Antti Rinteen hallitus – kevyet punamullat budjettikurille?

  • 417 712
  • 3 607

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Ilmoittavat klo 13:50 että tämä oli vitsi ja vielä ehditään kahville ja tupakille ennen välikysymyskeskustelua.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos Sanna Marin valitaan pääministeriksi, valitaan samalla SDP:n ryhmän HS:n nelikenttäanalyysin mukaan kahdeksasta kandidaatista vasemmistolaisin henkilö:


Ei mitään järkeä.
No ei Kepu ja Marindemarit tule 3,5 vuotta yhdessätuumin laittamaan Suomea kuntoon.

Edit: Toivottavasti
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Tähänkin hyvä jokaisen tiedostaa, että kokemusta voi olla 34-vuotiaallakin. Kokemus voi tämän ikäisellä olla käytännössä koettuja puutoksia esim. kuntien palveluissa. Eikä tätä aina tarvita suoraan itselle, läheisetkin riittää. Niistä saa perspektiiviä kyllä.
Itse en juurikaan arvosta kokemusasiantuntijuutta. Minä olen ollut osallinen autokolarissa, mutta se ei pätevöittänyt minua asiantuntijaksi auton jarrutekniikoissa tai teiden rakentamisessa tai suunnittelussa.

Käytin kotihoitoa esimerkkinä. Kotihoidon asiakkaan lapsi voi kokea olevansa asiantuntija miten kotihoito tulisi organisoida kun kokee sen puutteet, mutta eihän tuolla saa mitään käsitystä kaupungin HR-prosesseista, naisvaltaisen alan sijaisten pyörittämisestä, Apotti-järjestelmästä yms. Voi helposti sanoa että pitäisi olla samat hoitajat ja pitäisi käydä useammin mutta mitenkäs tuo tehdään kun jengi on koko ajan saikulla ja resurssit pienenevät koko ajan?

Minä en ole kotihoidon asiantuntija, mutta minulla on ikää ja perspektiiviä sen verran että tajuan miten monimutkaisia asiat ovat ja miten asiat vaikuttavat kaikkeen. Nuoren perspektiivin ongelma on yksiulotteisuus. Asiat ovat niin saatanan selviä ja helppoja ja ne vanhat patut ovat tien tukkona vaikka omassa kokemattomassa mielessä kaikki on niin selvää.

Ok boomer mennäämpä tuon suon yli niin että heilahtaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No ei Kepu ja Marindemarit tule 3,5 vuotta yhdessätuumin laittamaan Suomea kuntoon.

Edit: Toivottavasti

Ei tule. Mutta kyllä minä oudoksun Marinin valintaa. Jos siis valitaan. Ei siksi, että on nainen tai ikäänsä. Vaan siksi, että vassarimainen kateusajattelu yhdistettynä haluttomuuteen selvittää faktoja ei tiedä Suomelle hyvää.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Marinin kokemattomuudesta kun puhutaan, niin lienee hyvä muistaa ettei Lindtman ole juuri sen kokeneempi. Ikäeroa on 3 vuotta, ja Lindtmanilla kolmas eduskuntakausi menossa kun Marinilla toinen. Molemmat ovat kaupunginvaltuustossa toimineet puheenjohtajana ja heillä on suht samanlaiset taustat puoluehommista. Ihan "märkäkorvia" kumpainenkin, siis.

Mielestäni on vain hyvä, että alle 40-vuotiaskin voi joskus pääministeriksi nousta. Tuo varmasti erilaista perspektiiviä, kuin 50-70 vuotiaat.
Esko Aho oli 36 v noustessaan pääministeriksi, että onhan näitä ollut.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Erikoinen näkemys. Kyllä mä näkisin, että esimerkiksi pienen lapsen vanhemmalla on enemmän perspektiiviä lapsiperheen arjesta, kuin isovanhemmalla. Tässä taitaa olla määrittelyero: sinusta perspektiivi on yhtä kuin sen laajuus, kun minä viittasin siihen että eri ikäisillä on perspektiiviä eri asioista. Enkä ole edes ollenkaan varma, onko keskimääräisellä 60-vuotiaalla laajempi perspektiivi kuin keskimääräisellä 40-vuotiaalla. Aikaa kokemuksien kerryttämiseen on toki ollut enemmän, mutta monesti ihminen vanhetessaan tulee vähemmän avoimeksi uusille asioille.

Tässä nyt menee hieman asiat sekaisin. Isovanhemmalla ei ole tuoretta kokemusta pienen lapsen vanhemmuudesta siinä missä vanhemmalla on. Mutta jos isovanhemmalla olisi itselläänkin ollut koko ajan pieniä lapsia (mutta esim. 20 vuotta kauemmin kuin vanhemmalla), lienee selvää että perspektiiviä on enemmän. Lisäksi isovanhemmalla on enemmän perspektiiviä kuin tuoreella vanhemmalla, minkä takia vanhemmat usein omiin vanhempiinsa tai vastaaviin henkilöihin tukeutuvat.

Tietenkin raja tulee jossain vastaan vaikka se on henkilökohtainen. Vähän kuten tulotkin kasvavat iän myötä keskimäärin kunnos aletaan lähestyä eläkeikää jolloin suunta vaihtuu. Kuitenkin mitä enemmän tekeminen vaatii asiaosaamista, sitä enemmän kokemus hyödyttää. Totta kai hankittu kokemus on tärkeämpää kuin ikä itsessään, joka ei merkitse juuri mitään (joskin asettaa ylärajan kokemukselle eikä kenties ole täysin merkityksetön kuten allaoleva linkki vihjaa). Kuitenkin kun puhutaan kolmekymppisistä, voidaan kyseenalaistaa riittävä kokemus perustellusti. Esimerkiksi matemaatikot ovat tutkimuksen mukaan parhaimmillaan 26,5 vuoden matemaatikkokokemuksen ja historioitsijat 38,5 vuoden historioitsijakokemuksen jälkeen. Ei ole juuri väliä onko nämä luvut tarkkoja mutta pointti on selvä: ylipäänsä esim. tiedemiesten parhaimmillaan oleminen nuorena on suurelta osin myytti joka perustuu virheelliseen analyysiin ja historiantulkintaan siltä osin, että menneet suurmiehet ovat tehneet merkittävät tekonsa pääosin nuorena johtuen ihan siitäkin seikasta että niihin aikoihin harva on vanhaksi elänyt.

 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Voihan se Rinne vielä jatkaa. Erottaa tämän hallituksen aluksi. Tuskin, sillä onko hänellä enää yhtään toveria tai kaveria.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Nuoren perspektiivin ongelma on yksiulotteisuus.

Itse sanoisin toisinpäin, viitaten hieman tuohon @-One- :n kuvailemaan tilanteeseen: "mutta monesti ihminen vanhetessaan tulee vähemmän avoimeksi uusille asioille."

Itse kokemusasiantuntijuudellani saan nimenomaan kasvatettua perspektiiviä, helpommin eläneillä konkareilla kun se kapenee.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
"Häh, vien presidentille kirjeen!"

Tuo tiuskaisu toimittajalle paljastaa aika paljon siitä minkälainen kansan palvelija tämä ex-pääministeri oli.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös