Apple – omena mätänee?

  • 317 240
  • 1 671

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Oliko teillä näistä ihan jotain dataa, vai perustuiko ihan mutuun? Verkkokauppa.comin huoltoprosentteja kun selailee, niin HTC:n kohdalla näyttäisivät olevan hieman korkeammalla verrattaessa esim. Applen ja Samsungin tuotteisiin.

Kyllä noista ihan tilastoa pidettiin. Samsung oli pahin kaikista, eikä Apple kovin kaukana perässä. Tuota Verkkokaupan tilastointia esimerkiksi vääristää hieman se, että osa tuotteista menee kuluttajilta suoraan maahantuojien huoltoihin. Nämä eivät tietääkseni edelleenkään kuulu liikkeen huoltoprosentteihin. Sama se oli aikanaan omalla kohdallanikin, kun Tampereen seudulla kuluttajat ovat oppineet viemään nokialaisensa suoraan huollettavaksi Digimaniin. Tällöin Nokian tulos näytti liikkeen huoltoprosenteissa liian hyvältä....
 

lihaani

Jäsen
Päivityksen myötä akku kestää normaalikäytössä nyt jopa 2 vuorokautta, joka on täysin siedettävän rajoissa, siinä missä aikaisemmin akku ei tahtonut riittää edes työpäiväksi. Nyt ei ole oikeastaan enää muuta syytä vaihtaa puhelinta, kuin halu saada puhelin isommalla näytöllä.

Sama täällä. Nyt tämä luuri on juuri sitä mitä toivoinkin. Edellinen luurini Noksun 1020 on kamerana valovuosia edellä kaikkia muita kokeilemiani kännykkäkameroita, mutta muuten 5s on todella lupsakka peli. Varsinkin tiedonsiirto-ominaisuudet iMacin ja AppleTV:n kanssa jaksavat riemastuttaa.

Ja kun akkukesto tuntuu nyt olevan ok., niin ei ole hirveää hinkua vaihtaa kutoseen.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä noista ihan tilastoa pidettiin. Samsung oli pahin kaikista, eikä Apple kovin kaukana perässä......
Oliko teillä tilastoissa myös myyntimäärät? Muutenhan tilasto kertoo vain huoltoon menneiden luurien määrän, mutta ei vastaa kysymykseen, että mikä luuri todennäköisimmin joutuu pajalle.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Kuten aikaisemmin totesin, niin suhteutettuna myyntimäärään. Eihän tilastoprosenteissa muuten olisi ollut mitään ideaa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuten aikaisemmin totesin, niin suhteutettuna myyntimäärään. Eihän tilastoprosenteissa muuten olisi ollut mitään ideaa.
Mistä saitte tietää puhelinten myyntimäärät? Ei muuten, kun että eihän noita edes julkaista, mutta toki niitä voi arvioida. Ainoat tahot, jotka suomessa tietävät oikeat määrät ovat puhelinoperaattorit ja he eivät kerro kuin mitä haluavat.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Heh, sulla ei taida olla ainakaan kaupan alan kokemusta. Josset tiedä, niin jokainen myyty tuote kirjautuu esim. kassajärjestelmään.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Heh, sulla ei taida olla ainakaan kaupan alan kokemusta. Josset tiedä, niin jokainen myyty tuote kirjautuu esim. kassajärjestelmään.

Ymmärsin, että olit jossain huoltoliikkeessä töissä, pahoittelut väärinymmärryksestä, mutta huoltoliikkeellä ei ole tietoa käytössä olevien puhelinten määrää. Myyjä toki tietää monta on myynyt.

Mitä tulee työkokemukseeni, niin olin kaupan alalla töissä luultavasti ennen syntymääsi ja ennen kuin kassajärjestelmiä oli olemassa.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Mitä tulee työkokemukseeni, niin olin kaupan alalla töissä luultavasti ennen syntymääsi ja ennen kuin kassajärjestelmiä oli olemassa.

Ihan hyvä työhistoria sulla, jos ala-asteelta saakka olet ollut kaupan alalla töissä. Mä menin töihin vasta lukioikäisenä.....
 

Bakaun Imaami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, NY Rangers
Komeelta tuntuu tää iPhone kutonen. Mut mihin mun Siri on mennyt? Ei löydy mistään! Olen hämmentynyt siitä asiasta..

Osaako joku neuvoa mistä sen löytäis?
 

Bakaun Imaami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, NY Rangers
Tossa se ennen oli spotlightin yläpuolella...
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    99,4 KB · kertaa luettu: 279

Tuamas

Jäsen
Ymmärsin, että olit jossain huoltoliikkeessä töissä, pahoittelut väärinymmärryksestä, mutta huoltoliikkeellä ei ole tietoa käytössä olevien puhelinten määrää. Myyjä toki tietää monta on myynyt.


Paitsi että tuolla alalla myyjä ja varsinkin kivijalkaliike käsittelee myös suurimman osan huoltoon lähettämisistä, eli liikkeillä (tai no ketjutasolta vasta saadaan riittävän iso otos ja luotettava data) on kyllä kohtuullisen hyvä kuva huoltoonmenoprosenteista.

Noissa oli ainakin silloin kun itse alalla olin toistakymmentä vuotta sitten ihan järkyttäviä eroja sekä valmistaja- että mallikohtaisesti.
Nokialla erityisesti mallien väliset laatuerot olivat aivan törkeitä. Toisissa puhuttiin prosentin kymmenyksistä (6000-sarjalaiset) ja toisissa ~kymmenestä prosentista (3200).
 

ace

Jäsen
Nyt on hätä kädessä! Latasin vanhasta 4S:stä varmuuskopion kautta asetukset yms. uuteen kutoseen. Kuitenkaan esim. pelien tilanteet eivät säilyneet, vaan ne asentuivat ikäänkuin uutena ohjelmana. Onko noiden siirtäminen yleensäkään mahdollista ja miten se tapahtuu jos on?

Nimim. 410 kenttää Candy Crushia turhaanko?
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nyt on hätä kädessä! Latasin vanhasta 4S:stä varmuuskopion kautta asetukset yms. uuteen kutoseen. Kuitenkaan esim. pelien tilanteet eivät säilyneet, vaan ne asentuivat ikäänkuin uutena ohjelmana. Onko noiden siirtäminen yleensäkään mahdollista ja miten se tapahtuu jos on?

Nimim. 410 kenttää Candy Crushia turhaanko?

Kyllä mun siirto 4 ---> 5s:een meni muitta mutkitta. Ensin varmuuskopio koneelle ja uusi luuri käyttöön vanhana. Ei ongelmia pelien kanssa. Oletko jo kirjautunut takaisin game centeriin?
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
En minä nyt mieltäni pahoittanut, mutta kyllä tuo Applen hinnoittelu pikkuisen ihmetyttää. Hinnat alkaa (iPhone 6) euron vajaasta seitsemästä sadasta ja jos halua kunnolla muistia, niin pitää pulittaa yli yhdeksän sataa. Meinaan kun se on kuitenkin se sama iPhone. Käyttis on samanoloinen ikonimatriisi kuin oli jo viime vuosikymmenellä, eikä rautapuolikaan ole erityinen vahvuus, oli tuo mahdollinen taipuminen sitten kuinka harvinaista tai ei. Meinaan paremmatkin kilpailijan mallit maksavat vähemmän ja samantasoiset selvästi vähemmän. Tuo asiakkaiden sitouttaminen on jotakin mikä ei ole tästä maailmasta. Vai onko se vain niin, että kun laitetaan hinta tarpeeksi korkealle, niin asiakkaan on pakko olla tyytyväinen, koska on niin paljon rahaa sijoittanut? Ei voi ajatellakaan, että samalla rahalla voisi saada enemmän? Hommahan toimii suorastaan hyvin, mutta en ymmärrä miksi se toimii.
 

lihaani

Jäsen
En minä nyt mieltäni pahoittanut, mutta kyllä tuo Applen hinnoittelu pikkuisen ihmetyttää. Hinnat alkaa (iPhone 6) euron vajaasta seitsemästä sadasta ja jos halua kunnolla muistia, niin pitää pulittaa yli yhdeksän sataa. Meinaan kun se on kuitenkin se sama iPhone. Käyttis on samanoloinen ikonimatriisi kuin oli jo viime vuosikymmenellä, eikä rautapuolikaan ole erityinen vahvuus, oli tuo mahdollinen taipuminen sitten kuinka harvinaista tai ei. Meinaan paremmatkin kilpailijan mallit maksavat vähemmän ja samantasoiset selvästi vähemmän. Tuo asiakkaiden sitouttaminen on jotakin mikä ei ole tästä maailmasta. Vai onko se vain niin, että kun laitetaan hinta tarpeeksi korkealle, niin asiakkaan on pakko olla tyytyväinen, koska on niin paljon rahaa sijoittanut? Ei voi ajatellakaan, että samalla rahalla voisi saada enemmän? Hommahan toimii suorastaan hyvin, mutta en ymmärrä miksi se toimii.

Yritän omalta kohdaltani vähän selventää, miksi pikkuhiljaa olen livennyt Applen tuotteisiin:

Olen käyttänyt tietokoneita vuodesta 1974 (Data Generalin Nova 16 bit näyttöprintteri ja reikänauha) nykyiseen iPhone 5s:ään. Siihen kuului aikajärjestyksessä DOS 3.2, 3.3, 3,31, Windows 3, Windows 3.1, 95, 98, ME, NT, XP, Vista (voi vittu), 97 (ihan hyä).

Sitten joku minussa repesi:

- Eihän saatana työnteko voi olla jonkun peltipurkin paimentamista ja ostin vuonna 2012 iMacin. Se on parasta mitä näiden romujen kanssa olen kokenut: Ei tietoturva- eikä virustorjuntaohjelmia. Ei varmuuskopioiden kyttäämistä, kun Apple:n Time Machine hoitaa asian puolestani. On yhtä juhlaa, kun laitteisiin ei tarvitse kiinnittää mitään huomiota. Jos haluaa verestää nuoruuden aikoja niin täysiverinen UNIX on komentotulkin päässä.

Samaten on kivaa, kun AppleTV:n ja AirPrintin kanssa ei tarvitse venytellä piuhan piuhaa, mitä nyt TV-boksi HDMI:llä telkkariin.

Tiedän, että PC-kansa neuvoo minulle hyviä apuohjelmia samaan, mutta meillä Applen käyttäjillä nämä ominaisuudet ovat käyttiksen ytimessä.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
En minä nyt mieltäni pahoittanut, mutta kyllä tuo Applen hinnoittelu pikkuisen ihmetyttää. Hinnat alkaa (iPhone 6) euron vajaasta seitsemästä sadasta ja jos halua kunnolla muistia, niin pitää pulittaa yli yhdeksän sataa. Meinaan kun se on kuitenkin se sama iPhone. Käyttis on samanoloinen ikonimatriisi kuin oli jo viime vuosikymmenellä, eikä rautapuolikaan ole erityinen vahvuus, oli tuo mahdollinen taipuminen sitten kuinka harvinaista tai ei. Meinaan paremmatkin kilpailijan mallit maksavat vähemmän ja samantasoiset selvästi vähemmän. Tuo asiakkaiden sitouttaminen on jotakin mikä ei ole tästä maailmasta. Vai onko se vain niin, että kun laitetaan hinta tarpeeksi korkealle, niin asiakkaan on pakko olla tyytyväinen, koska on niin paljon rahaa sijoittanut? Ei voi ajatellakaan, että samalla rahalla voisi saada enemmän? Hommahan toimii suorastaan hyvin, mutta en ymmärrä miksi se toimii.
Niinno. Omien kokemusten perusteella Android-puhelimista ja nykyään Lumiasta sanoisin, että käytettävyydessä ja sujuvuudessa ne eivät yllä lähellekään Applen tuotteiden tasoa. Android-luureihin on joka kerta tullut ongelmia alle vuoden käytöllä ja Lumia puolestaan on muuten niin kankea. Lumia 925 on ollut käytössä reilun vuoden verran ja nopea tämä on, mutta käytettävyys ja sovelluspuoli on heikkoa edelleen WP-luureissa. Androidissa sovelluspuoli on kunnossa, mutta vaikka kuorien sisällä olisi kuinka paljon tahansa uutta rautaa, niin silti ongelmat aina alkavat.

On se jotenkin hämmentävää, että tuollaiset 4S-luurit toimivat luotettavammin ja paremmin kuin selkeästi uudemmat kilpailijat. Puhumattakaan yhtä vanhasta Androidista tai Lumiasta. Toki hinnassa on paljon ilmaa, mutta paras maksaa aina. Mitä sitten, vaikka iPhoneissa ei ole tehokkainta rautaa alla jos se silti toimii niin kuin pitää? Ennemmin sanoisin, että Samsungin luureissa on tehon ja käytettävyyden suhteen ilmaa. Vaikka rautapuolta on kuinka paljon, niin se ei ole ainakaan minulla koskaan konkretisoitunut kuin korkeintaan silloin kun puhelin on ollut aivan uusi.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
- Eihän saatana työnteko voi olla jonkun peltipurkin paimentamista ja ostin vuonna 2012 iMacin. Se on parasta mitä näiden romujen kanssa olen kokenut: Ei tietoturva- eikä virustorjuntaohjelmia. Ei varmuuskopioiden kyttäämistä, kun Apple:n Time Machine hoitaa asian puolestani. On yhtä juhlaa, kun laitteisiin ei tarvitse kiinnittää mitään huomiota. Jos haluaa verestää nuoruuden aikoja niin täysiverinen UNIX on komentotulkin päässä.

Hyvä, että on mukavia kokemuksia. Itselläni on vähän päinvastainen kokemus. Ostin 2008 iMacin. Aluksi se oli minustakin parasta mitä tietokoneiden kanssa itselleni tapahtui. Ja näin meni pari vuotta, takuuaikana ei ollut ongelmia ja softa toimi niin kuin se vain voi toimia. Sitten kärähti kovalevy ekan kerran. Sehän ei haitannut, koska rahalla asiasta selvisi ja varmuuskopio oli tottakai olemassa. Sen jälkeen hajosi langaton hiiri, jonka vaihdoin. Meni kaksi vuotta, jonka jälkeen kovalevy kärähti taas. Nyt alkoi vituttamaan, sillä Applen osat eivät ole halvimmasta päästä. Vaihdoin sen kovalevyn. Sen jälkeen hajosi hiiri jälleen, ja suunilleen samaan aikaan iMacin oma hiirinappi sekä kosketuslevy (en ole vaihtanut) lopettivat toiminnan. Korjasin asian ostamalla langallisen hiiren. Sitten alkoi iMacin kotelosta lohkeilla pieniä valkoisia muovipalasia. Nyt kotelossa on pari parin millin läpi menevää reikää. Kone oli silti käytössä kakkoskoneena heinäkuuhun asti, jolloin kovalevy kärähti kolmannen kerran. Enään en laita siihen euroakaan, vaikka softaan olen ollut täydellisen tyytyväinen. Mielestäni korkeammalla hankintahinnalla pitää saada muutakin kuin toimivan softan (johon olen ollut tyytyväinen).

Tällä hetkellä käytän PC-koneita ja WP-puhelimia. PC:llä en ole itse saanut konetta jumittamaan tai kaatumaan, eli kilpailu on ilmeisesti tehnyt sille hyvää. Tällä avautumisella ei ole sen kummenpaa tarkoitusta. Oma kokemukseni vaan oli vuoristorata. Ensin olin haltioissani, sitten petyin. Nyttemmin en ole kovin sitoutunut mihinkään järjestelmään, vaan pyrin miettimään mitä tarvitsen ja mikä oikeasti on rahan arvoista. Jos editoisin nykyistä enemmän videoita tai vastaavaa, käyttäisin todennäköisesti Applen koneita. Mutta tavallisena käyttäjänä minulla ei oikeastaan ole sellaisia tarpeita, joita en voisi PC:llä toteuttaa. Olen arvioinut, että koska Applen laitteet eivät olen sen kestävämpiä kuin muutkaan, niin minun ei enään kannata maksaa omena-logosta lisähintaa. Jos sen hinta olisi kilpailijoiden tasolla, tilanne voisi olla toinen.
 

ace

Jäsen
Kyllä mun siirto 4 ---> 5s:een meni muitta mutkitta. Ensin varmuuskopio koneelle ja uusi luuri käyttöön vanhana. Ei ongelmia pelien kanssa. Oletko jo kirjautunut takaisin game centeriin?

Kyllähän se onnistui kun teki koko homman alusta uudelleen. En tiedä mikä mätti ekalla kerralla, mutta kiitos vastauksesta.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Eikö se ole vain hyvä asia että maailmassa on valinnanvaraa mitä ostaa? Jos kaikki ostaisivat vain hinta/laatu-suhteeltaan parhaita puhelimia/tietokoneita/autoja jne., niin valinnanvaraa olisi huomattavasti vähemmän.

Omalla kohdallani esimerkiksi Windows 7:ssa on sen verran perustavanlaatuisia käytettävyyttä häiritseviä asioita, etten jaksaisi vapaa-ajalla sitä käyttää muulloin kuin on aivan pakko. Töissä ei voi oikein valita, kun kuitenkin Windows-palvelimissa ja työasemissa toimivia tietojärjestelmiä rakennellaan, mutta onneksi sen käytöstä sentään maksetaan. Ehkä asiat on paremmin jo W8:ssa, mutta sitä ei voi käyttää kun tiilinäkymä haluaa vähän väliä tulla näkyville.

Windowsin ärsyttävyydet top-5:
- "Recent places" -valikon puuttuminen tiedostodialogeista (tallennat kuvan photarissa, ja sitten haluat jakaa sen someen, niin joutuu aina etsimään sen jostain kansiosta sen sijaan että tiedostodialogissa olisi suoraan valittavissa kansio jota viimeksi (jossain toisessa ohjelmassa) käytit
- Hiiren rulla ei skrollaa sitä ikkunaa/ikkunan osaa minkä päällä hiiri on ilman että ikkunan/ikkunan osan ensin aktivoi klikkauksella.
- Tiedostonhallinassa kontekstivalikossa Open ja Open with... eivät ole allekkain (todella rasittavaa aina yrittää hahmottaa missä kohtaa Open with.. on jos haluaa avata tiedoston jollain muulla kuin oletusohjelmalla)
- Komentorivityöskentely (tsiisus, nyt ollaan sentään 2000-luvulla, mutta Windowsin komentorivi on edelleen aikakaudella ennen ctrl-c+ ctrl-v keksimistä. Onneksi jo vuonna 2015 tähän tulee parannus, jos MS pysyy aikataulussa)
- Voidakseen kirjoittaa salasanan koneen lukitsemisen jälkeen pitää ensin painaa ctrl+alt+del (miksi ei riitä minkä tahansa näppäimen painallus tai hiiren liikautus)

Windowsin ominaisuudet top-1:
- Window snap (Voi kun tämän saisi OSX:ään, ainoa iso OSX:n ärsyttävyys on edelleen ikkunoiden koon muuttaminen)

Applen raudan suhteen olen ilmeisesti ollut varsin onnekas kun ovat olleet varsin hyvin toimivia. Mac ministä meni emolevy puolen vuoden jälkeen, mutta senkin sai päivässä vaihdettua paikallisessa Applen korjausliikkeessä, ja edellisestä MBP:stä vaihdettiin molemmat tuulettimet parin vuoden jälkeen, mutta siinä onkin ne ongelmat mitä Applen laitteiden kanssa on ollut.
 
Suosikkijoukkue
JYP
Komeelta tuntuu tää iPhone kutonen. Mut mihin mun Siri on mennyt? Ei löydy mistään! Olen hämmentynyt siitä asiasta..

Päivitin tuon 4S ja kuvista (albumeista) hävisi se kameran rulla, missä on siis kaikki kuvat. Nyt siellä on tilalla albumit: äskettäin lisätyt ja äskettäin poistetut. Ja ne vanhat omat albumit. Ihme homma.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös