Oikeustieteen maisterista en tiedä mitä vaatii, varmaan paljon lukemista ainakin ja kenties ulkoaopettelua?
Toki, mutta myös sisäänpääsy oikeustieteelliseen taitaa olla haastavampaa kuin opettajalinjalle.
Oikeustieteen maisterista en tiedä mitä vaatii, varmaan paljon lukemista ainakin ja kenties ulkoaopettelua?
Oikeustieteen maistereita ei ole. Siskoplikka on tehnyt lakiasioista gradun, mutta on "vain" kandidaatti.Oikeustieteen maisterista en tiedä mitä vaatii, varmaan paljon lukemista ainakin ja kenties ulkoaopettelua?
Oikeustieteen maistereita ei ole. Siskoplikka on tehnyt lakiasioista gradun, mutta on "vain" kandidaatti.
Vähän joo aiheesta ohi, mutta tuo mainitsemasi asia on käsittääkseni jopa verraten yleistä. Itsekin törmännyt tällaiseen. Oli kyllä sosiaalisesti paheksuttua opettajanhuoneessa, mutta eipä se tätä tukea nostanutta haitannut.
Jaa, voipi ollakin. Sisko valmistui 2003, ja sen jälkeiset tietoni lain opiskelemisesta ovat olemattomat. Saatan siis hyvinkin olla väärässä.Eikös lakimiehetkin ole vuodesta 2005 lähtien olleet maistereita vai muistanko väärin?
Toistan itseäni sen verran, että oli yleinen käytäntö. OAJ on vääntänyt tästä työnantajien kanssa kättä pitkään, ja nyt näyttäisi siltä että useimmat kunnat ovat luopuneet systeemistä.Käsittääkseni ei ole millään tavalla paheksuttua, vaan yleinen käytäntö.
Toki, mutta myös sisäänpääsy oikeustieteelliseen taitaa olla haastavampaa kuin opettajalinjalle.
Toistan itseäni sen verran, että oli yleinen käytäntö. OAJ on vääntänyt tästä työnantajien kanssa kättä pitkään, ja nyt näyttäisi siltä että useimmat kunnat ovat luopuneet systeemistä.
Toisaalta luokanopettajakoulutuksen suosio on lisääntynyt huimasti viime vuosina. Vuonna 2012 oikeustieteelliseen pääsi Helsingin yliopistossa sisään 16 % valintakokeeseen osallistuneista, kun käyttäytymistieteellisen tiedekunnan luokanopettajakoulutuksen osalta sama luku oli 10%. Nämä 10 prosenttia läpäisivät lisäksi erillisen soveltuvuuskokeen, joten ihan läpi huutojuttu ko. koulutukseen hakeutuminen ei ole.
Sisäänpääsyprosentit eivät kerro kuinka vaikea koulutukseen on päästä sisään. Helsingin oikeustieteelliseen kun varmasti kukaan ei hae mitenkään kokeilumielessä, vaan valtaosa hakijoista käy kurssit ym. ennen sisäänpääsykoetta.
Tämä on asiaa. Auton järkeistyksen jälkeen listalla pitäisi olla asunnon järkeistäminen, mikäli velkaa on.
Kyllä tosiaan uusi auto kalliilla lainarahalla hankittuna on järjettömin investointi, mitä kädestä suuhun elävät tavalliset perheet yleisesti tekevät.Asuntoon sidottu omaisuus pitää arvonsa suht hyvin siinä missä tavallisella perheautolla arvonalenema ja pääomakulut ovat hujauksessa 4 000–5 000 euroa vuodessa.
Vähän vastaavaa on tullut itse joskus harrastettua, sen jälkeen kun oli ensin kokeiltu kalliit ja hienot autot. Minulle auto on nykyään työkalu ja sen valintaan ovat vaikuttaneet järkiperusteet (diesel, reilu 10 000e hinta) kuin myös tunne (sporttimalli, väri, varusteet), lainaa lyhennän 200e kuukaudessa ja pystyn maksamaan auton ylläpidon kokonaisuudessaan kulukorvauksilla. Olen todennut käytetyn auton soveltuvan omaan budjettiin paremmin kuin uuden, niinä aamuina kun auto jättää pihaan voi työajot hoitaa vaikka taksilla. Se on kallista mutta kuluneiden seitsemän vuoden aikana tämä hurja riski on kannattanut ja "vanha pommi" on käynnistynyt joka aamu.Jos pihaan jääminen pelottaa, niin on halvempaa pitää vaikka kahta tonnin-parin kulkinetta kuin yhtä 20 tonnin vehjettä. Ei tule niin paljoa kulkuongelmia. Käyttökuntoisen ja katsastuskelpoisen auton arvonalenemat on tuossa hintaluokassa enää satasia vuodessa ja niissä ei tarvitse pitää mitään rahoitusyhtiön määräämiä ylimääräisiä vakuutuksia.
Jos pihaan jääminen pelottaa, niin on halvempaa pitää vaikka kahta tonnin-parin kulkinetta kuin yhtä 20 tonnin vehjettä...
Minä en oikeastaan miellä autoa sijoitukseksi, vaan siihen kuluva raha on kuusittainen kuluerä, joka varmistaa minulle mieleisen liikkumismuodon minulle mieleisellä välineellä. Minä maksan x summan euroja siitä, että pääsen pihastani erinäisiin aktiviteetteihin, joku toinen maksaa y summan ja on tyytyväinen. Mulle ei tule vakavaan harkintaankaan tuon kipon vaihtaminen huonompaan.
Vähän tuohon tapaanhan se palkkaus menee, vaan on se siltikin aika pieni siihen nähden, että lääkäriksi tai lakimieheksi pääsee samalla lukemisella, ja palkka on heti kaksi-kolme kertaa suurempi.
Minä arvostan. Olen vaan niin tumpelo, ettei minusta niihin ole. Muistan, kun olin pikkupoika, ja isäukko sanoi että lue poika lue, kättesi työllä et itseäsi koskaan elätä. Ja oikeassa oli.Elämme vain semmoisessa status yhteiskunnassa missä näitä ammatteja ei niin paljon arvosteta tai niitä pidetään jopa pahimmassa tapauksessa luusereiden ammatteina mitä minä en ymmärrä ollenkaan.
Aloittavan lakimiehen palkka ei ole mikään kummoinen. Asianajotoimistoissa on tiedossa koiranhommia ja todellinen tienesti tulee vasta sitten joskus osakkaana (eikä silloinkaan yleensä päästä aloittavien lääkäreiden palkkoihin). Tutuilla, jotka avustavina lakimiehinä toimivat, on palkka 2500-3000 euroa. Counselina noin 3500 euroa. Julkisella taas palkka lähtee noin 3000+ eurosta, muutaman vuoden työkokemuksen jälkeen on noin 3500-4000 euroa ja yleensä jämähtää siihen 4500 euroon maksimissaan.lakimieheksi pääsee samalla lukemisella, ja palkka on heti kaksi-kolme kertaa suurempi.
Jos budjetti menee alle sadan euron ylläreistä pilalle, minkä ikäinen auto tahansa on äärimmäisen huono juttu. Henkilökohtainen mielipide.
Uusissa autoissa myyjä kantaa ison kasan riskeistä ja sinä lyhennät sitä autolainaa...kiltisti. Ja kenties takuun säilyttämiseksi maksat huolloista summan x.
Verrataan vaikkapa 20k ja 10k maksavia autoja, jonkun verran väliin jäävällä 10k huoltaa autoa ja se on maksettu aika monta kuukausierää nopeammin omaksi.
Omaa aikaa vie ihan yhtä paljon vanhan kotteron kuin uudenkin auton tien poskeen jättäminen.
Asuntoon sidottu omaisuus pitää arvonsa suht hyvin siinä missä tavallisella perheautolla arvonalenema ja pääomakulut ovat hujauksessa 4 000–5 000 euroa vuodessa.
Pata kattilaa soimaa. Ensin kehutaan asuntovarallisuutta jonka jälkeen haukutaan autoa.
Sen verran voin kertoa omista asuntokuvioista että persnettoa olisi luvassa luokkaa oman pikkuauton ostohinta jos nyt pitäisi saada kämppä myytyä kohtuullisessa ajassa.
Itse maksan lainanlyhennystä nyt viidennestä omasta autosta ja väitän, että aika paljon paremmin yöni nukun kun alla on vuosimallin 2010 ja 32 000 km ajettu auto kuin kymmenen vuotta vanhempi ja 200 000 enemmän ajettu.
Minä en oikeastaan miellä autoa sijoitukseksi, vaan siihen kuluva raha on kuusittainen kuluerä, joka varmistaa minulle mieleisen liikkumismuodon minulle mieleisellä välineellä. Minä maksan x summan euroja siitä, että pääsen pihastani erinäisiin aktiviteetteihin, joku toinen maksaa y summan ja on tyytyväinen. Mulle ei tule vakavaan harkintaankaan tuon kipon vaihtaminen huonompaan.
Ero on kuitenkin siinä, että Bentley olisi hulluutta, yli 20000 euron autokin jo kyseenalainen tässä tilanteessa.Jos sinulla olisi pihassa Bentley, voisit käyttää asian perustelemiseen samaa viestiä sanaakaan muuttamatta.
Jees, turhaan tässä on autoon sikäli keskityttykin.Nyt kuitenkin ketjun aihe on arjen talous ja matti kukkarossa. Mihin rahaa menee ja mistä sitä voisi säästää, miten voisi selvitä arjesta taloudellisesti tinkimällä perustarpeista mahdollisimman vähän, miten voisi saada mahdollisimman paljon mahdollisimman vähillä euroilla.
En ole varma, mihin hintaluokkaan kaarani sijoitetaan, mutta se oli siis 20000 uutena. Pakko aivan vilpittömästi sanoa, että mun viisarini ei vielä värähdä tippaakaan tuon hintaluokan uudesta autosta. Olen ajanut viisi vuotta työkseni uusia autoja, joten suhtaudun niihin aikaslailla tavaroina. Toki pyrin siihen, että tähtäämääni hintaluokkaan auto on mahdollisimman paljon minua miellyttävä, eiköhän näin yleensä kaikki tee. Vai valitseeko joku ehdon tahdoin sen rumimman ja makuunsa epäsopivimman kulkuvälineen vain, ettei naapurit ole kateellisia?Muutamalla tuhannella eurolla tai ainakin alle puolella uuden auton hinnasta saa auton, jonka luotettavuus on riittävällä tasolla tavallisen ihmisen tarpeisiin. Laittamalla viimeiset 20 000-30 000 omaa tai lainattua euroa uuteen autoon täyttää ehkä tiedostetusti, ehkä tiedostamatta sosiaalisia odotuksia. Huomattavalla lisäpanostuksella ei saa arkeen eli kodin, töiden ja tarhan välillä ajamiseen mitään olennaista lisää, vain naapurille näytettävää. Oikeasti tavalliset ihmiset käyttävät esim. viiden vuoden ikäisiä tai vanhempia autoja jatkuvasti tällaisiin tarkoituksiin ja ne eivät leviä tielle yhtenään.