Antti Törmänen HIFK:n valmentajaksi 2014–2017

  • 564 627
  • 2 088

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Heinähattu, lantavarvas, alzheimeri (:D), ja mitä vielä. Sitten vingutaan trolliksi kun on sitä mieltä että Törmänen ei ole huippuvalmentaja. Junttia porukkaa. Pitänee jättää keskustelu tässä osiossa jatkossa nolliin kun palstalta ei näytä löytyvän ainuttakaan helsinkiläistä jolla olisi kompetenssia edes auttavasti keskustella aiheesta jääkiekko.
 

Lehmus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täysi tuki Stögölle täältäkin. Kyllähän rehti ja avoin vitutus vitutuksen kliimaksissa ja sen näyttäminen on täysin luontevaa. Enemmän fanina minua olisi harmittanut se kuuluisa Stögö-virnistely, jota runkosarjan kirvelevien tappioiden jälkeen aina nähtiin.
 

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
Heinähattu, lantavarvas, alzheimeri (:D), ja mitä vielä. Sitten vingutaan trolliksi kun on sitä mieltä että Törmänen ei ole huippuvalmentaja. Junttia porukkaa. Pitänee jättää keskustelu tässä osiossa jatkossa nolliin kun palstalta ei näytä löytyvän ainuttakaan helsinkiläistä jolla olisi kompetenssia edes auttavasti keskustella aiheesta jääkiekko.

Voi, miten me oikein pärjätään ilman sinua... eli pysy poissa vaan palstatotuuksinesi.
 

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täällähän on kunnon trolliarmeija pahoittanut mielensä.

Tappion jälkeen kuuluu onnitella vastustajaa ja kehua kuinka hyvä se oli.

Mutta onko se niin älytön asia kun joku ei näin tee? Hirveä pettymys päällä sanoo mitä ajattelee. Itse jaksa edes vaivata päätä asialla. Mahdollisella ensi kerralla joku muu valmennusjohdosta sanomaan ne sanat mitä tappion tullessa pitää sanoa, niin kaikki ovat tyytyväisiä.

Kari Jalonen oli muuten surkea voittaja. Haukkui Westerlundin ja Jokerit pystyyn voitetun sarjan jälkeen. Ei ole uraa haitannut.
 

Stigu

Jäsen
Kannattaa muuten tsekata Sekeran tilastot tuolta finaaliketjusta. Ne kertovat korutonta kieltä statistiikan muodossa siitä, miten Tapola muutti peliään kolmen ensimmäisen finaalipelin jälkeen. Stögö ei tähän oikein kyennyt vastaamaan.

Stögö on hieno valmentaja, ja uskon että hän on ensi kaudeksi ottanut opikseen finaalin virheistä, tai kyvyttömyydestä reagoida Tapparan muuttuneeseen peliin. Toivottavasti myös ensi kauden jengi korjataan niiden puutteiden osalta, jotka Stögökin näki.

Klara wappen kaikille palstaveljille ja - siskoille!
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kannattaa muuten tsekata Sekeran tilastot tuolta finaaliketjusta. Ne kertovat korutonta kieltä statistiikan muodossa siitä, miten Tapola muutti peliään kolmen ensimmäisen finaalipelin jälkeen. Stögö ei tähän oikein kyennyt vastaamaan.

Stögö on hieno valmentaja, ja uskon että hän on ensi kaudeksi ottanut opikseen finaalin virheistä, tai kyvyttömyydestä reagoida Tapparan muuttuneeseen peliin. Toivottavasti myös ensi kauden jengi korjataan niiden puutteiden osalta, jotka Stögökin näki.

Klara wappen kaikille palstaveljille ja - siskoille!

Taimi olisi voinut olla se ratkaiseva tekijä, joka olisi riittänyt pitämään IFK:n Tapparan edellä, ja toisaalta ylivoimaan tarvittaisiin olisi tarvittu se viivapyssy. Nythän IFK:lla oli periaatteessa kaksi yv-kuviota: 1) syötä kiekko Ramulle ja anna sen tehdä ratkaisu. 2) jos kiekkoa ei voi syöttää Ramulle, pidä pelivälinettä hallussa niin kauan, että sen voi syöttää Ramulle -> kts. kohta 1)

No joo, pientä liioittelua ehkä, mutta se sata mailia tunnissa laukova yv-tykki olisi kiva saada jengiin pitkästä aikaa. Sellaista ei ole tainnut Hamiltonin jälkeen olla, vaikka Oscar Eklund ratkaisikin viimeisen talviklassikon järjettömällä kanuunallaan.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kannattaa muuten tsekata Sekeran tilastot tuolta finaaliketjusta. Ne kertovat korutonta kieltä statistiikan muodossa siitä, miten Tapola muutti peliään kolmen ensimmäisen finaalipelin jälkeen. Stögö ei tähän oikein kyennyt vastaamaan.

Stögö on hieno valmentaja, ja uskon että hän on ensi kaudeksi ottanut opikseen finaalin virheistä, tai kyvyttömyydestä reagoida Tapparan muuttuneeseen peliin. Toivottavasti myös ensi kauden jengi korjataan niiden puutteiden osalta, jotka Stögökin näki.

Totta. Toisaalta Tapolakin on ollut häviämässä finaalit joten ei se aina ole niin yksinkertaista. Nyt kaveria voi hyvällä syyllä sanoa 'kokeneeksi' valmentajaksi.

Stögöllä on ollut oppinsa ja varmaan jatkuu myös vielä. Eniten kiinnostaa miten muokkaa peliään taas ensi kaudeksi.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kannattaa muuten tsekata Sekeran tilastot tuolta finaaliketjusta. Ne kertovat korutonta kieltä statistiikan muodossa siitä, miten Tapola muutti peliään kolmen ensimmäisen finaalipelin jälkeen. Stögö ei tähän oikein kyennyt vastaamaan.

Mutta oliko ihan aitoa tarvetta muuttaa? IFK vei peliä selvääkin selvemmin ensimmäiset kolme peliä eikä IFK jäänyt ilman maalipaikkoja myöskään seuraavissa matseissa. En tiedä oikeasti, mitä IFK olisi voinut tehdä paremmin paitsi toivoa, että Taimi ei loukkaannu tai Zabo ei saa pelikieltoa. Kokonaisuudessaan on kovin vaikea analyysi tehtäväksi, mitä IFK olisi voinut parantaa. Mun mielestä aika henkimaailman hommia, että kiekkoa ei saada millään edes tyhjään maaliin. Paikkoja IFK:lla oli jokaisessa sarjan pelissä ihan riittävästi ja se teki niitä varmaan kokonaisuutena enemmän. Onko se sitten vaan yksinkertaisesti se ylimääräinen playoff-kokemus, joka tuohon tarvitaan ja hullu tahto. Jos IFK:n pelillinen evoluutio jatkuu tuollaisena ensi kaudella niin kyllä pysäyttäminen tulee olemaan pirun vaikeaa.

Mun mielestä oli tavallaan hienoa, että Törmänen luotti koko kauden juttuunsa. IFK oli koko kauden hyökännyt ja hyökkäsi kauden loppuun asti.
 

Stigu

Jäsen
Mutta oliko ihan aitoa tarvetta muuttaa? IFK vei peliä selvääkin selvemmin ensimmäiset kolme peliä eikä IFK jäänyt ilman maalipaikkoja myöskään seuraavissa matseissa. En tiedä oikeasti, mitä IFK olisi voinut tehdä paremmin paitsi toivoa, että Taimi ei loukkaannu tai Zabo ei saa pelikieltoa. Kokonaisuudessaan on kovin vaikea analyysi tehtäväksi, mitä IFK olisi voinut parantaa. Mun mielestä aika henkimaailman hommia, että kiekkoa ei saada millään edes tyhjään maaliin.
Tilastollisestihan kysymys ei ollut henkimaailman hommista. Noi tilastot osoittavat, että kolmessa ensimmäisessä finaalissa IFK loi maalipaikkoja selvästi enemmän kuin Tappara, mutta sitten osat muuttuivat. Samoin Tappara kolmannen finaalin jälkeen hyödynsi maalipaikkansa paremmin kuin IFK. Eli kun noita kaikkia käppyröitä katsoo, niin muutos kolmen ensimmäisen finaalin jälkeen oli erittäin iso, ja ainakin tilastojen perusteella oikea jengi voitti. Toki noiden samojen käppyröiden mukaan IFK:n olisi pitänyt voittaa nuo kaikki kolme ensimmäistä finaalipeliä.

Täytyy toisaan muistaa (kuten Punapaska yllä toteaa), että Tapola oli 3 aikaisempaa finaalia häviävänä osapuolena, mutta tämän kauden mestaruus osoitti, että virheistä voi oppia. Uskon, että Stögökin osaa ottaa opikseen. Mun kiekkotietämys on liian pieni sanomaan, miten IFK:n olisi pitänyt reagoida Tappareen muuttuneeseen peliin. Mutta jotenkin siihen olisi pitänyt pystyä reagoimaan.
 

RonSwanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
ManU, HIFK, Pittsburgh Steelers, Die Mannschaft
Mietitäänpäs hetki niin, että olisit itse Stögö. Oma joukkue voitti Game 3:n niin rumasti kuin pleijareissa voi voittaa. Maalipaikat 50-2 omalle jengille. MITÄ MUUTOKSIA TEET NELJÄNTEEN PELIIN?

Koska jälkiviisasteluna aina voidaan sanoa, että jotain olisi pitänyt muuttaa, jos et voittanut peliä. Nyt jos tässä kohtaa valmentaja on sitä mieltä, että matsi oli omassa hallussa mutta ei vain ihan pomppinut irtokiekot omille, sitten ei tehdä muutoksia myöskään viidenteen matsiin....... Ja eiköhän se jotenkin näin mennyt. Tappura voitti, V*ttu onneksi olkoon heille siitä. Voidaanko silti hyväksyä, että Antti Törmänen ymmärtää jääkiekosta jotakin? "Jotenkin olisi pitänyt pystyä reagoimaan" jotenkin vain naurattaa näiden kaikkien tapahtumien jälkeen. Varmaan runkosarjassakin vaihetaan omaa systeemiä ekan hävityn pelin jälkeen, koska kaikki tappiot menevät aina 100% valmentajan piikkiin. Valmentajalla ei voi olla isompaa mittakuvaa ja näkemystä "voittavasta jääkiekosta", hänen pitää reagoida joka hetkeen.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Pakko tulla sanomaan tässä välissä, että tiistaina 26.4. oli itselläkin tunteet pinnassa hävityn finaalin jälkeen. Tuolloin totesin, että en pitänyt Törmäsen lausunnosta, mua häiritsi se, ettei voittajaa onniteltu julkisesti. Samaan hengenvetoon lisäsin, että valmentajan hyvyys mitataan kuitenkin pelkästään urheilullisella menestyksellä ja olen äärimmäisen tyytyväinen siihen, että Stögö jatkaa meillä ensi kauden. Ennemmin katson hyvää valmentajaa, jonka julkisessa presenssissä on vielä hiomista kuin paskaa valmentajaa, joka on mediaseksikäs ja kaikkien kaveri. Edelleen olen samaa mieltä ja lisäksi olen täysin pyyhkäissyt mielestäni kuluneen hopeakauden yksittäiset finessit. Matka oli pitkä ja vaiherikas, siitä ei kannata irrottaa yhtä 45 sekuntista kuvaamaan koko kautta. Itse asiassa hopea tuntuu jo ihan saavutukselta ja katse on kohti tulevaa. En käsitä, miten vielä jaksetaan jauhaa tapahtumasta, joka on ollutta ja mennyttä? Mietitäänkö jossain Juupajoen Essolla vieläkin sitä, kuinka Mietaa hävisi sadasosalla?

Don't get me wrong, siis minun puolestani keskustelu jatkukoon niin kauan kuin sitä tarpeellisena pidetään, eihän se keneltäkään ole pois. Eihän niitä tarvitse käydä lukemassa. Mutta mietin, että on varmasti paljon muitakin kaltaisiani - hetkessä reagoidaan lujasti, sitten mennään eteenpäin? En mä kauaa jaksanut jauhaa SBA/Peltonen -tapauksestakaan, koska ei se asia spekuloimalla muutu. Mitä tulee game 6:sen jälkipyykkeihin, niin olen kuullut parilta-kolmelta jäälläolleelta (joista yksi oli Tapparasta ja tuttu kaveri jo HIFK-ajoilta), että siellä onniteltiin kättelyissä ihan asiallisesti, face to face -pohjalta. Ehkäpä siksi Tappara-leirikin saa meikäläiseltä isot propsit fiksuudesta, sieltä ei ole tultu julkisuuteen itkemään Stögön tavasta käsitellä tappiota, jota hän selkeästi vihaa. Tapparassa juhlitaan ja rakennetaan tulevaa kautta, samoin tehdään HIFK:ssa ilman sitä juhlimista.

edit: Itkeminen - lainaus Tiede-lehden artikkelista vuodelta 2004:

"Mitä itku oikein on? Outoa kyllä, ihmisen kyyneleet eivät ole kiinnostaneet tutkijoita lainkaan samassa määrin kuin seksuaalisuus ja väkivaltaisuus - jotka antavat aiheen katkerimpiin itkuihimme. Vasta viime vuosina itkun mysteeriin on saatu tieteellistä valoa. Kaikki nisäkkäiden poikaset ääntelevät säälittävästi jouduttuaan eroon emostaan." Mielenkiintoinen artikkeli, mutta kumma kyllä siellä ei mainita mitään siitä, että urheilutapahtumien tunnepitoinen kommentointi on myöskin itkemistä. Sana on kärsinyt surullisen inflaation, melkein itkettää. Koko artikkeli täältä, jos kiinnostaa: http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/kun_tunteet_kuohuvat_itku_rauhoittaa
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
hetkessä reagoidaan lujasti, sitten mennään eteenpäin? En mä kauaa jaksanut jauhaa SBA/Peltonen -tapauksestakaan, koska ei se asia spekuloimalla muutu
Hieno tiivistys!
Itse olen samanlainen, jopa ylireagoin usein, sitte pyyhkästään käsi jäähän kättelyn jälkeen ja mennää eteenpäin, sanois Juti.
Vanhemmiten ainakin toi jälkipsyykkaus on menettänyt sikälikin merkityksensä, koska ei meinaa aamuisiakaan tapahtumia muistaa illan koittaessa ;)
edit. kirjoitusvirhe
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Noh, onhan tää nyt virkistävä poikkeus, kun nykyään kelaillaan videoclippejä finaalisarjan niukasti hävinneen valmentajan haastattelusta: "No ei ois Roykaan onnitellu.", "Shedden ois vetäny ensin turpaan ja onnitellu vasta sitten." Eihän siitä oo pitkäkään aika, kun VHS:ltä tsiigattiin Lunkan/Hatun/Askeyn/Brodöörin torjuntoja ja imaisuja rinnakkain. Eteenpäin siis on menty :D

Toisaalta taisihan IFK:ssa olla taannoin sellainenkin valmentaja, joka kieltäytyi kättelemästä kolleegaansa. Silloin tosin taisi olla vasta runkosarja.

Joka tapauksessa voisi kääntää katseet jo ensi kauteen ja antaa viikon takaisten asioiden olla. Eteenpäin, sanoi mummo lumessa. Totta kai tappio harmittaa, mutta ei tää ole lähelläkään kevään 1999 lukemia. Se TPS-sarja **tuttaa aina vaan, vaikka siitä on jo 17 vuotta. Ehkä syy on siinä, että silloin elätteli toiveita tuplamestaruudesta, mutta nyt vuoden 2011 jälkeen oli viisi rutikuivaa vuotta, joihin mahtui Peltosen telomiset, kipinävartiot, Ramin luontoäitilätkä ja ties mitä sekoilua. Tapparan voittoon osasi varautua etukäteen, vaikka se tulikin ikävällä tavalla, kun ensin dominoitiin kotimatseja. Mutta se tästä aiheesta.
 

Herra Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mun mielestä ei tarvitse olla hyvä häviäjä, miksi pitäisi. En nyt tarkoita sitä, että polttaa kaverin talon mutta pettymys saa näkyä vahvasti. Esim. Pekka Tirkkonen tuntui joskus olevan vähän liiankin nöyrä häviäjä, liiankin reilu. Tottakai kaikki haluaa voittaa jne. mutta on siellä juttuja jotka vituttaa. Törmänen on pelityylillisesti mukava poikkeus ja Hifk pelasi ja varmasti myös pelaa jälleen hyvää, näyttävää lätkää. Olen kova SaiPa ja Tappara-fani mutta meinasi mennä koko mestaruuden mielekkyys kun näin Ruudusta miten Ramstedt itki. Ainahan siellä joku itkee mutta se vitutti. En ole kokenut, että Lappeenrannassa olisi antipatiaa Hifkiä kohtaan. Olen kyllä asunut Suomen tärkeimmät kaupungit mutta en tiedä tai sitten en huomaa kyseistä asetelmaa. Paremminkin sanoisin niin, että jos SaiPa voittaa Hifkin yksittäisessä pelissä niin ollaan pirun ylpeitä, että kaadettiin kova jengi. Se on pikemminkin ihailua Hifkiä ja Stadia kohtaan.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Tavallaanhan tässä Stögön casessa ei kauheasti kritisoitu sitä, että hän on huono häviäjä. Siinä ei sinällään ole mitään pahaa, minäkin olen huono häviäjä ja häviäminen vituttaa lähtökohtaisesti aina. Mielestäni tässä ei ole mitään pahaa. Mutta huono häviäminen ei silti poissulje tiettyjä käytöskoodeja ja kyllä mä osasin tiistai-iltana samanaikaisesti onnitella Tapparaa ja kärsiä tappion vituttamisesta. Mun mielestäni urheilussa vastustajan ja lajin tietynlainen kunnioittaminen kuuluvat koodistoon myöskin ja ne ovat mulle ainakin olemassa myös tappion hetkillä. No big deal, ihmiset käsittelevät asioita eri tavalla.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Tulin muuten sanomaan, että HIFK:n pitäisi pyrkiä tekemään Stögön kanssa pitkä jatkodiili. Ei mitään 1v -piperryksiä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Veikkaanpa ettei ole Antilla jatkoon kiinnostusta. Vaikka me sitä mieltä oltaisiinkin niin ei IFK:n valmentajapesti ole se halutuin paikka koutsille lätkämaailmassa ajatellen jotain 3v pidempää lorvimista näissä nurkissa. Plakkarissa on jo täpärästi hävitty finaali joten huipulle on Liigassa valmennettu jo ja sitten katsellaan muualle. Kolme vuotta on aika optimi ja veikkaan että Antti tähyää ulkomaille ja sieltä kenties maajoukkueeseen reilun kolmen vuoden päästä. Tärkeintä on että tämä viihdyttävä pelityyli säilyisi eikä alettaisi peruutella tai kahvata, pahin painajainen olisi Rautakorven tyylin iso kala markkinoilta.

_
 

wloff

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varmasti Antilla on kova kunnianhimo ja IFK on alusta asti nähty vain mainiona askelmana yhä isompiin ympyröihin. Joku vuoden jatkopahvi tuskin olisi kuitenkaan mahdottomuus, jos sitä isompaa pestiä ei ole saman tien tiedossa.

Tosin kierosti käänteisesti voi olla meidänkin kannalta vain hyvä asia, jos Antti koutsaa ensi kaudella kuin viimeistä päivää, tavoitteena saada Liigasta se mestaruus omiin meriitteihin joita voi sitten esitellä CV:ssä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Kyllä mun ymmärtääkseni Stögön jatko HIFK:ssa on täysin mahdollinen. Mutta käytännössä se pitäisi sinetöidä suunnilleen nyt. Joukkueen kasaaminen on nyt siinä mallissa, että en näe mitään syytä, miksi HIFK ei menisi pitkälle ensi keväänäkin. Sitäpaitsi Stadissa on nastaa, varsinkin kun on täältäpäin kotoisin, kuten Stögö, mikäs kiire täältä on minnekään?
 

Iso Paha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Go IFK
Ymmärrän sen Törmäsen näkemyksen että alkukauden peleissä pelaajille pitää antaa kokemuksia sellaisistakin rooleista joihin heitä ei ole ehkä etukäteen suunniteltu, Ok, mutta jumala Aaltonen Yv:ssä 30sek ennen loppua, maalin johto oli... Aargh!!!
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ymmärrän sen Törmäsen näkemyksen että alkukauden peleissä pelaajille pitää antaa kokemuksia sellaisistakin rooleista joihin heitä ei ole ehkä etukäteen suunniteltu, Ok, mutta jumala Aaltonen Yv:ssä 30sek ennen loppua, maalin johto oli... Aargh!!!

Kyllä juuri näin. Todella typerää peluutusta Törmäseltä tuossa tilanteessa.
 

Jne

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal FC, Florida Panthers
IFK on päästänyt Liigassa vähiten maaleja; meillä on mielestäni Liigan paras maalivahtikaksikko ja hyviä puolustavia pakkeja. Nollapelejä ei kaksikolla Lankinen & Backström ei kuitenkaan vielä ole.

Vaikka IFK ei ole tehnyt paljon maaleja, tänään oli ensimmäinen peli kun vastastajan kassari pelasi nollat IFK:ta vastaan.

Ja sitten huonot uutiset.

IFK on tehnyt SM-liigassa kolmanneksi vähiten maaleja, yhtä vähän kuin sarjanousija Jukurit.

Vähemmän on onnistunut maalaamaan vain Kärpät, joiden viime kauden 15 parhaasta pistemiehestä muistaakseni 13 vaihtoi maisemaa. Plus että siellä on Suikkanen, uusi valmentaja.

Ja Kookoo, jolla kausi on ollut vähintäänkin pettymys, ja jonka pelaajabudjetti on varmaankin 40% siitä mikä on IFK:n vastaava.

Erikoistilannepelaaminen on kammottavaa: IFKn ylivoimapeli on liigan toiseksi huonointa, vain Ässät on heikompi.
Alivoimalla IFK on liigan kolmanneksi huonoin.

Nordiksella IFK:lla on 5 pelistä kaksi voittoa, ja kotona IFK on tehnyt maalin 8 kertaa. Siis viidessä pelissä.

Nordiksella IFK:n ylivoimaprosentti on 0%.


12:sta ottelusta IFK on varsinaisella peliajalla tehnyt yli kaksi maalia vaivaiset kaksi kertaa.

Stögö ulos.
 

el_hazardo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Stögö ulos.
:D

Niin, onhan kaudesta pelattu 20%. Ja viime kausikin meni huonosti.

Viime kaudella taisi tilanne olla liki päinvastoin; maaleja tuli helvetisti - tosin molempiin päihin. Voittoja raavittiin, mutta siitä huolimatta muistelen, että päästettyjen maalien keskiarvo oli kuitenkin tavanomaista suurempi.

Nyt selkeästi on painotettu enemmän puolustamista. Siihen kuitenkin on hyvä rakentaa muita elementtejä päälle, kun omaan maaliin menee se ~2 maalia per peli.

Hyökkäyspään potentiaalia kuitenkin löytyy, niin eiköhän tuosta hyvä vielä tule. Se vaan nyt on niin, ettei tuo Törmäsen lätkä kovin päräyttävää seurattavaa ole, etenkin kun tappiota tulee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös