Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 731 011
  • 33 987

StopTheRock

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Avautui se, että jotakin jaksaa oikeesti kiinnostaa ja harmittaa se, että MM-kisojen aikana "tuulipukukansan" mielestä Mertarannan näkemys ja jorinat peleistä/pelaajista ovat se ainoa oikea totuus. Itse olen ainakin helvetin tyytyväinen jääkiekon puolesta lajina, kerran vuodessa lähes koko Suomi katsoo jääkiekkoa, onko sillä nyt niin väliä tajuaako pelistä hevon helvettiä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Avautui se, että jotakin jaksaa oikeesti kiinnostaa ja harmittaa se, että MM-kisojen aikana "tuulipukukansan" mielestä Mertarannan näkemys ja jorinat peleistä/pelaajista ovat se ainoa oikea totuus. Itse olen ainakin helvetin tyytyväinen jääkiekon puolesta lajina, kerran vuodessa lähes koko Suomi katsoo jääkiekkoa, onko sillä nyt niin väliä tajuaako pelistä hevon helvettiä.

Samaa mieltä. Minäkään en voi millään käsittää miten selostaja voi olla joillekin niin tärkeä, että eivät hänen takiaan pysty keskittymään itse peliin. Kaipa sitten olen niin "visuaalinen" henkilö, ettei edes selostuksen puuttuminen kokonaan juuri tunnelmaa pilaisi. Halliäänet toki saisivat mieluusti kuulua.

Se ihmetyttää myös miten nämä todelliset ekspertit, jotka tietävät NHL-historiasta ja säännöistä kaiken paremmin kuin selostaja, jaksavat olla niin huolissaan "väärän" tiedon levittämisestä "Karjala-lippisten" keskuuteen. Pätekää hyvät ihmiset keskenänne kun kerrankin voitte! Nauttikaa oman itsetuntonne noususta!
 

Rocco

Jäsen
Ihmisillä on todella outo mielikuva sanasta "takuu".

Ei, takuu ei korvaa jos itse olet tyhmä.

- Koirani järsi puhelimen rikki, korvaako takuu?

Ei.

- Unohdin puhelimeni Saksaan, saanko takuusta uuden?

Et.

- Pudotin tietokoneeni lattialle, korvaako takuu?

Ei.

Takuuhan korvaa vain toiminnalliset ja valmistusvirheet. Se ei korvaa sitä jos käyttäjässä on toiminnallinen vika tai valmistusvirhe.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Ihmisillä on todella outo mielikuva sanasta "takuu".

Olet täysin oikeassa.

Takuuhan on täysin markkinointikeino tuotteen menekin edesauttamiseksi. Moni luulee, että se jokin pakollinen, jopa lainmääräämä juttu, mutta näinhän ei suinkaan ole. Tietenkin JOS takuu on annettu, siitä on määräyksiä laissa.

Joissakin tuotteissa olen takuuehdoissa törmännyt esim rajoitukseen, jossa takuu ei siirtyisi omistajanvaihdoksen mukana. Tämähän on käsittääkseni lainvastaista. Selvitin asiaa vielä takuunalaisia lastenvaunujamme myydessä.

Kuluttajien kannattaisi tutustua virhevastuuseen takuun lisäksi. Takuun loppuminen ei suinkaan aina tarkoita sitä ettei kukaan vastaa, jos tuote itsekseen mosahtaa.

Tämä avautuminen ei siis mitenkään sulle Rocco, vaan enemmänkin ihmisten tietämättömyydelle.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Myöskään mummun tyynystä ei tule tauteja eikä se vittuile jos lerpahtaa. Lisäksi Suomen laki ei estä tyynyn hakkaamista.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täysin samaa mieltä siitä että kuinka toisille on vaikea hahmottaa mitä on takuu tai virhevastuu. Toki myyjätkin joskus hönöilevät, mutta tavallisempaa se on kuitenkin kuluttajilla.

Esim myyjällä on virhevastuu kaikista tuotteista. Virhevastuu ei tarkoita sitä että ostajalla on oikeus vaatia rahoja takaisin. Myyjä saa päättää miten viallinen tuote hoidetaan (tuotteen korjaus, alennus, korvaavan tuotteen antamien, kaupan purku). Ostaja ei voi siis vaatia uutta tuotetta jos myyjä pystyy korjaamaan vanhan.

Kerran kuulin Gigantissa keskustelun jossa joku bemariäijä toi läppärinsä takuuhuoltoon, kun siitä oli kansimekanismi osittain rikki. Gigantin aspa sanoi ottavansa koneen huoltoon ja että sen voisi tulla hakemaan seuraavalla viikolla. Tästähän riemu repesi. Kyseinen bemariäijä vaati Gigantilta uutta konetta, koska edellinen oli täynnä viruksia jne.
Noh, bemariäijä vielä tässä vaiheessa nieli ylpeytensä ja totesi että "no joo jos putsaatte sen koneen samalla".
Gigantin aspa totesi ettei se kuulu takuun (eikä virhevastuun) piiriin, mutta he voivat tehdä sen maksusta. Tässä vaiheessa bemariäijän suusta tuli perinteiset "soitan kuluttajaviranomaiselle"/"haluan pomosi paikalle"/"eihän tuollainen nuori nörtti mistään tiedä mitään"/"homokommunisti" jne avautumiset.

Kerran olen itse törmännyt vastaavanlaiseen aspana. Eräs elintarvike oli pilaantunut ennen viimeistä käyttöpäivää ja tästä tuli palaute joka oli ensiksi ihan asiallinen. Tällaisissa tilanteissa normaali käytäntö on se että kyseinen asiakas saa noutaa uuden tuotteen ilmaiseksi samasta paikasta kuin hän oli sen alunperin ostanut. Kuitenkaan tälle henkilölle se ei käynyt kun oli kuulemma ulkopaikkakuntalaisia joka käy harvemmin täällä (kyseisen henkilön osoite kuitenkin oli alle 1km päässä kaupasta!) Tuolloin ei huvittanut lähteä kuitenkaan vääntämään kättä alle kolmen euron tuotteen takia ja laitoimme tilisiirtona sen 3e kyseiselle asiakkaalle.
Tämän jälkeen tuli vihaisia puhelinsoittoja ja emaileja siitä kuinka muka halveksimme häntä. Suuttumisen syynä oli ollut liian alhainen korvaus pilaantuneesta tuotteesta! Voi hyvää päivää...
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Takuuhan on täysin markkinointikeino tuotteen menekin edesauttamiseksi. Moni luulee, että se jokin pakollinen, jopa lainmääräämä juttu, mutta näinhän ei suinkaan ole. Tietenkin JOS takuu on annettu, siitä on määräyksiä laissa.
Ainakin kodinelektroniikka-alalla on annettva takuu, oli se sitten jopa ilmaistuote (esim. MP3-soitin) muun oston yhteydessä.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Saattaa olla jo tässä ketjussa, mutta sanonpa kuitenkin...

Jatkoajan otteluraporteissa, varsinkin nyt MM-kisojen aikaan on valittu ottelun hahmoksi pelaaja, jonka kuvaa ei ole saatavilla. Mietin pitkään, että mistä tuo siluetti on kotosin. Noh, nyt sekin avautui minulle:
 

Liitteet

  • ottelun_hahmo.JPG
    ottelun_hahmo.JPG
    18,8 KB · kertaa luettu: 984

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Ainakin kodinelektroniikka-alalla on annettva takuu, oli se sitten jopa ilmaistuote (esim. MP3-soitin) muun oston yhteydessä.

En välttämättä väitä vastaan, mutta mistä moinen "on annettava" tulee? Kuluttajansuojalaki ei takuuta käsittelevässä osassaan (5.luku, 15a&b §) ainakaan mainitse asiasta mitään.

Myös kuluttajaviraston sivu kertoo allaolevan linkin ensimmäisessä yleisesti takuuta käsittelevässä kappaleessaan takuuta käytettävän "myyntivalttina yleisesti kodinkoneiden ja elektroniikan kaupassa."

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan-oikeudet/takuu/
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eilen minulle avautui, että Suomesta löytyy ainakin yksi laite, mistä voi käyttää hyvällä syyllä nimitystä jytky.

Sellainen on Tampereella Finlaysonin tehtaan koneita vuosina 1900-1926 pyörittänyt sveitsiläisen Sulzerin tehtaan valmistama höyrykone. On nähtävissä alkuperäisellä paikallaan Työväenmuseo Werstaan Höyrykonemuseossa.
Onkohan Suomessa suurempaa pyörää missään?
Halkojakin oli mennyt päivässä 50 mottia.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En välttämättä väitä vastaan, mutta mistä moinen "on annettava" tulee? Kuluttajansuojalaki ei takuuta käsittelevässä osassaan (5.luku, 15a&b §) ainakaan mainitse asiasta mitään.

Takuuta ei ole koskaan pakko antaa missään kaupassa. Tässä on varmaankin mennyt takuu ja virhevastuu sekaisin.

(käytännössä tuo on kuitenkin kuluttajalle lähes sama asia. Kodinkoneiden on kuluttajasuojalain mukaan kestettävä tietyn aikaa (laissa ei ole sitä erikseen määritetty, mutta keissejä löytyy oikeudesta vaikka kuinka paljon)
Erona näillä on lähinnä vain se ettei virhevastuuta käytetä mainonnassa eikä virhevastuu pääty ennaltasovittuna ajankohtana)
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Mikael Granlundilla taitaa olla maitohampaat vielä suussa.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Suomalaisten ryssäviha taas avautui matsiseurannassa. Kaikki objektiivisuus lähtee jatkislaisten päästä, kun tulee puheeksi venäläiset jääkiekkoilijat.

Artyukhin olisi Suomen joukkueessa kuningas. Mutta Venäjän paidassa se on tappajasika.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Suomalaisten ryssäviha taas avautui matsiseurannassa. Kaikki objektiivisuus lähtee jatkislaisten päästä, kun tulee puheeksi venäläiset jääkiekkoilijat.

Artyukhin olisi Suomen joukkueessa kuningas. Mutta Venäjän paidassa se on tappajasika.
Venäjän kannattajien objektiivisuuden puute avautui ylläolevasta viestistä. Artyukhinin kaltaisia otteita en todellakaan hyväksyisi yhdeltäkään suomalaiselta.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Kovia ja puhtaita taklauksia (poislukien se yksi estäminen)? Turhaan siis pelkäät, ei meillä kukaan osaa taklata näin kovaa.
Artyukhin on pelannut ennen tuota Tsekki-otteluakin. Kannattaa tutustua aiheeseen, ko. pelaaja kun on harrastanut hieman muutakin kuin vain kovia ja puhtaita taklauksia. Mutta se ei ole enää tämän ketjun asia...
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Värilasit. En ole ennen kunnolla tajunnut millainen on värilasifani, mutta keskustelu Artyukhinista hieman selvensi asiaa minulle.

No, kiva kai se on että kaikkia fanitetaan. Ei tule kenellekään paha mieli!
 

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
WiFi Password: XHeKaJ#72
Täällä on aktiivisina kirjoittajina Dee Snider ja dee_snyder. Odotan jossain vaiheessa kovaa yhteenottoa.
Kunhan eivät vaan lähtisi Dee Heatleyn kyytiin.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Artyukhin on pelannut ennen tuota Tsekki-otteluakin. Kannattaa tutustua aiheeseen, ko. pelaaja kun on harrastanut hieman muutakin kuin vain kovia ja puhtaita taklauksia. Mutta se ei ole enää tämän ketjun asia...

Siinäpä se kiteytetään. Saati tappelut sitten. Melkoinen neiti-nyrkkeilijä. Näkihän sen Suomeakin vastaan EHT:llä. Kokonsa ansiosta pystää lyömään pienempiä, mutta kun vastaan tulee edes suurinpiirtein samankokoinen esim. näissä kisoissa joku Kanadan pakki, niin luulen että kyyti on kylmää.

Olisi mukava nähdä jonkun kovan tappelijan ja tämän idiootin matsi. Ainiin, jostain syystä se ei ole mahdollista. Joutuuko Pohjois-Amerikassa vastaamaan teoistaan?
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Siinäpä se kiteytetään. Saati tappelut sitten. Melkoinen neiti-nyrkkeilijä. Näkihän sen Suomeakin vastaan EHT:llä. Kokonsa ansiosta pystää lyömään pienempiä, mutta kun vastaan tulee edes suurinpiirtein samankokoinen esim. näissä kisoissa joku Kanadan pakki, niin luulen että kyyti on kylmää.

Olisi mukava nähdä jonkun kovan tappelijan ja tämän idiootin matsi. Ainiin, jostain syystä se ei ole mahdollista. Joutuuko Pohjois-Amerikassa vastaamaan teoistaan?
Kyllähän Artjuhin tapellakin osaa tarvittaessa. Pärjäsi ihan hyvin vielä isompaa Zdeno Charaakin vastaan, eikä Charakaan mikään ihan turha noissa hommissa ole, vaikka ei varsinaisesti mikään tappelija olekaan.

Drop your glovesista näkee Artjuhinin koko fight cardin. Tuostahan ei kyllä selviä onko junioireissa tai farmissa saanut koskaan kunnolla selkäänsä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös