Siitä varmaan voimme kaikki olla yhtä mieltä, että NHL:llä ei ole mitään yhtenäistä linjaa pelikieltojen jakamisessa. On nimittäin täysin mahdotonta ennustaa, mitä noista tempuista kukakin saa. Tai onhan tässä toisaalta oma logiikkansa, sillä mitä isompi nimi on kyseessä, sitä lievempi pelikielto on. Eihän tämän toisaalta pitäisi tulla yllätyksenä kenellekään, sillä NHL:ää on pelattu ainakin pari vuosikymmentä niin, että eri pelaajilla on eri säännöt ihan jäälläkin. Vai oliko Wayne Gretzkyllä samat säännöt kuin muilla?
Daespoon kanssa olen täysin samaa mieltä siitä, että Keslerin jalkahalit tekevät lähtötilanteesta aivan erilaisen, jos Prongerin tallomista verrataan Simonin vastaavaan. Simonilla oli myös taakkanaan tuore todella törkeä mailasikailu, joten Simon ansaitsikin ekstraa. Olen kuitenkin samalla sitä mieltä, että Pronger tekee temppunsa täysin tahallaan, olipa se sitten kimpaantuneisuutta tai ei. Mikään pakko ei ole talloa ketään pelaajaa luistimella. Ei koskaan. Tämä ei ole yhtään sen monimutkaisempaa. Minun oikeustajuuni ei siis mahdu, miten pelikieltojen pituudessa voi olla 22 matsia eroa. Kyllä Prongerille enemmän olisi pitänyt jakaa, koska hänkin on syyllistynyt aiempiin rikkeisiin.
Lähtökohta pitäisi olla se, että luistimella potkaisuja tai tallomisia ei hyväksytä missään tilanteessa. Niistä annettujen rangaistuksien pitää olla todella tuntuvia. En siis ymmärrä logiikkaa, jonka mukaan Havlatin saadessa liian vähän pelikieltoa, Prongerinkin pitäisi saada vähemmän. Molemmille enemmän. Liiga tehköön jokaiselle pelaajalle selväksi, mitä luistimilla (ja mailalla) saa tehdä jäällä. Jos ei tätä kykene oppimaan, vittuun koko liigasta.
Daespoo voi muuten olla sopimusteknisesti oikeassa tuosta, mitä aikaisempia rikkeitä pelikieltojen langettamisessa saa ottaa virallisesti huomioon. Mutta katsokaapa, mitä Campbell sanoi Simonista:
” In addition, while the act itself was extremely dangerous, the fact that this is the eighth incident requiring the imposition of supplementary discipline on Simon compelled me to impose a very severe penalty in this case.”
http://www.nhl.com/nhl/app/?service=page&page=NewsPage&articleid=347177