Muksu kirjoitti:
Ei kai kukaan mitään robottia sinne kaipaa. Ongelmana on vain se, että Mertarantakin analysoi peliä ja pelaajia koko ajan ja vaikka voisi luulla, että yli kymmenen vuoden aikana mies olisi nähnyt tarpeelliseksi opetella lajista edes perusteet niin näin ei ole kuitenkaan tehnyt. Mertaranta puhuu paskaa....
..Jos Mertaranta olisi paskanpuhumisen sijasta itse opettanut tai antanut jonkun muun opettaa tässä yli kymmenen vuoden aikana suomalaisille arvokisojen aikana, että kiekko ei ole pallo olisi säästytty isolta osalta itkuja...
Selostakoon minun puolestani. Teknisesti mies on ihan erinomainen. Mutta lopettaisi jo jääkiekon vääntämisen pesäpalloksi, nielisi ylpeytensä ja ottaisi kommentaattorin koppiin - koska suurella staralla ei ilmeisesti ole pienintäkään aikomusta opetella jääkiekkoa lajina till the day he dies.
Täällä taitaa Martarannan kiihkeimmillä puolustajilla olevan vaikeuksia luetun ymmärtämisen kanssa? Muksu tuossa yllä kertoi kaiken oleellisen, mikä Mertarannassa pahiten rasittaa. Ei se, että tajuaisi jotain edes lajista jota selostaa tarvitsisi vähentää tunnelmaa. Tuskin kukaan hänen arvostelijoistaan odottaa Mertarannalta mitään 'syväanalyyseja', mutta kun Mertarannan selostusta kuuntelee, niin tulee olo, ettei edes katsoisi lajia nimeltä jääkiekko. Tottakai parhaimmat meistä pystyvät ikäänkuin häivyttämään Mertarannan löpinät taka-alalle ja ikäänkuin poimimaan selostuksesta hänen hyvät puolensa, tunnelman luomisen. Minä en valitettavasti kuulu tähän armoitettuun joukkoon ja se tarkoittaa sitä, että jos selostaja puhuu aivan puutaheinää lajin perusteistakin, niin allekirjoittaneen kohdalla juuri se syö sitä tunnelmaa.
Eniten ihmetyttää Ylen selkärangattomuus Mertarannan kohdalla? Jos miestä ei kiinnosta opetella selostamansa lajin perusjuttuja (teknistä puolta), niin ainoa oikea ratkaisu olisi ottaa selostuskoppiin sanavalmis, asiantunteva lajiihminen (kiekkoilija tai valmentaja). Viime vuosina Yle on pyrkinyt kiertämään tätä sillä, että kisastudioon on raahattu legioonan verran asiantuntijoita kommentoimaan peliä, koska selostuskopin koko riittää ainoastaan - ja hädin tuskin - Mertarannan egolle. Kun nyt nämä erätaukokommentitkin puuttuvat, paljastuu Mertarannan heikkous entistä konkreettisemmin.
Lyhyesti: Minullekin kelpaisi Mertaranta erinomaisesti, jos hän:
A:) Vaivautuisi opettelemaan jääkiekon lajina (se, ettei hän ole sitä tehnyt, ihmetyttää minua suunnattomasti)
B.) Suostuisi ottamaan selostuskoppiin mukaan kommentaattorin
Nykyisellän tilanne alkaa käydä sietämättömäksi. Ja korostan, että allekirjoittanutta eivät häiritse Mertarannan manööverit - toistot, mukahauskat heitot jne - sinänsä, koska tiedän, että (suuri) osa katsojista niistä pitää, vaan ennen kaikkea hänen asiantuntemuksen puute pelistä nimeltä jääkiekko. Se on aivan eri asia kuin se, että häneltä vaadittaisiin 'syväanalyyseja'.