Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 669 628
  • 33 798

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mikä on Telegram? Joku vastaava sovellus whatsapin kanssa? Pystynkö mä ”telegrammailla” ihmiselle, jolla ei ole telegrammia? En nimittäin itse ole kuullut edes tuota nimeä, enkä usko että kovin monen kaverinkaan matkapuhelimessa on tuollaista.

Se on rys...venäläisen Whatsapp. Ja ihan samaan tapaan se vaatii sovelluksen kummankin matkapuhelimeen. Erona on lähinnä se, että Whatsapp-viestit luetaan NSA:ssa, Telegram viestit Kremlissä.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Mikä on Telegram? Joku vastaava sovellus whatsapin kanssa? Pystynkö mä ”telegrammailla” ihmiselle, jolla ei ole telegrammia? En nimittäin itse ole kuullut edes tuota nimeä, enkä usko että kovin monen kaverinkaan matkapuhelimessa on tuollaista.

Aika samankaltainen kuin whatsapp mutta parempi ainakin siinä että saa tietokoneelle oman sovelluksen ja muutenkin useampaan laitteeseen sen auki ns. jatkuvasti, whatsapp kun on sidottu siihen yhteen puhelimeen ja tarvittaessa siihen selainpohjaiseen viritykseen.

Telegram puhelinsovellus näyttää ketkä sinun puhelimesi yhteystiedoista (puhelinnumero) ovat telegramissa ja niille voi laittaa viestiä. Lisäksi voi luoda itselleen käyttäjänimen jonka perusteella sinuun voidaan olla yhteydessä telegramissa, mikä mahdollistaa käytön yteydenpitoon vaikka ei haluaisi ko. taholle (heti) puhelinnumeroaan antaa.

Whatsapin valtaisan markkinaosuuden takana yleisimmät pikaviestimet taitaa olla kuitenkin Telegram ja Signal ja sitten on toki Skype, Discord jne. Lisäksi oma käyttäjäkuntansa lienee mobiiliekosyteemien omilla iMessages ja Google messages -palveluilla. Eri piireissä käytetään eri sovelluksia.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Erona on lähinnä se

Telegramiin ei tarvitse tietää numeroa, jos tietää käyttäjätunnuksen. Eikä voi poimia numeroita, jos samassa keskusteluryhmässä on jotain joiden numeroa ei tiedä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika samankaltainen kuin whatsapp mutta parempi ainakin siinä että saa tietokoneelle oman sovelluksen ja muutenkin useampaan laitteeseen sen auki ns. jatkuvasti, whatsapp kun on sidottu siihen yhteen puhelimeen ja tarvittaessa siihen selainpohjaiseen viritykseen.
Kyllä mulla on Macissa ihan Whatsapp ohjelma... Ja se voi olla jatkuvasti auki.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Kyllä mulla on Macissa ihan Whatsapp ohjelma... Ja se voi olla jatkuvasti auki.

Näköjään myös windowsille, mutta vaikuttaisi olevan vain whatsapp webistä väännetty versio joka toimi "omana selaimenaan". Asensin ja kirjauduin QR koodilla niin ensimmäisenä ruudussa lukee sama kuin web versiossa eli "pidä puhelimesi yhdistettynä". Kaikki data siis kulkee puhelimen kautta ja jos puhelin lentotilassa, pois päältä tai muuten siinä verkkoyhteys ei toimi niin ei sinne whatsapp webiin, tai tuohon appiin, mitkään viestit kulje myöskään. Telegramissa homma on pilvivälitteinen eikä vaikuta jos puhelin ei ole verkossa, se on yksi päätelaite muiden joukossa. Toki 99%+ ajasta puhelin on verkossa eikä tällä toimintalogiikan erolla ole vaikutusta, mutta jos vaikka paskot tai hukkaat puhelimesi (eikä se ole enää päällä) niin etpä saakaan laitiettua kenellekään viestiä tuolla whatsapp ohjelmalla siinä missä Telegramilla homma toimii.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Whatsapp ei tallenna mitään viestiä serverille, se on pelkkä putki, jossa viestit menevät puhelimesta toiseen salattuna eikä niitä voi siitä matkalta vaan napata tietokoneen käyttöön ilman, että puhelin ne jakaa. Telegram on perinteinen asiakas-palvelin -systeemi, jossa viestit ovat tallessa jossain konesalissa levyn nurkalla ja sieltä niitä voi lueskella ihan millä vaan laitteella (niin ja se KGB kanssa).
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Whatsapp ei tallenna mitään viestiä serverille, se on pelkkä putki, jossa viestit menevät puhelimesta toiseen salattuna eikä niitä voi siitä matkalta vaan napata tietokoneen käyttöön ilman, että puhelin ne jakaa. Telegram on perinteinen asiakas-palvelin -systeemi, jossa viestit ovat tallessa jossain konesalissa levyn nurkalla ja sieltä niitä voi lueskella ihan millä vaan laitteella (niin ja se KGB kanssa).
Meneväthän ne tiedot servereille kun lähes kaikilla on puhelimissa käytössä pilvipalvelu varmuuskopioille, jonne myös whatsappin sisältö siirtyy.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Meneväthän ne tiedot servereille kun lähes kaikilla on puhelimissa käytössä pilvipalvelu varmuuskopioille, jonne myös whatsappin sisältö siirtyy.

Jos ottaa varmuuskopioita, ei muuten. Itselläni varmuuskopiointi ei ole päällä kun käytännössä kaikki Whatsapp-viestittely on sellaista ajankohtaista asiaa, jota ei ole mitään tarvetta selailla enää myöhemmin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... jotkut muistaa niin elävästi, mutta jotain ei sitten yhtään. Muistan kyllä esimerkiksi, missä olin WTC-iskujen aikaan ja Tsunamista kuullessani, mutta en kyllä muista missä olen ollut, kun kuulin Myyrmannin pommi-iskusta tai Jokelan ja Kauhajoen ampum
Eiköhän se liity siihen, että kyseinen asia voidaan liittää johonkin toiseen muistamaansa asiaan. WTC iskujen aikaan olin juuri ostamassani kämpässä repimässä jotain tapetteja irti kun kaveri soitti ja se näki telkusta suorana kun kone törmäsi toiseen torniin. Myymannin muistan siitä, että se oli perjantai ja faija veteli viimeisiään peijaksen sairaalassa, kuolikin maanantaina, niin kun viikonloppuna kävin, oli käytävät täynnä jengiä. Tietenkin vielä maanantaina kun aamulla kävin kuollutta miestä katsomassa, niin kaveri soitti, että oli saanut esikoisensa, joka täyttääkin jo 19 ensi viikolla.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Melkein unohtanut, että tekstiviestitkin on olemassa.
Mä oon ilmeisesti sitten setämies. Niitä tulee kyllä lähetettyä. No ei nuorisolle - eihän ne vastaa sedälleen kuin vuorokauden viiveellä edes whatsupilla. Pitäis olla jotan tiktokkeja ja kaikkia muuta ihmeellistä.
Onneksi tuo oma lapsi vastaa. Varmaan siitä syystä kun olen ainoa joka hänelle tekstaa.

Olis edes lankapuhelin niin voisi sanoa "en ollut himassa".
En ole tavoitettavissa oli niin helppoa.
 

Liitteet

  • h-Corded-phones-were-the-only-option.jpg
    h-Corded-phones-were-the-only-option.jpg
    45,8 KB · kertaa luettu: 66
Viimeksi muokattu:

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Leppäalho saa mun puolesta nuolla kullia, jaa saa hänen kolleegansakkin!
Pari minaa aikaa niin ei enää uskalla antaa jäähyjä jypille. Leppäalho vois kyl imee jonku neekeri 2 metristä kullia!
Banaania taitaa tulla kun palstalla on suvakkeja moderaattoreita
kelatkaa et oisitte jyppi fanei. Imekää letkuu mä saa bännii
Kemell on homoseksuaali ja imee kalua
Vitu Jyväskyläläine persereikä tunge se su vammane murre su perseesee ja sytytä ittes tulee
Nimimerkin @Lepatiik palstaura ei välttämättä kauhean pitkä enää ole.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Nimimerkin @Lepatiik palstaura ei välttämättä kauhean pitkä enää ole.
Vahinko - tuollaisia syvällisiä kaunopuhujia tämä palsta juuri kaipaisi meidän latteuksia latelevien tasalakkien lisäksi.

No, eikäkö, mutta sais nyt ainakin hyvät naurut aina välillä...
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Öööh häh? Mitä (monta v sanaa). Onko tämä joku somejuttu vai mitä?
Jotain autoilun vastustamista. On siis olemassa ihmisiä, joiden mielestä heidän ei pidä käyttää heijastinta, vaan autoilijan on suhteutettava nopeutensa sellaiseksi, että havaitsevat heidät pimeässä kaikissa olosuhteissa.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Jotain autoilun vastustamista. On siis olemassa ihmisiä, joiden mielestä heidän ei pidä käyttää heijastinta, vaan autoilijan on suhteutettava nopeutensa sellaiseksi, että havaitsevat heidät pimeässä kaikissa olosuhteissa.
Ei sanat riitä. Tai sanat, jotka haluaisin sanoa johtaisivat minun ulostamiiseni palstalta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jotain autoilun vastustamista. On siis olemassa ihmisiä, joiden mielestä heidän ei pidä käyttää heijastinta, vaan autoilijan on suhteutettava nopeutensa sellaiseksi, että havaitsevat heidät pimeässä kaikissa olosuhteissa.
Eräs tuttavani osti Tallinnan torilta v. 1992 panssarivaunukuskin nahkakypärämalliset yökiikarit venäläiseltä sotilaalta. Niillä näki kuulemma ajaa kuin päivänvalossa vaikka keskellä yötä. Teki niiden avulla tosin joskus jäynää muille tiellä liikkuville.
Näitä ei ehkä ole tullut laajempaan käyttöön...
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Jotain autoilun vastustamista. On siis olemassa ihmisiä, joiden mielestä heidän ei pidä käyttää heijastinta, vaan autoilijan on suhteutettava nopeutensa sellaiseksi, että havaitsevat heidät pimeässä kaikissa olosuhteissa.
@Czescku @Reverent @finnjewel
Siinä olisi aimo annos ironiaa, kun tuollainen pölvästi jäisi pimeässä syysillassa sähköbussin alle.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Laskettelukausi avataan tänään Rukalla ja Levillä. Liukkaita laskuja vaan...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös