Antti Rinteen hallitus – kevyet punamullat budjettikurille?

  • 418 288
  • 3 607

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Noniin, kesälomat vietetty ja kansanrintamahallitus pääsee vihdoin tositoimiin. Niitä toimia kyllä tulee riittämään, muistammehan kuinka katastrofaalisen paska oli edellinen porvarihallitus, aivan järkyttävän huono ja tuhoisa. Kuten tiedämme faktaksi, työllisyyden kasvukin, se ainoa todellinen ansio jolla viime hallitus on valheellisesti ratsastanut, sekin selittyy suhdanneautomatiikalla, ei suinkaan hallituksen toimilla. Tämän myönsi jopa Juhana Vartiainen, joten siinä tuskin on oikeistolaisilla mitään mussutettavaa vastaan.

https://www.kansanuutiset.fi/artikk...llin-leikkurin-purkaminen-alkaa-ensi-viikolla

Tästä on hyvä alkaa. Aktiivimallista ja sen "toimivuudesta" tuskin enää nykyään vallitsee, edes oikeistolaisten mielestä, mitään eriäviä mielipiteitä. Se on kylmästi osoitettu toimimattomaksi ja epäonnistuneeksi ja jokainen täysijärkinen varmasti tajuaa tämän. Onkin selvää, että jos aktiivimallista löytää mitään puolustettavaa tai "toimivaa", on sellaisen henkilön oltava henkisesti epätasapainoinen, päästään sairas. Sadistinen ja sivistymätön.


Lainaan tämän kokonaan, sillä se kilpailee vahvasti Jatkoajan historian pöljimmän ja asenteellisimman kirjoituksen pystistä. En viitsi edes ottaa kantaa kirjoituksen "asiasisältöön" sillä se on niin kaukana reaalimaailmasta. Totean sen sijaan, että kirjoittaja voisi vaikka antaa meidän oikeiston päättää, mitä mieltä olemme asioista ihan itse. Kertauksena:

1. Aktiivimalli on hyvä asia. Työttömien joukossa on muutaman prosentin ryhmä, joka koostuu laiskoista paskiaisista, joista on nastaa loisia veronmaksajien kustannuksella. Näiden tyyppien vuoksi tarvitaan porkkanan lisäksi myös keppiä. Tämä ei tarkoita sitä, ettei valtaosa työttömistä (varmaan yli 90 prossaa) olisi ihan työhaluista väkeä. Sen vuoksi aktiivimalli kaipaa viilausta, mutta kokonaan kepistä ei missään nimessä pidä luopua.

2. Valtaenemmistö kansantaloustieteilijöistä on todennut edellisen hallituksen toimien omalta osaltaan parantaneen työllisyystilannetta. Yksikään vakavasti otettava ekonomisti ei ole väittänyt, että työllisyyden kehitys menisi kokonaan suhdanteiden piikkiin, vaikka niiden merkitys toki on kiistaton. Siksi oikeistolaisilla on paljonkin mussutettavaa asiasta.

Ja mitä tulee hallitusten paskuuteen, nyt vallassa oleva tulee osoittautumaan Suomen historian heittämällä huonoimmaksi. Se hallitus, jossa Yrjö Leino oli sisäministeri oli toki surkea, mutta Paasikivi veti sen toiminnan ulkoa päin kuiville.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hyvä eli siten huono esimerkki Rinteen hallituksen "ympäristöpolitiikasta".

1. Enemmistö hallituspuolueista kannatti ennen vaaleja turpeen polton alasajoa.
2. Keskusta ei suostunut.
3. Hallitusohjelmaan kirjattiin, että turve säilyy toimitus- ja huoltovarmuussyistä polttoaineena.
4. Enemmistö hallituspuolueista ajoi hallitusneuvotteluissa sitä, että polttoturve maksaisi samaa päästöveroa kuin muut saastuttavat lämmityspolttoaineet.
5. Keskusta ei suostunut.
6. Hallitusohjelmaan kirjattiin, että turpeen energiakäyttö vähintään puolitetaan vuoteen 2030 mennessä.
7. Ilman mitään hallitusohjelman kirjausta, turpeen energiakäytön on ennustettu loppuvan muutenkin 2030-luvun aikana päästöoikeuden hinnan noustessa.

Kirjattiin siis tavoite turpeen käytön vähintään puolittamisesta, mikä on tapahtumassa muutenkin EU:n päästöoikeuksien hinnan noustessa. Alla lisää:

https://www.is.fi/politiikka/art-2000006201215.html
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvä eli siten huono esimerkki Rinteen hallituksen "ympäristöpolitiikasta".

1. Enemmistö hallituspuolueista kannatti ennen vaaleja turpeen polton alasajoa.
2. Keskusta ei suostunut.
3. Hallitusohjelmaan kirjattiin, että turve säilyy toimitus- ja huoltovarmuussyistä polttoaineena.
4. Enemmistö hallituspuolueista ajoi hallitusneuvotteluissa sitä, että polttoturve maksaisi samaa päästöveroa kuin muut saastuttavat lämmityspolttoaineet.
5. Keskusta ei suostunut.
6. Hallitusohjelmaan kirjattiin, että turpeen energiakäyttö vähintään puolitetaan vuoteen 2030 mennessä.
7. Ilman mitään hallitusohjelman kirjausta, turpeen energiakäytön on ennustettu loppuvan muutenkin 2030-luvun aikana päästöoikeuden hinnan noustessa.

Kirjattiin siis tavoite turpeen käytön vähintään puolittamisesta, mikä on tapahtumassa muutenkin EU:n päästöoikeuksien hinnan noustessa. Alla lisää:

https://www.is.fi/politiikka/art-2000006201215.html
Ei voi pitää paikkansa. Olen tältä palstalta lukenut, että hallitusohjelmass näkyy ympäristöasioiden kohdalla Vihreiden kädenjälki. Olen myös palstalta lukenut lukenut, että Kepu on hallituksessa yksin ja hallituksen enemmistö päättää.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Aktiivimalli on hyvä asia. Työttömien joukossa on muutaman prosentin ryhmä, joka koostuu laiskoista paskiaisista, joista on nastaa loisia veronmaksajien kustannuksella. Näiden tyyppien vuoksi tarvitaan porkkanan lisäksi myös keppiä. Tämä ei tarkoita sitä, ettei valtaosa työttömistä (varmaan yli 90 prossaa) olisi ihan työhaluista väkeä. Sen vuoksi aktiivimalli kaipaa viilausta, mutta kokonaan kepistä ei missään nimessä pidä luopua.

Minusta aktiivimalli ei ole lainkaan hyvä asia nyt toteutetussa muodossaan ja tämä kirjoitus tavallaan perustelee sen. On järjetöntä että kaikkiin työttömiin käytetään samaa keppiä oletetun alle kymmenen prosentin laiskuriryhmän takia. Varsinkaan kun tätä mainittua ryhmää ei ole aktiivimallilla töihin saatu.
 

Sambody

Jäsen
Joko nyt syksyllä viimeistään pyyhitään persettä hallituksen työllisyystavoitteilla?
Etla: Kiky voi lisätä työllisyyttä jopa 42 000:lla vuoteen 2022 mennessä
SYKSYLLÄ alkavissa työehtosopimusneuvotteluissa kikyn ennakoidaan nousevan isoksi kiistakysymykseksi.

Työnantajat haluavat työajan pidennyksen jatkuvan. Viimeksi asian linjasi Teknologiateollisuuden työmarkkinajohtaja Minna Helle HS:n haastattelussa lauantaina.

Kikystä sovittiin aikanaan keskitetysti hallituksen kätilöimissä neuvotteluissa. Työnantajapuolellakaan ei silti haikailla keskitettyä sopimista uudesta kikystä, vaan samaan tavoitteeseen halutaan päästä liittokohtaisissa neuvotteluissa ja paikallisesti sopimalla.

Palkansaajapuolella pysyvään työajan pidennykseen ainakaan ilman vastaavaa palkankorotusta ei ole aikomustakaan suostua.
.
.
.
ETLA SELVITTI tutkimuksessaan myös työaikaa Suomessa ja muissa EU-maissa. Sen mukaan keskimääräinen viikkotyöaika Suomessa jää kikyn jälkeenkin vajaan tunnin EU-maiden keskiarvoa lyhyemmäksi.

Ay-liike kummastelee Etlan tutkimusta kikyn työllisyysvaikutuksista – ”Työajan palkattoman pidennyksen osuutta liioitellaan surutta”
”Suomen hintakilpailukyky on tätä nykyä ’kohtalaisella’ tasolla lähihistoriaansa verrattuna, vaikka ei vielä olekaan saavuttanut 2000-luvun alun tasoa”, Kaukoranta siteeraa.
Lopputuloksena vähintään palkankorotukset, jotka syö kiky-tuntien hyödyt tai vaihtoehtoisesti kiky-tunnit veks ja sitä kautta taas takapakkia hintakilpailukykyyn? Minun korvaan ei kuulosta kovin hyvältä meidän kilpailukyky, jos ay-liike sanoo sen olevan "kohtalaisella" tasolla.

Kun elinkeinoelämä alkaa neuvottelemaan sopimuksia uusiksi hallitus koittaa työntää työllisyyttä oikeaan suuntaan löysällä naurulla.

”Palkkatuella työllistetty vastaa enintään 0,7:ää oikeaa työllistä” – EK:n Rantahalvarin laskelma antaa kylmää kyytiä hallituksen työvoimapolitiikalle
”"Pääministeri Antti Rinteen (sd) hallituksen tavoittelema työllisten määrän kasvattaminen 60 000 henkilöllä parantaa julkisen talouden tasapainoa 1,9 miljardilla eurolla. Jokainen lisätyöllinen tuottaa tämän mukaan vajaan 32 000 euron vuotuisen tasapainotuksen julkiselle taloudelle."

"Keskimääräinen palkkatuki lienee noin 1 000 euroa kuukaudessa. Laskennallisesti yhden henkilötyövuoden hintalappu julkiselle taloudelle on tällöin 12 000 euroa, jolloin palkkatuella saatu lisätyöllinen tasapainottaa julkista taloutta vain 20 000 eurolla. Näin laskettuna palkkatuella työllistetty pitäisi ottaa huomioon 0,6:na lisätyöllisenä."

Rantahalvari sanoo, että tutkimusten mukaan palkkatuella kuntiin tai kolmannelle sektorille työllistämisen vaikuttavuus on lähellä nollaa. Hänen mukaansa myönteistä vaikutusta on havaittu lähinnä vain silloin, kun tuen saa yksityisen sektorin työnantaja.

Pääministeri Rinne vahvisti Ylellä: Työttömyysturvan karenssiajan lyhentäminen jää voimaan, vaikka aktiivimalli muuten puretaan
Sipilän hallitus oli itse aiemmin lisännyt omavastuuajan pituutta, mutta lyhensi sitä aktiivimallin yhteydessä. Ajatuksena oli rahoittaa omavastuuajan lyhentäminen säästöillä, jotka syntyvät aktiivimallin leikkurista.

Rinteen mukaan aktiivimalli on syytä purkaa nopeassa tahdissa.
Eli aktiivimallin leikkuri romukoppaan eikä asiassa malteta odottaa VATT:in dataa sen vaikutuksista. Omavastuuaika toki muistetaan jättää viiteen päivään, jotta saadaan vähän lisää alijäämää budjettiin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vartiaiselta osuva kommentti Rinteen hallituksen talouspoliittisesta linjasta verotuksen kiristämisestä:

"Tämä ei ole pelkästään kakunjakokysymys vaan myös kannustinkysymys. Rinteen hallituksella on hyvin selvä ja systemaattinen linja: tulonsiirroilla elämistä halutaan suosia työllä elämisen kustannuksella. Se näkyy useimmissa talouspäätöksissä".

juhana vartiainen on Twitter
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vartiaiselta osuva kommentti Rinteen hallituksen talouspoliittisesta linjasta verotuksen kiristämisestä:

"Tämä ei ole pelkästään kakunjakokysymys vaan myös kannustinkysymys. Rinteen hallituksella on hyvin selvä ja systemaattinen linja: tulonsiirroilla elämistä halutaan suosia työllä elämisen kustannuksella. Se näkyy useimmissa talouspäätöksissä".

juhana vartiainen on Twitter
Vartiainen on itse asiassa haastanut mm. Rinteen ja SAK:n pääekonomisti Ilkka Kaukorannan vedonlyöntiin, jossa panoksena on 1000e ja määrittävänä tekijänä hallituksen onnistuminen työllisyystavoitteessa. Vielä ei ole sopimusta syntynyt, ja tuskin syntyykään, sillä Vartiaisen pitäisi reiluna miehenä tarjota vähintään kerrointa 4,00 hallituksen onnistumiselle, jotta vedon ehdot olisivat kohtuulliset.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
IS:n mielestä hallituksen avustajamäärä on piilopuoluetuki.

https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000006204367.html

Pääkirjoittaja nyt jättää tässä jutussaan täysin huomioimatta piitkän oppositioposition vaikutuksen poliitikon kehityksessä: eihän sitä nyt räksyttäjästä, yhteen lakiin kerrallaan takertujasta voi ministeriksi siirtyä noin vain, muuttujia yhtälöön ilmestyy yht'äkkiä liian monia. Enemmän kuin kivassa vaalitilaisuudessa äänestäjiä tavatessa ikinä on soraääniä kuulunut. Helppo oman joukon, (populan)edustajan homma monimutkaistuu mukuloille liikaa.

Toisaalta vaikkapa ministerikokemusta jo omannut Krista Kiuru mielestäni tarvitsee avustajia ehkä enemmän kuin on tarjolla.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Tämän päivän uutiset toivat taas pinnalle mieltä askaruttaneen kysymyksen. Kantaako maa päällään mitään typerämpää olentoa kuin vihreästi ajatteleva vasemmistolainen. Kun ne vielä pakataan yhteen joukkoon niin siinä mielenköyhyyden määrässä ei laitoja ole.
Ja toinen kysymys, mikä perkele sai Kepun lähtemään tuohon porukkaan kun sillä ratkaisulla ylipäätään mahdollisti nykyisen hallituksen.

E: tehosetaan tunnelmaa Sipoon herttualla kun tuon videon loppukaneetti (kuten kaikki muukin) osuu tähän hetkeen aika osuvasti.https://www.youtube.com/watch?v=tE9KRwSx48U ja linkki youtubeen
 
Viimeksi muokattu:

Analyzer

Jäsen
IS:n mielestä hallituksen avustajamäärä on piilopuoluetuki.

https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000006204367.html

Mainio kirjoitus. Piilopuoluetukea tosiaan. Kavereille on kiva järjestää hyväpalkkaisia töitä. Niin minäkin varmaan tekisin, mutta ei se oikein ole. Eikä se näytä hyvältä.
Valta turmelee, myös puhtoisen Lin.

Saksa ajautumassa taantumaan. Suomen tärkein vientimaa. Koko hallitusohjelman rahoitus perustuu työllisyysprosentin kasvuun. Hallituksella ei ole mitään mahdollisuutta päästä tähän tavoitteeseen. Varsinkaan, kun keinovalikoima on olematon.

Lintilä on viimeksi tänään todennut, että vuoden päästä työllisyystilanteen kehitystä tullaan tarkastelemaan. Jos (kun) kehitysvauhti ei ole suotuisa, niin sitten aletaan tekemään sopeutumistoimia. Mutta mitä ne ovat ja pysyykö vasemmistoliitto siinä vaiheessa enää samassa veneessä. Jos keskutan kannatus ei lähde nousuun, niin siinä on tuhannen taalan paikka riitauttaa hallitusyhteistyö ja esiintyä valtionhoitajapuolueena.

Hallitus ei ole kasassa enää kahden vuoden päästä. Kuka hallituksesta ensimmäisenä irtautuu on mielenkiintoista nähdä.

Lintilä on ihan fiksun oloinen kaveri. Onhan se nyt sata kertaa uskottavampi kuin Kanki tai Kulmuni valtiovarainministerinä. Keskustan kannattaisi joka tapauksessa jättää Lintilä nykyiselle paikalleen. Erottuu hyvin edukseen tuon hallituksen ministereistä.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
1. Aktiivimalli on hyvä asia. Työttömien joukossa on muutaman prosentin ryhmä, joka koostuu laiskoista paskiaisista, joista on nastaa loisia veronmaksajien kustannuksella. Näiden tyyppien vuoksi tarvitaan porkkanan lisäksi myös keppiä. Tämä ei tarkoita sitä, ettei valtaosa työttömistä (varmaan yli 90 prossaa) olisi ihan työhaluista väkeä. Sen vuoksi aktiivimalli kaipaa viilausta, mutta kokonaan kepistä ei missään nimessä pidä luopua.

2. Valtaenemmistö kansantaloustieteilijöistä on todennut edellisen hallituksen toimien omalta osaltaan parantaneen työllisyystilannetta. Yksikään vakavasti otettava ekonomisti ei ole väittänyt, että työllisyyden kehitys menisi kokonaan suhdanteiden piikkiin, vaikka niiden merkitys toki on kiistaton. Siksi oikeistolaisilla on paljonkin mussutettavaa asiasta.

Onko aktiivimallin hyvyys mielestäsi siinä, että se jotenkin moraalisesti rankaisee ehdoin tahdoin laiskaa työtöntä (sitä joka omankin näkemyksesi mukaan kuuluu työttömien ryhmässä selkeään vähemmistöön)? Vai ajatteletko sellaisen menevän leikkurin iskiessä töihin sen sijaan, että kenties tippunutta elintasoa paikataan toimeentulotuella?

En tiedä miten olet tarkoittanut viestiäsi luettavaksi, mutta kohdan 2. kommentti työllisyystilanteen parantamisesta on sinänsä oikean suuntainen, mutta eihän aktiivimalli siihen todennäköisesti liity millään tavalla. Jos alkaa miettiä sen toiminnan perusteita, niin eihän se ideaalitilanteessakaan muuta kuin korkeintaan työtä jonottavien järjestystä. Lisäksi se on kallis hallintohimmeli. Toisaalta konsulteillehan maksetaan kyllä valtion verotuloista varmaan kelpomäärä verorahoja.

En ole lomamoodistani päässyt vielä siihen asti, että olisin perehtynyt perusteellisesti hallituksen ehdottamiin toimenpiteisiin tai budjettiinkaan. Työllistämistoimenpiteistä kun puhutaan, niin tuo vartiaismainen pyörittely jaksaa aina vaan rasittaa. Työnteon kannustimet purkaantuvat kun keskiluokalta katoaa 250€ vuosituloja ja pienituloisten tuloverotusta kevennetään, joopa joo.

Mutta kovat paineet asettaisin kyllä Rinteen hallitukselle, joka ei minunkaan mielestäni mitään uskottavaa ole asian suhteen esittänyt. Ei se helppo tehtävä ole, mutta kuvittelisin sellaisten toimenpiteiden olevan ehdottoman tärkeitä, joissa etenkin maantieteestä johtuvaa kohtaanto-ongelmaa pyrittäisiin ratkomaan. Keskustallehan tällainen ei varmasti sovi, koska silloin kajottaisiin heidän varjelemaan aluepolitiikkaan. Yllättävän paljon keskusta saa palstan oikeistoaktiiveilta puoltoääniä, vaikka kepuilu on nähdäkseni julkiselle taloudelle paljon kalliimpaa kuin demarien tai vihreidenkään politiikka.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Bensiiniä, limukkaa ja röökiä verotetaan lisää. Yllättyneet?

Toki en sen suuremmin vastusta mitään noista korotuksista. Ihan kannatettavia ovat. Mutta ei kai tässä nyt, niin käy että siellä se on koko vasemmistosiipi 4 vuotta räksyttänyt ensin oppositiossa kaikesta mahdollisesta ja nämä on ainoat konkreettiset teot

Ihan erityismaininta kyllä taas kepuleille. Vain tämä puolue voi olla tekemässä johtavista positioista peräkkäisinä hallituskausina ensin oikeistolaista talouspolitiikkaa ja heti perään sosiaalietuuksia jakavaa vasemmistolaista talouspolitiikkaa.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Lintilä on viimeksi tänään todennut, että vuoden päästä työllisyystilanteen kehitystä tullaan tarkastelemaan. Jos (kun) kehitysvauhti ei ole suotuisa, niin sitten aletaan tekemään sopeutumistoimia. Mutta mitä ne ovat ja pysyykö vasemmistoliitto siinä vaiheessa enää samassa veneessä. Jos keskutan kannatus ei lähde nousuun, niin siinä on tuhannen taalan paikka riitauttaa hallitusyhteistyö ja esiintyä valtionhoitajapuolueena.
Tätä on pakko toivoa. Lisäksi pitää toivoa, ettei tämä punavihreä myrkky ole ehtinyt tuhoamaan ihan koko elimistöä siihen mennessä.
Hallitus ei ole kasassa enää kahden vuoden päästä. Kuka hallituksesta ensimmäisenä irtautuu on mielenkiintoista nähdä
Tää on helppo. Vihreät totta kai! Ei kahta ilman kolmatta. Hyvänä kakkossuosikkina Lin johtamat populistikommarit.
Bensiiniä, limukkaa ja röökiä verotetaan lisää. Yllättyneet?

Toki en sen suuremmin vastusta mitään noista korotuksista. Ihan kannatettavia ovat. Mutta ei kai tässä nyt, niin käy että siellä se on koko vasemmistosiipi 4 vuotta räksyttänyt ensin oppositiossa kaikesta mahdollisesta ja nämä on ainoat konkreettiset teot.
En minäkään ole näitä vastaan, mutta aika kevyt keinovalikoima, jos jatkuvaa räksytystä ei oteta huomioon.
Ihan erityismaininta kyllä taas kepuleille. Vain tämä puolue voi olla tekemässä johtavista positioista peräkkäisinä hallituskausina ensin oikeistolaista talouspolitiikkaa ja heti perään sosiaalietuuksia jakavaa vasemmistolaista talouspolitiikkaa.
Tämä taitaa olle se Kepun viimeinen pyristely ennen pienpuolueeksi siirtymistä. Poukkoileva linja, sisäinen suhmurointi ja kaupungistuminen. Siinä Kepun tappava coctail. Tulevaisuudessa 15%:n kannatus on vain märkä uni.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä taitaa olle se Kepun viimeinen pyristely ennen pienpuolueeksi siirtymistä. Poukkoileva linja, sisäinen suhmurointi ja kaupungistuminen. Siinä Kepun tappava coctail. Tulevaisuudessa 15%:n kannatus on vain märkä uni.
Kymmenen prosentin kannatuksella Kepu näyttää pääsevän jokaiseen hallitukseen ja saavansa läpi enemmän asioita kuin pääministeripuolueena.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Tätä apupuolueena oloa ei ole Kepussa kokeiltu sellaisessa maailmassa jossa Suomen hallitusta ei ole tarvinnut Moskovassa hyväksyttää. Mielenkiintoista on nähdä millaiseen vaalitulokseen tämä kokeilu johtaakaan.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Sama kai sen on väliä kuka siellä on tai mikä puolue siellä puuhailee, Suomen kansa ei ole tyytyväinen. Samaa paskaa eri kansissa.

Sitä odotellessa, että joku kansanedustaja kertoo paljonko esimerkiksi Suomen toimenpiteet ilmastonmuutokseen johtuen tulee maksamaan.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tätä apupuolueena oloa ei ole Kepussa kokeiltu sellaisessa maailmassa jossa Suomen hallitusta ei ole tarvinnut Moskovassa hyväksyttää. Mielenkiintoista on nähdä millaiseen vaalitulokseen tämä kokeilu johtaakaan.
Siitä tulee apupuolue apupuolueelle. Olen mielelläni oikeassa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siis 32 milj. € hallituskaudessa eli 8 milj. € vuodessa. Tuo on sangen mitätön summa, jos sillä saadaan aikaiseksi kunnollinen lainsäädännön valmistelu, jossa otetaan huomioon mm. asiaa koskeva tieteellinen tieto. Edellinen hallitus räkäisi Eduskuntaan, mitä sattuu ja sitten peruutteli esityksistään, kun kaiken rimpuilun jälkeen kävi ilmeiseksi, ettei siten voi edetä. Se se vasta kalliiksi tuli, kun koko lainsäädäntökoneisto teki edestakaista liikettä. Sitten julkisuudessa purettiin kiukkua "päivystäviin dosentteihin", joita ei suostuttu kuulemaan.

Mutta sanoin "jos". Anan pastaa voisi kyllä jollain Grönlannin vaelluksella kokeilla, siihen energiapitoisuus taitaa olla sopiva. Muuten itsemurhakampetta.
Ainakin tämän perusteella erityisavustajilla ei ole mitään tekemistä lainsäädännön valmistelun kanssa, vaan lainsäädännön valmistelun tekevät virkamiehet. Ei kannata uskoa aina kaikkea mitä poliitikot kertovat.

Nyt avautuvat erityisavustajat – Li Anderssonin perustelu avustajamäärän kasvattamiselle hämmästyttää: ”Pyllylleen menevä suunta”
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Siis 32 milj. € hallituskaudessa eli 8 milj. € vuodessa. Tuo on sangen mitätön summa, jos sillä saadaan aikaiseksi kunnollinen lainsäädännön valmistelu, jossa otetaan huomioon mm. asiaa koskeva tieteellinen tieto. Edellinen hallitus räkäisi Eduskuntaan mitä sattuu ja sitten peruutteli esityksistään, kun kaiken rimpuilun jälkeen kävi ilmeiseksi, ettei siten voi edetä. Se se vasta kalliiksi tuli, kun koko lainsäädäntökoneisto teki edestakaista liikettä. Sitten julkisuudessa purettiin kiukkua "päivystäviin dosentteihin", joita ei suostuttu kuulemaan.

Mutta sanoin "jos".
Hyvä että sanot "jos". Se tosiaan tulee kalliiksi, kun työllistämistä edestäviä mekanismeja puretaan tutkimatta tai nykyisistä tutkimustuloksista välittämättä. Siinä mielessä tuo 32 mljoonaa ei oikein näytä tuottavan returnia investmentille.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ainakin tämän perusteella erityisavustajilla ei ole mitään tekemistä lainsäädännön valmistelun kanssa, vaan lainsäädännön valmistelun tekevät virkamiehet. Ei kannata uskoa aina kaikkea mitä poliitikot kertovat.

Erityisavustajat vs Li Andersson, tyrmäys ensimmäisessä erässä. Vaikea käsittää, mistä Li repi erityisavustajien työksi lainsäädännön valmistelun. Tai jos totta puhutaan, helppo se on käsittää. Li ryhtyi puolustamaan erityisavustajiensa määrää ja keksi perusteet hatusta. Pieleen meni. Ikävä sanoa, mutta Lin höpinät luovat aivan väärää mielikuvaa erityisavustajien työstä. Onneksi puheet sentään oikaistiin useamman erityisavustajan toimesta.

Asialla on toinenkin puoli, jota Lin typerä ulostulo vaikeuttaa. EU:n ja monen muun asian myötä puoluejohtajien erityisavustajien tarve on lisääntynyt. Siitä on iäisyys kun itse avustin ns. vapaaehtoismääräyksestä useampaa puheenjohtajaa ministerinä. Esimerkiksi puhelin soi sunnuntaina klo 22:00 ja käsky tuli pohtimaan maanantain ministeriön työlistaa. Nämä olivat kuitenkin varsin simppeleitä asioita. Nykyään kaikkinainen päätösvalmistelu on ihan toista luokkaa jo siksi, että on otettava niin monta erilaista muuttujaa huomioon EU:sta alkaen.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Luin tuossa artikkeleita liittyen näihin avustajiin ja siis vasemmistolainen hallitus on sitä mieltä, että heillä on töitä liikaa ja niitä pitää helpottaa 20 avustajalla per ministeri. No tietty luohan se valetyöllisyyttä, kun 17 niistä miettii mitä voisi tehdä. Eli vasemmistolaisuutta.

Mutta nähtävästi tämä hallitus pelkää työntekoa enemmän kuin edelliset? Työväen hallitus hei...
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Tämä hallitus oli yksi huojuva korttitalo jo silloinkin, kun sen ohjelma perustui 75%:n työllisyysasteeseen. Nyt se on jo kaatuva korttitalo, kun se ei suostu minkäänlaisiin välittömiin toimiin työllisyyden ja investointien parantamiseksi, vaikka talous on ajautumassa taantumaan, ja ainakin varmasti matalasuhdanteeseen. Minusta ei tulisi puhua siitä, että pääseekö tämä hallitus 75%:n työllisyysasteen tavoitteeseensa, vaan pystyykö se pitämään työllisyysasteen yli 70%:ssa, saatikka nykyisellään.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Varmasti tämä hallitus uskoo päivystäviä dosentteja, vuorottelevia perustuslakiproffia sekä varsinkin mediassa perustuslain asiantuntijaksi ja yleisten ihmisoikeuksien ylipapiksi nostettua Martin Scheininia kuin ennen vanhaan kansamme Jumalan Sanan julistajia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös