En minä nyt mieltäni pahoittanut, mutta kyllä tuo Applen hinnoittelu pikkuisen ihmetyttää. Hinnat alkaa (iPhone 6) euron vajaasta seitsemästä sadasta ja jos halua kunnolla muistia, niin pitää pulittaa yli yhdeksän sataa. Meinaan kun se on kuitenkin se sama iPhone. Käyttis on samanoloinen ikonimatriisi kuin oli jo viime vuosikymmenellä, eikä rautapuolikaan ole erityinen vahvuus, oli tuo mahdollinen taipuminen sitten kuinka harvinaista tai ei. Meinaan paremmatkin kilpailijan mallit maksavat vähemmän ja samantasoiset selvästi vähemmän. Tuo asiakkaiden sitouttaminen on jotakin mikä ei ole tästä maailmasta. Vai onko se vain niin, että kun laitetaan hinta tarpeeksi korkealle, niin asiakkaan on pakko olla tyytyväinen, koska on niin paljon rahaa sijoittanut? Ei voi ajatellakaan, että samalla rahalla voisi saada enemmän? Hommahan toimii suorastaan hyvin, mutta en ymmärrä miksi se toimii.
Yritän omalta kohdaltani vähän selventää, miksi pikkuhiljaa olen livennyt Applen tuotteisiin:
Olen käyttänyt tietokoneita vuodesta 1974 (Data Generalin Nova 16 bit näyttöprintteri ja reikänauha) nykyiseen iPhone 5s:ään. Siihen kuului aikajärjestyksessä DOS 3.2, 3.3, 3,31, Windows 3, Windows 3.1, 95, 98, ME, NT, XP, Vista (voi vittu), 97 (ihan hyä).
Sitten joku minussa repesi:
- Eihän saatana työnteko voi olla jonkun peltipurkin paimentamista ja ostin vuonna 2012 iMacin. Se on parasta mitä näiden romujen kanssa olen kokenut: Ei tietoturva- eikä virustorjuntaohjelmia. Ei varmuuskopioiden kyttäämistä, kun Apple:n Time Machine hoitaa asian puolestani. On yhtä juhlaa, kun laitteisiin ei tarvitse kiinnittää mitään huomiota. Jos haluaa verestää nuoruuden aikoja niin täysiverinen UNIX on komentotulkin päässä.
Samaten on kivaa, kun AppleTV:n ja AirPrintin kanssa ei tarvitse venytellä piuhan piuhaa, mitä nyt TV-boksi HDMI:llä telkkariin.
Tiedän, että PC-kansa neuvoo minulle hyviä apuohjelmia samaan, mutta meillä Applen käyttäjillä nämä ominaisuudet ovat käyttiksen ytimessä.