Ampumavälikohtaus Hyvinkäällä

  • 145 608
  • 662

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Kyllähän tuosta jo kuvan ja Facebookin perusteella voi päätellä, että vaikka murhaajalla ei ole mitään poliittista ideologiaa taustalla, niin tällä jampalla ei hirveästi ole kavereita ollut ja pilluakaan tuskin on koskaan saanut. Kaikki nämä viime vuosien massamurhaajathan ovat olleet peräkammarinpoikia, jotka eivät ole saaneet naista/läheisyyttä. Pakko silläkin on joku merkitys olla.

No jos se on pelkästään piparinsaannista kiinni, niin riittää kun valtio rahoittaa huorapartiot kiertelemään peräkammareissa poikia hoitelemassa, vois tämäkin ammattikunta nousta arvostuksessaan ihan toiselle hierarkia tasolle ja joku kaunis päivä täällä yhteiskunnan yläylärappusilla pyöris pillunjakodosentteja ja muita hoitelualan kandidaatteja, mikäs siinä jos valtaestölle sopii, mutta edelleen asiden määrä ja saatavuus ensin alas, sitten vasta kouluttamaan niitä amk-hutsuja ja ylioppilaspohjaisia patjoja.
 

kovalev

Jäsen
Nyt maksetaan kovaa hintaa Lipposen-Niinistön hallitusten yhteiskunnan muutoksesta.
Jos haluat välttämättä tuohon leikkiin lähteä, niin osoitella voit aivan samalla tavalla Ahon hallitusta sekä Vanhasen (nousukauden) hallituksia, jotka eivät tehneet tarpeeksi (tekivätkö ylipäänsä mitään?). Julkisen sektorin ja erityisesti sosiaalisen turvaverkon alasajo on ollut tasaisesti käynnissä ihan koko tämän ajan.
Jotain rajaa, vaikka olisi kuinka kiilusilmäkepulainen.
 

trap

Jäsen
Hänellä oli ampumisten ja kiinnioton välillä kuutisen tuntia aikaa. Ei siis halunnut tai uskaltanut, ajasta ei jäänyt kiinni.
Faceboo-postaus vain minuutteja ennen ampumista (ja viestin muoto) viittaa mielestäni selkeästi itsemurha-aikeisiin. Ei vässykkä kuitenkaan uskaltanut, vaikka muiden hengenriisto oli ok.

JypFabu: Ei nyt tietenkään pelkästään siitä kiinni, mutta kyllähän nämä kaikki ovat rakkauselämältään köyhiä tapauksia, jotka eivät ehkä ole saaneet tarpeeksi läheisyyttä elämässään. Missään muodossa.
 

kovalev

Jäsen
Kaikki nämä viime vuosien massamurhaajathan ovat olleet peräkammarinpoikia, jotka eivät ole saaneet naista/läheisyyttä. Pakko silläkin on joku merkitys olla.
Läheisyyttä kyllä ja sosiaalista -oikeata - elämää tarvitaan.
Mutta eiköhän peräkammarinpoikia ole Suomesta(kin) löytynyt aina ja varmasti aika paljonkin väkilukuun suhteutettuna. Ei ole silti tarvinnut joukkomurhia järjestää.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Tuo on todettu jo sinua asiantuntevampien ja vähemmän vauhkojen kansalaisten taholta moneen kertaan täysin mahdottomaksi ja ylikalliiksi vaihtoehdoksi. Käytännössä aseiden sullominen jonkinlaisiin keskusvarastoihin pitäisi sekin riskejä sisällään. Kun ei itse metsästä eikä kunnioita metsästämistä, niin elinkelvottomia ideoita on helppoa viljellä.

Vai olen minä asiaatuntemanton ja vauhko. Minusta olis kyllä perusteltua tässä vahkoudessani, että niitä aseita jotka jo miljoonissa kansalaisilla on, selvitettäisiin mitkä on jossain todellisessa käytössä, muille valtiolta tai vakuutuksesta korvaus ja romutukseen. Oikeanlainen keskitetty aseiden säilytys toisi toki harrastajilleen kustannuksia, mutta raha on kuin roskaa ja roska paskaa ihmishenkiin verrattuna. Myös pitää olla vaatimus, että ne joille ase kotisäilytyksessä on perusteltua, se säilytys on niin varma, ettei sieltä kukaan muu virkuukoukulla renkaten niitä käyttöönsä ota.

Minä en näe ainuttakaan syytä kunnioittaa metsästämistä, harrastuksena sen voin hyväksyä, ajanvietteenä en ikinä. Tiedä sitten siitä elinkelvottomuudesta, se on ainakin satavarmaa, että muutamassa vuodessa on on saatu rikkaa ristiin laittamatta hengiltä koko joukko ihmisiä aivan turhaan, lieneekö tässä sinusta sitten niitä elikelvollisia ideoita(tai ideamattomuuttahan tuo on)?

Metsässä voi tehdä paljon muutakin kuin tappaa sen asujaimistoa, eikä se urheiluksikaan muutu pelkällä nimeämisellä.

Monelaista asennetyötä näköjään vaatii, että näitä lahtaajia tämä yhteiskunta pääsee millään tasolla karsimaan, mutta mikäs tässä, vauhkoillessa, vaarallisempihan ilmeisesti minä olen, kun joku luupää kauppakeskuksen katolla räiskimässä luvallisella ja oikein säilytetyllä aseella ohikulkijoita hengiltä (huomaatko, että tuossa tosiasian toteamuksessa on jotain, mikä ei voi pitää paikkaansa).
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt maksetaan kovaa hintaa Lipposen-Niinistön hallitusten yhteiskunnan muutoksesta. He kurjistivat kerralla maan koventaen arvomme ja yhteiskuntamme kilpailuyhteiskunnaksi. Niitä varten, joilla on vaikeuksia pysyä mukana, ei ole enään mitään tukiverkkoja. Käteisen hallitus jatkaa kansan kurittamista. Tämän kaltaisia epätoivoisia, järjettömältä tuntuvia turhautumien purkautumisia tulee jatkossa lisää ja lisää. Yhteiskunta menee koko ajan kovempaan suuntaan milloin minkäkin poliittisen liikkeen ollessa hedonismin ja individualismin diktatuurin kärjessä. Tällähetkellä eriarvoistumista ajavat erityisesti pääkaupungissa laajasti kannatetu vihreät ja kokoomus, mutta muillakaan liikkeillä ei ole juuri sen parempia jauhoja pussissaan.
Jos haluaa välttyä joutumasta satunnaisen väkivallan uhriksi, on ryhdyttävä käyttämään luotiliivejä ja panssaroituja ajoneuvoja. Kukaan ei ole turvassa, kun hyvinvointiyhteiskunnan turvaverkkojen purkaminen aiheuttaa pohjakosketuksia, joista osa ei löydä muuta pakkoa kuin väkivallan.

Lainasin koko tekstin, koska se ympäripyöreydessään on kokonaan täysin perusteettomasti kytketty tähän tragediaan. Syvä huokaus.

Mistä näitäkin kirjoittajia sikiää, jotka ihan tosissaan käyttävät hyväkseen tällaisten hirveyksien aiheuttamat kohut, ja kykenee keksimään omaan ajatusmaailmaansa sopivat argumentit liittää aivan mitä vaan toisiinsa, tässä kohtaa lainattu kirjoittaja retostelee tuomalla esiin oman poliittisen kantansa tähän. Miksi? Politiikka on ehkä yleisin vastaavan huorauksen aihepiiri kyllä, mutta onhan tuo nyt vähän koomista. Ei mun mielestä sen kuulu mennä niin, että joka kerta vastaavien tapahtumien kohdalla löydetään syyllisiksi ne tahot, jotka silloiseen omaan agendaan sopii parhaiten. Mutta go for it jos sille tuntuu, onhan tää vapaa maa jne.

Ainoa fakta, jonka me tiedämme on nimenomaan se, ettei tällä kertaa politiikalla ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Ideologioita ei ole, politiikka on siis vain se lempparisyntipukki, taas. Se tuskin olisi eri tavalla harjoitettuna ennaltaehkäissyt mitään, ja se on etenkin aivan uskomattoman typerä jälkiviisastelukeino. Jätkällä napsahti, as simple as that. Vika ei ole Niinistön, Lipposen, kilpailuyhteiskunnan, tai minkään muunkaan. Yksi ainoa riita on saattanut kärjistyä tähän.

Mutta nyt sitä näkyvyyttä tosiaan on saatavilla, joten kaikki poliittiset kannat ulos nyt, niin joku saattaa vielä vastaisuudessa muistaakin kontekstit. Sattuneista syistä.
 

Dängleri

Jäsen
Ja ihan viranomainen tsekkaamaan onko vuokraaja sen verran vakaalla päällä liikenteessä, että tohtii torrakon sen hoteisiin antaa.

Noh, meillähän on ikävä esimerkki myös siitä, ettei viranomaisetkaan aina tunnista tilanteita oikein, ja sen myötä voi tapahtua tämän kaltaisia tekoja.

Edelleen, jos joku haluaa tehdä jotain tämän kaltaista, niin kyllä se jossain vaiheessa löytää siihen keinot - oli aseita saatavilla lähipiirissä tai ei.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vai olen minä asiaatuntemanton ja vauhko. Minusta olis kyllä perusteltua tässä vahkoudessani, että niitä aseita jotka jo miljoonissa kansalaisilla on, selvitettäisiin mitkä on jossain todellisessa käytössä, muille valtiolta tai vakuutuksesta korvaus ja romutukseen. Oikeanlainen keskitetty aseiden säilytys toisi toki harrastajilleen kustannuksia, mutta raha on kuin roskaa ja roska paskaa ihmishenkiin verrattuna.
...

On helppo vaatia missä tahansa asiassa erilaisia absurdeja kieltoja ja rajoituksia, kun ne eivät omaa elämää vaikeuta tai välttämättä siihen juuri muutenkaan vaikuta. Suomessa kuolee vuosittain satoja ihmisiä liikennevälineiden väärinkäytön takia - mielestäni esimerkiksi autoilu ja moottoripyöräily pitäisi kieltää kokonaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Vai olen minä asiaatuntemanton ja vauhko.
Paremmin et olisi voinut tätä kirjoituksellasi vahvistaa. M.O.T.

Olen edelleen vahvasti sitä mieltä, että aseiden kotisäilytys on kokonaisuutena turvallisin ja käytännöllisin tapa huolehtia säilytysturvallisuudesta. Nykyvaatimukset eivät vaan ole riittäviä tämän suhteen. Sataprosenttiseen turvallisuuteen ei päästä koskaan eikä minkäänlaisilla ratkaisuilla, mutta kotien asesäilytyksen eteen on vielä tehtävissä jotakin. Yksi pieni turvatekijä olisi se, että aseiden pitäminen säilytyspaikassaan tulisi tapahtua lukko irrotettuna. Lukkoja pitäisi säilyttää erillisessä lukitussa tilassa. Siis aseet ja lukot pidettäisiin eri lukkojen takana. Lisäksi vähintään jomman kumman säilytystilan lukoista olisi toimittava esim. numerosarjalla, ei pelkästään fyysisellä avaimella. Hieman lisää byrokratiaa ja hankaluutta, mutta toteutettavissa olevin tavoin ja järjellisin kustannuksin.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Noh, meillähän on ikävä esimerkki myös siitä, ettei viranomaisetkaan aina tunnista tilanteita oikein, ja sen myötä voi tapahtua tämän kaltaisia tekoja.

Edelleen, jos joku haluaa tehdä jotain tämän kaltaista, niin kyllä se jossain vaiheessa löytää siihen keinot - oli aseita saatavilla lähipiirissä tai ei.

Olenhan minä kirjoittamissani mielestäni todennutkin, ettei tämmöisiä kokonaan saa kitkettyä, mutta millä perustein kaikki keinot niiden karsimiseen minimiin eivät ole oikeita ja oikeutettuja? Minustä on kertakaikkisen höperö asenne, että näiden merkittävään vähentämiseen pyrkiminen ei olisi riittävä argumentti, tai, että kun sataan prosentiin ei päästä, ei tehdä mitään. en istusi kanssasi vuotavassa veneessä kovin mielelläni kylläkään.

Kuitenkin, kai ihan penelläkin logiikalla on selvää, että jos tällä kaverilla ei olisi ollut aksessia noihin aseisiin, hän tuskin olisi niitä baarista lähtenyt metsästelemään ja lienee oletettavinta, että nämäkin nyt kuolleet ihmiset parantelisivat himassa rapulaa tämän tragedian sijaan. Moni kun niin kovin on vedonnut siihen, että aseet oli asianmukaisesti säilytetty, saa minut ihmettelemään, että eikö jo normijärki sano, että lopputuleman perusteella tämä ei vaan yksinkertaisesti voi pitää paikkaansa. Tältä osin nykyinen laki on osoittanut olevansa maho ja ainoa järkevä toimenpide on sitä muuttaa sellaiseksi, että yksikään puutteessa oleva reppana ei iskin tussareita voi pahimpaan poltteeseensa tiirikoida. Se on sitten toinen kysymys, kuinka moni edes mihinkään järjelliseen noita tussareita omistaa.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Paremmin et olisi voinut tätä kirjoituksellasi vahvistaa. M.O.T.

No, täydellisessä vauhkoudessani tekee mieli sanoa, että hyvin järkevää asiaa kotisäilytyksen tiimoilta tuossa esität, jotain tuon suuntaista olen tässä vauhkona itsekin miettinyt ja että miksi vasta nyt, kun lovea aseiden perään on saanut niin pitkään vetää.

Edelleen olen kuitenkin sitä mieltä, että valtaosalle kotona lojuvista aseista ei ole muuta käyttöä kuin satunnainen hupiräiskintä, jonka voisi hoitaa asetta tarpeensa mukaan vuokraten, joko satunnaiseen metsästykseen tai harrastukseen.

Keskitetty ja asianmukainen vuokra-ase varastointi ja vuokraus järjestelmä satunnaisille harrastajille olisi vastaväitteistä huolimatta laadukas menetelmä myös, ainakaan niin moni ei niitä pyssyjä voisi kotoaan baarista lähteä hakemaan, kun olut alkaa närästää, eikä leiditkään näytä syttyvän.
 

Dängleri

Jäsen
Moni kun niin kovin on vedonnut siihen, että aseet oli asianmukaisesti säilytetty, saa minut ihmettelemään, että eikö jo normijärki sano, että lopputuleman perusteella tämä ei vaan yksinkertaisesti voi pitää paikkaansa.

Se että aseet on säilytetty asianmukaisesti lukkojen takana, kertoo siitä että aseiden omistaja on pyrkinyt toimimaan kuten hänen pitääkin, eli estämään aseiden luvatonta käyttöä / varkautta. Toki emme tiedä, miten avaimia on säilytetty / kuinka poika on ne haltuunsa saanut, joten siinä suhteessa tarvitaan vielä lisää tietoa, ennen lopullisia tuomioita.

Edelleen, jos joku haluaa tehdä jotain tämän kaltaista, niin kyllä se jossain vaiheessa löytää siihen keinot - oli aseita saatavilla lähipiirissä tai ei.

Ja tällä tarkoitan sitä, että jos ja kun jollain naksahtaa päässä, ja hän haluaa tehdä jotain tämän kaltaista, löytänee hän keinot sen suorittamiseen - joko ampuma-aseilla, terä-aseilla, palavilla kemikaaleilla tms. välineillä, tai vaikkapa käyttäen henkilöautoa aseenaan.

Se että Suomesta kitkettäisiin kaikki ampuma-aseet pois, ei todennäköisesti kitkisi näitä tapahtumia pois, vaan tekotapa/välineet ainoastaan vaihtuisivat.
 
Viimeksi muokattu:

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
On helppo vaatia missä tahansa asiassa erilaisia absurdeja kieltoja ja rajoituksia, kun ne eivät omaa elämää vaikeuta tai välttämättä siihen juuri muutenkaan vaikuta. Suomessa kuolee vuosittain satoja ihmisiä liikennevälineiden väärinkäytön takia - mielestäni esimerkiksi autoilu ja moottoripyöräily pitäisi kieltää kokonaan.

En minä koe mitään absurdia olevani tässä vaatimassa, järjenkäytön perään olen kylläkin kysellyt. Liikennevälineiden suhteen - vaikka niiden vetäminen tähän yhteyteen on typerää saivartelua - olen jossain määrin samaa mieltä kanssasi, on seutuja, missä kulkuväline on välttämätön ja seutuja, jossa fillaria ihmeempää kulkupeliä ei tarvitse ja mitä kattavammin pyrittäisiin joukkoliikenne järjestämään, sitä enemmän sellaisia alueita olisi. Tämähän ei pelkästään säästäisi ihmishenkiä, myös luonto sitä kiittelisi.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Se että aseet on säilytetty asianmukaisesti lukkojen takana, kertoo siitä että aseiden omistaja on pyrkinyt toimimaan kuten hänen pitääkin, eli estämään aseiden luvatonta käyttöä / varkautta. Toki emme tiedä, miten avaimia on säilytetty / kuinka poika on ne haltuunsa saanut, joten siinä suhteessa tarvitaan vielä lisää tietoa, ennen lopullisia tuomioita.

Oletko siis sitä mieltä, etteikö tässä casessa olisi sitä lopullista tuomiota jo tullut? Senhän virkavalta on todennut, että nykyisten säädösten ja lakien mukaan aseet oli säilytetty, lopputulema vaan kertoo siitä, että ne eivät ole riittäviä ja seuraukset kun on näin lopullisia, asialle on olisi ehkä syytä jotakin ihan pikimmiten tehdä, eikä jäädä odottelemaan seuraavaa kilahtajaa. Mikä sitten ei ole vielä tiedossa, on, että onko aseidenhaltija luovuttanut aseet, vai onko ne otettu omin luvin, niin tai näin, homma ei vaan toimi.
 

Dängleri

Jäsen
Oletko siis sitä mieltä, etteikö tässä casessa olisi sitä lopullista tuomiota jo tullut?

Itse en ole sellaista ainakaan vielä tehnyt. Oleellista tämän asian suhteen on se, kuinka aseet on pojan haltuun päätynyt. Jos aseet ovat olleet lukkojen takana, ja poika on onnistunut kaappiin murtautumaan, on täysin eri tilanne kuin se, että avaimet ovat olleet helposti saatavissa, jolloin lukolla ei ole ollut pienintäkään merkitystä.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Se että Suomesta kitkettäisiin kaikki ampuma-aseet pois, ei todennäköisesti kitkisi näitä tapahtumia pois, vaan tekotapa/välineet ainoastaan vaihtuisivat.

Epäilen kuitenkin, että todellisuudessa emme ole murhanhimoinen kansa, joka vaanii jokaisen muuntajakaapin takana mahdollisuutta surmaamiseen ja jos aseiden saatavuus rajoittuisi dramaattisesti, kansa joukolla viilettäisi kotilabroihinsa kehittelemään lopullista ratkaisua. Kehtaan väittää, että painvastoin, näiden kilahduslahtausten määrä vähenisi sitä radikaalimmin, mitä vaikeimmin se helpoin tappoase on saatavilla, kokonaan ei ikävä kyllä tietenkään mikään laittomuus lopu millään toimin, mutta päättävällä toiminnalla kuriin saadaan lähes mitä vaan. Tahto se on ja asenteet, jotka ratkaisee. Vielä se näköjään ei herätä tarpeeksi muutostarvetta ihmisissä, mitä tämänkin palstan kommentteja lueskelee, mutta toivon kyllä, että ennemmin kuin myöhään ja mahdollisimman vähin tappioin järjenvalo alkaa ihmisissä sarastaa, kyllä ne asiat sitten muuttu ihan ripeästikin, kun on tahtotila.
 

trap

Jäsen
Uusin uutisointi viittaa yhä vahvemmin siihen, että tämä on ollut enemmänkin päähänpisto kuin mikään pitkään suunniteltu teko. Mikä tähän sitten johti? Varmaan tämä sotainnostus, simohäyhöjen ihailu, todellisuuden hämärtyminen, pahan olon purkaminen... Varmasti monia syitä, mutta joka tapauksessa selvästikään ei mikään breivik- tai auvismainen missio/elämäntehtävä.
 

13~

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Keskitetty ja asianmukainen vuokra-ase varastointi ja vuokraus järjestelmä satunnaisille harrastajille olisi vastaväitteistä huolimatta laadukas menetelmä myös, ainakaan niin moni ei niitä pyssyjä voisi kotoaan baarista lähteä hakemaan, kun olut alkaa närästää, eikä leiditkään näytä syttyvän.

Suomessa on mitä, muutamia kymmeniä ampuma-aseuhreja vuosittain? Ajetaan läpi sun vuokrasäilytyssuunnitelmasi - kuluista viis - ja numero putoaa mihin, puoleen? Laittomiin aseisiin kun et pysty vaikuttamaan.

Ja mitä ajattelit tehdä ihan helvetisti suuremmalle ongelmalle, eli puukotuksille? Linkkarit ja kokkiveitset luvanvaraiseksi?
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Vuodesta toiseen ...
Minä en näe ainuttakaan syytä kunnioittaa metsästämistä, harrastuksena sen voin hyväksyä, ajanvietteenä en ikinä.

Hei! Olen eräs nimimerkki ja astun muiden yläpuolelle. Lisäksi tuomitsen, halveksun ja hylkään toisenlaisen katsontakannan omaavat. En kykene empatiaan toisinajattelijoita kohtaan. Minun on oltava oikeassa (oikeassaolemisen pakko) oman agendani kanssa. Olenko moralismin kannattaja?
 

Dängleri

Jäsen
Tahto se on ja asenteet, jotka ratkaisee. Vielä se näköjään ei herätä tarpeeksi muutostarvetta ihmisissä, mitä tämänkin palstan kommentteja lueskelee, mutta toivon kyllä, että ennemmin kuin myöhään ja mahdollisimman vähin tappioin järjenvalo alkaa ihmisissä sarastaa, kyllä ne asiat sitten muuttu ihan ripeästikin, kun on tahtotila.

Olet mielestäni tavallaan oikeassa, mutta toisaalta haukut väärää puuta. Syytät näitäkin tapahtumia ampuma-aseiden helpolla haltuun saamisella, ja ratkaisumallisi koskevat ainoastaan sitä. Pitäisikö enemmänkin miettiä, miksi joku tekee näin, ja kuinka sellainen voitaisiin ennalta ehkäistä.

Sen perusteella mitä itse olen kuullut ja lukenut, esim. psykologisen tuen ja hoidon saavuttaminen on tänä päivänä todella hankalaa. Vaikka tuntisit tarvitsevasi apua, et sitä välttämättä saa. Ihmisten pahoinvointi on lisääntynyt, mutta hoitohenkilöstöä on supistettu.

Miksi ihmiset sitten voivat pahoin, ja kuinka siihen voitaisiin vaikuttaa? Siinä mielestäni oleellisimmat kysymykset.
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Oma mietintäni on että en tajua tätä pyssyjen omistamisen pakollisuutta. Niiden omistusta perustellaan kaiken maailman harrastuksilla jne ja se tuntuu aika vähäpätöiseltä syyltä omistaa niitä. Tai edes pitää niitä kodissaan. Näiden tapausten yksi yhdistävä tekijä on se että aseet on ollut helposti saatavilla.

Mm räjähteet ja sarjatuliaseet on eri tavoin poistettu normaali tallustelijiden saatavilta ja siinä on onnistuttu jossain määrin. Niiden saatavuutta on rajoitettu syystä että ne on niin vaarallisia. Eikö tässä nyt ole jo lähiaikoina nähty että .22 tai puoliautomaatit on ihan yhtä vaarallisia. Keksimääräinen uhriluku tämän tyyppisillä aseilla per tapahtuma rupee olemaan sama mitä esim räjähteillä tehdyt rikokset (mikkeli, myyrmanni, pohjoinen rautatienkatu jne).
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Suomessa on mitä, muutamia kymmeniä ampuma-aseuhreja vuosittain? Ajetaan läpi sun vuokrasäilytyssuunnitelmasi - kuluista viis - ja numero putoaa mihin, puoleen? Laittomiin aseisiin kun et pysty vaikuttamaan.

Ja mitä ajattelit tehdä ihan helvetisti suuremmalle ongelmalle, eli puukotuksille? Linkkarit ja kokkiveitset luvanvaraiseksi?

Mä ny ajattelin että ihan ekaks noi pyssyt vähemmälle, ja jos laskeskelet niillä saadun viisvuotissaldon ruumiita on kai pakko paatuneimmankin myöntää, että luku on järjetön.

Sun väittämät on taas sitä sanahelinää sen puolesta, ettei mitään kannata tehdä, kun paistinpannujakin myydään ihan kaupassa ja ongenkoukkukin voi mennä silmään. Lienee kaikille selvää, ettei näitä sataan prosenttiin voi koskaan saada pois, mutta jokaiselle myös luulisi olevan yhtä selvää, ettei tämä nykyinenkään ihan pelitä ja jotain kannattais tehdä. Minä olen yhden ystäväni menettänyt turhaakin turhemmassa insidentissä, kun iskin pyssy oli siinä niin kätevästi saatavilla ja humalikko halusi säikytellä sammunutta kaveriaan, säikytti sitten kimmokkeella hengiltä ja niin täysin turhaan kun olla voi.

Musta vois olla ajankohtaista säätää luvanvaraiseksi tyhmät trollaukset ja päättömät ajattelut, mutta ehkä ei kuitenkaan, kuihtuis tämäkin palsta mahdottomuuteensa.
 

13~

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sun väittämät on taas sitä sanahelinää sen puolesta, ettei mitään kannata tehdä, kun paistinpannujakin myydään ihan kaupassa ja ongenkoukkukin voi mennä silmään. Lienee kaikille selvää, ettei näitä sataan prosenttiin voi koskaan saada pois, mutta jokaiselle myös luulisi olevan yhtä selvää, ettei tämä nykyinenkään ihan pelitä ja jotain kannattais tehdä. Minä olen yhden ystäväni menettänyt turhaakin turhemmassa insidentissä, kun iskin pyssy oli siinä niin kätevästi saatavilla ja humalikko halusi säikytellä sammunutta kaveriaan, säikytti sitten kimmokkeella hengiltä ja niin täysin turhaan kun olla voi.

Jos tänään olisi se päivä kuukaudesta kun vedät pääsi pois perseestäsi, niin huomaisit, että en väittänyt yhtään mitään.

Haluaisin kovasti tietää, että miltä osin kuvittelet vuokrausjärjedtelmäsi ratkaisevan tämän muutenkin suhteessa häviävän pienen ongelman. Ja miksi mielestäsi ei sen sijaan/lisäksi pitäisi kieltää teräaseita, alkoholia ym, jotka ovat välivaltarikosten kannalta huomattavasti suurempi ongelma kuin aseet.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Musta vois olla ajankohtaista säätää luvanvaraiseksi tyhmät trollaukset ja päättömät ajattelut, mutta ehkä ei kuitenkaan, kuihtuis tämäkin palsta mahdottomuuteensa.

Nii, ei näkyisi sinuakaan enää täällä...
Kahdessa näistä kolmesta poliisi on virheellisesti myöntänyt luvan mieleltään epävakaalle henkilölle ja tässä viimeisessä ampuja varasti aseet. Se, miten helposti aseet oli napattavissa, on edelleen epäselvää. Eli saiko ampuja avaimet, vai murtautiko asekaappiin?
Joka tapauksessa, aseiden saatavuuden tiukentaminen entisestään olisi jo idiotismia, kun nyt jo lupia lähtee jopa ylinopeudesta.
 

Hanhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, AS Roma
Ihan amatööriampujasta ei todellakaan ollut kyse, jos kerta onnistui liikkuvaan kohteeseen sohaisemaan. Toisessa Iltiksen jutussa kerrottiin, kuinka epäilty oli keskeyttänyt armeijan, jonka oli aloittanut tammikuussa. Eli aseet olivat miehelle tavalla tai toisella valitettavan tuttuja.

Sanoisin, että onni kun ei ollut tekijämies kyseessä. ~20-30 laukausta ja ~13 minuuttia aikaa ja toistaiseksi 'vain' kaksi kuolonuhria.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös