Mainos

Anthony Bourdain ja muut sapuskamatkailijat

• 37 132
  • 130
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hieman southparkmaisen kuvan jätti Suomesta tämä Bourdainin jakso. En nyt tiedä onko välttämättä ihan pahakaan asia. Siinäkäkin mielessä erilainen lähestymistapa oli tuo, että jaksosta puuttui paikallisten kokkien ym. ravintola-alan ammattilaisten kanssa jutustelu. Sam Yaffa sinänsä osasi asiansa synkkyyden elämysoppaana.

Suosikkijoukkue
Hartford Whalers 92-93
Yllättävän vähän hävetti tämä jakso ennakko-odotuksiin nähden. Kieltämättä hiukan häiritsi denamummon kameralle esiintyminen ja päin persettä tehty karjalanpaisti, mutta muuten ihan jees. Jaskan Grillistä heräsi itselläkin kysymys, että enpä ole moiseen sontaan missään törmännyt kuin mitä Bourdainille syötettiin. Siis ananasta lihiksessä ja kylmää juustoraastetta kylmien lisukkeiden päällä? Mitä vittua?

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Yllättävän vähän hävetti tämä jakso ennakko-odotuksiin nähden. Kieltämättä hiukan häiritsi denamummon kameralle esiintyminen ja päin persettä tehty karjalanpaisti, mutta muuten ihan jees. Jaskan Grillistä heräsi itselläkin kysymys, että enpä ole moiseen sontaan missään törmännyt kuin mitä Bourdainille syötettiin. Siis ananasta lihiksessä ja kylmää juustoraastetta kylmien lisukkeiden päällä? Mitä vittua?

Kerrotko muillekin että miten se karjalanpaisti oli tehty päin persettä? Osaa tehdä oikein sitten ensi kerralla. :)

Fordél

Jäsen
Ihan ok tämä Helsinki-jakso. Harmi, että Bourdain tuli tänne talvella eikä kesällä, jolloin olisi ollut ehkä vähän enemmän tekemistä. Nyt Helsinki näytettiin aikalailla pimeänä ja synkkänä paikkana, mikä tietysti tuki Yaffan ja muiden lausuntoja suomalaisuudesta. Eipä paljoa esimerkiksi kuvattu aurinkoisia talvipäiviä.

Eli pikkasen yksipuolinen, mutta toisaalta aika realistinen kuvaus Suomesta. Tarjottiin perinteisiä ruokia sekä käytettiin paljon alkoholia ja suuresta osasta Bourdain taisi pitää. Hienoa, että sai esim. mustaa makkaraa. Myös ravintolassa sapuskat näytti varsin hyvälle. Ja kuten täällä on todettu niin suomalainen katukeittiö- ja känniruokaskene-on heikkoa, joten siinäkin voitiin tarjota vain sitä mitä on oikeesti tarjolla. No joo olisihan varmaan se peruslihis kahdella nakilla iskenyt paremmin, mutta tuskin sekään olisi ollut mikään kulinaristinen nautinto Bourdainille. Kebabia ja pizzoja ei kannata edes lähteä tarjoamaan.

Mitään erityistä myötähäpeää en suostunut tässä tuntemaan, koska tosiaan toi on yksi todellinen puoli Suomesta.

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jaskan Grillistä heräsi itselläkin kysymys, että enpä ole moiseen sontaan missään törmännyt kuin mitä Bourdainille syötettiin. Siis ananasta lihiksessä ja kylmää juustoraastetta kylmien lisukkeiden päällä? Mitä vittua?

Mietin itse ihan tätä samaa, siis anannasta ja juustoraastetta lihikseen? Onko tämä joku helsinkiläinen tapa, vai voiko tähän kummallisuuteen törmätä muuallakin? Ihan vaan siltä varalta kyselen, että osaa sitten snägärillä varoa, koska ei tosiaan kiinnosta syödä lihistä ananaksen kanssa.

Itse jakso oli taas todella hyvä ja myötähäpeä kohtauksetkin jäivät vähiin.

Suosikkijoukkue
Hartford Whalers 92-93
Kerrotko muillekin että miten se karjalanpaisti oli tehty päin persettä? Osaa tehdä oikein sitten ensi kerralla. :)

Itse olen yleensä käyttänyt luista lihaa seassa makua tuomaan ja mielellään hirveä. Lisäksi haudutusaika on ollut yön yli eikä 3h. Tosin nuo lihat oli jotain onnetonta marketpaskaa niin sillä nyt ei olisi ollut suurta merkitystä. Meikäläisen resepti p-karjalalaisen mummoni. RIP.

Suosikkijoukkue
Hartford Whalers 92-93
Eli väärin kehuttu Bourdainin taholta?

Miten voi olla sisälukutaito noin vaikeata? Sanoinko että se oli pahaa? Olisi pitänyt tehdä linjan mukainen vajakkilisäys siihenkin viestiin ettei olisi tarvinnut sitäkin asiaa kaiken maailman toukohousuille kymmeneen kertaan selvittää prkl.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miten voi olla sisälukutaito noin vaikeata? Sanoinko että se oli pahaa?...

Tällainen ajatus pääsi lipsahtamaan mieleeni, kun lukisi sinun viestejäsi.

...päin persettä tehty karjalanpaisti...

...Tosin nuo lihat oli jotain onnetonta marketpaskaa...

...Kuivaa ja vaaleaa, tod näk mautonta...

Lainaukset sinun viesteistäsi.

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Itse olen yleensä käyttänyt luista lihaa seassa makua tuomaan ja mielellään hirveä. Lisäksi haudutusaika on ollut yön yli eikä 3h. Tosin nuo lihat oli jotain onnetonta marketpaskaa niin sillä nyt ei olisi ollut suurta merkitystä. Meikäläisen resepti p-karjalalaisen mummoni. RIP.

Päästiin makuasioitten äärelle jälleen kerran. ;-)

Minun kotonani isäukko väänsi karjalanpaistin yleensä ihan sian- ja naudanlihasta. Haudutusaika yleensä vähintään sen 5-6 tuntia ja usein myös niin että paisti laitettiin alkuillasta leivinuuniin, myöhemmin illalla maisteltiin hiukan esim ruisleivän kanssa alkupaloja. Varsinainen ateria sitten nautittiin seuraavana päivänä kun paisti on muhinut yön yli uunissa.

Hirvenlihaa on käytetty silloin kun sitä on saatavilla. Ja tosiaan, luuthan tuo sitä lisämakua. Karjalanpaistinkin pystyy tekemään eri tavalla muunneltuna ja silti ollaan vielä ruokanimikkeen "karjalanpaisti" alla.

Pravda

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mietin itse ihan tätä samaa, siis anannasta ja juustoraastetta lihikseen? Onko tämä joku helsinkiläinen tapa, vai voiko tähän kummallisuuteen törmätä muuallakin? Ihan vaan siltä varalta kyselen, että osaa sitten snägärillä varoa, koska ei tosiaan kiinnosta syödä lihistä ananaksen kanssa.

Itse jakso oli taas todella hyvä ja myötähäpeä kohtauksetkin jäivät vähiin.
Joskus nuorena poikana tuli oltua opiskeluiden lomassa yhdelle snagarilla hommissa. Ananasmurskaa ei käytetty, mutta kyllä ananas oli varsin yleinen lisuke porilaisen ja varsinkin hampurilaisen kanssa, mutta myös lihiksen välissä. Taitaa olla vaan nyky mäkkärikulttuurissa nuo jo unohtuneet.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Joskus nuorena poikana tuli oltua opiskeluiden lomassa yhdelle snagarilla hommissa. Ananasmurskaa ei käytetty, mutta kyllä ananas oli varsin yleinen lisuke porilaisen ja varsinkin hampurilaisen kanssa, mutta myös lihiksen välissä. Taitaa olla vaan nyky mäkkärikulttuurissa nuo jo unohtuneet.

Olen aikanaan syönyt mielellään hampurilaisen ananaksella, mutta silloin ananas oli renkaana ja käynyt grillissä. Tuollainen jääkaappikylmä ananasmurska lihapiirakassa tuntuu aika erikoiselta.

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Ihan vaan siltä varalta kyselen, että osaa sitten snägärillä varoa, koska ei tosiaan kiinnosta syödä lihistä ananaksen kanssa.

Hesan ananas scenestä en tiedä, mutta kuulemani mukaan Salossa voi pyytämällä kaikki mausteet grillillä saada kurpitsaa ruokaansa.

Myötähäpeän tunteita Suomi jakso ei aiheuttanut ja näytti Bourdain tykkäävän ruuasta ja juomasta. Kyllä se tuntuu kaikkialla muuallakin alkomahoolia nauttivan enemmän kuin muita juomia ja itehän se jakson alussa sano, että mennään sinne talvella.

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
..ja näytti Bourdain tykkäävän ruuasta ja juomasta.

Ja on jälkeenpäin kertonut, ettei diggaa yhtään pohjoismaista. Tämä on liian hygieenista seutua hänelle, diggaa enemmänkin liikkua karuissa, ns kolmansissa maissa.
Mutta kai tuolle nyt safka ja brenkku kelpaa täälläkin, vaikkei seutu muuten miellytä.

Edit.

..mutta kyllä ananas oli varsin yleinen lisuke porilaisen ja varsinkin hampurilaisen kanssa..

Ennen näitä mäkkäreitä, hesejä yms ns hampurilaisravintoloita hampurilaisen sai munalla, ananaksella, juustolla ja tuplana. Ananas on kuulunut vanhaan grilliskeneen aina, vaikka nykysukupolven on sitä vaikea hahmottaa.

Pravda

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olen aikanaan syönyt mielellään hampurilaisen ananaksella, mutta silloin ananas oli renkaana ja käynyt grillissä. Tuollainen jääkaappikylmä ananasmurska lihapiirakassa tuntuu aika erikoiselta.
Ananashampurilainen on kyllä todella hyvää. Itse söin aikanaan sen pääosin kylmällä ananaksella. Hampurilaisen vaan pitää olla kunnollisen sämpylän ja jauhelihapihvin kanssa, eikä tälläisellä nykyhöttösämpylällä.

Lihisvinkkinä noilta ajoilta tuli mieleen, kun jotkut pyysivät lihapiirakan grillattuna. Eli parilalla grillattiin kuori rapeaksi.... väliin melkein mitä vaan ja on muuten todella hyvää.... itse suosin balkanmakkaroita.. siis sellaisia pitkiä, ei lauantaimallisia.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Itse olen säännöllisen epäsäännöllisesti syönyt Jaskan grillillä kännisafkaa noin 20 vuoden ajan ja viimeksi tänä kesänä milloin otin 5 euron MUSTAMAGGARA annoksen. Eli saa muutakin kuin "stadilaista". :)
Tuo Bourdainin lihis oli "kaikilla mausteilla", ei todellakaan ole mikään Jaskan spesiaali. Suomalaiseen kännisafka perinteeseen grillikioskilla kuuluu öristä mummolle että "kaikki mausteet jne", se tietää tuollaista epämääräistä settiä. Toinen on makkaraperunat mihin tulee päälle kasa kaikkea mahdollista. Jos seuraa tunnin selvinpäin tuossa grillillä mitä porukka syö niin tossa ne kaksi yleisintä varmaan joten siinä mielessä ok tuoda ne esiin mitä porukka mättää.

Vuosien saatossa Jaskalla asioidessa on tullut oppineeksi että ainakin valkosipuli on syytä jättää pois, muuten sitä "valkosipuliraastetta öljyssä" laitetaan lusikallinen ja dunkkaa vielä seuraavana iltanakin.

Kokonaisuudessaan mun mielestä ihan ok jakso. Suomalaista stereotypioitahan tuossa kaivetaan esille urakalla pöytäviinaa, saunaa, kännissä kotona, kuppausta(kuinka moni teistä on ollut kupattavana?) jne. Mutta ymmärrän ettei Bourdain hae täältä mitään kovin fiiniä kulinaristista kokemusta, jos näin olisi yritetty niin jakso olisi ollut vielä turhempi nyt sentään saatiin jotain erikoista mitä ehkä ei ollut muissa jaksoissa.

_

Harald73

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897
Ananashampurilainen on kyllä todella hyvää. Itse söin aikanaan sen pääosin kylmällä ananaksella. Hampurilaisen vaan pitää olla kunnollisen sämpylän ja jauhelihapihvin kanssa, eikä tälläisellä nykyhöttösämpylällä.

Lihisvinkkinä noilta ajoilta tuli mieleen, kun jotkut pyysivät lihapiirakan grillattuna. Eli parilalla grillattiin kuori rapeaksi.... väliin melkein mitä vaan ja on muuten todella hyvää.... itse suosin balkanmakkaroita.. siis sellaisia pitkiä, ei lauantaimallisia.
Joo, lihis aina parilan kautta jos mahdollista. Ananasta en muista lihiksessä, mutta toki ananashampurilainen kuului kovin monen (ei minun) lemppareihin.

Nuorena skoddina, kun fyrkkaa oli vähänlaisesti, haettiin Pohjois-Tapiolassa sijaitsevalta grilliltä (muistaakseni Grilli-Octavia) tuotos nimeltään Ippeli. Tässä oli kahden parilassa käytetyn paahtoleivän väliin ympätty paksu sipuliteemakkarasiivu ja "kaikki" mausteet lisäksi. Ai jai, oli hyvää.

Ei tuota Suomijaksoa hävetä tartte. En mä käy kupattavana, istu Keravalla imuroimassa Pöykkyä tai vietä iltaa manneravintolassa, mutta ei se tarkoita ettei joku muu Suomen talvessa tekisi noin. Olipahan vähän erikoisempi jakso tms?

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Ananashampurilainen on kyllä todella hyvää.

Ananashamppareita tulee syötyä aina silloin tällöin grilliltä ja ei siitä kauaa ole, kun viimeksi söin ja hyvää on. Ananasrengas sopii hyvin hampurilaisen väliin, murska taas ei, on tullut kerran kotona tehdyn hampurilaisen väliin kokeiltua, kun vasta avaamisen jälkeen huomasin katsoa kumpaa purkissa oli, se kostea mössö ei mielestäni vaan sovi hampurilaisen väliin.

Lihapiirakan väliin ei ole koskaan ehdotettu ananasta niissä paikoissa joissa olen käynyt, toki Helsingin grillit on kokeilematta, mutta kyllä se sen verran oudolta tuntuu, että taitaisin jättää väliin.

Toki saahan Turussa ainakin torigrilliltä lihapiirakan kebabilla, lopputulos on aika sama kuin pitakebab, pitan ollessa lihapiirakka, ihan ok makuinen on se, on tullut maistettua enkä ollut edes kännissä.

Isle of Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, TuTo
Ananas on kuulunut vanhaan grilliskeneen aina, vaikka nykysukupolven on sitä vaikea hahmottaa.
Nimenomaan. Ihan hyvä klassikko on muna ja ananas hampurilaisen välissä.

Olen aloittanut elämäni aikana muuten yhden ja ainoan rähinän. Mopoikäisenä, olisiko ollut vappu, lähdettiin Hämeenlinnan legendaariselle Yömakkaralle syömään. Tilasin perinteen mukaan ananashampurilaisen (12 markkaa) ja hampurilaista odotellessa kävin grillin edessä olevalla pyörätiellä moikkaamassa ohikulkevia tuttuja. Kun menin burgeria luukulta hakemaan, niin grillintäti ilmoitti että eräs kolli otti hampurilaiseni ja siinä vieressä se mussutti sitä hyvällä omalla tunnolla. Siitäpä lähti ralli päälle ja sain kyllä rahat uuteen ananashampurilaiseen. Se on tärkeä asia. Kyllä sitä jälkikäteen on tullut naurettua että sen ainoan kerran kun rähisen niin syynä on ollut ananashampurilainen.

No Resevationsin Suomi-jakso oli oikeasti ihan ok. Ei tuo nyt ehtinyt mitään myötähäpeää aiheuttamaan ja Bourdainilla varmasti oli ihan hyvä meininki ja Jaffa oli hyvä guide.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Lihapiirakan väliin ei ole koskaan ehdotettu ananasta niissä paikoissa joissa olen käynyt, toki Helsingin grillit on kokeilematta, mutta kyllä se sen verran oudolta tuntuu, että taitaisin jättää väliin.

Tähän vielä tarkennuksena. Mun muistaakseni tuossa Jaskalla on vaan niin pirusti näitä "kaikki mausteet" vaihtoehtoja, kulhoa toisen vieressä siinä edessä mistä lapata evään väliin vaikka mitä ja yksi näistä on ananasmurska. Vielä kerran, jos pyytää kaikkea niin tulee kaikkea myös ananasmurskaa.

Korjatkaa jos joku on käynyt ihan hiljattain tsekkaa tarjonnan.

_

Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Pienesti kyllä meikäläisen myötähäpeämittari pääsi värähtämään. Ulkomaille näytetään Suomesta aika rumaksi (kameralla) kuvattu Helsinki (esim. viinasta puhuttaessa näytetään, kun lihava mies 80-luvulta vetää kadulla jotain pullosta, tod. näk. limsaa), juoppomummo, mustalais- ja venäläisbaari, hoetaan maanisdepressiivistä, ja mukana aika masentava Yaffa. Sekä kun saunan yhteydessä puhutaan maan tavasta ja kaikki tätä tekee jne., niin otetaan kuppaus siihen mukaan toisena ns. perusjuttuna. Itsellä ainakin jäi esitystavasta johtuen käsitys ohjelman väittävän, että kuppaus olisi mukamas ihan yhtä yleistä kuin sauna täällä. Ihan väärä kuva suomalaisista annettiin!

Siis oikeesti; ei me kaikki olla maanisdepressiivisiä. Ihan masentaa tälläinen. Edes Remua ei esitelty ulkomaalaisille, vaikka pärstä oli ruudussa varmaan minuuttitolkulla. Huoh... No, ehkä viikon putken jälkeinen krapula vain vaikuttaa. Suussani maistuu ananas... Mä tahon pois...

Ihan hyvä jakso, mutta pari pikku juttua vain häiritsi.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Emmää ny tiiä. Ihan hauskaa vastapainoa kaiken aikaa kiillotetulle Suomi-kuvalle. Jotenkin on sellainen fiilis, että Bourdain aivan varmasti tietää Suomi-hypetyksen, mutta halusi tehdä nimenomaan vanhan maineen ja synkkien kliseiden varaan tuon jakson. Tämä nyt tyylipuhtaana mutuna. Sehän nimenomaan on sanonut, että turvallinen pohjola ei ole paikka, joka häntä kiinnostaa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy