Mainos

Arjen taloutta ja mattia kukkarossa

• 32 882
  • 151

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Siellähän se on arvonalennus-kohdassa.
Niinpä olikin, kännyllä selailin, joten meni ohi. Vaan aivan sama mulle tämä edelleen on. Mielipiteeni ei ole muuttut sen kummemmin suuntaa tai toiseen tuon ekan myönteisen tai linkkaamasi kielteisemmänkään jälkeen.

profiler

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Moottorin juttuun on linkatun taulukon perusteella koottu kolme yksittäistapausta, kun asiaa pitäisi tarkastella keskiarvojen kautta. Eli esim. toisin kuin juttu antaa ymmärtää, vuosimallin 2008 Golfin rengaskustannukset eivät ole kaksinkertaiset vuosimalliin 2004 verrattuna vaan rengaskulut per kilometri ovat samat.

Oli muutenkin hieman tarkotushakuisen oloinen juttu. Jos jätetään tuo vanhimman version kulut pois ja verrataan uutta ja neljä vuotta vanhaa, niin kummasti tuohon nelivuotiseen oli kerätty noita korjauskuluja - mm. nuo kahdet kesärenkaat / 4 vuotta vs. ei uusia renkaita / 4 vuotta tuossa uudessa autossa. Lisäksi jäännösarvoista pistää silmään, että uuden jäännösarvo on 17,000e vs. 16,000e mikä maksetaan tästä nelivuotiaasta ja nelivuotiaan jäännösarvo on 8,000e vs. 10,000e mikä tuosta kahdeksanvuotiaasta maksetaan. Tuossa siis tehdään noilla jälleenmyyntioletuksilla uudesta autosta 3,000e edullisempi tuohon nelivuotiseen verrattuna. Jos siis vertailukohtana olisi nämä todelliset vastaavasta, vastaavan ikäisestä nyt maksettavat hinnat. Kun tämä 3,000e lisätään noihin kaksiin kesärenkaisiin on oletuksilla muutettu kuluja jo n. 4,000e, mikä on siis 20%-25% kuluista - aika paljon.

Tämä ketjun aihetta viistävänä yleisenä kommenttina, että jos tuollaisia vertailuja käyttää arjen rahankäyttönsä suunnitteluun, kannattaa hetki katsoa mikä niissä on todellista (keskiarvoihin perustuvaa) tietoa ja mikä yksittäistapauksia ja oletuksia - ja ovatko yksittäistapaukset ja oletukset, jotakin tiettyä vertailun julkaisijan agendaa tukevan oloisia.

Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Suosikkijoukkue
Poika osoittautunut sen verran terveeksi ja nyt jo sen verran iso, että sen kanssa voi mennä julkisellekin tai vuotuisen vakuutusmaksun hinnalla käy 3-4 kertaa vuodessa yksityiselläkin, jos haluaa kiirehtiä.

Tässä on esimerkki hyvästä laskutavasta! Onnea, olet järkevä ihminen.

Itselläni on sairaskuluvakuutus, josta olen kuitannut ne leukemiahoitojen kulut jotka muuten jäisivät itselle maksettavaksi. Fakta on, että vakuutusmaksut kannattaa maksaa jos aikoo sairastaa leukemian noin viiden vuoden välein...

No, nyt sen ymmärrän mutta aion vakuutuksen pitää eedelleen, koska hoidoista saattaa aiheutua kaihia, nivelongelmia jne jotka kyllä mielellään marssin yksityiselle ilman jonotusta korjaamaan. Noin perusterveelle aikuiselle sanoisin, että harkitse, ihminen, harkitse!

Itseäni ärsyttää yli kaiken julkisen terveydenhuollon kurjistuminen, jossa yhtenä aiheuttajana on juuri kansalaisten kattavat vakuutussysteemit. Samat resurssit jyvitetään nyt niin, että vakuutusvarakkaimmilla on paremmat palvelut kuin muilla ja kaikki maksavat palveluista ylimääräistä. Paitsi ne, jotka sairastavat paljon ja joilla on vakuutus. Kuitenkin se kallein erikoissairaanhoito jää julkisen sektorin hoidettavaksi. Rusinat pullasta, ja mehukkaimmat rusinat vakuutusyhtiöille sekä yksityisille lääkäriketjuille. Olemme olleet kollektiivisesti tyhmiä.

Suosikkijoukkue
Ilves
Itseäni ärsyttää yli kaiken julkisen terveydenhuollon kurjistuminen, jossa yhtenä aiheuttajana on juuri kansalaisten kattavat vakuutussysteemit. Samat resurssit jyvitetään nyt niin, että vakuutusvarakkaimmilla on paremmat palvelut kuin muilla ja kaikki maksavat palveluista ylimääräistä. Paitsi ne, jotka sairastavat paljon ja joilla on vakuutus. Kuitenkin se kallein erikoissairaanhoito jää julkisen sektorin hoidettavaksi. Rusinat pullasta, ja mehukkaimmat rusinat vakuutusyhtiöille sekä yksityisille lääkäriketjuille. Olemme olleet kollektiivisesti tyhmiä.

Kuinka vapaaehtoiset sairausvakuutukset kurjistavat julkista terveydenhuoltoa? Kysyn ihan vilpittömästi sillä en aivan heti keksi syy-yhteyttä. Kun julkisen terveydenhuollon palvelut rahoitetaan pääasiassa verovaroin, eikö se että osa siirtyy käyttämään yksityisiä palveluita päin vastoin lisää julkisen puolen resursseja/potilas? Toisekseen yksityisten henkilöiden vapaaehtoiset sairausvakuutukset eivät ole vakuutusyhtiöille mitään rahasampoja koska niitä ostavat luonnollisesti enemmän ne joilla siihen tarvetta kuin "täysin terveet". Sekä julkisia palveluita että yksityistä puolta käyttävissä "voittajia" ovat ne jotka sairastavat eniten. Eikö se ole koko (sosiaali)vakuutusjärjestelmän idea?

Suosikkijoukkue
Kuinka vapaaehtoiset sairausvakuutukset kurjistavat julkista terveydenhuoltoa? Kysyn ihan vilpittömästi sillä en aivan heti keksi syy-yhteyttä....
...Toisekseen yksityisten henkilöiden vapaaehtoiset sairausvakuutukset eivät ole vakuutusyhtiöille mitään rahasampoja koska niitä ostavat luonnollisesti enemmän ne joilla siihen tarvetta kuin "täysin terveet". Sekä julkisia palveluita että yksityistä puolta käyttävissä "voittajia" ovat ne jotka sairastavat eniten. Eikö se ole koko (sosiaali)vakuutusjärjestelmän idea?

Koska yksityiset lääkärikeskukset sitovat henkilöstöresursseja huomattavan paljon (etenkin lääkäreitä), julkinen painii jatkuvasti työvoimapulan kanssa.

Toinen kohta: kohtuuhintaisia vakuutuksia saa vain perusterveet. Esimerkiksi minä en saisi enää mistään yhtiöstä uutta sairausvakuutusta, koska olen yhden syövän potenut.

Jäsen
Lihan kallistuessa jauhelihan korvikkeena soijarouhe toimii varsin mukavasti. Jossain spagettikastikkeessa eroa ei juurikaan huomaa. Kausivihanneksien käyttö muutenkin lihan asemasta keventänee kauppalaskua.

Eilistä Kukkaron Herraan tuli vähän katseltua ja kyllä panee pään pyörimään. Kaveri tainnut tilata kaikki lehdet, mitä vaan tarjottu puhelimessa. Osa sitten kotona lukemattomina. Mikäli rahasta vähänkään tiukkaa, niin lehtitilaukset kannattaa vaihtaalähikirjaston tarjontaan.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Päivitänpä tilannetta nyt, koska pari aika merkittävää muutosta on tilanteeseeni tullut. Ensinnäkin iso ja pitkään piinannut velka on viimeistä erää vaille kuitattu. Tähän päivämäärään on jo pitkään tähdätty, ja vaikka se söikin kesälomarahoja aikalailla, on fiilis ihan hyvä. En oikein tiedä, mitä nuorempana näiden rahojen kanssa tuli mietittyä, tai ei juuri mitään, mutta nyt ei tulisi mieleenikään toimia samoin kuin aikoinaan.

Toinen, hiukan nopeampi ratkaisu tapahtui viikon kypsyttelyn tuloksena. Vierailimme porukoillani tuossa viikko sitten, ja isukki siinä esitteli kolmosautoksi ostamaansa vm. 95 Corollaa. Vähän ajettu, yhden omistajan siisti pappa-auto. En tiedä, oliko alitajunta tehnyt jo duunia, mutta vaikkei mulla ollut pienintäkään aikomusta luopua uutena ostamastani Jukesta, pamahti yhtäkkiä päähäni, että voisin säästää tuollaisella ajamalla aika paljon kuukaudessa. Kotiin kun pääsimme, kävin juttelemassa tutun autokauppiaan kanssa ja tsekkasin pari edullista vaihtoehtoa sopivilla kilometreillä, varusteilla ja tiloilla. Kotona aloin pehmittää vaimoa ja perjantaina vein Juken pois ja palasin kotiin viiden tonnin Opel Merivalla, jota lyhennän kuukaudessa kolmasosan siitä mitä Jukea. Kaikenlaista.

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Kotona aloin pehmittää vaimoa ja perjantaina vein Juken pois ja palasin kotiin viiden tonnin Opel Merivalla, jota lyhennän kuukaudessa kolmasosan siitä mitä Jukea. Kaikenlaista.
Miltäs nyt on alkuun tuntunut? Kärsikö elämänlaatu taikka ajokokemus näin lyhyellä otannalla?

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Pankissa käyntiä olen joskus harkinnut, mutta nyt kun tämä homma on omassa päässäni jäsentynyt, olen mennyt toistaiseksi omillani.
Päivitänpä tilannetta nyt, koska pari aika merkittävää muutosta on tilanteeseeni tullut.
Ihan mielenkiinnosta kysyen: kävitkö keväällä pankissa juttelemassa jonkun talousneuvojan kanssa vai selvisitkö omillasi? Tässä yhden velan loppuessahan sulla olisi jälleen erinomainen hetki käydä pankissa neuvottelemassa tulevaisuudesta. Vai onko sulla jo tulevaisuuden maksusuunnitelmat valmiina?

- Mitä velkaa aiot jatkossa lyhentää prioriteettina?
- Kuinka paljon suunnilleen voit lyhentää sitä kuukaudessa?
- Kuinka pitkälle nämä suunnitelmat kantavat (puoli vuotta, useampi vuosi)?
- Koska seuraava isompi velka on poiskuitattu näiden suunnitelmien mukaan?

Mä en näihin kysymyksiin tarvitse vastauksia, etkä varmasti sinäkään niitä alkaisi jakaa missään keskustelupalstoilla. Ajatukseni on se, että pystytkö vastaamaan itsellesi? Jos pystyt vastaamaan noihin ja olet itse vastauksiisi tyytyväinen, niin hyvä. Hallitset omaa talouttasi, sinulla on jonkinlainen realistinen suunnitelma taloudenpidostasi ja olet niihin itse tyytyväinen. Jos vastaavasti et pysty vastaamaan noihin kysymyksiin tai et ole vastauksiisi tyytyväinen => mars pankkiin ja talousneuvojan pakeille.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ihan mielenkiinnosta kysyen: kävitkö keväällä pankissa juttelemassa jonkun talousneuvojan kanssa vai selvisitkö omillasi? Tässä yhden velan loppuessahan sulla olisi jälleen erinomainen hetki käydä pankissa neuvottelemassa tulevaisuudesta. Vai onko sulla jo tulevaisuuden maksusuunnitelmat valmiina?
Selvisin omillani, vaikkei pankkiin meneminen mikään kynnyskysymys olisi ollut. Lähinnä juttelimme asioita vaimon kanssa, ja kuten tuossa kirjoittelin, olin jo hahmotellut talven ja kevään aikana palikoita kohdilleen. Meillä oli sikäli helppo miettiä tämä kuvio kohdilleen, koska lainanmaksuohjelman mukaan etenimme muutoin, paitsi nyt kesälomarahoista maksamme loppuvelan pois. Tästä vapautuvilla rahoilla ensi kuusta alkaen pääsee sitten parin pienemmän velan kimppuun, joista olen ajatellut keskittyä yhteen kerralla.

Ajatukseni on se, että pystytkö vastaamaan itsellesi?
Pystyn, kiitos hyvistä pointeista.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miltäs nyt on alkuun tuntunut? Kärsikö elämänlaatu taikka ajokokemus näin lyhyellä otannalla?
Ajokokemus kärsi toki, jos konkretiaa haetaan. En toki vertaa suoraan kymmenen vuotta vanhempaa ja viisi kertaa enemmän ajettua Merivaa vm 2011 Jukeen, vaikka jälkimmäinen onkin täysin karvalakkiversio. Ihan selvä juttu kuitenkin on se, että kilsat tuntuu ja kuuluu, vaikka ihan hyväkuntoinen ja huollettu yksilö tuo Merivakin on. Tuo on sellainen futismamman auto kaikin puolin, mutta kyllä sillä varmaan sen aikaa ajelee, että saa nuo loputkin rasitteet pois. Tämä ratkaisu vain nopeuttaa sitä, joten ihan fiksu ratkaisu varmasti kaikkinensa.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paljonko tuli takkiin siinä, että osti uuden auton ja myi melkein heti pois? Ei varmaan ihan tonnilla tai parilla selviä.
Varmaan paljon, mutta en minä uuden auton ostamista pidä minään sijoituksena. Siinä on paljon fiilistä myös mukana, ja siitä pitää maksaa. Kuten keväällä jo mainitsin, minä pidän lyhennystä kulueränä siitä, että pääsen liikkumaan paikasta toiseen ja siitä, millaisen tunteen auto mulle tuo. Ei se munanjatke 20000 euron hintaluokassa ole, mutta omanlainen tunne ainakin mulle autoilla liikkumisesta tulee. Tämä nykyinen on varmasti kaikinpuolin järkevämpi sijoituksena, mutta kyllä siitä jo Jukeen verrattuna puuttuu todella paljon särmää. Tosin tila-autoissa ei särmää ja fiilistä ole koskaan ollutkaan.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nyt on hiukan enemmän mittarissa kilsoja, ja onhan tämä ollut aika kikkailemista. Ymmärrän kyllä, että vanha auto on aina riski, mutta tässä kun nyt tiedossa on halvimmillaankin reilun tonnin remontti, niin eipä paljon naurata. Kiva fiilis on toki siitä, että oma talous on kohentunut, vaikka palkkataso on käytännön syistä tullut viimeiset kolme vuotta alaspäin, mutta ei tässä edelleenkään perse kestäisi tällaisia juttuja.

Jos uutta tai uudehkoa autoa maksaisi tuplat tähän nykyiseen verrattuna, saisi ensinnäkin mukavemman ajokokemuksen ja paremmat varusteet. Takuu ja mielenrauha siihen lisäksi niin enpä juuri tiedä, miksi kannattaa ostaa jotain muutaman tonnin reuhkaa. Sinnitellään nyt kuitenkin tällä, jahka rempparahat saa kokoon. Tai sitten ei. Tekisi mieli ajaa järveen koko paska.

Sitä olen miettinyt, että mihinkähän sitä kaiken rahan tunkee, kun on tässä opintojen kanssa kitkutellut pikkupalkalla ja sitten joskus toivottavasti pomppaa sinne perustasolle, jossa käteen jää enemmän mitä nyt saa bruttona.

Mutta joo, reilun vuoden kun tässä jaksaisi vielä kiristellä niin sitten olisi opinnot hyvässä mallissa ja voisi ottaa taas enemmän töitä.

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kaikki on pakko saada nyt ja heti, säästäminen on ihan outo käsite.

Onko se ihme jos holhousyhteiskunta suosii tuota? Eläppä niukasti, maksa asuntoasi ja säästä rahaa. Sitten paska osuu tuulettimeen, jäät työttömäksi etkä pääse töihin kolmeen vuoteen, liitonkin rahat loppuvat. Mikäs sitten eteen? Omaisuuden realisointi, säästöt lähtevät hupenemaan kovalla vauhdilla ja autokin pitää kohta jo myydä, sitten rupeaa sossultakin tulemaan tukea. Samassa tilanteessa vuokralla asuvalla loisella onkin uusin kännykkä, helvetin hieno taulutelkkari + yleensäkkin kaikki mahdolliset pelit ja vehkeet. Sossulta tulee rahaa sitten samantien. Säästit yhteiskunnan varoja omalla toiminnallasi, mutta kärsit itse.

Tosin jos ei tule työttömyysputkea yms, niin jossain välissä kaikki kirkastuu. Mutta jos työttömäksi jää ja tulevaisuus näyttää synkältä, kannattaa säästöt nostaa pois ja säilyttää käteisenä tai tuhlata.

Kumielvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paltamon Pantterit
Meinasin ensiksi perustaa uutta ketjua mutta sitten löysin tämän, ajaa saman asian.
Eli mulla on nyt olosuhteiden pakosta tämä kuukausi näillä näkymin noin 2e päiväbudjetilla, ruokaan, elämiseen, kaikkeen. Lähinnä siis ruokaan. Minkäslaisia opiskelijamössöjä yms väkerryksiä olette keksineet, eli mitä noin 2e/päivä-ruokia tiedätte? Perus makaronimössö on esimerkiksi menettelevää, samoin paistettu riisi. Lidlistä reissari+perunasalaatti on alle 1,50. Kaipaisin kuitenkin ruokavaliooni hieman vaihtelua, joten vinkkiä kehiin, köyhä opiskelija kiittää:)

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Legendaarinen hernekeitto. Ja sitten toinen hyvä vaihtoehto on paistaa nuudeleita (täysjyvä jos haluaa että nälkä lähtee) ja siihen heittää sekaan vaikka kikherneitä ja sotkee kananmunan sekaan pannulle tirisemään. Itse maustan kyseisen mössön aika runsaalla kädellä aasialaisittain, mutta jos/kun budjetti on tiukka niin mausteista voi tinkiä.

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jostain sai 4€ kieppeillä 3 purkkia tonnikalafileitä/paloja. Siihen pastaa, ketsuppia ja oreganoa. Tietysti välillä saa johonkin 1.7-1.9€ jauhelihaa 400g, se on kanssa sopiva halpaan budjettiin.

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Meinasin ensiksi perustaa uutta ketjua mutta sitten löysin tämän, ajaa saman asian.
Eli mulla on nyt olosuhteiden pakosta tämä kuukausi näillä näkymin noin 2e päiväbudjetilla, ruokaan, elämiseen, kaikkeen. Lähinnä siis ruokaan. Minkäslaisia opiskelijamössöjä yms väkerryksiä olette keksineet, eli mitä noin 2e/päivä-ruokia tiedätte? Perus makaronimössö on esimerkiksi menettelevää, samoin paistettu riisi. Lidlistä reissari+perunasalaatti on alle 1,50. Kaipaisin kuitenkin ruokavaliooni hieman vaihtelua, joten vinkkiä kehiin, köyhä opiskelija kiittää:)
Perunat. Eurolla saat jo mukavan pussillisen perunoita ja toisen euron voi käyttää esim. HK:n lihapullapussiin. Ja olikos Lidlissä vielä halvemmat lihapullat, Atrian lihapullapaketti 0,79 e? Myös halvin nakkipaketti taitaa eurolla irrota. Nakkien ja valmislihapullien terveellisyydestä voidaan puolestaan olla montaa mieltä. Toisaalta, oletan että olet jo tietoinen perunoiden edullisuudesta :)

Rixa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Juureslinjalla pysytään. Mikäli tekee mieli naposteltavaa niin tuore porkkana on oiva apu tilanteeseen. Eurolla saa kilon pussin (toisinaan halvemmallakin) ja porkkana säilyy suhteellisen hyvin.

HeMaPa (herne maissi paprika) pakaste sopii melkeimpä ruokaan kuin ruokaan lisukkeena tai kylkiäiseksi (makutottumuksista riippuen).

Onhan sinulla pakastin?

Jos lähelläsi on leipomomyymälä, osta leipää ja pistä pakkaseen. Itse teen seuraavasti (Tarvitset litrasia pakastepusseja, 100kpl paketti maksaa euron, osta halvimpia mitä on):

1. Vaasan & Vaasan leipomosta perinteisiä ruispaloja (Suomen suosituin leipä tms) 3-4 pussia joissa on 12kpl ruispalaa.
2. Ota leivät kotona pusseista
3. Laita leivät kahden kappaleen (riippuen syöjien määrästä) annoksina noihin pakastepusseihin ja pussi solmulla kiinni.
4. Laita annostellut pussit pakkaseen.
5. Ota annospussi aamulla / milloin haluatkaan syödä sulaan, käyttövalmista 1-2h
5.1 Jos haluat heti syödä, käytä mikroaaltouunissa ~10-15 sekuntia (riippuen mikrosta, testaa aika omalla mikrolla) niin ettei leipä ehdi kuivua.
6. Pakastettu ruisleipä säilyy hyvänä useampia kuukausia.

^^ Tämä toki pätee useimpiin leipiin, vehnäleipä ei kestä pakkasta yhtä hyvin kuin ruisleipä. Leipää ei yleensä ole järkevää laittaa kokonaisena pakkaseen.

Itse olen useamman vuoden tehnyt töihin aamupalaleivät tällä tapaa. Ennen töihin lähtöä ei maistu aamupala mutta tunti töissä olon jälkeen maistuu tuore leipä kummallisen hyvälle.

Herättyäni otan leivän sulaan ja noin 40-50min myöhemmin teen niistä aamupalaleivät (saattavat olla vielä vähän jäisiä). Aamupalaleipien teko kestää viitisen minuuttia.

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Peruna, porkkana ja sipuli. Palasina kattilaan, vettä, lihaliemikuutio, suolaa ja pippuria. Keitto pitää nälän tunteen poissa pienempinäkin annoksina. Kunnon kattilallinen riittää useammaksi päiväksi. Jos haluaa pröystäillä, niin lisukkeeksi parsaa, kukkakaalia, HeMaPaa, jauhelihaa, nakkeja, pastaa, aivan mitä vaan. Kätevä lämmittää uudelleen ja makukin paranee parin ensimmäisen lämmityksen jälkeen.

Kumielvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paltamon Pantterit
Tattista, mainioita vinkkejä! Tykkään laittaa ruokaa ja kokeilla kaikkea uutta, nyt on vaan toi rahatilanne mitä on. Köyhyys toimii laiskuuden lisäksi luovuuden äitinä:)
Pakastinta mulla ei ole, mikä hankaloittaa monia asioita. Esim välillä on noita euron jauhelihatarjouksia, niillä saisi kätevästi pakastimen täyteen. Muutenkin kaikki pakastejutut olisi helvetin käteviä. Mutta mennään niillä mitä on, ensi kuussa pitäisikin olla huomattavasti parempi tilanne jo!

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kyllä minä ainakin miettisin jos asiat olisivat oikeasti noin tiukalla, että miten mieluummin tienaisin jonkun kympin-pari päivässä kuin sitä miten säästäisin 20 senttiä perunoista. Kerätä pulloja, myydä tarpeetonta tavaraa huuto.netissä, myydä vesisateella sateenvarjoja aseman kulmalla etc. etc.

Ja auton vaihto halvempaan on tietenkin yksi...

Kyllä minä ainakin miettisin jos asiat olisivat oikeasti noin tiukalla, että miten mieluummin tienaisin jonkun kympin-pari päivässä kuin sitä miten säästäisin 20 senttiä perunoista. Kerätä pulloja, myydä tarpeetonta tavaraa huuto.netissä, myydä vesisateella sateenvarjoja aseman kulmalla etc. etc.

Ja auton vaihto halvempaan on tietenkin yksi...

Niin tai miten ois sellanen muovinen ihmemies kuin luottokortti. p.s. kaalista saa kaikkea hyvää ja halvalla.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy