Antero Mertaranta – sinivalkoinen ääni

• 310 601
  • 1 461

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Mikäpä olisikaan typerämpää kuin selostaja, joka hokee jatkuvasti: "MINUN mielestä pelaaja X on pelannut hyvän turnauksen ja ollut maansa parhaimmistoa, mutta tämähän on vain MINUN mielipiteeni, saatan olla väärässäkin, kysytäänkö naapurikopista heidän suosikkiaan..."

Vaikka selostaja, jolla ei ole järkeä tai hahmotuskykyä tajuta, mitä kentällä oikeasti tapahtuu... ja sellainenhan meillä on! Tuo Mertarannan tapa valita jokaisesta joukkueesta randomilla (true random = return 4) syntipukki on vielä ärsyttävämpää kuin ne kaikki saatanan väsyneet mukahauskuudet yhteensä.

On selostajallakin oikeus ilmaista omia mielipiteitä, ei niitä tarvitse vastaanottaa täysinä totuuksina.

Mutta katsos, kuomaseni, kun siinähän se ongelma juuri on: suuri osa kansasta ei tajua kiekosta mitään ja katsoo vuodessa vain ne Suomen MM-matsit. Sitten he omaksuvat suurena kiekkoguruna pitävältä Mertarannalta näitä "taas oli yläkulmassa tilaa!" -paskafraasejaan ja hokevat niitä nonstop joka paikassa.

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
On selostajallakin oikeus ilmaista omia mielipiteitä, ei niitä tarvitse vastaanottaa täysinä totuuksina.

Minulle riittäisi se, että selostaja selostaa ammattimaisesti peliä ja osaa edes alkeellisella tasolla myös itse pelin säännöt, esimerkiksi milloin maali voidaan hylätä jne.

Lajin todelliset ammattilaiset saavat kertoa omia mielipiteitään ja näkymyksiään sitten vaikka näillä tauoilla.

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Loppujen lopuksi ei tuollekaan tontille saada koskaan sellaista kaveria, joka kelpaisi kaikille. Aina on jotain valitettavaa... Ja kuten tässä joku muu sanoikin, olen itsekin törmännyt Mertarannan kritisoijiin vain Jatkoajan keskustelupalstoilla.. Ehkä kaveripiirini on sitten näitä Karjala-lippiskavereita kaikki...

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Se mikä Mertarannassa Tanska-pelissä jo ärsytti oli jatkuva mankuminen tappioasemassa miten kaikki on perseestä, eikä tästä tule mitään, vaikka aikaa oli jäljellä yli puolet ottelusta!

Tämä on se mikä itseäkin ärsyttää eniten Mertarannassa. Se tyypillinen suomalainen pessimismi joka juuri nostaa päätään matseissa jossa Suomi on häviöllä, joten kyllä, Mertaranta ärsyttää silloin juuri. Itse en perusta mitään pessimismiin ja siksi vituttaa tuollainen itkeminen.

Tuossa oikein on hyvä pätkä Mertsiä parhaimmillaan ajassa 1:07 eteenpäin. Tilanteessa ei ole mitään ihmeellistä, normaali kaatuminen suomalaiselta mutta "aivan käsittämätön tuomio..." "Herranjumala..." Huoh!!
http://www.youtube.com/watch?v=lqx1LPXjX2w

Puhumattakaan näistä syntipukkien hakemisesta...

Ja kuten tässä joku muu sanoikin, olen itsekin törmännyt Mertarannan kritisoijiin vain Jatkoajan keskustelupalstoilla.. Ehkä kaveripiirini on sitten näitä Karjala-lippiskavereita kaikki...

Omassa tuttavapiirissäni Mertarantaa haukkuvat keskimäärin ne, jotka ovat itse jääkiekkoa pelanneet. Ne, jotka eivät ole koskaan itse pelanneet, pitävät Mertarantaa keskimäärin tosi hyvänä ja hauskana selostajana.

Sikälihän tätä hommaa on hauska verrata Suomen ykkösfutisselostaja Virkkuseen. Hänen kohdallaan homma taitaa mennä juuri päinvastoin, eli eniten häntä arvostavat ne ihmiset, jotka ovat itse pelanneet jalkapalloa vähän enemmän kuin keskivertojanari.

Tuossa oikein on hyvä pätkä Mertsiä parhaimmillaan ajassa 1:07 eteenpäin. Tilanteessa ei ole mitään ihmeellistä, normaali kaatuminen suomalaiselta mutta "aivan käsittämätön tuomio..." "Herranjumala..." Huoh!!

Hidastuksessa se priceless-osasto vasta alkaa: "Kyllä siinä Johnson käyttää poikittaista mailaa!" Voipi olla, että jos tuosta olisi poikkarista viheltänyt jäähyn, olisi tuomaritarkkailijalta inasen tullut pyyhkeitä pelin jälkeen.

Viimeksi muokattu:

Jusupov

Jäsen
Suosikkijoukkue
NE Patriots, Jokerit ja Tampa Bay Lightning
Minusta yksi, mutta erittäin radikaali uudistus olisi mahdollinen selostaja pari Mertsille. Joku jolla on kokemusta ja tietotaitoa lajista. Sekä supliikki ukko jota jaksaa kuunnella. Ainoa että se oli liian kova uudistus varmaan.

Mertsillä alkaa olee joka kisoissa uusia sanoja ja nimityksiä joita se hinkkaa alusta loppuun, ja joka todellisuudessa on vähä mitä sattuu oikeasti lajin kannalta.

Malaco

Jäsen

Eihän tuossa edes Mertsi vedä mitään erikoista. Kyllähän livenä ja nopeassa tilanteessa tuo näyttää selkeeltä rikkeeltä, varsinkin kuvakulmasta riippuen. En tiedä mistä kulmasta Antero peliä seuraa. Ensimmäisessä hidastuksessakin Antero vetää vähän takaisin ja laittaakin jo pikkasen ylipelaamisen piikkiin. Taisi vaan sillä h-hetkellä hiiltyä, kun jäähyn arvoisesti oma pelaaja nurin ja siitä seuraa vastustajalle 4-1-hyökkäys, josta vielä tulee maali. Kyllä tuossa ihan hyväksyn tuon "käsittämätön tuomio...", siltä se varmasti aluksi ja tuossa tilanteessa suurimman osan silmään näytti. En enää edes muista, mitä itse silloin tuli regoitua. Viimeisestä hidastuksesta näkee kyllä, ettei mitään erikoista rikettä siinä ole.

Edit. Kuten yllä Kirjoittelija kirjotti, niin se hidadtuksen poikittainen maila oli kyllä jostain Mertsin pään sisältä nähty...

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Omassa tuttavapiirissäni Mertarantaa haukkuvat keskimäärin ne, jotka ovat itse jääkiekkoa pelanneet. Ne, jotka eivät ole koskaan itse pelanneet, pitävät Mertarantaa keskimäärin tosi hyvänä ja hauskana selostajana.

Sikälihän tätä hommaa on hauska verrata Suomen ykkösfutisselostaja Virkkuseen. Hänen kohdallaan homma taitaa mennä juuri päinvastoin, eli eniten häntä arvostavat ne ihmiset, jotka ovat itse pelanneet jalkapalloa vähän enemmän kuin keskivertojanari.

Virkkusella on kyllä sikäli vähän samoja piirteitä kuin mertsillä, kun häntä joku kaveri ärsyttää matsissa niin se saa kyllä sitä kuraa niskaan oikeen olan takaa,eikä se haukkuminen yleensä lopu siihen yhteen peliin vaan saattaa kestää koko kauden,(kuten dani alves tällä kaudella) mutta kyllähän virkkunen ihan ammattimies on,ei siinä mitään. Mielestäni yhteenvetona tästä suomen selostajatilaanteesta voisi sanoa näin: Anterolla on eittämättä omat ärsyttävät puolensa, mutta en minä parempaa kaveria tuohon paikalle kyllä keksi.

En enää edes muista, mitä itse silloin tuli regoitua.

Itse reagoin siten, että kun kaverit huusivat pää punaisena jäähyä jenkeille, totesin, että ei siinä tainnut mitään olla, parempi katsoa hidastuksesta.

Eikä siinä sinällään mitään, jos live-tilanteessa hiiltyy, mutta jos tuosta vielä kahteen kertaan hidastettuna katseltunakin saa poikkarin joku tulkittua, niin kyllä silloin ei olla tekemisissä ihan omimman lajin kanssa.

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue

Noh, itse olen kyllä kiekkoa pelannut, että se teoria kumottiin ainakin minun osalta. Eiköhän tässä avainasemassa ole kuitenkin se, mitä hyvältä selostajalta odottaa. Odottaako suurta kiekkotietämystä ja tilastojen ulkoaosaamista, vai sitä, että osaa sanoa pelaajien nimet oikein ainakin 95% tarkkuudella, ja ylläpitää hyvää fiilistä.

Iso asia on myös se, millaisella äänellä selostetaan. Jos vaikuttaa siltä, että selostajaa ei homma kiinnosta pätkääkään, kunhan hokee nimiä vuorotellen ja huutaa pari kertaa väliin "maali!" ei katsojakaan innostu moisesta. Jos taas suhtautuu lajiin intohimoisesti, tai ainakin osaa kuulostaa siltä, sillä saa kotikatsojankin innostumaan. Kokemus on suuressa asemassa, harvoin tuore selostaja hurmaa kaikki kuulijat ensikuulemalta, Mertaranta on selostanut jo pitkään ja on saavuttanut selvän itseluottamuksen selostuksessaan. Hän luottaa itseensä, toisin kuin esim. uusi YLE-selostaja Porttila joka tietääkseni selostaa ensimmäistä arvoturnausta?

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Eihän tuossa edes Mertsi vedä mitään erikoista. Kyllähän livenä ja nopeassa tilanteessa tuo näyttää selkeeltä rikkeeltä, varsinkin kuvakulmasta riippuen...

Voi olla että on tullut äkkiä, ja varmasti siihen oli hyvä ottaa kiinni että mahdollinen rike meni ohi, mutta tarkoitankin tuota ylidramaattista "herrranjumala" hokemista ja manaamista kuinka kaikki on taas paskaa...

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itse reagoin siten, että kun kaverit huusivat pää punaisena jäähyä jenkeille, totesin, että ei siinä tainnut mitään olla, parempi katsoa hidastuksesta.

Tähän voisi heittää tilannetta ja kavereitasi sen paremmin tuntematta, että he seuraavat lajia tunteella (tai alkoholin vaikutuksen alaisena) ja sinä hieman analyyttisemmin.

Kyllä sitä itsekin huomaa välillä huutavansa ihan älyttömässä tilanteessa dumarille törkeyksiä ja sitten kun katsoo uusinnan, huomaa, ettei siinä kauheaa rikettä tapahtunutkaan. Kaikki on kiinni siitä, miten peliin eläytyy.

Malaco

Jäsen
Odottaako suurta kiekkotietämystä ja tilastojen ulkoaosaamista, vai sitä, että osaa sanoa pelaajien nimet oikein ainakin 95% tarkkuudella, ja ylläpitää hyvää fiilistä.

Iso asia on myös se, millaisella äänellä selostetaan.

Mertsi tekee kyllä paljon virheitä, mutta kyllä siitä suusta tulee melko nopeasti myös sanoja. Tuon ansiosta ehkäpä se fiiliskin pysyy melko korkealla. Tuo ääni on melko tärkeä itselleni. Jos selostajan ääni ei ole mieleen, niin ei sitä jaksa kuunnella. Osa ei varmasti tykkää Mertarannan äänestäkään, mutta itselleni se ääni ja tyyli kolahtaa. Kuten jo jossain aiemmin kirjotin, niin ne asiavirheet pystyn kyllä sivuuttamaan. Jos joku sisäistää kaiken Mertsin puheen täytenä totuunena/tietämyksenä, niin se ei ole enää kiva asia.

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Hän luottaa itseensä, toisin kuin esim. uusi YLE-selostaja Porttila joka tietääkseni selostaa ensimmäistä arvoturnausta?

Mielestäni Porttila (nimenomaan Kimmo Porttila), on selostanut radion puolella jo jonkin aikaa. Ainakin olympialaisissa selosti Suomen matseja, Kekäläinen oli kommentaattorina silloin kun ei ollut TV:n puolella.

scholl

Jäsen

Mielestäni Virkkusta arvostavat ne, jotka ovat sisällä Saksan tai Espanjan liigan seuraamisessa. Hän tekee paljon duunia sen eteen, että on perillä siitä, mitä niissä maissa kulloinkin puhutaan. Eli mitä liigassa tapahtuu, mitä maan urheilu-/jalkapallolehdissä kirjoitetaan jne. Hän perehtyy myös pelin ulkopuoliseen ko. seuroihin liittyviin kulttuureihin. Ero johonkin Hannu-Pekka Hänniseen on siis aivan huikea.

Toni85:n kaveriongelmaan voin antaa sellaisen käyttökelpoisen vinkin: Hankkikaa uusia kavereita. Jos liikkuu aina samassa kaveripiirissä niin siellä pyörii aina se sama levy vuodesta toiseen. Itsekin olen huomannut sen kuinka piristävää on hankkia uusia tuttavuuksia. Ja Donald Trumpin sanoin hankkiutukaa eroon niistä huonoista kavereista, jotka estävät teidän menestystänne.

scholl

Jäsen
Anterolla on eittämättä omat ärsyttävät puolensa, mutta en minä parempaa kaveria tuohon paikalle kyllä keksi.

Olympialaisissa Juusela - Kekäläinen pari oli parempi. Samoin Kaj Kunnas on parempi. Jos siirtyisi kielestä toiseen niin pesisi Anteron saman tien. JP Jalokin on mielestäni parempi. Porttilan en ole kuullut selostavan, joten hänestä on vaikea sanoa mitään. Toki eihän Mertaranta ihan huonoin ole. Esim. Markku Kataja, Mikko Hannula ja Seppo Kannas olisivat häntä kauhistuttavampia valintoja.

scholl

Jäsen
Mikko Hannulaltakin tulee paljon sanoja. Jopa ilman katkoja, monotoonisesti ilman turhaa intonaation vaihtelua. Hän olisi varmaan sanafriikeille ihanteellinen selostaja.

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mielestäni Porttila (nimenomaan Kimmo Porttila), on selostanut radion puolella jo jonkin aikaa. Ainakin olympialaisissa selosti Suomen matseja, Kekäläinen oli kommentaattorina silloin kun ei ollut TV:n puolella.

Okei, tätä en tiennyt kun en radiota paljoa kuuntele. Nimi oli kyllä entuudestaan tuttu, mutta ajattelin hänen olevan vain joku vanha Urheiluruudun toimittaja. Mitä hän siis saattaa hyvinkin olla.

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Olympialaisissa Juusela - Kekäläinen pari oli parempi. Samoin Kaj Kunnas on parempi. Jos siirtyisi kielestä toiseen niin pesisi Anteron saman tien. JP Jalokin on mielestäni parempi. Porttilan en ole kuullut selostavan, joten hänestä on vaikea sanoa mitään. Toki eihän Mertaranta ihan huonoin ole. Esim. Markku Kataja, Mikko Hannula ja Seppo Kannas olisivat häntä kauhistuttavampia valintoja.

No joo itseasiassa JP Jaloa voisi kyllä harkita, Kaikista valinnoista kauhistuttavimmat olisi kyllä Pentti Lindegren tai Pepe Jurgens.

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Samaa mieltä. Mielestäni Jalo ymmärtää jääkiekkoa paremmin kuin Mertsi.

Mertarannan vahvuus ei tosiaan ole lajituntemus. Mertsi sanoikin jossakin haastattelussa, että futis on ollut hänelle aina ykkönen. Englannin Valioliiga on lähellä sydäntä.

Mertarannan vahvuus ei ole myöskään (esim. verrattuna J-P Jaloon tai Virkkuseen) tuo Schollin esille ottama asia eli Mertsi ei ota niin paljion selvää, mitä lajin / joukkueiden ympärillä tapahtuu. En seuraa Espanjan liigaa aktiivisesti, mutta entiseltä Urheilukanavalta satuin muutaman matsin joskus katsomaan. Virkkunen oli kyllä ottanut selvää, missä mennään.

Martsin hyvä puoli on se, että useimmat tavalliset kaduntallaajat tykkäävät. Mertsi hehkuttaa ja tunnelma nousee kotisohvilla ja kapakoissa.

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Siinä on siinä, ihanaa leijonat jne.

Martsin hyvä puoli on se, että useimmat tavalliset kaduntallaajat tykkäävät. Mertsi hehkuttaa ja tunnelma nousee kotisohvilla ja kapakoissa.

Lisäksi Mertsi muistetaan selostajana, kun Suomi voitti eli jo se tekee sen, että kaduntallaajien silmissä Mertsi yhdistetään positiivinen mielenyhtymä vanhoihin hyviin aikoihin.

scholl

Jäsen
No joo itseasiassa JP Jaloa voisi kyllä harkita, Kaikista valinnoista kauhistuttavimmat olisi kyllä Pentti Lindegren tai Pepe Jurgens.

Niin jos oikein aletaan muistia kaivelemaan niin ei se Mertaranta silloin olekaan niin huono. Urholla oli VPS-HJK matsissa aivan käsittämättömän luokaton selostaja. Kuka tahansa nimimerkki täältä olisi selviytynyt tehtävästään paremmin. Viasatilla taas oli CL:ää ja Bundesligaa takavuosina välillä selostamassa niin pystyynkuolleita ruotsalaisia eläkeläisiä, että huhhuh.

Sama on kyllä noi Eurosport kakkosen englantilaiset Bundesligaselostukset kyllä yhtä vittua suoraan sanottuna. Käsittämätöntä, että jos haastattelutkin tehdään alunperin saksaksi niin ne pitää jonkun runkun dubata päälle englanniksi, joka ei osaa edes nimiä lausua. Ei niin kuin DW-TV:ssä, jossa englantiakin puhuvat henkilöt, jotka osaavat lausua saksalaiset nimet syntyperäiseen tapaan, vaan joku ihan oikea spede englannista puhumassa. Ihmeellistä kun on kuitenkin eurooppalainen kanava niin miksen saa valita telkkarista sitä ääntä minkä haluan. Vähän sama kuin jos sm-liigan selostus tulisi Urho TV:stä pelkästään venäjäksi.

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Mertaranta on helvetin hyvä silloin kun Suomi ei pelaa. Noissa Suomi-peleissä se tunne menee vähän liikaa yli ja mies alkaa syyttämään maalivahteja ja ties ketä aivan syyttä. Kaikki vastustajan taklaukset on hirveitä sika-tekoja eikä muutenkaan tajua miksi vaikka peli joskus vihelletään poikki.

Jotain Slovakia-Venäjä peliä oli makea katsella kun Mertsi keskittyi siihen selostamiseen ja tunnelman luomiseen. No okei, kyllähän siinäki alkoi se venäläisten haukkuminen jossain vaiheessa, mutta muuten ihan kelvollinen peli.

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei niin kuin DW-TV:ssä, jossa englantiakin puhuvat henkilöt, jotka osaavat lausua saksalaiset nimet syntyperäiseen tapaan, vaan joku ihan oikea spede englannista puhumassa.

Jos asuu Saksassa ja tekee töitä toimittajana Deutsche Welle nimiselle kanavalle, niin tuo saksalaisten nimien oikea lausuminen on kieltämättä hyvä taito osata.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy