Antero Mertaranta – selostaja vailla vertaa?

  • 31 076
  • 188

Mitä mieltä Antero Mertarannasta?

  • Ei Mertarantaa rakkaampaa!

    Ääniä: 169 26,9%
  • Hyvä selostaja, toki parantamisen varaa löytyy

    Ääniä: 185 29,4%
  • Mertaranta? Joku merimerkki? (suomeksi en osaa sanoa)

    Ääniä: 3 0,5%
  • No joo, kyllähän tuota nyt kuuntelee

    Ääniä: 103 16,4%
  • Siis eikö selostajaa voisi vaihtaa?

    Ääniä: 169 26,9%

  • Äänestäjiä
    629

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
vilperi kirjoitti:
Minä ainakin olen suomalainen ja kannatan helevetti omiani loppuun saakka!

Ja mitäs vittua tällä on Mertarannan selostuksen kanssa? Aivan, ei mitään!

On olemassa kahdenlaisia faneja:

1) ne jotka katsovat Torinon skaboja vain Suomen menestyksen toivossa

ja

2) ne joita lätkä kiinnostaa yleensä

Tuliko mieleen että jälkimmäiset eivät oikeasti innostu yhtään Mertarannan puolueellisesta ja siten epätarkasta selostuksesta? Ei varmaan joo.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Daespoo kirjoitti:
Ja mitäs vittua tällä on Mertarannan selostuksen kanssa? Aivan, ei mitään!

On olemassa kahdenlaisia faneja:

1) ne jotka katsovat Torinon skaboja vain Suomen menestyksen toivossa

ja

2) ne joita lätkä kiinnostaa yleensä

Tuliko mieleen että jälkimmäiset eivät oikeasti innostu yhtään Mertarannan puolueellisesta ja siten epätarkasta selostuksesta? Ei varmaan joo.

Entäs minä, jota kiinnostaa sekä jääkiekko, että tykkään Mertarannasta?

Tällä on se tekeminen tämän asian kanssa, että täällä jotkut valittavat että Mertaranta on niin sinivalkoisten silmälasien takana kuin vain voi olla. Mutta tottakai on, Suomen puolellahan tässä ollaan viimeiseen summerin pärinään saakka.

Ainakin ne, jotka täydestä sydämestään nyt suomalaisia ovat =)
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
HN kirjoitti:
Siis poltteletko sä jotain liaaneja tai naposteletko pilkullisia sieniä?

Mainitsin tämän ketjun ekassa viestissäni, että olen käsitellyt Mertarantaa tarkemmin toisessa ketjussa (siltä varalta siis, että joku haluaa tietää perustelut jyrkälle tuomiolleni).

Kommentoit tuohon viestiini jotain käsittämätöntä gallup-juttua, ja minä halusin tietää, miten ihmeessä kommenttisi liittyi kirjoittamaani asiaan.

Siis käsitin, että valitit siitä, että tällainen ketju on olemassa, kun asiaa käsitellään jo toisessa ketjussa. Anteeksi, jos käsitin väärin.
 

Cube

Jäsen
vilperi kirjoitti:
Ainakin ne, jotka täydestä sydämestään nyt suomalaisia ovat =)
Tekisi tässä vaiheessa vähän mieli jo sanoa ikävästi, mutta tyydyn kysymään, että mitäs tekemistä urheilulla on tämän asian kanssa?
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mertarannan selostusta ohjaa liikaa oma etukäteisasenne. Esimerkiksi Kanada tullaan haukkumaan aivan lyttyyn näissäkin kisoissa, jos eivät tee ekassa erässä kuutta maalia. Selostukseen tullaan nostamaan koko maan kiekkohistorian koiruudet, taidosta ei puhuta puolta sanaa, vaan hehkutetaan tippa silmässä, kuinka suomi-poika taistelee urhoollisesti tätä ilkeätä vihollista vastaan.

Sanasto ja asenne ovat vuosikymmenten takaa. Osa tulee sotapropagandasta, osa jostain selostajan nuoruudenkokemuksista maaseudulla.

On vastassa Sveitsi, Japani tai Venäjä, niin aina asenne on: "Me hävitään tää peli." Vastustaja on VAARALLINEN vastustaja ja jos hetkeksikin selostaja herpaantuu, niin ne iskevät viidestä kuuteen maalia.

Koko selostusta leimaa äärimmäinen puolueellisuus ja tosikkomaisuus. Huulista huolimatta selostus on erittäin vakavaa. Suomi on pieni ja urhoollinen silloinkin, kun johtaa 10-0 ja peli näyttää maassa makaavan potkimiselta.

Yhteenveto: järkyttävää, mutta onneksi siihen on alkanut jo tottua. Sitä nyt ei usko edes näkevänsä, että joskus niitä Suomen pelejä joku muu selostaisi. Ihmeitä ei tapahdu.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Cube kirjoitti:
Tekisi tässä vaiheessa vähän mieli jo sanoa ikävästi, mutta tyydyn kysymään, että mitäs tekemistä urheilulla on tämän asian kanssa?

Siis mitä tekemistä?

No ehkä olet oikeassa, että otan urheilun liian vakavasti. Mutta niinhän se on paljon parempaa...

Minä omallakohdallani olen niin isänmaallinen ainakin, että kannatan täydestä sydämestäni Suomea joka paikassa.

Helvetti, Kiinaako tässä pitäisi kannustamaan?

Ja HN:lle sellaista, että joillakin henkilöillä tuppaa olemaan tapana "piilovittuilla", joten siksi väärin ymmärsin tämän, anteeksi vielä kerran.
 

Jinsui

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ärsyttääkö ketään muuta Mertarannan käsitys NHL-säännöistä? Kuulemma ei voi taklata kovaa kun pelataan änärisäännöillä. Kasparaitis esimerkiksi ei voi pelata enää omaa peliään koska NHL:ssä nykyään uusi linja. Ei helvetti tuota pässiä.
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lajituntemus on nollan likiarvo ja lajin arvostus lienee miinuksella, koska ei ole vaivautunut mitään kaikkien näiden vuosien aikana opettelemaan. Mertaranta puhuu enimmäkseen roskaa selostuksessaan. Jos pelkkä innokas ääni riittää, niin eikä Mertaranta voisi melskata teidän oikeasti isänmaallisten mieliksi vaikka karaoke-isäntänä? Meinaan olisihan se hienoa jos tässä vuosikymmenen aikana suomalaisille olisi mertarantaismien sijasta opetettu vaikka ihan perusasioita jääkiekostakin. Ei tarvitsisi lööpeissäkään hehkuttaa aina kun vähän roiskuu.
 

Europoli

Jäsen
vilperi kirjoitti:
Ja ketä tämä voisi ärsyttää, kun ollaan sentään myös, jos et sattunut tietämään, Suomessa.
Mukavaa kun kerroit missä sijaitsen.
vilperi kirjoitti:
Ja Suomen pelithän ne on minkä mukaan suomalaisilla, etenkin lätkää seuraavilla, on huomenna joko elinpäivä tai surunpäivä!
Minä en sitten vissiin ole suomalainen ollenkaan.
vilperi kirjoitti:
Minä ainakin olen suomalainen ja kannatan helevetti omiani loppuun saakka!
Ihan vapaasti. Mielipiteistähän tässä on kyse.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
vilperi kirjoitti:
Minä omallakohdallani olen niin isänmaallinen ainakin, että kannatan täydestä sydämestäni Suomea joka paikassa.

Helvetti, Kiinaako tässä pitäisi kannustamaan?

Muistathan kuitenkin sen, että kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä. Osa voi isänmaallisuudestaan huolimatta kannustaa kisoissa kuin kisoissa omaa suosikkiaan vaikka tämä ei olisikaan suomalainen. Minun mittarini mukaan siis suomalaisen kannattaminen ja isänmaallisuus eivät suoranaisesti ole verrannollisia keskenään.

Sitten osa tietty voi olla niin epäisänmaallisia kuin mahdollista (kuten esim. minä) jolloin kisoissa seurataan "vain" huippusuorituksia tekipä ne kuka tahansa ja tuolloin erityisesti häiritsee jos tapahtuman selostajana on henkilö joka täydellisen puusilmäisyytensä tähden onnistuu pilaamaan katselunautinnon selostamalla likimain täyttä puutaheinää.

vlad.
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
vilperi kirjoitti:
Minä omallakohdallani olen niin isänmaallinen ainakin, että kannatan täydestä sydämestäni Suomea joka paikassa.

Mitä hemmetin tekemistä Suomen kannattamisella on sen kanssa, että tykkääkö siitä, että selostaja puhuu puuta heinää, ja vielä samat puut ja heinät vuodesta toiseen? Vuodesta toiseen mies ei opettele jääkiekosta mitään, vaan luulee sitä joksikin liukkaalla alustalla pelattavaksi koripalloksi.

Kyllä se voitto kuule otetaan ihan jäällä. Ei siihen Mertarannan melskaaminen mikrofoniin vaikuta millään lailla. Minä olen Suomen puolella ja inhoan Mertarantaa. Jos se on sinusta vaikea yhtälö niin - opettele lisää.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Ei Mertarantaa rakkaampaa.
 

Kaivanto

Jäsen
Artikulointi selkeää ja puheentuotto sujuvaa. Ajatus ja puhe etenevät hyvin synkronissa, saa ajatuksensa vaivatta ulos ymmärrettävässä muodossa. Jää todella harvoin hakemaan sanoja. Ääni hyvä selostamiseen. Selostamisen tekniset ominaisuudet ja taidot erittäin hyvät.

Asiantuntemus jääkiekossa huono, pesäpallossa hyvä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Daespoo kirjoitti:
1) ne jotka katsovat Torinon skaboja vain Suomen menestyksen toivossa

ja

2) ne joita lätkä kiinnostaa yleensä

Tuliko mieleen että jälkimmäiset eivät oikeasti innostu yhtään Mertarannan puolueellisesta ja siten epätarkasta selostuksesta? Ei varmaan joo.

Aika asenteellinen ja kapeakatseinen mielipide. Minua ainakin kiinnostaa sekä Suomen menestys että lätkä yleensä. Selostaja on minusta täysin yhdentekevä eikä minua kiinnosta pätkääkään tuntea myötähäpeää selostajan puolueellisuudesta tai lajituntemuksen puutteesta. Saati sitten siitä, että "selostaja antaa taviksille väärän kuvan jääkiekosta".

Sehän on vain ihan kiva, että lätkäsnobit saavat itsetuntonsa kohoamaan löytämällä selostuksesta virheitä ja puolueellisuutta.

Mitä tulee näihin jenkki- ja kanukkiselostajiin, niin virheitä tekevät kohtalaisen vähän, mutta kovin, kovin kliseistä on heidänkin jorinansa. "And he scores", "what a save". Ehkä se luo huikeaa tunnelmaa, minulle riittäisivät pelkät kenttä-äänet tai vaikka pelkkä kuva.
 

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
HN kirjoitti:
Kyllä, Mertaranta on teknisesti varsin pätevä selostaja. Se ei kuitenkaan tee hänestä hyvää selostajaa, kuten ei tee tekninen taitavuus Jesse Niinimäestäkään hyvää jääkiekkoilijaa. Molemmilla on sama perusvika: erittäin ylimielinen suhtautuminen ammattiinsa ja yleisöönsä. Se ilmenee laiskuutena ja haluttomuutena kehittää itseään, jotka taas osoittavat yleisön suoraa aliarvioimista ja halveksumista.

Hyvin tiivistetty. Niinimäen puolustukseksi voi sanoa, että kaveri sentään tuntuu tiedostavan ongelmansa. Mertaranta jakaa syväanalyysejaan ilman itsekritiikin häivääkään vuodesta toiseen. Muka itseironinen taikalaseilu ei paljon lohduta, kun tällainen tavallinen sunnuntailätkäfanikin ymmärtää lajista enemmän.
 

scholl

Jäsen
Jos Mertarannan annetaan olla siellä vielä jatkossakin niin siinä tapauksessa vaadin ylivoimapeliin pakkipariksi Jutila - Virran.

Yleensä tilanne on se, että kun tietyt urheilulajit siirtyvät kanavalta toiselle muutaman vuoden välein niin saadaan jotain uusia tuulia, mutta on tietysti tapahtumia kuten olympialaiset, jotka säilyvät julkisen palvelun kanavilla jatkuvasti. Siinä tilanteessa olisi kanavan tehtävä pystyä uusiutumaan. Toki on ajattomia selostajia myöskin, mutta Mertaranta oli tyyliltään ja kaikilta muiltakin puoliltaan oman aikansa ilmiö ja se juna meni jo ohi eli äijä pitäisi vaihtaa.

Viime aikoina on tosin tullut harvinaisen hyvin selväksi se, millaista porukkaa suomalaisten valtaväestö on ja heidän keskuudessaan Mertarannan kannatus lienee aivan huipussaan.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Kuten toisessa topicissa sanoin, toivoisin Mertsille kommentaattoria koppiin. Silloin kenties Mertsi keskittyisi pelin selostamiseen, eikä "hauskuutukseen". Nyt Mertsi koittaa hoitaa kommentaattorin hommia samalla kun selostaa ja nimenomaan se kommentaattoriosuus on se, mikä kaikkein eniten tökkii.

Antsa on mielestäni parhaimmillaan yleisurheiluselostamossa Bubin kanssa. Yksinään pesäpallossa pystyy hyvään selostukseen. Ainakin omasta mielestäni, mutta en kyllä koe olevani pesäpallon suurkuluttaja enää nykyään.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
En pidä Mertsin selostuksesta, mutta siedän sitä. Ääni ja artikulaatio OK, joten hänen ylimielisen asiantuntematon suhtautuminen lajiin ei pysty pilaamaan katselunautintoa. Tietääkseni kaikki katsoo kuitenkin matseja ihan omilla silmillään.

Mertsin puolueellisuus ei tietenkään Suomen matseissa häiritse(kuuluu ikäänkuin asiaan), mutta äijän selostaessa Amerikan ja slaavimaiden välisiä matseja, rupeaa välillä vituttamaan Mertsin slobosilmät.

Se on kuitenkin ihan oikein, jos Mertsi onnistuu pilaamaan matsien seuraamiset niilltä, jotka eivät ehdottomasti ole Suomen puolella. Itseasiassa nautin siitä, että he saavat synneistään edes jonkun rangaistuksen.
 

scholl

Jäsen
Ghost kirjoitti:
Antsa on mielestäni parhaimmillaan yleisurheiluselostamossa Bubin kanssa.

Taidat olla tuossa oikeassa. Yleisurheilukilpailuissa on niin kova tempo, että siellä pitää keskittyä ja luetella pikamatkojen erien kilpailijat etc., eikä voi höpistä pehmosia koko ajan.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
scholl kirjoitti:
Viime aikoina on tosin tullut harvinaisen hyvin selväksi se, millaista porukkaa suomalaisten valtaväestö on ja heidän keskuudessaan Mertarannan kannatus lienee aivan huipussaan.

Amen.

Olen jo pitkään ollut niin totaalisen vittuuntunut Mertarannan mukahauskaan ja asiantuntemattomaan lätinään, että kotona matseja katsellessani valitsen aina ruotsinkielisen selostuksen. Ja täytyy sanoa, että esim. Kaj Kunnas on erittäin mies paikallaan ja hakkaa puusilmä - Mertarannan 100-0.

Mielelläni katselen pelejä myös baareissa ja siellä sitten täytyykin tyytyä schollin mainitseman valtaväestön vaatimuksiin ja koittaa sulkea korvat ja keskittyä itse peliin.
 

siesta

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Tunnelman luojana hyvä, selostajana keskinkertainen. Jotenkin siihen on vaan niin tottunut ettei osaa kuvitella ketään muuta Mertsin paikalle.
 

koukou

Jäsen
Suosikkijoukkue
KK
Kyllä Mertaranta ja maajoukkue kuuluvat yhteen. Suomessa ei ole juurikaan potentiaalisia vaihtoehtoja, JP Jalo on hyvä liigapeleihin.
Urheilukanavan futisselostajasta moinen voisi mielestäni jossain vaiheessa vielä tulla. Virkkusesta siis, jos vain vaihtaa välillä kiekon puolelle, mutta niinhän Mertsikin selosti Röngän kanssa Englannin liigaa ennen.
 
Viimeksi muokattu:

Pelintekijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Suomen peleihin ei mielestäni löydy nyt pätevämpää selostajaa kuin Mertaranta. Mun mielestä Mertaranta on edelleen se paras selostaja, itse ainakin otan huumorilla kaikki nämä vastustajan "haukkumiset". Ja eihän mertsi mitään sanonut että Kasparaitis ei voisi pelata omaa peliään sääntömuutosten takia, vaan että on rauhottunut nuoruusvuosistaan. Lätkätietäyms on Mertarannalla kuitenkin keskiverto lätkäselostajaa huonompaa, mutta tunnelmanluojana on yksi parhaista.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
koukou kirjoitti:
niinhän Mertsikin selosti Röngän kanssa Englannin liigaa ennen.
...ja sille pariskunnalle sai nauraa! Rönkä kuittaili ansiokkaasti Antsan asiavirheille, joita sattui melko usein...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös