En lähde yv:llä eukonkantoa analysoimaan, sillä onhan sillä nyt laajempaakin merkitystä. Ehkäpä se on niin, että se on siellä maaseudulla kova juttu. Itse en kyllä pysty kokemaan muuta kuin todellista häpeää kaikkia suomalaisia kohtaan silloin, kun jossain juttua eukonkannosta näen - puhumattakaan, jos muut sillä hetkellä osaavat asian yhdistää siihen, että itsekin olen suomalainen. Sen sijaan DW-TV teki hiljattain jutun Sibelius-Akatemiasta ja esitteli kaikki merkittävät suomalaiset kapellimestarit. Lopuksi vielä totesivat, että jos haluaa opiskella kapellimestariksi, Sibelius-Akatemia on SE PAIKKA opiskella. Siinä on todellista positiivista Suomi-kuvaa, mistä voi olla ylpeä, vaikkei musiikillisesti lahjakas itse olisikaan.
En tiedä ovatko Jatkoajan suuret massat Sonkajärveltä tai Savosta yleisemmin eri mieltä, mutta kyllä tuo eukonkanto vie Suomea takaisin siihen takapajulamaineeseen, mistä on yritetty nyt viime vuosikymmeninä kehittyä sivistysvaltion suuntaan. Itse en näe tapahtumassa mitään muuta kuin sellaista surkuhupaisaa veijoessobaarimeininkiä. Jos se on jollekin kova juttu, jolla on monien satojen vuosien perinteet niin por favor. Mielellään toki näkisi niiden perinteiden esilletuontia. Onhan se mukavampi käydä Oktoberfesteilläkin, kun on sisäistänyt historian ja sen miksi juhlaa vietetään. Nythän tilanne on se, että eukonkannolla tuodaan esille ainoastaan se, että kuinka hupaisia (~vähä-älyisiä) ihmisiä jossakin on. Vähän niinkuin tosi tv -ohjelmat, missä ihmisiä nolataan.
Eukonkanto, saappaanheitto jne. ovat kyllä sellaisia hullua touhua, jossa ei hyvällä tahdollakaan voi oikein nähdä mitään mieltä.
Onhan toki totta sekin, että kotipaikkansa voi salata tai sanoa vähän sinnepäin. Monihan espoolainenkin sanoo ulkomailla kotipaikakseen Helsinki, mutta kyllä se siltikin on niin, että varsinkin ulkomailla joutuu usein täyttämään papereita tai näyttämään jotain dokumentteja ja on tarpeeksi hämmentävää usein jo se, jos on kyseessä paikkakunta, minkä nimestä löytyy ä, ö, tuplavokaali tai joku muu erikoinen ja ulkomaalaiselle vaikeasti hahmotettava asia. Siihen kun vielä lisää sen, että tulee kysymyksiä siitä, että mikäs tämä ko. paikka on niin aletaanko siinä heti sitten selvittämään eukonkantoa vai kerrotaanko laajemmin, että kyseessä on paikka Savossa, joka on Itä-Suomessa ja jossa kalat syödään limpun sisällä olevana helahoitona.