiin enemmän miehiä (325) kuin naisia (324). Lapsia vain 56. Miehistön jäseniä pelastui 215.
En ihan tuollaista käsitystä ole saanut elokuvista, joissa urhoolliset miehet antavat naisten ja lasten poistua laivasta ensin.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Titanicilta pelastettiin enemmän miehiä (325) kuin naisia (324). Lapsia vain 56. Miehistön jäseniä pelastui 215.
En ihan tuollaista käsitystä ole saanut elokuvista, joissa urhoolliset miehet antavat naisten ja lasten poistua laivasta ensin.

Ehkä lapset ja naiset menehtyivät pelastusveneisiin?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Titanicilta pelastettiin enemmän miehiä (325) kuin naisia (324). Lapsia vain 56. Miehistön jäseniä pelastui 215.
En ihan tuollaista käsitystä ole saanut elokuvista, joissa urhoolliset miehet antavat naisten ja lasten poistua laivasta ensin.
Lisäksi suurin osa pelastuneista taisi olla ns. parempaa väkeä, kas kun olivat siellä yläkansilla onnettomuuden sattuessa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Titanicilta pelastettiin enemmän miehiä (325) kuin naisia (324). Lapsia vain 56. Miehistön jäseniä pelastui 215.
En ihan tuollaista käsitystä ole saanut elokuvista, joissa urhoolliset miehet antavat naisten ja lasten poistua laivasta ensin.

Lisätään vielä sellainen detalji, että Titanicin suunnitelmiin tehtiin pienoinen muutos, jossa kävelykannelle lisättiin tilaa ja jotta tätä tilaa olisi saatu lisää, vähennettiin pelastusveneiden määrää 48:sta 20:een eli he mitoittivat määrän 1176 matkustajalle vaikka alukseen nousi ennen matkaa 2223 matkustajaa ja miehistön jäsentä. Tässä myös eräs syy sille miksi kuolonuhreja tuli niin paljon ja toinen syy on se, että ensimmäiset veneet lähtivät matkaan aivan vajaina, koska matkustajat jäivät mielummin laivaan kuin nousivat kiikkeriin pelastusveneisiin keskellä aavaa merta. Kaikki uskoivat likipitäen viimeiseen saakka mainokseen uppoamattomasta Titanicista. (lukemat Tiede-lehdestä 3/2012).

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Avautui semmoinen asia, että nimimerkkini perusteella minun pitäisi olla moderaattori, koska puhuvat banaaneista, kun saavat pelikieltoa kirjoittajat.
 

Durden

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tässä myös eräs syy sille miksi kuolonuhreja tuli niin paljon ja toinen syy on se, että ensimmäiset veneet lähtivät matkaan aivan vajaina, koska matkustajat jäivät mielummin laivaan kuin nousivat kiikkeriin pelastusveneisiin keskellä aavaa merta. Kaikki uskoivat likipitäen viimeiseen saakka mainokseen uppoamattomasta Titanicista. (lukemat Tiede-lehdestä 3/2012).

Muistelen jostain lähimenneisyydestä lukeneeni tai kuulleeni, ettei Titanicia mainostettu uppoamattomana ennen risteilyä, vaan lisänimi annettiin vasta onnettomuuden jälkeen. Lähteenä hatara muisti.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Muistelen jostain lähimenneisyydestä lukeneeni tai kuulleeni, ettei Titanicia mainostettu uppoamattomana ennen risteilyä, vaan lisänimi annettiin vasta onnettomuuden jälkeen. Lähteenä hatara muisti.

Olympicin ja Titanicin aikaiset brittilehdet olivat nimenneet laivat uppoamattomiksi, näin siis Tiede-lehden mukaan, täysin varmaa kuvaa artikkelista ei saa nimettiinkö laivat uppoamattomiksi ennen vai jälkeen katastrofin, mutta mielikuva on, että ennen - voin olla väärässäkin. Olympicin ja Titanicin ja joskus myöhemmin valmistettavan Giganticin piti olla maailman vahvimpia matkustaja-aluksia, ei nopeimpia mutta vahvimpia. Ja tietenkin myös maailman hienoimpia matkustaja-aluksia.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Olympicin ja Titanicin aikaiset brittilehdet olivat nimenneet laivat uppoamattomiksi, näin siis Tiede-lehden mukaan, täysin varmaa kuvaa artikkelista ei saa nimettiinkö laivat uppoamattomiksi ennen vai jälkeen katastrofin, mutta mielikuva on, että ennen - voin olla väärässäkin.

Nimitettiin kyllä ennenkin, mutta ei alusta tuolla varsinaisesti myyty, ja tuo lause tuli laajemmin käyttöön vasta onnettomuuden jälkeen. Tuo nimityshän juontaa juurensa Titanicissa olleesta kuudesta vesitiiviistä osastosta, jotka olisivat pitäneet bootin pinnalla, vaikka neljä niistä olisi vuotanut. Titanicin harmiksi laivaa oli ehditty kääntää sen verran sivuun jäävuoresta, että repeämä ylettyi siihen viidenteen saakka. Mikäli laiva olisi törmännyt jäävuoreen suoraan nokka edellä, olisi se todennäköisesti pysynyt pinnalla, vaikka matka olisi siihen katkennutkin. Nuo vesitiiviit osastotkaan eivät olleet suunniteltu aivan fiksuimmalla mahdollisimmalla tavalla, mutta en nyt lähde niistä sen enempää selittämään. Lyhykäisyydessään: Kuusi vesitiivistä osastoa = Eihän tätä upota itse Jumalakaan.

Pelastusveneiden määräthän olivat täysin sen aikaisten säännösten (jotka olivat peräisin 1800-luvulta) mukaisia, mutta tuo on totta, että niitä vähennettiin alkuperäisistä suunnitelmista. Titanicin onnettomuuden jälkeen säädettiin uudet standardit noiden pelastuveneiden määristä.

Giganticista sen verran nippelitietoa, että sehän ei ehtinyt koskaan tekemään ensimmäistäkään risteilyä, vaan se otettiin brittien laivaston käyttöön ensimmäisen maailmansodan ajaksi, ja ko. bootti ajoi muistaakseni miinaan ja sanoi puli puli melko nopeasti. Laivan virallinen nimi muuten oli Britannic, kun taas huhujen mukaan sen olisi ollut tarkoitus olla Gigantic ennen Titanicin onnettomuutta. Sisarlaivan kohtalon jälkeen laivayhtiö piti Giganticia turhan irvokkaana nimenä.

Olympic puolestaan otettiin pois käytöstä hieman ennen toista maailmansotaa.

-Titanic nörtti
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pelastusveneiden määräthän olivat täysin sen aikaisten säännösten (jotka olivat peräisin 1800-luvulta) mukaisia, mutta tuo on totta, että niitä vähennettiin alkuperäisistä suunnitelmista. Titanicin onnettomuuden jälkeen säädettiin uudet standardit noiden pelastuveneiden määristä.

Tiede-lehden mukaan "Mikään turvallisuusmääräys ei vaatinut jokaiselle matkustajalle paikkaa pelastusveneessä" eli tämä sääntö on sitten peräisin sieltä 1800-luvulta, ymmärsinkö oikein?

Tiede-lehdessä 3/2012 ollut artikkeli Titanicista sopii varmasti aloittelijalle pieneksi Titanic-paketiksi. Siinä käytiin läpi muutamia perusasioita, joista osaa olisin toivonut käsiteltävän syvällisemminkin, mutta se on ymmärrettävää, ettei yhden lehden sivuille voida koota megalomaanista artikkelia, jollei tehdä sitten erillispainosta, jollaisia on myös liikkunut myynnissä näin Titanic-juhlavuonna (kornisti asia ilmaisten).

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Tiede-lehden mukaan "Mikään turvallisuusmääräys ei vaatinut jokaiselle matkustajalle paikkaa pelastusveneessä" eli tämä sääntö on sitten peräisin sieltä 1800-luvulta, ymmärsinkö oikein?

Jep, tosin noin muotoiltuna tuo kuulostaa siltä että mitään turvallisuusmääräyksiä ei olisi ollutkaan. Pelastusveneistä oli jo tuolloin omat säädöksensä, mutta niitä ei tosiaan tarvinnut olla niin montaa, että jokaiselle matkustajalle olisi paikkaa, ei lähellekkään.

Jossain dokumentissa tähän perehdyttiin syvällisemminkin, mutten nyt millään muista sen nimeä, kun on noita tullut katsottua niin monia. Ihan jo youtubesta löytyy muutama hyvin kattava dokumentti Titanicista, joskin tuon juhlapäivän aikoihin puskettiin aivan järjetön määrä pinnallista paska"dokumenttia" pihalle että huhhuh.. Suomessakin tuli televisioista joitakin näistä, joissa mm. näyttelijät esittivät aluksella olleita hahmoja ja kertoilivat heidän tarinoitaan. Mutta kantsii tsekata noita pari vuotta vanhempia dokkareita youtubesta, mikäli aihe kiinnostaa, sillä tosiaan muutama hyvin kattava sieltä löytyy.

Edit: Tässä Titanicin onnettomuuden jälkeisiä turvallisuuteen liittyviä virallisia parannusehdotuksia. (Lord Mersey's Report)

6. That the provision of the lifeboat and raft accommodation on board such ships should be based on the number of persons intended to be carried in the ship and not upon tonnage.

Eli ennen nuo pelastusveneiden määrät määräytyivät laivan painon mukaan. Myös vesitiiviiden osastojen perusteella pelastusveneitä voitiin ilmiselvästi vähentää. Ja sanotaan vielä se, että meikäläinen taisi puhua paskaa, sillä noissa teksteissä viitataan vuoden 1902 säädöksiin, eli ihan 1900-luvulta nuo olivat ilmiselvästi peräisin. Huono muisti..
 
Viimeksi muokattu:

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tiede-lehdessä 3/2012 ollut artikkeli Titanicista sopii varmasti aloittelijalle pieneksi Titanic-paketiksi. Siinä käytiin läpi muutamia perusasioita, joista osaa olisin toivonut käsiteltävän syvällisemminkin, mutta se on ymmärrettävää, ettei yhden lehden sivuille voida koota megalomaanista artikkelia, jollei tehdä sitten erillispainosta, jollaisia on myös liikkunut myynnissä näin Titanic-juhlavuonna (kornisti asia ilmaisten).

vlad.
Englanninkielisessä Wikipediassa on suhteellisen kattavaa tietoa Titanicista aina rakennusvaiheesta uppoamiseen ja salaliittoteorioihin, kuten myös kymmeniä linkkejä eri lähteisiin, joten tuota kautta kyllä saa muutamankin tunnin upotettua Titanic-nörtteilyyn mikäli aikaa ja kiinnostusta riittää. Onhan tuo kovinkin kiehtova tapaus ja aika monet tunnit on itsekin tullut vietettyä kaiken maailman foliohattusivuilla lukemassa erilaista nippelitietoa ja salaliittoteorioita.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Avautui, että Robinson Crusoesta kertovan romaanin alkuperäinen nimi oli vaatimattomasti The Life and Strange Surprising Adventures of Robinson Crusoe of York, Mariner: who lived Eight and Twenty Years, all alone in an uninhabited Island on the coast of America, near the Mouth of the Great River of Oroonoque; Having been cast on Shore by Shipwreck, wherein all the Men perished but himself. With An Account how he was at last as strangely deliver'd by Pirates. Written by Himself.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös