Kyllähän tuohon kannattaisi härskejä kannustimia luoda. Esim opiskelijoille on joissain maissa luotu kannustimia, jos sattuu ko elämänvaiheessa lapsia siunaantumaan tms. Tuohon pitäisi saada muutos ja tässä jos jossain porkkana auttaa, harvoin olen lisäporkkanoiden kannalla, mutta tässä ehdottomasti.
Mutta onhan näitä pareja itselläkin tuttuina, jotka eivät talkoisiin osallistu. Herkkä aihe, koska monilla se ei yrityksistä huolimatta onnistu ja tämä voi olla hyvin traumaattista.
Korostan, että tämähän on kaikkien oma valinta, mutta itse kyllä sisälläni huokailen voi vittu sentääntä, kun kuulee näitä argumentteja:
- sitten ei voi enää matkustella (hahah, ehkä paskin kuulemani argumentti)
- lapsen ylläpito on niin kallista (toki on, mutta johan tämä maa pelkällä sossulla elättää lapset, jos ei muuta resuja ole)
- en osaisi olla vanhempi (joo tää on varsinaista rakettitiedettä)
- maailma on nii kauhea paikka, ettei tänne kannata lapsia tehdä (voi jeesus)
- maailmassa on jo tarpeeksi ihmisiä, pitää ajatella ilmastoa (nonii, ei teemaa jossa ei saa ilmastoa keppihevoseksi)
Sanoisivat vaan suoraan sen, että minä en jaksa, pelkään vastuuta ja sen aiheuttamaa häiriötä omaan ajaankäyttööni. Eikä tuollaisia latteuksia, olisi paljon arvostettavampaa.
Ja monesti kun itse analysoi, niin näitä meriselityksiä tulee juuri sellaisilta henkilöiltä, joiden toivoisi jälkikasvua tähän maahan ja maailmaan tuottavan.