Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 770 282
  • 34 075

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kyllä, olen äärimmäisen tosissani. Olen sitä mieltä, että tämä yhteiskunta toimii paremmin jokaisen yksilön kannalta, jos ihmiset olisivat huomioonottavaisempia toisia kohtaan. Ja kyllä, katson oikeudekseni herätellä kanssamatkustajia, kohteliaasti tietenkin, tiedustelemalla, olisiko jollain muulla kenties juuri sillä hetkellä paremmat edellytykset kuin itselläni auttaa vaunujen nostamisessa.

Kuten jo tuossa aiemmin viittasin. MInulle auttamisessa tärkeintä on omaehtoisuus, jos joku kehoittaa minua auttamaan - defenssini nousevat esimme mutta jos koen itse auttamisen tärkeäksi teen niin, olipa kyseessä vanhus tai äiti lapsineen - mutta sen auttamisen tulee olla mielekästä minulle, jollei tilanne sitä ole, en katso aiheelliseksi auttaa ketään - siitä huolimatta, että se voi vaikuttaa kanssaeläjistä kusipäiseltä toiminnalta.

Ja kuten totesin, jos minulta pyydetään kohteliaasti apua, vaikkapa "Auttaisitko" ja vielä mielummin, "Anteeksi, mutta auttaisitko" niin tottakai auttaisi. Ja autan kyllä muutenkin, veikkaan, että enemmän kuin keskivertoihminen, mutta minulla auttamisen perusajatus on se, että sen tulee olla omaehtoista, halun tulee kummuta minusta itsestä.

Jos haluat olla omissa maailmoissasi, muista välittämättä, osta auto tai vaikka oma raitiovaunu. Niin kauan, kun kuljetaan julkisissa kulkuneuvoissa on pakko ottaa myös muut huomioon.

Sinun asenteesi on myös paljonpuhuva, vaadit muilta jotain sellaista, mikä kenties on sinussa sisäsyntyistä mutta kaikien kohdalla tilanne ei ole sama. Se, että haluaa kulkea omissa oloissaan, nauttia omista mielenmaisemista, ei minusta tarkoita sitä, että pitää valita vaikkapa ekologisesti saastuttavampi vaihtoehto eli oma auto. Niin ja minulla on pyörä - ei tarvitse "nauttia" muiden seurasta tai keskittyä muihin ihmisiin.

Ja viittaan vielä aiemmin kirjoittamaani, eli kaiken pohjalla minulla on omaehtoisuus - sisäsyntyisyys, kokemus, että toiminta on sillä hetkellä järkevää, mutta yleisesti ajattelen, että jokainen on vastuussa omista valinnoistaan - myös minä. Auttaminen lähtee minulla ajatuksesta, että minä haluan tehdä sen, ei siitä, että joku komentaa - hienovaraisemmin tai vähemmän hienovaraisesti - minua. Ja etenkin lasten auttaminen tuntuu vastenmieliseltä kun en pidä niistä.

Kun sinä Vlad esim. makaat vanhana ja yksinäisenä sairaalassa ja meidän muiden lapset ovat hoitamassa sinua ja maksamassa eläkettäsi ja toteavat sulle, että kikkeliskokkelis, mitäs olet vanha, väsynyt ja paskat housussa, et varmaan sitten närkästy tästä ollenkaan? Jos ne nyt vaan valitsee, että sun vaipat vaihdetaankin vasta seuraavassa vuorossa. Jos muistetaan. Tai huvittaa. Sekö on ihan jees?

Näille henkilöille - sairaanhoitajille ja lähihoitajille - maksetaan siitä, että he auttavat näitä vanhuksia, eivät he hyvää hyvyyttään sitä hommaa tee, vaikka palkkansa ei vastaa tehtävän vaativuutta. Eli veronmaksajana katson, että minun on oikeus saada kohtuullisessa ajassa apua vaippojen vaihtoon. Verrataan tilannetta - jos minulle maksetaan lastenvaunujen nostamisesta sporaan tai bussiin, niin palkkaa nauttivana henkilönä teen työni niin hyvin kuin taidan ja hymyilen vielä päälle - asiakaspalvelija kun olen. Sekö on ihan jees, että palkkaa nauttiva henkilö jättää työnsä tekemättä? Ilmeisesti sinun mielestä...

Niin ja tiedän varsin hyvin miltä tuntuu vaihtaa vaippoja alzheimerpotilaalle; syöttää vanhusta, joka on toispuolihalvaantunut; pestä vanhusta, joka on pidätyskyvytön; antaa injektioita; työntää toilax perseeseen; imeä limaa; katetroida; kuunnella asiakasta; olla fyysisesti ja psyykkisesti läsnä; taistella sairauskohtauksen saaneen potilaan hengen pelastamiseksi; laittaa vainajia etc. Tämä kaikki on sisäsyntyistä - ei ulkopuolisen tahon määrittelemää ja ohjaamaa. Jos tätä sisäsyntyistä tarvetta ei olisi, syljeskelisin kattoon tai duunaisin paketteja Postilla/Itellalla hamaan vanhuuteen saakka - siihen saakka kunnes makaan osastolla paskavaipoissa tunnista toiseen.

Oma vanhuus - nähdessäni sairauksien rappeuttamia vanhuksia, ihmisiä, jotka makaavat vihanneksina vuoteissa, kykenemättä tekemään enää yhtään mitään, olen päättänyt - ainakin nyt - että jos saan tietää sairastavani parantumantonta sairautta, sairautta, joka rappeuttaa ihmisen hiljalleen, kuten eri dementian muodot tai alzheimer, tiedän mitä teen niin kauan kuin minussa järki pelaa.

vlad.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos haluat olla omissa maailmoissasi, muista välittämättä, osta auto tai vaikka oma raitiovaunu. Niin kauan, kun kuljetaan julkisissa kulkuneuvoissa on pakko ottaa myös muut huomioon.

Olen hyvin pitkälti samaa mieltä kanssasi. Tästä asiasta olen kyllä totaalisen erimieltä. Sporamatkoilla olen täysin omissa maailmoissani enkä kuule mitä ympärilläni tapahtuu kun iPodit raikaavati korvillani. Katson, että lipun ostavana matkustajana minulla on tähän täysi oikeus. Ja kun sinne sporaan hyppää aamulla noin vartti heräämisen jälkeen, niin duunimatka on sellainen mukava siirtymä himasta duuniin.

Jos kuitenkin satun huomaamaan, että joku tarvitsee apua lastenvaunujen kanssa, niin tietenkin autan, siitäkin huolimatta, että en pidä lapsista, ja saatan tuntea myötähäpeää vanhempia kohtaan. Kyllähän toisia pitää auttaa.

Joku tuolla sanoi, että ryysää toisen paikalle vaikka siinä olisi reppu eikä pyydä anteeksi (tai koputa olkapäälle jos toinen ei reagoi esim. iPodeista johtuen). Totaalista junttiuta, niin suomalaista junttipaskaa kuin olla ja voi, hyi saatana. Juuri tuollaiset tyypit änkeävät väkisin ohi jossain ruuhkaisen kaupan käytävillä eivätkä osaa sanoa sitä maagista sanaa "anteeksi", ja muut ihmiset lähestulkoon runnotaan kumoon. Tällaiset ihmiset eivät yleensä ole käyneet Suomen rajojen ulkopuolella katsomassa mitä on sivistynyt käytös. Kaupan käytävillä sanotaan "sorry, excuse me, tms" vaikka ei edes osuttaisi toisen ihmiseen. Se vaan osoittaa sitä muiden huomioon ottamista.

No, onneksi jotku suomalaisetkin osaavat käyttäytyä, ja ihan paikkakunnasta riippumatta.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Auttaminen kuuluu kyllä hyviin tapoihin, mutta viestini peruspointti on se, että auttamisen tulee olla omaehtoista eikä perustua siihen, että joku ulkopuolinen taho niin komentaa. Tällaisessa tilanteessa defenssini nousevat esille ja haluttomuus valtaa alaa.

Eikö tuollainen käytös kuulu lähinnä murrosikään, jolloin pyritään tekemään asioita juuri päinvastoin kuin joku toinen sanoo? Auktoriteettikammo?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Eikö tuollainen käytös kuulu lähinnä murrosikään, jolloin pyritään tekemään asioita juuri päinvastoin kuin joku toinen sanoo? Auktoriteettikammo?

En ainakaan tunnista, että minulla olisi auktoriteettikammoa. Mutta sen verran yksityisyyttäni suojeleva olen, että katson toisten asioihin puuttumisen - ainakin tällaisissa asioissa - defenssejäni nostattavaksi toiminnaksi. Elämäni perusta on tällä hetkellä omaehtoisuus - se voi olla vuoden kuluttua toinen, mutta nyt haluan elää omaehtoista elämää ja elää sitä siten mikä minusta tuntuu parhaalta ja ottaa ihmiset huomioon silloin kun siltä tuntuu tai kun kohderyhmä on sellainen, johon minulla on kosketuspintaa tai joiden elämäntilanne huolettaa minua, kuten vaikkapa mt-ongelmaiset. En katso tarpeelliseksi huomioida toisten ihmisten kehoituksia, minulle riittää se, että toimin omien huomioideni ja halujeni ja tarpeideni mukaisesti - mikäli se ei kelpaa niin sitten se ei kelpaa.

vlad.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Kyllähän naiset edellä puhuu vähän (?) mutta todellakin asiaa.

Minua on ainakin opetettu:
- paikka annetaan sitä enemmän tarvitsevalle
- jeesitään esim lastenvaunujen kanssa matkaavia (vaikka juuri sillä hetkellä ei nappaisi)
- sillä veskalla ei todellakaan viedä mestaa

Ja lisäksi:
- ei todellakaan rynnätä ensiksi sisään ennen kuin muut pääsevät ulos, eikä tukita ulostulevien kulkuväylää.

On sitten kyse sporasta, stogesta, metrosta tai dösästä.

Em käyttäytymisen pitäisi olla jokaisen selkärangassa, ainakin missä populaa on riittävästi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ja lisäksi:
- ei todellakaan rynnätä ensiksi sisään ennen kuin muut pääsevät ulos, eikä tukita ulostulevien kulkuväylää.

On sitten kyse sporasta, stogesta, metrosta tai dösästä.

Tämä kyllä kuuluu minun(kin) tapoihin ja lisää liikkumisen jouhevuutta huomattavasti. Valitettavasti täällä "maalla" tällainen tapa ei aina kuulu tapoihin, vaan ovista rynnitään sisään ennenkuin kukaan on vielä päässyt ulos.

Toinen tapa, joka kannattaa pitää mielessä, on liukuportaissa kulkeminen ts. vasen puoli jätetään vapaaksi käveleviä/juoksevia portaita käyttäviä varten. Tämäkään tapa ei saa kannatusta täällä "maalla", johtuen ehkäpä siitä, että täällä ei ole niin pitkiä liukuportaita mitä Helsingissä on.

Lisätään vielä aiempiin, ehkäpä kärkeviin viesteihin se, että yleisesti kuitenkin pyrin huomioimaan liikkumisessa niin nopeammat kuin myös hitaammat ihmiset ts. anteeksi tms. kuuluvat tapoihini jos ohitan ihmisiä kosketusetäisyydeltä ja vastaavasti väistän, jos huomaan jonkun minua nopeamman koettavan päästä ohitseni. Tämä(kin) toiminta on (osin) sisäsyntyistä ja perustuu siihen, että se helpottaa myös minun elämääni.

vlad.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Kyllä mun mielestä itsekkäitä ja moukkamaisia ihmisiä saa vähän komentaakin, jos eivät itse ymmärrä nousta antamaan istumapaikkaa enemmän tarvitsevalle paikkaa. Mä voin sitten tapella, pyytää anteeksi omaa "komenteluani" ja kiitellä vuolaasti kuin pikkulasta, kun vanhus on paikkansa saanut. Tässä nyt ei missään vaiheessa ole ollut kysymys minusta tai siitä toisesta ihmisestä henkilökohtaisella tasolla, ainoastaan siitä, että enemmän paikkaa tarvitsevalle pitäisi se paikka löytyä ilman aneluakin. Niitä sanotaan käytöstavoiksi ja tilannetajuksi. Monelta näyttää puuttuvan.

Ensinnäkin itse asiasta olen ihan samaa mieltä. Eli pitäisi kuulua ihan jokaisen hyvään käytökseen, että annetaan paikka sitä enemmän tarvitseville, auotaan ovia ja autetaan vaunujen kanssa jne. Mutta itseäni vaivaa suunnattomasti se, että toiset ihmiset kokevat oikeudekseen komentaa/kouluttaa muita näissä asioissa. Vaikka tuossa kirjoitat, ettei tässä ole kysymys sinusta tai sinun käytöksestäsi, niin se minua tekstiesi perusteella eniten vaivaa. Olen kuitenkin saanut sinusta kuvan fiksuna kirjoittajana, niin tällainen vähän yllätti.

Se, että joku ei auta tai anna muille paikkaa ei tee hänestä junttia, dorkaa tai böndeä. Usein ihmiset yksinkertaisesti ovat niin omassa maailmassaan bussissa tai sporassa, ettei näitä asioita aina huomaa. Se ei ole piittaamattomuutta, vaan ihan inhimillistä käytöstä. Mielestäni se, ei anna kenellekään oikeutta kouluttaa tai opettaa sitä omissa maailmoissaan olevaa ihmistä.

Toki on eri asia, jos tarkoitat kouluttamisella ihan ystävälliseen tapaan huomauttamista tai pyytämistä, niin sitten puhutaan ihan eri asioista. Varmasti suurin osa näistä omissa maailmoissaan matkustelevistakin auttaa muita kun fiksusti pyydetään. Olen vahvasti samoilla linjoilla Jermun kanssa siitä, että ystävällisen käytöksen voimaa tunnutaan aina aliarvioivan. Jos on mahdollisuus valita ns. koulutus tai ystävällisyys, nin yleensä päädytään kouluttamaan, valitettavasti.

PS. Miksi tästä piti tehdä Helsinki vs. bönde-keskustelu. Ihan samalla tavalla nämä asiat toimivat esim. Tampereella.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
PS. Miksi tästä piti tehdä Helsinki vs. bönde-keskustelu. Ihan samalla tavalla nämä asiat toimivat esim. Tampereella.

No, jos yksi viesti sivuaa lande-bönde asetelmaa niin en sanoisi sitä miksikään vastakkainasetteluksi.

Yhtälailla nämä asiat ovat samat kunhan samassa paikassa on tarpeeksi porukkaa, mm Tampereella.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
No, jos yksi viesti sivuaa lande-bönde asetelmaa niin en sanoisi sitä miksikään vastakkainasetteluksi.

Tuo oli siis lähinnä suunnattu nimimerkille Bore Old Lady, jonka viestiin tuossa vastasin. Sori, olisi pitänyt olla tarkempi.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Joku tuolla sanoi, että ryysää toisen paikalle vaikka siinä olisi reppu eikä pyydä anteeksi (tai koputa olkapäälle jos toinen ei reagoi esim. iPodeista johtuen). Totaalista junttiuta, niin suomalaista junttipaskaa kuin olla ja voi, hyi saatana. Juuri tuollaiset tyypit änkeävät väkisin ohi jossain ruuhkaisen kaupan käytävillä eivätkä osaa sanoa sitä maagista sanaa "anteeksi", ja muut ihmiset lähestulkoon runnotaan kumoon. Tällaiset ihmiset eivät yleensä ole käyneet Suomen rajojen ulkopuolella katsomassa mitä on sivistynyt käytös. Kaupan käytävillä sanotaan "sorry, excuse me, tms" vaikka ei edes osuttaisi toisen ihmiseen. Se vaan osoittaa sitä muiden huomioon ottamista.

No, onneksi jotku suomalaisetkin osaavat käyttäytyä, ja ihan paikkakunnasta riippumatta.

Mitähän siinä pitäisi pyytää anteeksi jos joutuu siirtämään jonkun reppua, jolla on vallattu ikkunapaikka? Miten joku voi olla ruuhkabussissa tai -sporassa niin ääliö, että kuvittelee olevan ihan OK vallata itselleen 2 istumapaikkaa? Missähän maailman suuressa metropolissa hän on sivistystä hankkinut?

Jos siinä kaupan tai sporan käytävällä joku ryysii kuvailemallasi tavalla niin se on pikemminkin juuri se sama muita huomioimaton reppuhemmo.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mitähän siinä pitäisi pyytää anteeksi jos joutuu siirtämään jonkun reppua, jolla on vallattu ikkunapaikka? Miten joku voi olla ruuhkabussissa tai -sporassa niin ääliö, että kuvittelee olevan ihan OK vallata itselleen 2 istumapaikkaa? Missähän maailman suuressa metropolissa hän on sivistystä hankkinut?

Tiedä sitten johtuuko tämä osaltaan siitä, että etenkin Suomessa ns. "henkilöhtainen piiri" on noin metrin verran, joten sen lähemmäksi ihmisiä ei mielellään haluta kuin pakosta, ja tässä olisi eräs syy sille miksi vallataan ne kaksi paikkaa. Aasiassa, esim. Japanissa, henkilökohtainen piiri on täysin olematon ts. ollaan julkisissa aina kosketusetäisyydellä, jolloin ei mieleen voi edes tulla ajatusta, että valtaanpa itselleni kaksi paikkaa - se on käytännössä mahdotonta muissa kuin poikkeustapauksissa. Kyse on osin tiedostamatonta ja osin opittua toimintaa. Ja toisaalta normitoimintaa esim. Lappeenrannassa, jossa suurin osa busseista kulkee puolityhjinä tai jopa tyhjinä. Ne harvat aamun ja iltapäivän bussit ovat täynnä, ja niissä näkee sitten penkkien valloittajia - tai olen nähnyt niinä harvoina kertoina jolloin sitä bussia olen joutunut käyttämään. Pyörä onkin sinkun kannalta kannatettavin tapa liikkua talvisinkin sellaiset alle kymmenen kilometrin matkat, ostokset kulkevat helposti matkassa repussa/laukussa - eikä tarvitse välittää liian lähelle tunkevista kanssaeläjistä.

vlad.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Laiha mies saa itsensä kaljalla näyttämään siltä kuin olisi raskaana. Tämä avautui minulle kun vastaan tuli n. 45kg ilman mahaa painava mies, jonka käsinä toimi pulkannarut ja vatsana nojatuoli. Olisi pitänyt ottaa kuva ja lähettää Vesku Jokiselle, hän olisi voinut kertoa oliko kyseessä Sekunda-Sami 15 vuotta jälkeen biisinteon...
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Auttaminen kuuluu kyllä hyviin tapoihin, mutta viestini peruspointti on se, että auttamisen tulee olla omaehtoista eikä perustua siihen, että joku ulkopuolinen taho niin komentaa. Tällaisessa tilanteessa defenssini nousevat esille ja haluttomuus valtaa alaa.

Autan silloin kun huvitta, silloin kun se tuntuu hyvältä ja mielekkäältä...

No, tässä meillä on ero, minä autan aina kun huomaan apua tarvitsevan, muuten minua hävettää oma toimintani. Tähän ei vaikuta se onko kyseessä lapsi tai vanhus eikä toisten ihmisten kommentointi, hyvät tavat edellyttävät auttamiststa. Kiukuttelusi kuullostaa murrosikäisen touhuilta.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
TosiFani kirjoitti:
...minä autan aina kun huomaan apua tarvitsevan, muuten minua hävettää oma toimintani. Tähän ei vaikuta se onko kyseessä lapsi tai vanhus eikä toisten ihmisten kommentointi, hyvät tavat edellyttävät auttamiststa.

Tommonen 2000€ lämmittäisi joulumieltä. Pistänkö yyveellä tilinumeron ?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
No, tässä meillä on ero, minä autan aina kun huomaan apua tarvitsevan, muuten minua hävettää oma toimintani. Tähän ei vaikuta se onko kyseessä lapsi tai vanhus eikä toisten ihmisten kommentointi, hyvät tavat edellyttävät auttamiststa. Kiukuttelusi kuullostaa murrosikäisen touhuilta.

Sanopa missä minä kiukuttelen, jos perustelen toimintaani sisäsyntyisillä syillä enkä ulkoisilla vaikuttimilla? Sinun (ja muiden) viestien perusteella kaikkien tulisi olla samasta muotista valettuja ja jos tunnustaa täysin rehellisesti, että vaikuttimet auttamiseen ovat sisäsyntyiset ja joskus jopa omaa etua tavoittelevat niin sitä pidetään kiukutteluna.

Olen jopa sitä mieltä, että suurin osa teistä, jotka toimivat "hyvien tapojen" mukaisesti, toimii myös osin omien vaikuttimien tähden ts. syy ei ole suoranainen auttamisen halu vaan se tunne minkä auttamisesta saa ts. hyvän olon tunne (jos ette saisi hyvää fiilistä, ette myöskään auttaisi) - mikä voi myös olla opittua käyttäytymistä. On kasvatettu tietyllä tavalla ja kasvatuksessa korostettu, että "on oikein auttaa ja että hyvät ihmiset auttavat", jolloin syntyy mielleyhtymä siitä, että auttaminen -> hyvä asia ja siitä tulee hyvänolontunne. On minutkin kasvatettu auttamaan ja olemaan kohtelias ja kunnioittamaan toisia ihmisiä, teen nytkin siten mutta vain kun se tuottaa minulle tyydytystä tavalla tai toisella, ystävien kohdalla tämä ei suoranaisesti päde koska heihin on toisenlainen kosketuspinta, mutta jos oikein radikaaleiksi ryhdytään niin ei minulla olisi ystäviä, jollen kokisi tarvetta heihin ts. ystävät täyttävät aukon elämässäni ja siksi minulla on ystäviä. Jos minulla ei olisi tarvetta täyttää tätä aukkoa, ei minulla myöskään olisi ystäviä.

Mutta kiukutteluahan tämä on kun kehtaa olla erimieltä siitä kuinka ihmisten kanssa tulee käyttäytyä ja mitkä ovat ne oikeat syyt hyvään käytökseen. Olen mitä olen ja uskallan sentään olla rehellinen mielipiteideni (ja tuntemusteni) kanssa.

vlad.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sanopa missä minä kiukuttelen, jos perustelen toimintaani sisäsyntyisillä syillä enkä ulkoisilla vaikuttimilla? Sinun (ja muiden) viestien perusteella kaikkien tulisi olla samasta muotista valettuja ja jos tunnustaa täysin rehellisesti, että vaikuttimet auttamiseen ovat sisäsyntyiset ja joskus jopa omaa etua tavoittelevat niin sitä pidetään kiukutteluna.

Olen jopa sitä mieltä, että suurin osa teistä, jotka toimivat "hyvien tapojen" mukaisesti, toimii myös osin omien vaikuttimien tähden ts. syy ei ole suoranainen auttamisen halu vaan se tunne minkä auttamisesta saa ts. hyvän olon tunne (jos ette saisi hyvää fiilistä, ette myöskään auttaisi) - mikä voi myös olla opittua käyttäytymistä. On kasvatettu tietyllä tavalla ja kasvatuksessa korostettu, että "on oikein auttaa ja että hyvät ihmiset auttavat", jolloin syntyy mielleyhtymä siitä, että auttaminen -> hyvä asia ja siitä tulee hyvänolontunne...

Minulle tuli mieleen murrosikäinen mukula seuraavasta parista lauseesta:

"Auttaminen kuuluu kyllä hyviin tapoihin, mutta viestini peruspointti on se, että auttamisen tulee olla omaehtoista eikä perustua siihen, että joku ulkopuolinen taho niin komentaa. Tällaisessa tilanteessa defenssini nousevat esille ja haluttomuus valtaa alaa."

En varmasti tee jos joku käskee... Lainaus Vladin viestistä.

Boldatusta osasta olen kanssasi täysin samaa mieltä, mutta tunne on luultavasti osaksi häpeän välttämistä. Ja kasvatuksen seurauksenahan nämä on opittu, ilmeisesti tätä tarkoitat sisäsyntyisellä.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä asia on avautunut ennenkin, mutta nyt se avautui uudestaan.

Mission to Mars on todella, todella huono elokuva. Ei olisi edes hirveän liioiteltua sanoa, että menee joltain osin jopa alle arvostelun. Sitäpaitsi miksi Gary Sinise on meikattu naiseksi tuossa filmissä?
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, no... Kirjoitin toki varsin kärjistetysti ja kärkkäästi osin siksi, että halusin herättää keskustelua aiheesta. Niin, ja Kananlennolle tiedoksi, että tämä koko juttu lähti liikkeelle maalaisjärki vs. kaupunkilaisjärki- vertailusta. Ihan sama, missä päin Suomenmaata ollaan, ongelmat lienevät samat. Juntteja on joka niemessä ja kaupungissa.

En mä tuolla julkisissa kulkuvälineissä oikeasti kulje minään hyvien käytöstapojen ylitarkastajana tai puutu toisten ihmisten asioihin. Tiettyjen ihmisryhmien, kuten vaikkapa lapset ja vanhukset, kanssa on anturit tietyllä tapaa enemmän pystyssä kuin muiden. Osin siksi, että lapset oppisivat itse ymmärtämään tiettyjen käytöstapojen tärkeyden ja siirtäisivät oppimaansa jatkossa eteenpäin. Ja vanhusten kohdalla siksi, että ovat jo pitkän päivätyön tämän maan eteen tehneet ja ansaitsevat tulla huomioiduksi edes näinkin pienin elein. Ja ihan oikeasti, katsokaa ympärillenne julkisissa kulkuvälineissä! Miten moni ihminen vain tuijottaa ulos ikkunasta ja pyrkii välttämään ympärillä tapahtuvia asioita. Ja kun näin tekee, ei todellakaan tule huomioiduksi muita matkustajia ja kenties avun tarvitsijoita.

Tottakai ihmiset saavat katsella ulos ikkunasta ja kuunnella musiikkia ja nauttia omista ajatuksistaan. Mutta tämä ei mielestäni sulje pois sitä, että huomioitaisiin myös sitä, mitä mahdollisesti ympärillä tapahtuu.

Mä olen mennyt julkisilla kulkuneuvoilla vuosikymmenten varrella eittämättä kymmeniätuhansia kertoja. Muutamia kertoja olen ihmisten välinpitämättömyyteen vittuuntuneena nostanut em. asioista vähän suuremman haloon. Sorit siitä, mutta pointti on se, että mun mielestä ihmisten pitäisi, varsinkin suuremmissa kaupungeissa, ottaa toisiaan paremmin huomioon ihan näinkin yksinkertaisissa asioissa. Kaikkien elämä olisi helpompaa.

Ja kyllä, ihmisten pitäisi itse osata pyytää apua kohteliaasti ja muistaa aina kiittää. Mutta kun meitäkin on niin erilaisia. Suurin osa ihmisistä on onneksi sen verran fiksuja, että ymmärtävät vastata kiitoksella "ole hyvään". Kohteliaisuutta soisi Suomessa muutenkin lisättävän ikään ja sukupuoleen katsomatta.

Mielestäni joko käyttäydyt hyvin tai et käyttäydy. Lieventäviä asianhaaroja ei juurikaan ole. Se ei mielestäni ole mikään syy, että just nyt ei huvita. Minusta meidän pitää vaatia itseltämme ja toisilta ihmisiltä hyvää käytöstä. Miksi tyytyä vähempään, kun kyse ei ole ylitsepääsemättömän isosta asiasta?
 

Teloch

Jäsen
Tätä ketjua lukiessa on auennut se, että Porissa toimitaan julkisissakin kovin takaperoisesti. Vaikka koulumatkoilla tulee istuttua ikkunan puolella, reppu lattialla jalkojen välissä, porukka jää ennemmin seisomaan kuin käy istumaan siihen tyhjyyttä ammottavalle penkinpuoliskolle. Useampaan otteeseen on tehnyt mieli kysyä, eikö istuminen olisi huomattavasti mukavampi tapa matkustaa.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Avautui että Herra Ylppö ja Ihmiset kuulostaa ihan loppuaikojen Maj Karmalta. Ei tää nyt sinänsä paskaa ole, ihan kivaa poppista.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Lähestyin tänään eilisten vinkkien perusteella ystävällisesti ja kohteliaasti kahdella penkillä istujaa aamuruuhkametrossa, joka oli tavallistakin täydempi. Tyyppi vaan ölähteli ärsyyntyneen oloisena jotakin epäselvää. Jäädessäni duunipaikan asemalla pois, toivotin hyvät päivänjatkot. Mukava kaveri.

Vaikka kuinka olisivat ajatuksissaan, on tuommoinen kahdella paikalla istumisen tapa poikkeuksellisen ärsyttävä ja itsekäs. Miksei jo heti alunperin voi mennä istumaan siihen ikkunapaikalle ja vaipua siinä sitten kaikessa rauhassa ajatuksiinsa.

Sikäli, kun tästä nyt osittain omasta syystäni tuli stadi vs. bönde vääntö, pitää mainita, että en toki ole Helsingissä törmännyt tähän ilmiöön ainakaan yhtä laajassa mittakaavassa. Olen tosin liikkunut julkisilla Helsingissä aika vähän.

Mainitsin siis alunperin, että minulle on esim. noissa julkisissa omasta mielestäni alkanut valjeta, miksi maalaisjärkeä kutsutaan maalaisjärjeksi. Tuon sanan saksankielinen vastine on nimittäin lähes suora käännös "Bauernverstand". Ehkä jotkut tämän tyyppiset seikat ovat vaikuttaneet siihen, että maalaisjärkeä kutsutaan maalaisjärjeksi. Mene ja tiedä.


Juntteja on joka niemessä ja kaupungissa.

Absolutely right. Ja olen näin kirjoittanutkin "junttimaisinta mitä tiedät" -ketjussa, kun se on mennyt stadi vs. bönde vääntämiseksi. Siitäkin huolimatta Hämptonissa kasvaneena ja nykyään "hiukan" isommassa kaupungissa asuvana sitä kiinnittää huomiota joihinkin asioihin, jotka ihmisten käytöksessä jaksavat ihmetyttää. Joku syy tuohon käytöksen lievään eriäväisyyten kuitenkin on oltava.

On olemassa paljon myös positiivisesti poikkeavia asioita. Ja kaikesta huolimatta tai ehkä juuri siksi viihdyn täällä erinomaisesti ;)

Kiitoksia yllättävän laajasta kiinnostuksesta suht vähäpätöiseen, joskin mielenkiintoiseen ilmiöön :)


Tämä asia on avautunut ennenkin, mutta nyt se avautui uudestaan.

Mission to Mars on todella, todella huono elokuva. Ei olisi edes hirveän liioiteltua sanoa, että menee joltain osin jopa alle arvostelun. Sitäpaitsi miksi Gary Sinise on meikattu naiseksi tuossa filmissä?

Voi luoja. En ollut tuota leffaa nähnyt ja aloin sitä tv:stä katsomaan noin pari viikkoa sitten. Jaksoin toiseen mainoskatkoon asti. Niin hirveetä paskaa en muista oikeasti hetkeen nähneeni. Gary Sinise on muutenkin kohtuullisen ärsyttävä näyttelijä, mutta tuossa leffassa suorastaan sietämätön.

Jotkut leffat ovat paskuudessaan niin paskoja, että ne naurattavat ja viihdyttävät. Mutta "Mission to Mars" jäi jopa tuon kategorian alapuolelle.
 
Viimeksi muokattu:

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voi luoja. En ollut tuota leffaa nähnyt ja aloin sitä tv:stä katsomaan noin pari viikkoa sitten. Jaksoin toiseen mainoskatkoon asti. Niin hirveetä paskaa en muista oikeasti hetkeen nähneeni. Gary Sinise on muutenkin kohtuullisen ärsyttävä näyttelijä, mutta tuossa leffassa suorastaan sietämätön.

Jotkut leffat ovat paskuudessaan niin paskoja, että ne naurattavat ja viihdyttävät. Mutta "Mission to Mars" jäi jopa tuon kategorian alapuolelle.

Tuossa Marsissa käytetään kaikki mahdolliset miljoonaa kertaa nähdyt kliseet ja dialogi on surkeaa. Elokuvan loppu on sitten ihan ääliömäinen. Nämä elokuvat herättävät välillä ajatuksen mitä esim. ohjaaja ja näyttelijät ajattelevat tehdessään tätä? Kai he enemmän tai vähemmän itsekin hahmottavat tekevänsä täyttä roskaa? Samoin kun muistaa miten kovan työn takana on saada Hollywoodissa läpimurtoa käsikirjoittajan roolissa, niin herää kysymys miten nämä käsikirjoitukset syntyvät.

Tämänkin ohjasi Brian De Palma, jolla kuitenkin ihan oikeasti hienot meriitit takana. Kyllähän tuolla paljon tehdään vain tilipussin varjolla, mutta silti.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tajusin juuri, että ellen olisi aiemmin syksyllä reputtanut yhtä sertifiointikoetta, olisin todennäköisesti juuri nyt nalkissa Heathrowssa. Kannattaa mokailla... Uusintaa odotellessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös