Mutta hän on asunut Englannissa ja sielläkin palkka-armeija toimi ihan hyvin. Eikä sitä paitsi kukaan halua paikkoihin missä ei ole kuin metsää. Viitaten koko maan puolustukseen.
Ei tästä saa vakavaa keskustelua millään.
Miten niin? Ei ainakaan minun mielestäni, enkä ole sellaista käsittääkseni koskaan väittänytkään. Se, että Viro hakeutui valtiojohtonsa tekojen toimesta liittosuhteeseen Neuvostoliiton kanssa on aivan oma lukunsa. Se teko ei koitunut hyväksi edes yksilötason tekijöille itselleen.Eikö Viron rauhanomainen liittyminen Neuvostoliittoon nyt yht`äkkiä ollutkaan maalle hyvä juttu?
Minusta keskustelua tulisi käydä siitä miten asevelvollisuutta tai yleistä kansalaisvelvollisuutta tulisi uudistaa.
Minusta keskustelua tulisi käydä siitä miten asevelvollisuutta tai yleistä kansalaisvelvollisuutta tulisi uudistaa.
Ei siis sitä että onko armeijamme ammattimainen vai varusmiesmallinen, siitä väliltäkin löytyisi vaikka mitä.
Organisaatio joko käyttäisi nuoria työkykyisiä henkilöitä vuoden tai vaikka kaksi mahdollisimman hyvin kaikkia osapuolia hyödyttävissä koulutuksissa ja/tai työtehtävissä. Kuitenkin yhteiskunnan hyödyksi.
Olen harvoin Herrasmiehen kanssa samaa mieltä mistään asiasta mutta tämän allekirjoitan täysin.
Olen teesejäni tuonut julki tässä ketjussa kuin myös muissakin ketjuissa ja kyllähän parannettavaa on alkaen siviilipalveluksen suorittamisesta ja aivan varmasti varusmiespalveluksessakin on kehitettävää mutta en kuitenkaan ole nykyisen tiedon perusteella valmis kallistumaan ammattiarmeijan kannalle - aiemmin olin kenties hiukan sille kantille kallistumassa. Nyt olen ennemminkin sitä mieltä, että alkuun riittäisi asevelvollisuuden kehittäminen kuin myös mainitsemani siviilipalveluksen muokkaaminen siihen suuntaan, että se ei olisi mikään huviretki kirjastossa tms. laitoksessa vaikka kirjastolaitosta kovin arvostankin.
vlad.
Mukava löytää joskus yhteinen näkemys. Katsotaanpa kantaako se pidemmälle.
Itse siis olen joskus tämän asian mielessäni hahmotellut siten, että kaikkia koskeva "kansalaispalvelus" olisi 24kk joka on suunniteltu suoritettavaksi osissa.
Siinä olisi vaihtoehtoina esimerkiksi
- maa/metsäpalvelusta jossa opiskeltaisiin maa- ja metsätaloutta retkeilyn ja työn kautta.
- Nykyisen kaltaista asepalvelusta jossa opiskeltaisiin sotataitoja.
- sairaala/terveyspalvelusta
- logistiikkapalvelusta (kuljetukset+varastointi)
- keittiöpalvelus (ravinto)
- käsityöpalvelus
- erilaisia opintokokonaisuuksia voisi myös laskea hyväksi.
-- vapautuksia voisi saada lapsen synnyttämisestä (äityispalvelus) ja osan palveluksesta voisi myös hoitaa ihan rahalla. (rahoituspalvelus).
Nykyaikainen tietoyhteiskunta antaisi mahdollisuuden tällaiselle versiolle. Ei tämä mitenkään helppo tai halpa malli ole mutta itse pidän nykyistä mielekkäämpänä ja useammalle mahdollisuuden hoitaa palveluksensa antavana.
Muutamia pohdintoja.
Ehdottamassasi ajassa saadaan varmasti pysyviä tuloksia aikaan mutta minusta se on nyky-yhteiskuntaan liian pitkä aika, joten olisin ennemminkin sillä kannalla, että maksimissaan palvelus kestäisi 12 kuukautta ja sitä lyhentäisi varsinainen asepalvelus tai muulla tavalla merkittävä katastrofipalvelus (öljyntorjunta etc.)
Sälyttäisin myös siviilipalvelusmiehille/-naisille kuukauden kestävän perehdytyskurssin, johon kuuluisi ehdottomasti erätaitojen opiskelua sekä perusteellinen esiapukurssi tai vähintääkin EA1 suoritettuna. Samoin opintoja joissa käytäisi läpi runsaasti erilaisia katastrofitilanteita ja harjoiteltaisi niiden varalle.
Samoin pitäisin suotavana, että siviilipalvelusmiehet osallistuisivat katastrofiharjoituksiin, työskentelyyn sairaaloissa ja vanhainkodeissa tai vaihtohtoisesti lastentarhoissa. Työn tulisi olla sellaista mikä todellakin hyödyttäisi yhteiskuntaa ja kehittäisi taitoja joita voidaan tarvita kriisitilanteissa. Lasken kokemukseni perusteella myös työn lastentarhoissa tällaiseksi työksi (olin harjoittelemassa opintojen aikana 5 viikkoa lastentarhassa ja kyllä se varsin opettavainen kokemus oli).
Tietenkin työskentely väestösuojelussa laskettaisi siviilipalvelusmiesten kohdalla hyödylliseksi palvelukseksi.
En myöskään pitäisi aivan vääränä sitä, että siviilipalveluspaikkoja pisteytettäisi ja joku sairaala tai vanhainkoti toisi plus-pisteitä, joiden avulla palvelusaikaa voisi lyhentää vaikkapa vuoteen ja vastaavasti jos joku ehdottomasti haluaisi suorittaa siviilipalveluksensa kirjastossa, se kestäisi esim. 14 kk.
Samoin asepalvelusta voidaan kehittää tavalla tai toisella mutta kovinkaan paljoa en sitä nykyisestä lyhentäisi tai jos sitä lyhennetään minimissään kestäväksi 4-5 kuukautta tarkoittaisi se ehdottomasti sitä, että kertausharjoituksia tulisi lisätä. Joku Suomen ja Sveitsin mallin välimuoto voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu.
vlad.
En tiedä teinkö itseni ymmärrettäväksi mutta tarkoitus olisi nimenomaan että jaksoja suoritettaisiin palasissa joiden välillä voisi olla vuosiakin. Jaksot suoritettaisiin ikävuosina 18-30.
Minun vikani! Ymmärsin, että tarkoitit yhdessä pötkössä suoritettua palvelusta. Nyt toiminta tuntuu järkevämmältä kun se on pilkottu osiin, jotka saa/voi suorittaa useiden vuosien kuluessa.
Mitä tekisit sellaisille henkilöille jotka tästä huolimatta kieltäytyvät kaikesta palveluksesta ts. ovat totaalikieltäytyjiä?
Olisi kovin yksinkertaista sanoa, että pistäisin heidät vankilaan mutta jokin avolaitos, jossa joutuu tekemään töitä voisi olla heille sopiva paikka. Tuomion pituudeksi ajattelisin kerralla istuttavaksi 16 kuukautta jota voisi lyhentää osallistumalla erilaisille kursseille esim. ansiapukurssi tms. (Minun mallini mukaan kun maksimi asepalvelus kestäisi sen 12 kuukautta ja sivari 14 kuukautta eli totaalit olisivat avolaitoksessa tekemässä yleishyödyllisiä tehtäviä selkeästi kauemman aikaa).
vlad.
Käsi sydämmelle, kuinka moni lähtisi tosi paikan tullen Suomea puolustamaan?!
Yllättävän moni on sitä mieltä, että yhteiskunta voi velvoittaa ihmisiä vaikka suorittamaan vuoden varusmiespalveluksen ilmaiseksi.
Minusta meidän yhteiskunnassa pitäisi lisätä yksilön vastuuta ja poistaa holhousta. Viime aikoina ollaan kuultu paljon lausahdusta "yhteiskunta ei ole äitisi"!
Samaan hengenvetoon ei myöskään yhteiskunta voi pakottaa ketään suorittamaan asepalvelusta. Jotenkin Suomi on vaan näissä asioissa käsittämätön takapajula. Maa jossa on aina kylmä, korkeat verot, maailman kateellisin kansa ja "hyvä veli järjestelmä", joka pitäisi kirjoittaa isoin kirjaimin. Käsi sydämmelle, kuinka moni lähtisi tosi paikan tullen Suomea puolustamaan?!
Suomi on globaalisti katsoen erittäin hyvä maa asua, myönnetään tämä tosi asia, kun katsoo vaihtoehtoja, mutta silti voin itse mielummin ottaa sen napin otsaan, kun lähteä rintamalle tykinruuaksi.
Tosin pakko sanoa, että asepalveluksen kannatus on minusta aika jakautunut. Pohjois-Suomessa sitä tuntuu kannattavan kaikki, mutta Etelä-Suomessa ja varsinkin pääkaupunkiseudulla kannatus on kyllä vähäistä.
...
En minä ainakaan omaa inttiaikaani kokenut törkeäksi syrjinnäksi. Taitaa vain nykyaikana olla niin paljon vellihousuja liikkellä, jotka ovat tottuneet vain makaamaan sängysssään ja tuijottamaan 24/7 ruutua.
Ei elämä sellaista voi olla, vaikka ilmeisesti erityisesti vihreät ajavat juuri tälläisten laiskottelijoiden etuja.
Yllättävän moni on sitä mieltä, että yhteiskunta voi velvoittaa ihmisiä vaikka suorittamaan vuoden varusmiespalveluksen ilmaiseksi.
Minusta meidän yhteiskunnassa pitäisi lisätä yksilön vastuuta ja poistaa holhousta. Viime aikoina ollaan kuultu paljon lausahdusta "yhteiskunta ei ole äitisi"!
Samaan hengenvetoon ei myöskään yhteiskunta voi pakottaa ketään suorittamaan asepalvelusta. Jotenkin Suomi on vaan näissä asioissa käsittämätön takapajula. Maa jossa on aina kylmä, korkeat verot, maailman kateellisin kansa ja "hyvä veli järjestelmä", joka pitäisi kirjoittaa isoin kirjaimin. Käsi sydämmelle, kuinka moni lähtisi tosi paikan tullen Suomea puolustamaan?!
Suomi on globaalisti katsoen erittäin hyvä maa asua, myönnetään tämä tosi asia, kun katsoo vaihtoehtoja, mutta silti voin itse mielummin ottaa sen napin otsaan, kun lähteä rintamalle tykinruuaksi.
Tosin pakko sanoa, että asepalveluksen kannatus on minusta aika jakautunut. Pohjois-Suomessa sitä tuntuu kannattavan kaikki, mutta Etelä-Suomessa ja varsinkin pääkaupunkiseudulla kannatus on kyllä vähäistä.
Kysymykseen vastaan: Minä ainakin. Löytyykö muita?
Taitaa vain nykyaikana olla niin paljon vellihousuja liikkellä, jotka ovat tottuneet vain makaamaan sängysssään ja tuijottamaan 24/7 ruutua.
Se on niin älyttömän helppo kirjoittaa tai sanoa, kun on rauhan aika, eikä tarvitse lunastaa lupausta ja hyvä niin, koska sota on hirveimpiä asioita mitä ihmiskunta voi joutua kokemaan.
Se on niin älyttömän helppo kirjoittaa tai sanoa, kun on rauhan aika, eikä tarvitse lunastaa lupausta ja hyvä niin, koska sota on hirveimpiä asioita mitä ihmiskunta voi joutua kokemaan.
Henkilökohtaisesti en näe minkäänlaista oikeutusta rintamalle lähtemiselle ja toisen ihmisen tappamiselle, vaikka se toinenkin jonkun pukuherran käskystä "minua" olisi tulossa tappamaan. Pitäkööt maapläntin, jos aseellisesti sen haluaa ottaa. Ei kiinnosta.