Antero Mertaranta – sinivalkoinen ääni

  • 305 056
  • 1 461

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
mjr kirjoitti:
Ei kylläkään sen takia, että olisin kaivannut erityisesti analyysiä pelistä (kuitenkin on silmät käytössä) vaan että syke oli tarpeeksi korkea ilman Mertarannan tunnelman, pelon ja kauhun lietsomistakin.

Mertaranta oli tänään suht vaisu. Peli ratkesi jo niin aikaisin, ettei Mertsillekään päässyt syntymään paniikkia. Muiden kuin Suomen pelejä selostaessaan Mertsi onkin parhaimmillaan, koska homma pysyy kasassa eivätkä tunteet ota liiaksi valtaa.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Mertsi vaisuili itsensä ulos finaalista. Suomi teki juuri tasavertaisen suorituksen WC-finaalin verrattuna ja selostaja kuulostaa kuin menossa olisi murtomaajuoksu. Mertaranta on nyt kuultu. Olympiafinaaliin pitää ehdottomasti raahata JP. JALO. Muuten lässähtää.
 

snumi

Jäsen
ymmärtämätön

Joku tuolla sanoi että Mertaranta on jääkiekkoa ymmärtämätön törppö.

Tämän verran samaa mieltä: jos Mertaranta selostaa, niin yleensä väännän äänen pois, kun hän on käsittänyt noin 3 tilannetta viturallaa.

Ei _selostajan_ tarvitse tunnelmaa luoda, jos katsojalla on _jotain_ käsitystä matsin kulusta. Ihan yhtä hyvin matsia voi seurata vain kuvan perusteella. Kaikki jotka vähänkin pelistä ymmärrätte - sopii kokeilla. Silloin ei ainakaan ärsytä selostaja joka ei näe puoliakaan itse pelitapahtumista.

Olen kyllä sitä mieltä, että se osa kansasta joka ei kiekkoa ymmärrä ehkä kaipaa "hehkutusta". Eli Mertarantaa ihailevat ne, jotka eivät osaa omaa kuvaa matsista luoda.

Jos katsot samaa matsia ilman selostusta, niin alat ihmetellä näkivätkö muut itse matsia ollenkaan - sopii kokeilla. Ihmiset luovat mielikuvan usein selostuksen (eikä itse matsin) perusteella.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
snumi kirjoitti:
Ei _selostajan_ tarvitse tunnelmaa luoda, jos katsojalla on _jotain_ käsitystä matsin kulusta.

Seuraan urheilua nimenomaan tunteiden vuoksi. Haluan että niitä kiihdytetään ja viihdytetään. Jos urheiluun liittyy analyysejä, niin niidenkin tehtävä on vain ruokkia tunteita. Aivojani rasitan sitten muulla tavalla, mutta kyllä urheilu on minulle niin kuin kai suurimmalle osalle silkkaa viihdettä, josta haetaan äärimmäisiä tunteita.

Peli ilman selostusta ei tunteitani ruoki.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Hemingway kirjoitti:
Seuraan urheilua nimenomaan tunteiden vuoksi. Haluan että niitä kiihdytetään ja viihdytetään. Jos urheiluun liittyy analyysejä, niin niidenkin tehtävä on vain ruokkia tunteita. Aivojani rasitan sitten muulla tavalla, mutta kyllä urheilu on minulle niin kuin kai suurimmalle osalle silkkaa viihdettä, josta haetaan äärimmäisiä tunteita.

Peli ilman selostusta ei tunteitani ruoki.

Eli et voi käydä katsomassa pelejä paikan päällä? Tai voit, mutta et saa niistä mitään irti?

Kyllä tuli Mertarannan suusta taas eilen puolet pelista pelkää paskaa. Mertaranta-fanien mielestähän se oli varmaan taas "sitä kuuluisaa" -hehkutusta, jota ilman ei peliä voisi katsoa, mutta minä en tuota kyllä enään jaksaisi kuunnella.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Ei _selostajan_ tarvitse tunnelmaa luoda, jos katsojalla on _jotain_ käsitystä matsin kulusta.

Ei_ selostajan_ tarvitse peliä analysoida, jos kerran katselija sen osaa itsekin tehdä? Ja sitä paitsi kommentaattori on sitten asia erikseen.


Olen kyllä sitä mieltä, että se osa kansasta joka ei kiekkoa ymmärrä ehkä kaipaa "hehkutusta". Eli Mertarantaa ihailevat ne, jotka eivät osaa omaa kuvaa matsista luoda.

No tuo nyt on väärä mielikuva, anteeksi vain. Minä ymmärrän kyllä jääkiekosta ja tykkään Mertarannasta. Ja enkä ole ainoa.

Ja mielestäni on ihanaa kuunneltavaa kun selostaja huutaa ja luo tunnelmaa, se vain nostaa entistä enemmän fiilistä.
 

Kraztog

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa,Ac Milan,ManU,KuPS, Penguins
Shejbal kirjoitti:
Eli et voi käydä katsomassa pelejä paikan päällä? Tai voit, mutta et saa niistä mitään irti?

Kyllä tuli Mertarannan suusta taas eilen puolet pelista pelkää paskaa. Mertaranta-fanien mielestähän se oli varmaan taas "sitä kuuluisaa" -hehkutusta, jota ilman ei peliä voisi katsoa, mutta minä en tuota kyllä enään jaksaisi kuunnella.

Sinun ei ole mikään pakko sitä kuunnella tai katsoa mitään,emme elä ddr:ssä tai neukkulassa,voit vapaasti vaihtaa kanavaa.
En kaipaa mitään tieteellistä analyysia pelistä,osaan sen tehdä itsekkin peliä katsomalla.Mertarannan selostus tulee enemmän tunteella kuin jalon nippeli tieto,jota viljelee koko ajan.Tarkoitus on luoda tunnelmaa,ja sen Mertaranta osaa.
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kansan suuret joukot eivät ole Jatkoajan kirjoittajia, jotka "tietävät" jääkiekosta enemmän kuin itse asiantuntijat, ainakin omasta mielestään. Kansa ei kaipaa analyytikkoa selittämään pelin eri tapahtumia. Kansa kaipaa selostajaa, joka on innostunut asiastaan ja tekee pelistä vielä enemmän, mitä se on. Mertaranta on tässä onnistunut loistavasti vuodesta toiseen ja on todella pidetty normaalin kansan keskuudessa.

Jos te, arvon Jatkoajan analyytikot, haluatte jotain sivistyneempää, laittakaa ne äänet pois tai kuunnelkaa ruotsinkielistä selostusta. Ei mikään pakota pitämään ääniä päällä. Mertaranta kelpaa minulle ja kelpaa runsaalle enemmistölle Suomen kansasta.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Mertarannan morkkaajat ajatelkaa, jos esim. Hannu-Hönö-Pekka Hänninen selostaisi huomisen Olympiafinaalin...siinä tulisi varmasti uni silmään, vaikka ottelu on päivällä ja on Suomen kaikkien aikojen tärkein peli. Mertsi on kuningas Suomen selostajien joukossa.

Ps. Vielä kun saataisiin Jussi Saarinen pois tekemästä haastatteluja...
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kun kuuntele Etelä-Amerikkalaisia jalkapalloselostajia, niin minulle tulee tunne, että selostaminen ei kovin analyyttistä ole, vaan enemmän juuri Antsa tyylistä fiilistelyä (varma en siasta voi olla, kun en hallitse portugalia, ja espanjaa). Minusta se on oikea tapa selostaa, vaikka itse kuulunkin enemmän analyyttiseen katsojakuntaa. Minun "kotianalysointiani" ei Antsan tuulettelu mitenkään haittaa ja päin vastoin on hienoa hieman kotikatsomossa näyttää, että tietää ja huomaa pelisätä sellaisia asioita, mitä arvostettu selostaja ei. Eilisestä pelistäkin väitän, että kiekko meni maaliin Teemun, eikä Villen mailasta (mielestäni se oli selkeästi nähtävissä hidastuksesta).
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Mertaranta on kyllä ehdottomasti omassa luokassaan mitä lätkäselostajiin tulee. Esim. Niki Juuselan selostuksessa särähtää korvaan aina se "taklaa äijän", "plokkaa äijän". Voisi kait sen jotenkin paremminkin sanoa?

Eikä herra Juuselalla muutenkaan ole samanlaista tunnetta selostuksessa kuin Mertsillä.
 

jtuominen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS(+Länsirannikko)
En todellakaan pidä..

..Mertarannan selostuksista. Huutaa kyllä, ei siinä mitään, vaan ei näe(ihan sokea) eikä varsinkaan ymmärrä näkemäänsä. Lajia ei tunnu mies ymmärtävän hitustakaan enemmän kuin aloittaessaan vuosisata sitten. Puhuu/väittää aivan puuta heinää ottelusta toiseen.

Jos suurin osa pitää Anterosta, niin hyvä niin. Itse en voi sietää, joten en jää kaipaamaankaan kun joskus poistuu takavasemmalle. Siihen saakka on aina välillä kuunneltava Mertarannan sokeaa vaahtoamista, ellei ole sopivaa vaihtoehtoa. Enkä nyt esim. ruotsin kielistä vaihtoehtoa vielä hyväksi sanoisi.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Raúl kirjoitti:
Jos te, arvon Jatkoajan analyytikot, haluatte jotain sivistyneempää, laittakaa ne äänet pois tai kuunnelkaa ruotsinkielistä selostusta. Ei mikään pakota pitämään ääniä päällä.



Kyllä pakottaa. Pelin äänet häipyvät samalla. Mertaranta + pelin äänet lyö kaikesta huolimatta hiljaisuuden. Voit uskoa, että jos löytyisi nappi jolla selostaja hiljenee, mutta pelin äänet ei, niin käyttäisin sitä poikkeuksetta. Ruotsi ei myöskään ole tarpeeksi vahva kieli minulla, jotta sekään selostus löisi edes Mertarantaa. Englannin kieliseen selostukseen vaihtaisin sen sijaan mahdollisuuden tullessa ilman kahta sanaa.



Niin ja ei Mertaranta lähellekään niin huono selostaja ole, että jättäisin kokonaan jääkiekko-ottelun katsomatta hänen selostuksensa vuoksi. (kun tuolla joku vetäisi jo perinteisen "ei ole pakko katsoa"-kortinkin esiin)
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Mertaranta voi välillä olla luvattoman puusilmäinen ja mokailla faktuaalisissa asioissa, mutta tunnelman kohottajana häntä parempaa ei Suomen selostajien joukossa ole. Niskavillat nousevat aina edelleen pystyyn, jos joskus kuulee Mertsin parhaita, esim. sen legendaarisen "kaksi sekuntia aikaa" vuoden -99 mömmömmöstä.

Fiilistä pitää matseissa olla, ja sen luojana Mertaranta on mies paikallaan.
 

Brett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat, kehä-III:n ulkopuolinen Suomi
Mertaranta on edelleen aivan loistava kiekko-selostaja, kaikkien aikojen paras mielestäni. Paljon tulee Mertarannalle tilanteiden tulkinta-virheitä, sekä tahalleen että tahattomasti. Monet vastustajan puhtaat taklaukset yms. kontaktit ovat usein törkeitä, joihin pitäisi puuttua. Ja sinisin lasein mennään muutenkin ja niin pitääkin. Lisäksi yhdestä hyvästä suorituksesta yksittäinen pelaaja nousee heti pelin parhaiden joukkoon. Niittymäkikin on perustorjunnoillaan maaginen lähes joka pelissä. Itse en ole nähnyt mitään kummempaa maagisuutta ainoassakaan pelissä, paitsi sen että yhtään ainoata helppoa maalia ei ole koko turnauksessa Suomen maaliin uponnut. Maagista toki sekin, jos vertaa viime aikojen arvoturnauksiin.
 

Tarmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Minusta Radio Megan Kärppäselostaja Ari Stenius (Stenkka) olisi hyvä selostaja. Kuunnelkaa joskus Megan Kärppäselostuksia...äijä hehkuttaa sopivasti muttei liikaa ja tietää kiekostakin.

"Ja maaliin menee....Viuhkola pistää kiekon nuottaan ajassa...!"
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Täällä tunnutaan aina pelottelevan Hoopi Hännisellä, jos joku arvostelee Mertarantaa. Ei kai se Hoopi nyt ole Suomen ainoa vaihtoehto Mertsille?

Hassu juttu myös tämä väite, että Mertaranta on se, joka luo matseihin tunnelman. Jos olympiakisat tarvitsee jotain extraboostia selostajan toimesta, että matsiin syntyisi tunnelmaa, voi katsoa peiliin ja tsekata kurkistaako sieltä todellinen jääkiekkofani vai pelkkä gloryhunter.

Se mitä minä muistan, niin tunnelmaa oli ihan yllin kyllin jopa silloin, kun mustavalkoisesta telkkarista lätkää selosti Antero "dawn of the dead" Karapalo.

Voisin aivan mainiosti sietää Mertarantaa tai jopa pitää hänestä, jos hän vaivautuisi korjaamaan muutaman piirteen selostuksissaan.
1) Tasapuolisuutta suoritusten arviointiin. Omien puolella saa olla, mutta kaikki vastustajan taklaukset eivät voi olla törkeitä ja tuomarin vihellykset käsittämättömiä.
2) Myöntäisi ja korjaisi tekemänsä virheet. Pari miljoonaa ihmistä näkee hidastuksista kymmenestä eri kamerakulmasta, mitä todellisuudessa tapahtui. Asian voisi todeta myös ääneen.
3) Nöyrtyisi opettelemaan lajin taktiikkaa edes siinä määrin, että tunnistaisi, mistä kentällä tapahtuvat asiat johtuvat sen sijaan, että kovaan ääneen kummastelisi Suomen "passiivisuutta" tai "peruuttelua" ym.
4) Opettelisi jonkin muunkin tunnelmanluontikeinon kuin pelottelutaktiikan. Suomalainen itsetunto ei ikinä nouse jääkiekossa sille kuuluvalle tasolle, kun kolmannen erän 3-0 tilanteissa muistellaan jatkuvasti menneisyyden peikoilla ja vaaaaarallisilla tilanteilla.

Ei loppujen lopuksi kauhean isoja asioita. Kyllä Mertsistä vielä ihan kelpo selostajan saisi jos vain mies itse olisi kiinnostunut kehittymään.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Bast kirjoitti:
Hassu juttu myös tämä väite, että Mertaranta on se, joka luo matseihin tunnelman. Jos olympiakisat tarvitsee jotain extraboostia selostajan toimesta, että matsiin syntyisi tunnelmaa, voi katsoa peiliin ja tsekata kurkistaako sieltä todellinen jääkiekkofani vai pelkkä gloryhunter.

Miksi pitää olettaa, että selostukset tehdään jääkiekkofaneille, kun kuitenkin suurin osa katsojista on satunnaisia seuraajia? Enemmistön ehdoilla lienee kuitenkin viisainta mennä.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Hemingway kirjoitti:
Miksi pitää olettaa, että selostukset tehdään jääkiekkofaneille, kun kuitenkin suurin osa katsojista on satunnaisia seuraajia? Enemmistön ehdoilla lienee kuitenkin viisainta mennä.
Eiväthän nämä ole suinkaan toisiaan poissulkevia seikkoja. Se, että selostuksissa olisi myös oikeaa tietoa ei varmaan haittaisi satunnaisia seuraajiakaan. Ei tunnelma siitä kärsi, että selostaja osaisi kertoa mistä jokin johtuu tai että USA:n pelaajan taklaus ei ollutkaan törkeä vaan ihan sääntöjen mukainen tai siitä, että julistetaan oletusarvoisesti kuinka Suomi menettää useamman maalin johtoasemansa.
 

molari

Jäsen
Enemmistön ehdoilla mennään, kyllä, mutta kyllä olisin toivonut jonkinlaista "kisastudiota" ratkaisupelien tauolle, siinä joku olisi voinut "taviksille" kertoa, mistä milloinkin pelissä on kyse.

Mertarannan vakio on aina peloitella möröillä, eilenkin vähänkin lajista jotain tietävä näki, että Igor oli kypsä jo kolmannessa erässä.

Toinen älynväläys oli ihmetellä Jeren hieman viime (lue pudotuspeleissä) peleissä hieman näkymättömämpää roolia, kuitenkin aina välillä kuitenkin kertoen, että Jere on valittu useamman kerran parhaaksi puolustavaksi hyökkääjäksi. Totta helvetissä Jeren rooli muuttui olennaisesti tosi pelien alkaessa.

Ei Mertaranta huono ole selostajana, mutta vuosienkaan jälkeen kaveri ei jääkiekon nyansseista tiedä juuri mitään.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
molari kirjoitti:
Totta helvetissä Jeren rooli muuttui olennaisesti tosi pelien alkaessa.

Ei Mertaranta huono ole selostajana, mutta vuosienkaan jälkeen kaveri ei jääkiekon nyansseista tiedä juuri mitään.

Niin, aika puusilmä saa olla valmentaja, joka ei Jeren ominaisuuksia puolustussuuntaan hyödynnä. Loistavaa turnaustahan Jerekin kuitenkin pelaa, ja eilen vain Fedor Tutinin (muistaakseni) uhrautuva heittäytyminen esti maalinsynnyn. Ainakin yksi tällainen tilanne jäi mieleen, missä Nabokov oli jo pelattu aika ulos ja Jerellä hyvä vetopaikka, ja veto lähtikin kohti avointa maalia.

Se kuuluisa -mikä milloinkin- alkaa vaan hiljalleen jo riittämään. Mikä on kuuluisa Kerho, joka kokoontuu Puistokatu 3:ssa? Päiväkerho? Ja kaupunki oli? Tiedän, että tämä on nipottamista, mutta vuosien jälkeen alkaa vaan mitta täyttyä. Olisiko MM-kisoissa mahdollista edes yhdessä ottelussa kokeilla, mitä Niki Juusela saisi aikaan Suomen peliä selostellessa? Ehkä kuitenkin, sillä myönnän, että minullekin kyllä vielä kaikesta huolimatta ainakin osittain Suomen pelit telkkarissa=Mertaranta.
 

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
AnaMasa kirjoitti:
Suomi teki juuri tasavertaisen suorituksen WC-finaalin verrattuna

Mertaranta ei huomioinut WC-finaalia mitenkään. Vertasi Olympiafinaalipaikkaa vaan mm-95:een.

Ilmeisesti ei ole koskaan kuullutkaan mistään Maailman Cup -04 finaalista kun ei päässyt sitä selostamaan.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Bast kirjoitti:
Eiväthän nämä ole suinkaan toisiaan poissulkevia seikkoja. Se, että selostuksissa olisi myös oikeaa tietoa ei varmaan haittaisi satunnaisia seuraajiakaan. Ei tunnelma siitä kärsi, että selostaja osaisi kertoa mistä jokin johtuu tai että USA:n pelaajan taklaus ei ollutkaan törkeä vaan ihan sääntöjen mukainen tai siitä, että julistetaan oletusarvoisesti kuinka Suomi menettää useamman maalin johtoasemansa.

Olen varma, että Mertarannalle harkittaisiin vaihtoehtoa tai vuorottelijaa, jos sellainen olisi olemassa. Tässä vain on vaikeutena se, että hyviä selostajia on todella harvassa. Kyllä minuakin ärsyttää monet asiat Mertarannassa, mutta yhtä laajaa hyväksyntää nauttivan korvaajan löytäminen on tuskaista.

Uutta vaihtoehtoa voisi vähitellen yrittää ajaa sisään ja katsoa, miten katsojat häneen oppivat suhtautumaan. Käytännössä tämän toteuttaminen vain on paljon vaikeampaa.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
mjarkko kirjoitti:
Mertaranta ei huomioinut WC-finaalia mitenkään. Vertasi Olympiafinaalipaikkaa vaan mm-95:een.

Ilmeisesti ei ole koskaan kuullutkaan mistään Maailman Cup -04 finaalista kun ei päässyt sitä selostamaan.

Tein myös saman huomion, että Mertaranta "unohti" WC 2004 hopean listaltaan.
WC 2004 oli Suomessa TV4:n ohjelmistoa, joten TV1/TV2:n Mertaranta ei voinut turnauksen selostajana toimiakaan.
Mertarannan asema urheilutapahtumien selostajana on omassa yhtiössään ylivertainen. Hänen asemansa ei ole uhattuna.
Olen aikaisemmin jo kirjoittanut, että Antsa on Suomessa harvinaisen nopeapuheinen urheilutapahtumien erilaisten tunnelmien luoja. Se riittää minulle. En ole kyllästynyt Mertarannan selostuksiin olipa niissä asiavirheitä tai ei. Minusta hän ottaa työnsä hyvin tunnollisesti ja selvittää valtavan määrän etukäteistietoa joukkueista ja pelaajista. Myös itse kulloiseenkiin urheilulajiin hän on perehtynyt yhä enemmän ja enemmän. Mertaranta näkee nykyisin jopa jääkiekossa joukkueiden käyttämiä pelitaktiikoita, joita me tavalliset katsojat emme pelin nopeuden vuoksi pysty toteamaan.
Tämänkin keskustelupalstan vilkas osallistuvuus osoittaa, että Mertaranta ei ole aivan turha mies tehtävässään.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Kyllä mun mielestä Mertsi on osa Suomen pelejä. Kesken tiukan matsin saa aina vähän rentouttaa itseään naurun kera, kun Mertaranta lohkaisee jonkun aivan umpiälyttömän jutun :)

Kyllä kaverilla on tietoutta lätkästä hyvinkin paljon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös