Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 753 124
  • 34 018

Dante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
kakkonen kirjoitti:
Jos laittais tavallista nautaa tai nautasika-jauhelihaa niin pulliin sais pikkusen enemmän rasvaa...sitähän tossa reseptissä ei just ollut :-)
Rasva laitetaan pannulle voimakassuolaisen meijerivoin muodossa. Sitä käytetään n. nyrkillinen.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
HN kirjoitti:
Suomalaiset mitalijuhlat: Kummola ja 2000 pissistä rääkymässä Sankareita.
Karjalalippisten ja MM-kisoja väärin katsovien kommentoijana tuo asia muka aukesi sinulle nyt? Höpöhöpö, käytät vain ketjua asiasi ajamiseen.

Aukesi juuri minulle että samoin tein itsekin.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Benelux-maat. Maat olinkin tiennyt aikaisemmin, mutta että se termi tulee suoraan lyhennyksistä. Juku, mikä oivallus! Belgia, Alankomaat ja Luxemburg (Belgium, Netherlands & Luxembourg) Avautui, kun termi kirjoitetaan ruotsin kielellä "BeNeLux -länderna".
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Asia, joka "avautui" minulle...

Ketjun kaksimielinen otsikko on houkuttanut minua alusta alkaen vastaamaan, jotta:

Naapurin Tiina
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Euro71 kirjoitti:
Ketjun kaksimielinen otsikko on houkuttanut minua alusta alkaen vastaamaan, jotta:

Naapurin Tiina

Valittiko lapsista vai äijästä?
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Mielenkiintoista - vasta tänään tajusin, että "Karjala" -sanan kantana on "karja" -sana. Karjala on paikka, jossa on paljon karjaa... Mistähän mahtaa Karjalan vierasperäinen muoto "Karelia" tulla?

Tuossa aiemmin on ollut puhetta ajatteluun liittyvien sanojen taustoista. "Ajatella" on siis esimerkiksi karjan ajattamista aitaukseen tai saaliin ajattamista ansaan. "Tuumata" on mittausta (olisiko venäläisperäinen sana?) - ennenvanhaan lienee rakennukset "tuumattu" paikoilleen.

"Keksiä" sana tullee keksistä eli siitä kepakosta, jossa on koukku toisessa päässä ja jolla ronkitaan tukkeja. Keksiminen on siis tukkien ronkkimista :-) EDIT: Tai siis minkä tahansa kapistuksen poimimista keksillä vedestä.

Mutta entäs "miettiä"? Mitä se on alunperin tarkoittanut? Itselläni on hämärä epäilys siitä, että se voisi liittyä verkkokalastukseen (mietitäänkö verkkoa)? Olisiko "miettiä" sana johdettu tästä vai johtuisiko se vain siitä, että kun on lähdetty verkkoa selvittämään, niin on ollut samalla aikaa tuumailla myös ajatuksia?

Mitäs tarkoittaa "pohtiminen"?
 
Viimeksi muokattu:

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Sellainen asia aukeni, että joissain amerikkalaisissa elokuvissa alussa nähtävä soihtua pitelevä naishahmo ja yllä lukeva teksti Columbia viittaavat siis toisiinsa. Columbia ei ole pelkkä elokuvayhtiön nimi vaan tämä naishahmo on nimeltään Columbia, joka taas on jumalolento, joka on jonkinlainen ihmishahmoinen presentaatio Amerikasta. Amerikkalaisten oma vastine Suomi-neidolle, joka hänkin on jossain määrin mytologinen hahmo. Onko peräti lähtöisin siitä kuuluisasta maaluksesta, jossa kotka repii Suomi-neidon käsistä lakikirjaa. Presidentinlinnan salissa on myös patsas naishahmosta, jonka vierellä on leijona ja kilpi, jossa lukee LEX. Suomi-neito ilmeisesti sekin.
 

HemmoP

Jäsen
mikkoz kirjoitti:
Minulle on lähiaikoina avautunut mm. että:
- sikanautajauhelihapullista tulee varsin rasvaisia
- en saa lihapulliin kunnon ja/tai hyvää makua
- ei ole lihapullia kiva vatkatakkaan, päätyvät pian takkaan, ja se tiski
- hauskaa on että parhaat pyörykät ovat syntyneet ranskalaisenpussikeitto-pussin kuorruttaessa kuollutta lihalönttiä, eikä ollenkaan tuoreiden murskattujen sipulien syleilyssä.
- koko edellä mainittu kavalkaadi vaan vähentää toimintojani kokkauksen piirissä
- Lildlin salamipitsat ja cezcavadevö-maustetut lihapötköt on hyviä


Eri systeemi kuin Dantella.


Ota kulho, laita siihen vaaleaa leipää ( josta reunat leikattu pois ) 1 siivu.
Kaada leivän päälle n 2 ruokalusikallista maitoa ( rasvaista )
Lisää teelusikallinen suolaa.
Anna leivän pehmetä ja murskaa tahnaksi sormilla.

Pieneksi leikattu sipuli, ( normaali koko 2 kpl ) voidaa kuullottaa paistinpannussa ( ei siis paistaa ruskeaksi ) ennen sekaan laittamista, mutta menee raakanakin, lisätään tahnaan.

Jauheliha ( joka on n huoneenlämpöistä eikä suoraan jääkaapista vedettyä ) laitetaan tahnan sekaan ja puristellaan niin kauan, että lihatahna on sopivan tasaista eli aineet ovat sekoittuneet.

Tässä välissä on hyvä lisätä mausteet, pippuri, chili, paprika, minttu, valkosipuli mitä ikinä.

Erota kaksi kananmunan keltuaista kuppiin ja lisää niihin suolaa pari teelusikallista riko keltuaiset sekoittamalla ja kaada lihatahnan sekaan edelleen käsin vaivaten, jos taikina on "kovaa" lisää hieman maitoa.

Muotoile pullat lusikalla ja kostealla kädellä ( kastelet siis vedessä käden ettei tahnat tartu sormiin )

Käytä voita paistamiseen, laita sitä kunnolla pannulle ja anna sen lämmetä niin kuumaksi, että se voi rupeaa ruskistumaan. Vältä Dantenkin maintsemaa hämmennystä, vaan siististi vain vaihdat pullien asentoa kun ruskistunut riittävästi. Pienet pullat kypsyvät läpi kun paistaa ympäri.

Helppo lisuke on uunilohkoperunat, leikkaat isoista perunoista lohkoja ( tätä ennen ne on pestu karhunkielellä ). Kaadat oliiviöljyä kulhoon lisäät suolaa ja mausteita öljyyn ( minttu, timjami jne ) pyörittelet lohkot siinä ja laitat uuniin.

Uunissa 225astetta 30min, lisukkeeksi perunoille creme fraichea tai vastaavaa.


Osta Tammen suuri keittokirja, 30e naurettava hinta pilalle menneisiin safkoihin verrattuna.


Ja bissee tietysti.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Bast kirjoitti:
Onko peräti lähtöisin siitä kuuluisasta maaluksesta, jossa kotka repii Suomi-neidon käsistä lakikirjaa.

Epäilisin Suomi-neidon olevan lähtöisin Suomen muodosta, jos karttaa kyylää niin neitohan se siinä, varsinkin jos otetaan mukaan myös luovutetut alueet.
 

scholl

Jäsen
Bast kirjoitti:
Amerikkalaisten oma vastine Suomi-neidolle, joka hänkin on jossain määrin mytologinen hahmo. Onko peräti lähtöisin siitä kuuluisasta maaluksesta, jossa kotka repii Suomi-neidon käsistä lakikirjaa. Presidentinlinnan salissa on myös patsas naishahmosta, jonka vierellä on leijona ja kilpi, jossa lukee LEX. Suomi-neito ilmeisesti sekin.

Siis sehän on niinkuin Kyösti sanoi. Eihän maalaukseen tulisi Suomi-neitoa, jos sille ei olisi mitään faktapohjaa. Kartallahan Suomen muoto on ollut kaksine käsineen juuri Suomi-neito. Joulukuusikin piirretään useimmiten suhteellisen samannäköiseksi johtuen siitä, että sennäköinen puu oikeasti kasvaa. Se ei siis mene niin, että maalaat tauluun vihreän jalkapallon ja väittäisit sitä joulukuuseksi ja koska kerran se on jossain sinun maalauksessa ollut sillä tavalla niin se on sitten sillä sipuli ja kaikissa kodeissa on jouluna vihreä jalkapallo nimeltä joulukuusi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Euro71 kirjoitti:
Mitäs tarkoittaa "pohtiminen"?

Mulle on jostain jäänyt mieleen että pohtiminen on alkujaan tarkoittanut viljan puimista eli sitä kun ollaan aitassa niiden isojen keppien kanssa ja huiskitaan. Taitaa olla pohjois-karjalaista perua.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Vielä kun veisitte nuo reseptit sinne kokkiketjuun, niin ne löytäisi sitten joskus kun tekee mieli hyviä lihapullia.
 

Siniviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat JYP
Suvi-Anne Siimes!

Siimeshän onkin isänmaallisesti ajatteleva! Erosi vasemmistoliiton johdosta eikä vedä seuraavissa eduskuntavaaleissa perässään taistolaisia eduskuntaan. Jopa miehekästä toimintaa. Onkohan oikeasti edes kommari?
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Bast kirjoitti:
Presidentinlinnan salissa on myös patsas naishahmosta, jonka vierellä on leijona ja kilpi, jossa lukee LEX. Suomi-neito ilmeisesti sekin.
Alkuperäinen veistos on osa Aleksanteri II patsasmonumenttia keskellä Senaatintoria. Alkuperäinen
Kopioita löytyy sitten ainakin pressanlinnasta ja säätytalolta.
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
ELÄKELÄISET!

Uskomaton pumppu. Hävettää, että ennakkoluuloissani olen bändin aieimmin dissannnut. Ehdottomasti yksi Suomen parhaimpia bändejä.

Aivan järkyttävän hyvä keikka tavalla tänään.
 

Jääkuutio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins + ex-Kiekko-Espoo
Luin tuossa vaihteeksi hieman kouluun liittyvää kirjallisuutta, ja kirjassa puhuttiin ympäristöreittauksesta. No, minähän tyhmänä Kuutiona tajusin vasta muutaman sivun lukemisen jälkeen, että tämä reittaushan tuli luonnollisesti englannin kielen sanasta rate. Tuli hieman vajaavainen olo. Vaihteeksi.
 

oittsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Dante kirjoitti:
Perinteikkään lihapullasoosin salaisuus aukeni minulle näin:

Paistijauhelihaa n. kilo
Sipulia & valkosipulia
mausteita (itellä pelkkä suola ja reilu pippuri)
2-3 kananmunan keltuaista
....

Minulle avautui Danten lihapullasoosin erinomaisuus.

Kiitoksia.
 

timmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
FoPS, Kärpät, FC Parta, Kansan Syvät Rivit, Oranje
Tamppauskengät

Kummelissa käytetyt tamppauskengät (eli tamppoonit) ovat täsmälleen samat, joita Pelle Hermanni vainaa käytti.
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
oh!

JimmyConway kirjoitti:
Eilen minulle avautui Nero Burning Rom-ohjelman nimeen liittyvä sanaleikki.

No ohhoh, nyt avautui minullekin. Häpeä minä, latinaa lukenut mies!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös