Täysin samaa mieltä siitä että kuinka toisille on vaikea hahmottaa mitä on takuu tai virhevastuu. Toki myyjätkin joskus hönöilevät, mutta tavallisempaa se on kuitenkin kuluttajilla.
Esim myyjällä on virhevastuu kaikista tuotteista. Virhevastuu ei tarkoita sitä että ostajalla on oikeus vaatia rahoja takaisin. Myyjä saa päättää miten viallinen tuote hoidetaan (tuotteen korjaus, alennus, korvaavan tuotteen antamien, kaupan purku). Ostaja ei voi siis vaatia uutta tuotetta jos myyjä pystyy korjaamaan vanhan.
Kerran kuulin Gigantissa keskustelun jossa joku bemariäijä toi läppärinsä takuuhuoltoon, kun siitä oli kansimekanismi osittain rikki. Gigantin aspa sanoi ottavansa koneen huoltoon ja että sen voisi tulla hakemaan seuraavalla viikolla. Tästähän riemu repesi. Kyseinen bemariäijä vaati Gigantilta uutta konetta, koska edellinen oli täynnä viruksia jne.
Noh, bemariäijä vielä tässä vaiheessa nieli ylpeytensä ja totesi että "no joo jos putsaatte sen koneen samalla".
Gigantin aspa totesi ettei se kuulu takuun (eikä virhevastuun) piiriin, mutta he voivat tehdä sen maksusta. Tässä vaiheessa bemariäijän suusta tuli perinteiset "soitan kuluttajaviranomaiselle"/"haluan pomosi paikalle"/"eihän tuollainen nuori nörtti mistään tiedä mitään"/"homokommunisti" jne avautumiset.
Kerran olen itse törmännyt vastaavanlaiseen aspana. Eräs elintarvike oli pilaantunut ennen viimeistä käyttöpäivää ja tästä tuli palaute joka oli ensiksi ihan asiallinen. Tällaisissa tilanteissa normaali käytäntö on se että kyseinen asiakas saa noutaa uuden tuotteen ilmaiseksi samasta paikasta kuin hän oli sen alunperin ostanut. Kuitenkaan tälle henkilölle se ei käynyt kun oli kuulemma ulkopaikkakuntalaisia joka käy harvemmin täällä (kyseisen henkilön osoite kuitenkin oli alle 1km päässä kaupasta!) Tuolloin ei huvittanut lähteä kuitenkaan vääntämään kättä alle kolmen euron tuotteen takia ja laitoimme tilisiirtona sen 3e kyseiselle asiakkaalle.
Tämän jälkeen tuli vihaisia puhelinsoittoja ja emaileja siitä kuinka muka halveksimme häntä. Suuttumisen syynä oli ollut liian alhainen korvaus pilaantuneesta tuotteesta! Voi hyvää päivää...