Toisaalta jääminen Liigaan olisi myös riski. Mies kuitenkin voitti JYPissä jo pistepörssin, joten henkilökohtaisella tasolla oikeastaan mitään todistettavaa ei enää ole. Toki jos johdattaisi ykkössentterinä joukkueensa SM-kultaan niin se olisi myös kova statement, mutta toki aina on mahdollista sekin että Suomela floppaa ja mahdollisuudet NHL-sopimukseen häviävät sen myötä.
Niin, itse tuppaan olemaan sitä koulukuntaa, joka arvostaa enemmän kunnianhimoista etenemistä ja kovaa työntekoa ja rauhallista omaan määrätietoiseen tekemiseen uskomista kuin lahjakkaita one-season-wondereita. Siinä kasvaa ”pää” samalla, kun ei mene haave edellä (=päästä NHL:ään), vaan uskoo siihen, että duunia tekemällä ovet avautuvat. Toki, jos unelma on päästä sanomaan saaneensa NHL-sopimuksen sen sijaan, että pääsisi oikeasti pelaamaan siellä ja lunastaisi paikkansa, niin sittenhän tällaiset Michael Keräsen-tyyppiset ratkaisut ovat oikein mallikkaita.
Olen antanut itselleni kertoa, että Suomelalla on vähän sellaista ”lahjattomat treenaa”-mentaliteettia (ainakin ollut) ja hän on päässyt tähän pisteeseen urallaan lahjakkuudellaan. Toki JYPissä varmasti tekeminen on ollut kurinalaisempaa, mutta jos vuosikaudet on vedetty lahjoilla, työtä on vielä edessä. Lisävuosi vähän suuremmissa paineissa kasvattaisi varmasti henkisesti ja samalla varaamattomalla pelaajalla vuosi ikää lisää toisi paremmat asetelmat. En kuitenkaan ole pitänyt Suomelaa minään ultimaattisena dominaattorina liigassa tähän mennessä, vaikka ehdottomasti kelpo pelimies onkin. Toki vaihtoehtona on myös totaalinen floppaus, mutta vaikea tällöin nähdä, että olisi missään vaiheessa edes ollut NHL-tasolla.
Ihan hirveen hyvät vibat mulla ei Suomelasta tyyppinä ole, mutta sillähän nyt ei ole merkitystä.