Apple – omena mätänee?

  • 317 148
  • 1 671

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mihin perustuu edellisen kirjoittajan oletus luurin kahden vuoden käyttöiästä?
Tuskin mihinkään. Jos joku päivittää puhelimen kahden vuoden välein, on vanhassa esim. iPhonessa aika hyvä jälleenmyyntiarvo.
 

Masentaja

Jäsen
Keskimäärin puhelimet on vaihtokunnossa sen kahden vuoden jälkeen. Takuu loppuu yms. Toki, laatukin vaikuttaa, mutta oman empiirisen tutkimuksen perusteella vaihtoväli on tuota luokkaa. Toki, riippuu käyttäjästä ja laitteesta. Nykyinen puhelin maksoi noin 650€ joka on kallein puhelin mitä mulla on ikinä ollut. Seuraava on varmasti puolet halvempi. Mulle riittää että siihen saa riittävästi muistia, kohtuullinen kamera ja ohjelmat toimii. Tästä syystä mahdollisimman puhdas Android on paras vaihtoehto johtuen siitä että ne ei ole sulkenut koodejaan ja antavat sovelluksien oikeasti tehdä mitä tarvitsee eikä rajoita toimintoja iiluurien tavoin.

Loppuviimein mulle on ihan sama mihin jengi rahansa tuhlaa, mutta tonni puhelimesta on kuitenkin, merkistä riippumatta, aivan helvetisti liikaa.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Niin no. Jos speksit ei kiinnosta, niin sitten kannattaa katsella niitä halvemman hintaluokan tuotteita.

Samassa hintaluokassa löytyy kuitenkin myös:
Samsung Galaxy Note 8 (1029€)
Sony Xperia XA1 (999,90€)
Google Pixel XL (899,90€)
Asus Zenfone AR (899,90)

Kaikkien valmistajien lippulaivamallit ovat yli 800€.

Applen suomen hinnat heidän sivujen mukaan:

iPhone X 64 Gt 1.179,00 €
iPhone X 256 Gt 1.349,00 €

Kyllähän nuo on omassa hintaluokassaan Samsungin Noten kanssa. Lisäksi myös tuleva Pixel 2 tulee puhkaisemaan tonnin rajan.

Mitä tulee noihin muihin hintoihin, niin Sony XA1 on alle kolmen sadan puhelin. Heidän lippulaivansa on XZ Premium 4k näytöllä ja sitä saa 749€ Suomesta. Sonylta tuli juuri uusi puhelin XZ1 jonka hinta 699€. Asuksen puhelin oikeen mikään kunnon lippulaiva vanhan SD821 piirissä kanssa vaan AR erikoispuhelin. HTC U11 maksaa halvimmillaan sen 650€ ja on tosi kova laite sekin. Nokia 8 taas 579€ jne jne.

Mielenkiintoisin hinta on mielestäni Samsung S8 joita saa nykyään 600€ suomessa. Siis saman kokoinen näyttö kuin iPhone X:ssä. S8 on Noteen verrattuna sama puhelin miinus 2 gigaa RAM, näytön koko, tupla kameraa ja S-Pen. Eli toisin sanoen saat kaksi S8 puhelinta yhden X:n hinnalla. S8 ei ole stereo kaiuttimia eikä puhuvia emojis, mutta sentään SD kortti paikka, iiris skanneri, 3.5mm audioportti, sormenjälki lukija jne.

Ei kaikkien lippulaivat siis todellakaan ole päälle 800€. LG:n v30 odotetaan myös menevän tuon alle.

Tonnin puhelimia myyvät Apple, Samsung ja Google, eli juuri nämä trendibrändit. Kyllä huomaa että brändistä sitä maksetaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Miten taas porukka miettii vain ja ainoastaan takuun loppumista:

Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa - Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Takuu on vain ja ainoastaan myyjän keksimä lisäpalvelu.

"Ostaja voi vedota tavaran virheeseen myös kuuden kuukauden virheolettaman ja takuuajan päättymisen jälkeen, jos tavaran kestoikä normaalikäytössä jää lyhyemmäksi kuin mitä ostaja voi yleisen mittapuun perusteella olettaa."
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten taas porukka miettii vain ja ainoastaan takuun loppumista:

Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa - Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Takuu on vain ja ainoastaan myyjän keksimä lisäpalvelu.

"Ostaja voi vedota tavaran virheeseen myös kuuden kuukauden virheolettaman ja takuuajan päättymisen jälkeen, jos tavaran kestoikä normaalikäytössä jää lyhyemmäksi kuin mitä ostaja voi yleisen mittapuun perusteella olettaa."

Näin sen pitäisi olla. Valitettavasti vain niin kovin usein takuuta yritetään tarjota myyjän virhevastuuta kapeampana palveluna vaikkei se näin saisi olla. Esimerkiksi vuoden takuulla yritetään antaa sellainen kuva, että tuotteen kestoikä olisi tavanomaisesti vain vuosi. Apple tekee tätä paljon. Apple yrittäää myydä omaa AppleCareaan ja suhtautuu aika nuivasti virhevastuukorjauksiin ym
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ottamatta kantaa uusiin luureihin: kuinka monen iPhonen jälkeen hinnasta on valiteltu vaikka kuinka? Ja kuinka moni iPhone on myynyt ns. vitusti?

Jossain vaiheessa luulisi vastarinnan tajuavan, että iPhone on menestynyt koska on ylivoimainen puhelin, ei brändi. Case Nokia ei näköjään vieläkään uppoa kaaliin. Surullista, että omankin duunin vanhat nokialaiset jaksaa vieläkin toistella sitä 'meillä oli ylivertainen teknologia' -mantraa. Jobs rakensi ihan helvetinmoisen firman ja sillä perinnöllä liidetään vielä pitkään.

Valtaosalle ihmisistä iPhone on paras puhelin, ei siinä muuta selityksiä tarvita. Paras on kallein.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Jossain vaiheessa luulisi vastarinnan tajuavan, että iPhone on menestynyt koska on ylivoimainen puhelin, ei brändi. Case Nokia ei näköjään vieläkään uppoa kaaliin. Surullista, että omankin duunin vanhat nokialaiset jaksaa vieläkin toistella sitä 'meillä oli ylivertainen teknologia' -mantraa. Jobs rakensi ihan helvetinmoisen firman ja sillä perinnöllä liidetään vielä pitkään.

Boldaukset omat. Sillä Jobs nimenomaan rakensi brändin, eikä yhtään puhelinta. Siltä osin puheet menee ristiin pahasti.

Puhelimen hinnat on historian aikana menneet aika selvästi. Ensin huippupuhelin markkinoille ja jos menee hyvin, niin seuraavaan voi lisätä jo hieman brändilisää. Tätä hyvää suoraa kun jatkaa niin nyt ollaan tässä. Kolme suurinta brändiä ja vielä selvästi ovat Apple, Samsung ja Google ja juuri ko. kioskeista tulee selvästi kalleimmat puhelimet. Sattumaako? Ei. Tää on ihan yks plus yks kamaa jopa iSheep osastolle, tai ainakin pitäisi.

Mitä tulee parempaan niin aika vaikea sanoa. On iPhone aina parhaita luuria, mutta onko siellä oikein eroa, niin ei oikeastaan. Ei nykyään korkeassa hintaluokassa ole isoimpia eroja kuin tuo iOS vastaan Android ja silloin se menee mieltymys hommiksi. Huono sanoa kumpi oikeastaan on edes parempi kun molempien käyttö on niin erilaista. Ei ainakaan kukaan tekniikasta tietävä ilman värilaseja pysty mitenkään tyhjentävästi perustelemaan toisen paremmuutta. Applen piirit taitaa olla parhaita, mutta sitten muut asiat on niin tai näin.

Mutta loppupeleissä homma menee näin: mulla on 150€ Xiaomi ja sulla vaikka 750€ iPhone 7. Molemmat kirjoittelee, soittelee ja viestittelee samanlailla. Molempien käyttö on sulavaa. Sä otat parempia kuvia, mä käytän puhelinta päivän kaks kauemmin. Sä pyörittää paremmin pelejä, mutta mulla on melki tuuman isompi näyttö jossa siltikin enemmän pixeleitä. Sä saat kavereiltas hyväksyntää, mä yksikseni pistän SD kortin ineen ja liitän mun nappikuulokkeet suoraan 3.5mm porttiin. Meni niin tai näin, niin mä olen loppupeleissä se joka pisti 600€ vähemmän kiinalaisen hikipajan tuotoksesta.
 

ADX_03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Tampa Bay Lightning
Näin sivusta hiihtelen huutelemaan, että mihinkä ihmiset vielä tarvii SD-paikkaa puhelimessa? Itse en ole ainakaan vuosiin enää nähnyt mitään käyttöä sille. Hiukan offtopic toki..
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Boldaukset omat. Sillä Jobs nimenomaan rakensi brändin, eikä yhtään puhelinta. Siltä osin puheet menee ristiin pahasti.
Kannattaa lukea Walter Isaacsonin kirja Jobsista, se on omaan silmään melko objektiivinen pläjäys. Avataan hyvin kuinka ytimessä Jobs oli iPhonea rakentaessa ja vastasi suurista linjanvedoista. Teknisiä osaajia löytää helpommin tekemään puurtamisen, kunnon visiönääriä harvemmin.

Toki samalla Jobs vastasi brändistä, mikä muodostui sillä periaatteella ettei täydellisyydestä tingitä. Tähän liittyen kirjassa avataan mm. Flashista kieltäytyminen.

e. Ja tosiaan, SD-korttipaikka ja langalliset kuulokkeet vuonna 2017 ovat jo vähän vanha vitsi. Kas kun ei kasettisoitinta viritellä puhelimeen.
 

BaronFIN

Jäsen
Jengi huutelee tonnin iPhonea, kun omassa perheessä sillä rahalla on saanut 3 kpl iPhone SE puhelimia. Perheen kännyparkki on kyllä hivenen koomisen näköinen, mutta yhtä kaikki: hyvin pelittävät yhteen ja ei ole ollut mitään tarvetta lähteä opettelemaan Googlen vastaavia ekosysteemeitä erilaisten Android luurien bloatware sokkeloissa. SE on toki pieni ja juuri siksi hyvä: mahtuu kauluspaidan rintataskuun just passelisti, isompaa en huolisi.

Itse kuuluin muuten niihin ihmisiin jotka näperteli nokialaisten kanssa katkeraan Windows loppuun saakka ja uskotteli, että iPhonet ovat iUskovaisten juttuja. Sitten menin ostamaan AppleTV:n ja siitä se sitten jotenkin lähti. Apple ekosysteemin tärkein palikka.

iPhonen hinnasta on lähtenyt paljon pois vuosien aikana. Kaksi vuotta sitten 5C maksoi vielä 500€ ja sillä rahalla saa jo kaksi SE -puhelinta. Eli jos X tuntuu tyyriiltä, niin iPhone "kokemuksesta" ei tarvitse itseään maksaa enää kipeäksi. Mutta mielikuva ylihinnoitelluista luurista on edelleen sitkeässä. Se huomaa jo tämän sivun keskustelussa.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Ihme itkua jostain puhelimen hinnoista. Eiköhän kaikki löydä omaa hintaluokkaa vastaavan puhelimen. Suurimmalle osalle kuitenkin riittää joku paljon halvempi puhelin, kun uusinta uutta oleva lippulaivamalli. Ihmisillä on kovin erilaisia taloudellisia tilanteita ja preferenssejä sen rahan käyttöön. Eiköhän noiden lippulaivamallien ostajat ole pääsääntöisesti niitä, jotka ovat kiinnostuneet puhelimista ja niiden teknologioista, pidä puhelinta statusta nostattavana asiana, työnantaja maksaa tai yhdistelmä noista. Ja ei, en itse maksaisi tonnia puhelimesta.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Näin sivusta hiihtelen huutelemaan, että mihinkä ihmiset vielä tarvii SD-paikkaa puhelimessa? Itse en ole ainakaan vuosiin enää nähnyt mitään käyttöä sille. Hiukan offtopic toki..

e. Ja tosiaan, SD-korttipaikka ja langalliset kuulokkeet vuonna 2017 ovat jo vähän vanha vitsi. Kas kun ei kasettisoitinta viritellä puhelimeen.

En itsekään tarvitse SD korttia, mutta jotkut voi tarvita. Kätevähän se on ostaa kortti puhelimen sijasta jos alkaa tila loppumaan. En tiedä mitä vanhanaikaista on saada enemmän vaihtoehtoja. Tunnen monta jotka käyttää korttia, koska musiikkia, pelejä, filmejä jne. Yksi kaveri kuljettaa isoja musiikkitiedostoja mukanansa ja kuuntelee Sennheisereilla DAC:n kautta musiikkia. En usko että hänkään vanhanaikaisena itseään kauheasti pidä. Jos noi on 2017 vanhoja vitsejä, niin se tarkoittaa vaan sitä että parempaan suuntaan ei mennä ja että se on vain iPhonen määrittämä muoti-ilmiö, millä ei ole mitään tekniikan kanssa tekemistä. Mielummin parasta tekniikkaa mahdollisimman paljon eikä mitään todella suppeasta kulmasta katsottua muotihömppää.

Niin se SD kortti paikka toimii myös toisena SIM-kortti paikkana monessa puhelimessa. Itselle ääri tärkeä juttu, koska elän kahden maan välillä. Suorastaan helpotus että sitä korttien vaihto rumbaa ei enää ole. Mutta sekin vanhanaikaista, pitäisi asua yhdessä paikkaa.

Itse käytän langattomia kuulokkeita töissä ja langallisia nappikuulokkeita kotona. Lanka on töissä turvallisuusriski ja napit on mukavat sohvalla. Hyvä olla langallisia kun jos akkujen määrä tuplaantuu, niin kasvaa myös riski että aina joku olisi latauksessa.

Mutta toisekseen iPhone SE on loistava puhelin omassa pienen puhelimen segmentissä ja oliko sillä tarjouksia 250€ hujakoilla? Loistava valinta monelle.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Minua ei niinkään kiinnosta nämä puhelinuutuudet vaan uusin Apple Watch jossa on lähes kaikki mitä älykellolta tarvisin. MUTTA, cellular versiota ei ole tulossa Suomeen, tarkoittaen että sitä saakelin kännykää pitää kuitenkin raahata mukaan joka paikkaan jos älykellosta haluaa kaikki irti. Ei kiitos.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minua ei niinkään kiinnosta nämä puhelinuutuudet vaan uusin Apple Watch jossa on lähes kaikki mitä älykellolta tarvisin. MUTTA, cellular versiota ei ole tulossa Suomeen, tarkoittaen että sitä saakelin kännykää pitää kuitenkin raahata mukaan joka paikkaan jos älykellosta haluaa kaikki irti. Ei kiitos.
Tuo on yksinkertaisesti vain niin ruma, ettei kiihota pätkääkään. En käsitä, miten tuo on päässyt savimallista tuotantoon asti ilman, että joku riittävän vaikutusvaltainen ketjun osanen on sanonut mielipiteensä ääneen.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Helvetti tulin tänne vastakkain asettelemaan mikä on varmaan väärä ketju sinällänsä, joten pahoittelen sitä. Muilla on omat standardit kuin toisilla.

Jos asiaan palaa, niin vaikka omasta mielestäni 3.5mm audio liitännän pois ottaminen on liikaa, niin hyvä business se silti iPhonelle on kun katselee AirPodsien ja langattomien Beatsien myyntikäyriä. Apple tekee vahvan brändinsä turvin trendejä sieltä täältä. Oikeasti kun kuuntelee noilla ko. laitteilla niin ei ne kummoiset luurit ole hintaansa nähden, mutta varsinkin jenkeissä myy kuin häkä. Bisnestä tää kaikki vain on loppupeleissä ja brändi ja muoti-ilmiöiden kanssa leikkimistä. Android valmistaja ottaa 3.5mm liittimen pois, niin se näkyy heti tilastoissa.

Hyvä Applen kannalta, että sieltä löytyy myös SE:n tapaisia malleja. Android puoli on unohtanut pienemmät puhelimet ja silti tiedän monia jotka haluavat pienemmän luurin ja siinä hommassa iPhone on edellä markkinoilla. Samoin perus mallit on edelleen 4,7" näytöllä, kun taas alle 5" Androideja saa etsiä kissojen ja koirien kanssa. Itse olen isomman näytön kannalla, koska multimedia on niin tärkeä osa älypuhelimeni käyttöä, mutta tosiaan tunnen monia pienemmästä luurista tykkääviä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Jossain vaiheessa luulisi vastarinnan tajuavan, että iPhone on menestynyt koska on ylivoimainen puhelin, ei brändi.

Ihan nyt vaan mielenkiinnosta, mikä tekee iPhonesta ylivoimaisen puhelimen? Otetaan nyt vaikka vertailuksi OnePlussat, jotka maksavat puolet vähemmän, mutta ovat tasoissa tai joissain tapauksissa peräti edellä iPhoneja nopeustesteissä...
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tuo on yksinkertaisesti vain niin ruma, ettei kiihota pätkääkään. En käsitä, miten tuo on päässyt savimallista tuotantoon asti ilman, että joku riittävän vaikutusvaltainen ketjun osanen on sanonut mielipiteensä ääneen.
Ulkonäkö ei haittaa minun aktiviteeteissä. NS arvokello on ranteessa ihmisten ilmoilla liikkuessa. Tarvin älykelloa, metsässä, lenkillä, uidessa jne enkä haluaisi kännykkää raahata joka aktiviteetiin mukaan. Joo ei se kaunis ole missään nimessä.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ihan nyt vaan mielenkiinnosta, mikä tekee iPhonesta ylivoimaisen puhelimen? Otetaan nyt vaikka vertailuksi OnePlussat, jotka maksavat puolet vähemmän, mutta ovat tasoissa tai joissain tapauksissa peräti edellä iPhoneja nopeustesteissä...

Se on se ankea Android. Itse aloitin aikoinaan HTC:n Android-luurilla mutta Appleen vaihtamisen jälkeen en enää Androidiin palaa. Tuskin se siitä 3 versiosta on niin paljon parantunut.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ulkonäkö ei haittaa minun aktiviteeteissä. NS arvokello on ranteessa ihmisten ilmoilla liikkuessa. Tarvin älykelloa, metsässä, lenkillä, uidessa jne enkä haluaisi kännykkää raahata joka aktiviteetiin mukaan. Joo ei se kaunis ole missään nimessä.
Melko irrelevanttia minulle. Mulla on kolme kelloa, joissa on älyominaisuuksia. Jotenkin nurinkurista, että juuri silloin, kun niistä ominaisuuksista olisi jotain iloa, ne ominaisuudet ovat minulle käyttökelvottomia. Ikänäkö on +2,5 luokkaa vähintään, eli en näe kellosta käytännössä kuin viisarit/digitaalit ilman laseja. Kun kellotauluun pamahtaa ilmoitus, en erota siitä postimerkkinäytön piperryksestä käytännössä mitään. Tarvitsen laseja vain tietokonetta käyttäessä tai lukiessa, jolloin en taas tee sillä älykellolla juuri mitään, kun se kännykkäkin on yleensä vieressä. Ulkona liikkuessa lasit eivät ole päässä, ja juuri silloin kännykkä on paikassa, mistä se on viestin tullessa pakko erikseen kaivaa esiin. Eli ihan sama, vaikka se cellular-ominaisuus kellossa olisikin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Se on se ankea Android. Itse aloitin aikoinaan HTC:n Android-luurilla mutta Appleen vaihtamisen jälkeen en enää Androidiin palaa. Tuskin se siitä 3 versiosta on niin paljon parantunut.

Itsekin aloitin Androidin käyttämisen HTC Desire luurista joskus 2010 ja voin kertoa, että on se muuttunut aika helvetisti. Jännä tietty puhua "ankeasta" Androidista, jos nyt ulkonäöllisesti ja käytettävyyden osalta puhutaan, kun sen saa muokattua juuri sen näköiseksi kun haluaa, kun taas iOS on oma tylsä itsensä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se on se ankea Android
Nämä mielipiteet yleensä paljastavat ettei käyttäjä ole osannut käyttää Androidin ominaisuuksia. Paras esimerkki on vaihtaminen edestakaisin kahden appin välillä, siinä Android pieksee IOS:in 10-0.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
iPhonen kamera/kamerasofta on parempi kuin OnePlussassa.

iPhoneissa toki on ollut aina hyvät kamerat, mutta onko ne niin paljon paremmat, että siitä kannattaisi maksaa 500€ enemmän? Toi paremmuuskin vaihtelee eri vertailujen välillä. Oma mielipide on, että kamera on hiukan parempi iPhonessa, mutta lähinnä automaattikameran osalta.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Nämä mielipiteet yleensä paljastavat ettei käyttäjä ole osannut käyttää Androidin ominaisuuksia. Paras esimerkki on vaihtaminen edestakaisin kahden appin välillä, siinä Android pieksee IOS:in 10-0.

Näinpä, ja esimerkiksi kahden sovelluksen jakaminen samalle näytölle on esimerkiksi sellainen ominaisuus, joka on ollut monta kertaa itselleni hyödyllinen...
 

ipaz

Jäsen
Näin sen pitäisi olla. Valitettavasti vain niin kovin usein takuuta yritetään tarjota myyjän virhevastuuta kapeampana palveluna vaikkei se näin saisi olla. Esimerkiksi vuoden takuulla yritetään antaa sellainen kuva, että tuotteen kestoikä olisi tavanomaisesti vain vuosi. Apple tekee tätä paljon. Apple yrittäää myydä omaa AppleCareaan ja suhtautuu aika nuivasti virhevastuukorjauksiin ym

Apple on jenkkifirma ja Amerikassa takuun käsitys on eri kuin täällä Euroopassa. EU:n kuluttajansuojalaki täsmentää, että tuotteen korjauksesta ei saa tulla kustannuksia kuluttajalle kahden ensimmäisen vuoden aikana, jos vika ei ole kuluttajasta johtuva. Eli vaikka Apple myöntää vain yhden vuoden takuun, on se Euroopassa pakotettu korvaamaan myös toisen vuoden aikana tulleet Applesta johtuvat viat.

USA:ssa kuluttajalain mukainen turva on yksi vuosi (näin sen tuolta netin syövereistä tulkitsin. Saattaa olla eri käytäntö eri osavaltiossa). EU:ssa voi aina vedota virhevastuuseen ja moni valmistaja on usein valmis ainakin tuotteen huollon tarkastusmaksun maksamaan. Suomen laki on tässä kohtaa niin ympäripyöreää jossittelua, että jokainen tapaus katsotaan erikseen. Usein virhevastuun kulut jäävätkin valmistajan sijasta jälleenmyyjän maksettavaksi, koska se on helpoin tapa saada asia hoidetuksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös