Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 771 369
  • 34 077

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
scholl kirjoitti:
Itse en näe tapahtumassa mitään muuta kuin sellaista surkuhupaisaa veijoessobaarimeininkiä.

Onneksi itselleni on avautunut se tosiasia, että hävetä voi vain omasta puolestaan.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
scholl kirjoitti:
Tajusin juuri sen, että sillä on merkitystä, missä synnyt. Väärä syntymäpaikka seuraa kuin haamu koko elämän ajan. AHL:n statseja katsoessani näet huvitti I.Pikkaraisen syntymäpaikka Sonkajärvi. Ei paljon voisi olla huonommin voinut mennä.
No totta hemmetissä sillä on merkitystä. Mutta eipä asiat kovin hyvin mene, jos häpeää omaa syntymäpaikkaansa, oli sitten syntynyt missä tahansa. Tuskin Pikkaraista kiinnostaa, jos joku tuntee myötähäpeää hänen syntymäpaikkaansa kohtaan. Mikä on "väärä" syntymäpaikka? Syntymäpaikka kun on sellainen asia, ettei sitä oikein voi vaihtaa, niin sen kanssa on elettävä. Ja helpoimminhan sen kanssa elää, jos itse arvostaa juuriaan. Turha siihen on muiden sanoa mitään. Terveisiä vaan Sonkajärvelle.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hassua. Joskus yläaste- ja lukioikäisenä saatoin toisinaan hävetä köyhää perhettäni, pientä kotikaupunkiani, leveää nenääni tai huonoa kampaustani. Nykyään olen sinut juurieni kanssa: osaan nauraa sukuni ominaispiirteille, rakastan tiettyjä eleitä, ilmeitä ja sanontoja vanhempieni ja sisarusteni käyttämänä ja huomaan niitä samoja toistavani välillä itsekin, ja onpa minusta hauska nykyään vierailla muistoja täynnä olevassa, pienessä ja harmaassa kotikaupungissani. Osaan elää niiden puutteideni kanssa, joihin en juuri voi vaikuttaa, kehittää niitä, joita voin kehittää ja nauttia vahvuuksistani ja lahjoistani.

Tunnen itseni suomalaiseksi, savolaiseksi ja nykyään osin myös lohjalaiseksi, vaikka loppuelämäni olen vain ja ainoastaan pieksämäeltä kotoisin. Ehkä minusta on siis tullut jossain määrin aikuinen. Ainakin olen tyytyväinen, ettei identiteettini ole enää kiinni siitä, mitä toiset minulta odottavat tai ajattelevat, vaan siitä, kuinka itseni koen ja kuinka asemoin itseni tähän yhteiskuntaan ja eri yhteisöihin.

Ehkä kyse on loppupelissä oman identiteettinsä hakemisesta tai jostain muusta vakavasta, jos joku vakavissaan häpeää oman kansansa erityispiirteitä, mutta samalla suhtautuu kuitenkin fundamentalistiesti johonkin Albertan perämetsissä* kehitettyyn, globaalisti marginaaliseen jääurheiluun. Tiedä häntä.

* taisi olla kuitenkin Montrealissa, mutta tuo "Albertan perämetsissä" sointuu paremmin
 
Viimeksi muokattu:

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Kyllä minäkin muistan, kuinka Rengosta tulleita kiusattiin välillä aika rajustikin syntymä/asuinpaikkansa takia. Mitäs tulivat kuninkaallisen Poltinahon yläasteen oppilaiksi. Jätkiä vedettiin muuten vaan pataan ja vittuiltiin traktoreista. Tytöt saivat kai olla vähän enemmän rauhassa, mutta yhden muistan, jolla oli vaaleat hiukset aina vihertävät, koska sielä jossain mettässä jossa asui, vedessä oli liikaa rautaa. Kyllä hän siitä sai kuulla. Avainsana tässä nyt on kuitenkin yläaste.

Se, että joillekkin tämä on jäänyt päälle varttuneemmallakin iällä, muuten kuin vitsin tasolla, on aika surullista.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Rodut ja muut

tuuski kirjoitti:
Kyllä minäkin muistan, kuinka Rengosta tulleita kiusattiin välillä aika rajustikin syntymä/asuinpaikkansa takia. Mitäs tulivat kuninkaallisen Poltinahon yläasteen oppilaiksi...

Niin, itse olen ollut vähän siinä käsityksessä, että Hämeenlinnan ympäristökuntien asukeista juuri renkolaiset ovat ehkä eniten ns. alamaiskansaa. Puhuttaessa siis mitä syntyperäiset hämeenlinnalaiset asiasta ajattelevat.

Hauholaisia ja hattulalaisia hämisläiset pitävät yleensä harmittomana, joskin fiksuna porukkana.
Lammilaiset ja Kalvolalaiset ovat sitä vastoin arvaamattomien hullujen maineessa.

Janakkalalaisia, eli lähinnä turenkilaisia, hämeenlinnalaiset pitävät lähinnä omana rotunaan, koska ainakin omien käsitysten mukaan turenkilaisuutta suorastaan kunnioitetaan. Tämä saattaa johtua 80-luvulla käydyistä Turenki-Hämeenlinna maaotteluista, joita käytiin huhupuheiden mukaan lihaa säästämättä ja laadusta tinkimättä. Tästä johtuu myös se, että Turenki oli tuohon aikaan suhteessa Suomen kirkkaasti väkivaltaisin paikkakunta.

Näin olen ainakin itse asian käsittänyt.

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
ervatsalo kirjoitti:
Lammilaiset ja Kalvolalaiset ovat sitä vastoin arvaamattomien hullujen maineessa.


No tuo selittääkin sitten kaiken! Enpä ole tuota koskaan tullutkaan oivaltaneeksi. Kiitos :-D
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
tuuski kirjoitti:
Tytöt saivat kai olla vähän enemmän rauhassa, mutta yhden muistan, jolla oli vaaleat hiukset aina vihertävät, koska sielä jossain mettässä jossa asui, vedessä oli liikaa rautaa.
Vihreä väri johtuu luultavammin kuparipitoisesta vedestä. Asia on itsellekin tuttu vanhan kotikyläni vesijohtoveden vaikutuksesta vaaleisiin hiuksiini.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
dohf kirjoitti:
Vihreä väri johtuu luultavammin kuparipitoisesta vedestä. Asia on itsellekin tuttu vanhan kotikyläni vesijohtoveden vaikutuksesta vaaleisiin hiuksiini.

Ok, voi olla että se oli sitten kupari. 80-luvulla olisi varmaan toiminut paremmin.

---

Veikkaajaa lukiessani minulle avautui hämmentävä yksityiskohta Tapparan historiasta. Kun ruotsalainen versio TBK ei ollut tarpeeksi lähellä esikuvaansa, otettiin 1952 käyttöön rinnalle nimi Tampereen Pallokerho. Onneksi se oli käytössä vain muutaman vuoden.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
tuuski kirjoitti:
Veikkaajaa lukiessani minulle avautui hämmentävä yksityiskohta Tapparan historiasta. Kun ruotsalainen versio TBK ei ollut tarpeeksi lähellä esikuvaansa, otettiin 1952 käyttöön rinnalle nimi Tampereen Pallokerho. Onneksi se oli käytössä vain muutaman vuoden.

Täytyy myöntää, etten ollut itsekään tietoinen tästä välivaiheesta. Olisi kuitenkin ollut mielenkiintoista kuulla, kun 5000 fania huutaa: "Tapa! Tapa! Tapa!" Olisiko tällöin kyse käskytyksestä?
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
scholl kirjoitti:
Tajusin juuri sen, että sillä on merkitystä, missä synnyt. Väärä syntymäpaikka seuraa kuin haamu koko elämän ajan. AHL:n statseja katsoessani näet huvitti I.Pikkaraisen syntymäpaikka Sonkajärvi. Ei paljon voisi olla huonommin voinut mennä.

Tuo on taysin totta, jos olisin Sonkajarvelta niin miettisin tarkkaan syntymapaikkani vaihtamista.
Olishan se niin paljon hienompi kertoa syntymapaikakseen vaikka Wank tai Fucking tai Titting tai Windpassing.
Nuo kaikki loytyy Euroopan junttilaisuuden kehdosta, joko Saksasta tai Itavallasta.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaughan kirjoitti:
Täytyy myöntää, etten ollut itsekään tietoinen tästä välivaiheesta. Olisi kuitenkin ollut mielenkiintoista kuulla, kun 5000 fania huutaa: "Tapa! Tapa! Tapa!" Olisiko tällöin kyse käskytyksestä?
Aikamoista matkimista tuo nimi, sillä sama hommahan saatettiin kokea jo aikaisemminkin, kun Tampereen ensimmäinen mestarijoukkue TaPa (Tampereen Palloilijat) voitti SM-kultaa vuonna 1931.
 
Suosikkijoukkue
TPS
fiftyeight kirjoitti:
Niin, ja itse olen syntynyt Halikossa.

Mitä, mitä; sinäkö se oot? Täällähän kaikki tuntevat toisensa vai miten se nyt menikään? Nooh, minä olen täällä vieläkin.
Just joo, olihan tämäkin tarpeellinen viesti.
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Teacup!

Tajusin yhtäkkiä miksi nimimerkki Teacup aiheuttaa selittämätöntä hilpeyttä taikka mielihyvää. Kyse ei ole nimimerkin kirjoituksista, vaan itse nimimerkistä. Nimittäin, rakkaat aivoni assosioivat Teacupista heti mielen verkkokalvoille terhakkaat teekupin kokoiset teinitissit! Ilmankos hymyilyttää :)

Perkele, mua alkoi panettamaan...
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Borgie kirjoitti:
Tajusin yhtäkkiä miksi nimimerkki Teacup aiheuttaa selittämätöntä hilpeyttä taikka mielihyvää. - - -
Nimittäin, rakkaat aivoni assosioivat Teacupista heti mielen verkkokalvoille terhakkaat teekupin kokoiset teinitissit! Ilmankos hymyilyttää :)

Mulla taas tulee tuosta mieleen paljon isommat meijerit eli T-kupin tissit.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Uleåborgir kirjoitti:
Mulla taas tulee tuosta mieleen paljon isommat meijerit eli T-kupin tissit.


JÖSSES... minkähän kokoiset ne mahtavat olla???

Eihän siihen alle edes uskalla jäädä...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Teacup on varmaankin hyvin otettu nimimerkkinsä aiheuttamista mielleyhtymistä.
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Txjokeri kirjoitti:
JÖSSES... minkähän kokoiset ne mahtavat olla???

Eihän siihen alle edes uskalla jäädä...

Ruoholan Lauran perse rintaliiveissä?

Uleåborgir, saanko tiedustella henkilökohtaista asiaa, koska minua jäin nyt askarruttamaan, että mitenkäs tuollaiset T-kupit vaikuttavat? Nouseeko pulssi hienoisesti ja mela ainakin kahdeksan astetta, vai olisiko katse käännettävät muualle? Itse juoksisin karkuun, C kuppi alkaa olla max meikäläiselle.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
HemmoP kirjoitti:
Dipolin nimi Otaniemessä tulee entisestä polista + DI (= diplomi-insinööri )
= DIPoli

jepjep


Mä taas muistan jostain kuulleeni, että tuo "di" viittaisi kakkoseen (älkää kysykö, miten), joten Dipoli olis toinen, kakkospoli.
 

HemmoP

Jäsen
Kirjasta Reima Pietilä "Kaipasin muunlaista tunnetta"

em hemmohan oli siis ko. paikan arkkitehti Raili Pietilän ohella.

Työnimeltään projekti oli "Luolamiesten häämarssi" FYI


Ehkäpä näitä kahta nimiteemaa on näppärästi yhdistelty ?



linkki legendaan: http://www.tky.hut.fi/Ossi85/lassy113.html

kerrankos näitä omitaan, varsinkaan teekkarit.....
 
Viimeksi muokattu:

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
HemmoP kirjoitti:
Dipolin nimi Otaniemessä tulee entisestä polista + DI (= diplomi-insinööri )
= DIPoli

jepjep

Jos se tuleekin kemiallisesta termistä dipoli-dipolisidos, joka on poolisten molekyylien välinen kemiallinen sidos. Poolisuus tarkoittaa (muistaakseeni) napaisuutta ja dipoli on ikäänkuin kaksinapainen.

Onhan TKK:ssa kemian tekniikan osasto.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Borgie kirjoitti:
Uleåborgir, saanko tiedustella henkilökohtaista asiaa, koska minua jäin nyt askarruttamaan, että mitenkäs tuollaiset T-kupit vaikuttavat? Nouseeko pulssi hienoisesti ja mela ainakin kahdeksan astetta, vai olisiko katse käännettävät muualle?

Jos sä Borgie pääset joskus tuollaisten tissien väliin, niin tiedät miten mukava olo on kuumemittarilla naisen kainalossa. Suosittelen.

Älköön kukaan edes ajatelko, että lämpö voidaan mitata muualtakin.
 

scholl

Jäsen
Txjokeri kirjoitti:
Mä taas muistan jostain kuulleeni, että tuo "di" viittaisi kakkoseen (älkää kysykö, miten), joten Dipoli olis toinen, kakkospoli.

Itsekin olisin luullut niin, koska TKK=Poli ja Polin rakennushan oli varsinaisesti Lönkalla se joku nykyinen hotelli, siis missä oli vähän aikaa sitten Lord-hotelli..
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
scholl kirjoitti:
Polin rakennushan oli varsinaisesti Lönkalla se joku nykyinen hotelli, siis missä oli vähän aikaa sitten Lord-hotelli..
Eikö ole enää? Mitäs Loordille tapahtui, jos tapahtui? Ja mitä on tilalla?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös