Minäkin olen tähän ketjuun kirjoittanut kauheaa paskaa välillä, koska olen suuri Vatas-fani. Viisas veljeni on todennut, että jääkiekko ilman Sami Vatasta on teeskentelyä. Viime vuosien ylivoimaisesti viihdyttävin jääkiekkoilija omasta näkökulmastani ja ainoa syy, minkä takia olen katsonut selvästi eniten Ducksin pelejä, vaikka Hawksin mies olenkin. Välillä ne Sami-lasit vetävät huuruun ja todellisuus irtaantuu johonkin kauas kuvitelmien ottaessa vallan. Suuresti arvostamani kirjoittaja Largo, esimerkiksi oikaisi kuvitelmani, ettei Vatanen pääse pelaamaan juurikaan ykkös- ja kakkosketjujen takana tasakentällisin. Oli semmoinen pienimuotoinen herätys ainakin itselleni, sillä sen jälkeen olen havainnut hänen pelaavan itseasiassa melko paljonkin noiden ketjujen takana (liekö syy siinä, että hyökkäävät ketjut vievän paineen hyökkäyspäähän ja kameran kuva ei monesti edes yletä viivaan ja pakit jäävät piiloon, kun taas puolustuspäässä käytännössä kaikki pelaajat näkyvät).
Tämän edellispelin osalta on pakko kuitenkin sanoa, että Vatanen ei todellakaan ollut tasollaan. Teki helppoja virheitä ja tuntui, ettei syöttökään aivan osu kohdalleen, vaikka yhdestä niistä maali kuitenkin oli seurauksena. Nuo kaksi syöttöpistettä ja +2 vääristävät jonkun verran itse ottelutapahtumia Vatasen osalta. Hienohan se on toki huomata, että pinnoja syntyy huonosta pelistä huolimatta. Se kuitenkin aina tarkoittaa sitä, että on ollut mukana tekemässä kahta maalia, jotka ovat joukkueelle äärimmäisen tärkeitä, joten vaikea on peliä viedä kokonaisuutena myöskään miinuksen puolelle.
Voi kun mies saisi hehtaaripyssynsä taas korjattua ja vedot löytäisivät maalia kohden. Sanotaan, että alkukauden pistetahti yleensä rauhoittuu. Jotenkin kuitenkin ehkä juuri tuon epätarkkuuden vuoksi ajattelen, ettei tahti välttämättä juurikaan tuosta hiljene, kun saa ykkösylivoimassa pelata. Tällä hetkellä tahti on kuitenkin aika hurja puolustajalle, sillä Vatanen on tahdissa 23+38=61, joten kenties pientä pudotusta on luvassa. Joka tapauksessa on ollut iso yllätys Vatasen suoritusten parantuminen viime kaudesta niin merkittävästi. Jos saa pelata terveenä koko kauden, niin uskon pistemäärän ylittävän 50.
Tänään nähdään jälleen Vatasen ja koko joukkueen suorittamista. Toivottavasti miehen otteet ovat tänään paremmat.
----------------------------------------------
Muutama sana joukkueen muutamista pelaajista. Silfverberg tekee valtavan määrän töitä joukkueen eteen ja on mielestäni aliarvostettu pelaaja. Vatasen jälkeen suosikikseni on kuitenkin noussut Cogliano, joka on käsittämättömän nopea ja rohkea pelaaja. Ilo katsella, kun mies ei kumartele ketään ja pelaa tilanteet aina loppuun. Getzlaf on ollut vähän kadoksissa ilman Perrya, mutta tuntuu pikkuhiljaa löytävän myös muita pelaajia. Parhaimmillaan maailman viihdyttävin hyökkääjä. Cam Fowlerin alkukausi oli karmaiseva, mutta on parantanut otteitaan potenssiin 3. Tuntuu löytäneen kadonneen itseluottamuksensa. Näkisin mielelläni vielä uudelleen myös Samin parina. Oli yllättävän hyvä pari ennakkopeloista huolimatta. Allen pelaa jotenkin paremmalla tasolla kuin viime kaudella. Sitten vielä yksi pelaaja. Tim Jackman. Varmasti raivostuttava pelaaja vastustajan näkökulmasta. Yllättävän nopeakin vielä isoksi mieheksi. Tykkään katsoa hänenkin pelaamistaan. Ajaa taklaukset loppuun kovaa ja on yllättävän hyödyllinen myös kiekolla. Ei todellakaan joukkueen parhaimmistoa, mutta tuommoinen moderni nyrkkipelote, vaikkei tässä kuussa olekaan hanskojaan muistaakseni pudottanut.