Niin, no... Kirjoitin toki varsin kärjistetysti ja kärkkäästi osin siksi, että halusin herättää keskustelua aiheesta. Niin, ja Kananlennolle tiedoksi, että tämä koko juttu lähti liikkeelle maalaisjärki vs. kaupunkilaisjärki- vertailusta. Ihan sama, missä päin Suomenmaata ollaan, ongelmat lienevät samat. Juntteja on joka niemessä ja kaupungissa.
En mä tuolla julkisissa kulkuvälineissä oikeasti kulje minään hyvien käytöstapojen ylitarkastajana tai puutu toisten ihmisten asioihin. Tiettyjen ihmisryhmien, kuten vaikkapa lapset ja vanhukset, kanssa on anturit tietyllä tapaa enemmän pystyssä kuin muiden. Osin siksi, että lapset oppisivat itse ymmärtämään tiettyjen käytöstapojen tärkeyden ja siirtäisivät oppimaansa jatkossa eteenpäin. Ja vanhusten kohdalla siksi, että ovat jo pitkän päivätyön tämän maan eteen tehneet ja ansaitsevat tulla huomioiduksi edes näinkin pienin elein. Ja ihan oikeasti, katsokaa ympärillenne julkisissa kulkuvälineissä! Miten moni ihminen vain tuijottaa ulos ikkunasta ja pyrkii välttämään ympärillä tapahtuvia asioita. Ja kun näin tekee, ei todellakaan tule huomioiduksi muita matkustajia ja kenties avun tarvitsijoita.
Tottakai ihmiset saavat katsella ulos ikkunasta ja kuunnella musiikkia ja nauttia omista ajatuksistaan. Mutta tämä ei mielestäni sulje pois sitä, että huomioitaisiin myös sitä, mitä mahdollisesti ympärillä tapahtuu.
Mä olen mennyt julkisilla kulkuneuvoilla vuosikymmenten varrella eittämättä kymmeniätuhansia kertoja. Muutamia kertoja olen ihmisten välinpitämättömyyteen vittuuntuneena nostanut em. asioista vähän suuremman haloon. Sorit siitä, mutta pointti on se, että mun mielestä ihmisten pitäisi, varsinkin suuremmissa kaupungeissa, ottaa toisiaan paremmin huomioon ihan näinkin yksinkertaisissa asioissa. Kaikkien elämä olisi helpompaa.
Ja kyllä, ihmisten pitäisi itse osata pyytää apua kohteliaasti ja muistaa aina kiittää. Mutta kun meitäkin on niin erilaisia. Suurin osa ihmisistä on onneksi sen verran fiksuja, että ymmärtävät vastata kiitoksella "ole hyvään". Kohteliaisuutta soisi Suomessa muutenkin lisättävän ikään ja sukupuoleen katsomatta.
Mielestäni joko käyttäydyt hyvin tai et käyttäydy. Lieventäviä asianhaaroja ei juurikaan ole. Se ei mielestäni ole mikään syy, että just nyt ei huvita. Minusta meidän pitää vaatia itseltämme ja toisilta ihmisiltä hyvää käytöstä. Miksi tyytyä vähempään, kun kyse ei ole ylitsepääsemättömän isosta asiasta?