Antti Törmänen HIFK:n valmentajaksi 2014–2017

  • 562 547
  • 2 088

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Kauden myötä kun olemme haastatelleet pelaajia olen kysellyt Kamraatit facebook ryhmästä kysymyksiä. Tahdon, että ihmiset kuulevat mitä haluavat tietää ja kaikkiin näihin 27 jaksoon on tullut paljon kannattajiltakin kysymyspatteria.
Täysin oikea linjaus. Arvostan suuresti toimintaa, jossa fanit tuovat selkeää lisäarvoa joukkueen kannattamiseen perinteisen- ja sosiaalisen median avulla. Kun toimintaa pyöritetään omakustanteisesti ja kannattajalähtöisesti on tulos usein pari napsua enemmän mielenkiintoisen puolella kuin valtamedian tuottama. Tekemisen moottorina toimiva aito intohimo ei jää koskaan näkymättä. Näin naapurin näkövinkkelistä varsin ammattimainen ote teillä ja hyvää duunia teette, virtuaalinen hatunnosto täältä ruudun toiselta puolelta. Meidän vastine -samoin toimintaperiaattein toimiva- Narriradio on vakiinnuttanut paikkansa erittäin kiinnostavana sisällöntuottajana Jokerikannattajien keskuudessa.
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Toivottavasti Törmäsen keikka YLEn asiantuntijana menee paremmin kuin sen kuuluisan IFKn toimitusjohtajan Tsekki keikka n. 10 vuotta sitten. Pelaajia piti tulla solkenaan, mutta ei tullut kuin bissetelttoja. Eikä sitten niitäkään.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis, mitä? Antti Törmäsen pitäisi ehdottomasti olla fanien tentattavana risteilyllä, sillä kysymyksiä riittää varmasti ja meikäläisiä tapaamalla aukeaa varmasti paremmin se, mitä on olla HIFKlainen. Itsehän kysyisin häneltä niinkin yksinkertaisen kysymyksen, että onko peliajan antamisen ratkaisevin tekijä se, kuinka mukavasta pelaajasta on kysymys?
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Itsehän kysyisin häneltä niinkin yksinkertaisen kysymyksen, että onko peliajan antamisen ratkaisevin tekijä se, kuinka mukavasta pelaajasta on kysymys?

Juurikin näin. Jälkikäteen on pakko ihmetellä, että IFK:n järjettömän epätasapainoisessa pakistossa peliaika jakautui hävettävän tasaisesti. Esimerkki: Grillfors oli vitun hyvä käytännössä koko kauden. Miksei peliaika lähennellyt 25/matsi lukemia. Häh??
 

MJ64

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Harmi jos ei ole cruisella mukana, mieluummin mä katson ja kuuntelen Stögön haastattelua kun niitä Nyban koottuja selityksiä.
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Juurikin näin. Jälkikäteen on pakko ihmetellä, että IFK:n järjettömän epätasapainoisessa pakistossa peliaika jakautui hävettävän tasaisesti. Esimerkki: Grillfors oli vitun hyvä käytännössä koko kauden. Miksei peliaika lähennellyt 25/matsi lukemia. Häh??

Olisi mielenkiintoista tietää tuosta peluutuksesta muutoinkin. Kuka siellä käytännössä päättää ketä menee kentälle milloinkin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eikös Parru peluuta pakit, toki isoon kuvaan kenellä eniten luottoa osallistuu päävalmentajakin.

Tuohon Grillin peliaikaan, ei se niin yksiselitteinen mun mielestä ollut, näin loppukaudesta kaikki IFK:n pelit ja kyllä siellä nosti profiiliaan Auvitu ja Generouskin kun piti vääntää kovaa. Auvitu kiekollisenakin. Grillfors ei ollut loppukaudesta yhtä vakuuttava muuhun pakistoon nähden kuin alkukaudesta jolloin oli täysin suvereeni. Söde tervehdyttyään leikkasi myös Grillin peliaikaa kuin myös Honkaheimon parantuneet otteet pleijareissa. Tasonnoostaminen kauden mittaan taisi olla valmennuksen mielestä merkittävin asia, mikä on ristiriitaista koska Grillin taso alkukaudesta oli huikea, Liigan ehdotonta eliittiä, tuosta ehkä sitten rokotettiin kun ei erottunut yhtä paljon edukseen vuonna 2015.

_
 
Viimeksi muokattu:

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Itselläni ainakin omasta peliurasta oppineena on suora korrelaatio saadun peliajan ja peliesitysten välillä. Jos pelissä saa peliaikaa jotian 10min paikkeilla on vaikea saada itsestään parasta irti, mutta jos on kehissä lähes joka toista vaihtoa on sitä ihan eri tavalla pelissä sisällä.
Joten on siinä valmentajallakin aika tasapainoilua että kuormittaa riittävästi kaikkia ettei kukaan ole syväjäässä kun pääsee kentälle (Moberg Ilves-matsissa)
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Grillfors pelasi aika nihkeästi ylivoimaa, tuo varmasti laski hänen peliaikaansa. Muutenkin HIFK:n tapana oli peluuttaa ensimmäiset 40-50min ketjuja aika tasaisesti ja näkisin tämän olleen syynä miksi tultiin monesti juuri vikan erän aikana takaa ohi. HIFK:lla oli myös tarkoituksena antaa nuorille pakeille peliaikaa ja vastuuta (monesti ei-niin-ansaitusti) joka myös aiheutti peliajan tasaantumista.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Harmi jos ei ole cruisella mukana, mieluummin mä katson ja kuuntelen Stögön haastattelua kun niitä Nyban koottuja selityksiä.

No kyllä. Ne Nybarin juhlapuheet onkin kuultu aika monta kertaa jo. Melkein sanasta sanaan sieltä tippuu sama teksti kun viime vuonna... ja sitä edellisenä... ja sitä edellisenä...

Törmäsen Gringos Locos -haastattelu oli sopivasti toiveita herättävä. Ainut asia mitä vähän jäin miettimään niin oli se, että olikohan Törmänen samalla sivulla Nybarin kanssa viimekauden pakiston suhteen. "Tosi nuorella pakistolla lähdettiin". Kysymys kuuluu että miksi näin? Eihän siellä nuoressa pakistossa mitään ison potentiaalin pakkeja oikeen edes ollut (Mobergia lukuunottamatta, mutta hänkin todella alkumatkalla vielä).
Noh, eiköhän nyt katsota tulevaan jo pikkuhiljaa. Törmänen tuli tietysti vaikeaan ja erikoiseen tilanteeseen IFK:hon, ja ensi kausi on potentiaalisempi menestyskausi jo.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Grilli oli sökönä loppukauden jolloin peliajan tiputus oli normaalia. Ehjänä olisi ollut profiiliminuutit.

Mä näen Stögön logiikan tässä tasaisuudessa kun pitää klaarata 60+pleijarit+chl kauden aikana. Se vaan pistää enemmän silmään kun kolmosparissa ei ole VL- tasoa vaan seikkailupari heikkinen-luigi vol 2.

Itse olisin muuten kysynyt suoraan Stögöltä: miksi pelisysteemiä ei alettu muokkaamaan ennen joulua kun joukkue oli top-3 sakissa ja peli kulki? Miksi odotit helmikuulle?
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Itse olisin muuten kysynyt suoraan Stögöltä: miksi pelisysteemiä ei alettu muokkaamaan ennen joulua kun joukkue oli top-3 sakissa ja peli kulki? Miksi odotit helmikuulle?

Luulen että vastasit itse kysymykseesi. Miksi muokata pelitapaa jos peli kulkee? Helmikuussa sitten tajuttiin ettei homma toimikkaan enää, vastustajat ovat oppineet sen.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No ei mene läpi. Jokaikinen jengi top6 muokkaa aina pelitapaansa kauden aikana. Kutsun sitä nyt tässä vaikka jalostamiseksi. Se että opitaan joku systeemi syksyllä ja vedetään vaan sillä ei kanna minnekään keväällä. Ei ole mikään vahinko että Kärpät-Tappara kaksikko on ollut pari kertaa putkeen finaaleissa. Molemmat ovat nyt kahtena kautena jalostaneet pelinsä sellaiseksi, ettei muilla ole ollut keväällä mitään sanomista. Varsinkin Tapparan pelitavallinen kehitys kauden aikana oli huikeaa.
 

Andrew

Jäsen
Yllättävän kovaa Antti Törmästä "lyödään" täällä. Kysymyksessä on kuitenkin keltanokka valmentaja, joka otti huikean haasteen vastaan. Minusta Törmäselle kävi yksi iso virhe tällä kaudella ja se oli otteluohjelman aliarvioiminen. Törmänen ei selkeästikään tajunnut miten kovat kuukaudet tammi-helmkuu on kotimaisessa liigassa ja joukkue väsähti. Tässä tuli Törmäsen kokemattomuus esille. Siinä missä Erkka Westerlundin tai Kari Jalosen kaltainen kokenut valmentaja tietää mitä tekee ja ei mene paniikkiin tappioputkesta niin HIFK:ssä ei selkeästi ollut johtajuutta tässä tilanteessa.

Antti Törmänen kuitenkin vaikuttaa erittäin fiksulta ja oppimiskykyiseltä, joten arvostelisin häntä vasta ensi kauden jälkeen, kun hänellä on kaksi kokonaista kautta alla liigassa.

Toinen asia on kyllä urheilutoimenjohtaja. Juuri tämmöisessä tilanteessa joukkueella pitäisi olla kokenut ja peliä ymmärtävä toimari, joka pystyy käymään valmennuksen kanssa läpi tilannetta. Ei välttämättä Jarmo Kekäläinen tasoa, mutta kyllä Suomesta löytyy muitakin rautaisia ammattilaisia, mutta jostain syystä Tom Nybondas saa jatkaa hommassa vuodesta toiseen. Se on ehkä se suurin mysteeri HIFK:ssä tällä hetkellä.
 

Stigu

Jäsen
Nyt kun MM-kisat on ohi, niin täytyy ihmetellä, kuinka useimmat jengit -mukaanlukien Nokka Jalosen Suomi-ovat alkaneet pelaamaan pystysuunnan AirHockey-kiekkoa. Suomen ja IFK:n jengitkin oli koottu melko samalla tavalla: jalallisia pelaajia sekä hyökkäyksessä että puolustuksessa, fyysisyyden ja jopa taidon kustannuksella. Eli ilmeisesti Stögö on AirHockeynsä kanssa sittenkin ajan hermolla.Tosin Suomen ja IFK:n pelissä näkyi myös AirHockey-kolikon kääntöpuoli: Puolustusalueen ongelmat ja kiekko ristikulmaan-peli. Suomi tosin hyödynsi paljon paremmin poikittaissyöttöjä ja sai noita rintamahyökkäyksiä aikaiseksi yksissä MM-kisoisa varmaan yhtä paljon kuin IFK 50 ensimmäisen pelin aikana.

Eli nähdäänköhän IFK:ssa myös ensi kaudella AirHockeytä?
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Nyt kun MM-kisat on ohi, niin täytyy ihmetellä, kuinka useimmat jengit -mukaanlukien Nokka Jalosen Suomi-ovat alkaneet pelaamaan pystysuunnan AirHockey-kiekkoa. Suomen ja IFK:n jengitkin oli koottu melko samalla tavalla: jalallisia pelaajia sekä hyökkäyksessä että puolustuksessa, fyysisyyden ja jopa taidon kustannuksella. Eli ilmeisesti Stögö on AirHockeynsä kanssa sittenkin ajan hermolla.Tosin Suomen ja IFK:n pelissä näkyi myös AirHockey-kolikon kääntöpuoli: Puolustusalueen ongelmat ja kiekko ristikulmaan-peli. Suomi tosin hyödynsi paljon paremmin poikittaissyöttöjä ja sai noita rintamahyökkäyksiä aikaiseksi yksissä MM-kisoisa varmaan yhtä paljon kuin IFK 50 ensimmäisen pelin aikana.

Eli nähdäänköhän IFK:ssa myös ensi kaudella AirHockeytä?

Heh, tein kyllä saman havainnon. Mutta näissä MM-kisoissa täytyy ottaa huomioon se, että jengit eivät pääosin ole treenanneet kimpassa, jolloin peli monesti on juuri sitä, että pää kolmantena jalkana ylöspäin vain joka tilanteessa.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun puolesta Stögö voi pitää AirHockeyn työkaluissaan jos haluaa. Koska:

a) Joukkueen pakisto vrt viimekausi
b) Joukkueen ydin pysynyt lähes täydellisesti kasassa-> AH tulee jo muistista hyvin
c) Ramu-Zabo tutkapari on todistanut arvonsa myös Stögölle-> ei kai sitä enää hajoiteta?

Mutta. AirHockey ei yksinään riitä. Syysversio ei ole trendikästä(=kannattavaa) enää kevään tullessa. Silloin pitää olla jo selkärangassa SpringHockey. Täten:

a) SpringHockey treenaaminen aloitettava jo marrs-joulukuu välillä
b) tai aiemmin mikäli Airhockey on mennyt pois muodista
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
a) SpringHockey treenaaminen aloitettava jo marrs-joulukuu välillä
b) tai aiemmin mikäli Airhockey on mennyt pois muodista

Mun mielestä voidaan ottaa noista lyhenteet käyttöön jatkoa varten vaikka heti, eli Törmäsen pelikirjan perusmuoto TAH -Törmäsen Air Hockey
(jonka joku taisi jo lyhentääkin noin aiemmin täällä), ja kevättä kohden mentäessä sitten TSH -Törmäsen Spring Hockey.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun mielestä voidaan ottaa noista lyhenteet käyttöön jatkoa varten vaikka heti, eli Törmäsen pelikirjan perusmuoto TAH -Törmäsen Air Hockey
(jonka joku taisi jo lyhentääkin noin aiemmin täällä), ja kevättä kohden mentäessä sitten TSH -Törmäsen Spring Hockey.

Eihän meillä ole mitään hätää. Meneillä oleva mm-finaali oln 100% AirHockeytä. Stögö on varmasti aivan mehuissaan.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Eihän meillä ole mitään hätää. Meneillä oleva mm-finaali oln 100% AirHockeytä. Stögö on varmasti aivan mehuissaan.

Ja pitää muistaa kuitenkin, että HIFK:n jengi on huomattavasti parempi kuin kumpikaan finaalissa pelaavista joukkueista.

Suomen U-20 joukkue alkaa pelaamaan Jukka Jalosen johdolla myös tätä uuden sukupolven kiekkoa.
 

Stigu

Jäsen
Suomen U-20 joukkue alkaa pelaamaan Jukka Jalosen johdolla myös tätä uuden sukupolven kiekkoa.
Joo, Antti Pennaselta muuten hyvä kirjoitus viime syksyltä aiheesta Meidän Peli ja AirHockey. Tai siis eihän Pennanen AirHockeystä puhu, mutta sitähän tuo pystysuunnan lätkä käytännössä on.Linkki kirjoitukseen:

Meidän pelistä meidän pelaajaan | Länsi-Savo

Itse olen sitä mieltä, että Meidän Pelillä ei enää suurilla areenoilla, esim. MM-kisoissa pärjättäisi, sen sijaan ehkä vielä Liigatasolla pari vuotta. Eli jos ja kun yleinen lätkätrendi on menossa kohti hyökkäys- ja yksilölähtöistä pystysuunnan kiekkoa, niin onhan se hyvä että meillä on puikoissa AirHockeyn Virtuoosi. Nyt tuo AirHockey-mauste pitäisi ehdottomasti lisätä myös IFK:n junnujen pelisapluunaan.

Ja ei Perkele: Mother Nature Hockeyn ja AirHockeyn rinnalle on tullut jo TAH, TSH ja Spring Hockey- eihän tässä lätkän kehittyvässä termistössä pysy enää kohta mukana.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen sitä mieltä, että Meidän Pelillä ei enää suurilla areenoilla, esim. MM-kisoissa pärjättäisi, sen sijaan ehkä vielä Liigatasolla pari vuotta. Eli jos ja kun yleinen lätkätrendi on menossa kohti hyökkäys- ja yksilölähtöistä pystysuunnan kiekkoa, niin onhan se hyvä että meillä on puikoissa AirHockeyn Virtuoosi. Nyt tuo AirHockey-mauste pitäisi ehdottomasti lisätä myös IFK:n junnujen pelisapluunaan.

Itse taas luulen, että mikäli Jukka Jalonen olisi ollut suomen maajoukkueen päävalmentaja näissä kisoissa, niin Suomi olisi ollut neljän parhaan joukossa. Ainoastaan Kanada olisi ollut tekemätön paikka ja Suomen lopputulos olisi ratkennus sen perusteella missä vaiheessa Kanada olisi kohdattu. Suomen pelaaminen ei itseäni oikein vakuuttanut missään vaiheessa kisoja. Omaan silmääni Suomi hyökkäsi aivan liikaa alivoimaisena ja max. kahden pelaajan rintamana ja jopa heikompia maita vastaan pelin virtausta ei viety niin selkeästi, kuin olisi pitänyt. Toki tuomaripelleilyllä oli osansa esim. siinä Tshekki-tappiossa, mutta peli oli kuitenkin kolmannen erän lopussa tasan ja tässä vaiheessa Suomen peli mureni täysin. Saman tyyppisiä tilanteita, josta Janne Pesonen tötöili kiekon Jagrille oli siinä pelissä useita ja ne alkoivat lisääntymään pelin edetessä. Suomella oli suunnattomia vaikeuksia aivan peruspelaamisessa vielä tuossa vaiheessa kisoja. On aivan käsittämätöntä miten MM-tasolla helpot oman pään lähdöt ovat totaalista lottoa. Kyllä Suomi edelleen joutuu sitä taitotason ja pelinopeuden puutetta kompensoimaan jollain. Ei Kari Jaloselle hirveän korkeaa arvosanaa turnauksesta voi antaa.

HIFK ja maajoukkue on sitten kaksi ihan eri asiaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse taas luulen

Nopeasti tästä koska olihan Kojokin IFK-koutsi joten löyhä aasinsilta. Suomi lähti MM-kisoissa niin vahvasti oman pään pelaamisen kautta että hyökkäys kärsi, näki pelistä että kaikki kaikessa on viisikon puolustaminen ja Kojokin myönsi asian, siihen sapluunaan ei sitten mahtunut nopeat käännöt. Aina oman maalin takaa kauhealla viiveellä, sen luki vastustajat hyvin ja karvasi agressiivisesti korkealta, oltiin tärkeissä matseissa kusessa heti alusta alkaen, siihen vielä heikosti suorittaneet Kontiola ja Immonen niin ei ihme ettei hyökkäyspelistä tullut mitään lukuunottamatta niitä heikkoja vastustajia.

Komppaan että Jalonen nimenomaan olisi kääntänyt nopeammin peliä ja ei olisi antanut mahdollisuutta siihen agressiiviseen karvaukseen. Tämä pelimuutos saattoi olla syy muutaman pelaajan unisuuteen ja nosti taas uusia pelaajia framille jotka vasta tulossa sisään MJ-kuvioihin.

Mielenkiintoista nähdä onko Törmänen kykenevä muuttamaan peliä Liigassa, vai lähdetäänkö samalla idealla kuin viimeksi, maaleja tuli mukavasti, oma pää vuosi jota nyt paikattu, yksinkertaisempi koutsi ajattelisi että homma pulkassa ja ostetaan nakit pakkaseen odottamaan ensi kevättä.

_
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Olisiko aika kommentoida valmennusta Mielestäni on! Viime vuonna ei ollut puhettakaan fyysisestä pelistä. Jos nyt tuo jonkun lehden haastattelu tms sisältää vähänkään totuuden tynkää, niin otan kiitollisena vastaan. Siinä taidettiin puhua paluusta juurille ja fyysiseen lätkään. Brewer varmaan myhäilisi pilvenhattaralla. Toinen asia, jota kaipaan on suunnitelmallisuus ja johdonmukaisuus peluuttamisessa. Ei enää ikuista ketjujen testaamista, kun on jo nähty, että Za-Ra-Ra toimii, niin annetaan heille keskittymisrauha. Rakenna Antti muista ukoista pian vastaavat, toimivat ketjut, niin homma on hyvä! Näistä itse näkisin, että Elkins ja Puustinen tarvitsevat kaverin ja Luttinen-Nykopp-Ikonen saisi jatkaa. Lopuista sitten nelonen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös