Amorphis

  • 48 018
  • 260

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Tämä bändi saisi jo vihdoin alkaa tehdä pelkästään suomenkielisiä biisejä. Jos ei näin monessa vuodessa opi lausumaan englantia edes välttävästi, voisi lopettaa yrittämisen. Amorphis on tässä suhteessa todella todella nolo, suorastaa kiusallinen yhtye. Muutenhan niiden kappaleissa ei useinmiten ole minkäänlaista vikaa, ja tämä uusin radiosoitossa oleva naislaulajan kanssa tehty duetto olisi oikeasti hyvä, jos mieslaulajalla olisi mitään hajua kielestä jolla laulaa.

Seduce and intoxicate facepalm aiaiai pakko vaihtaa kanavaa voi helvetti...

Pienestä se on kaltaisillasi kiinni. Mitä nyt joskus asiaan törmännyt niin ulkomaalaisia tuo lausuminen ei haittaa pennin vertaa. Kaltaisillesi suomalaisryhmittymälle asia tuntuu olevan ylitsepääsemätön. Onhan tässä myös Stratovariusta asiasta moitittu, mutta tässäkin kohtaa mielensäpahoittajat löytyvät kotikentältä.

Hieno levy tämä uusin. Ensimmäinen Joutsenen aikainen levy, josta voin sanoa pitäväni todenteolla. Jos ei Joutsenen lausuminen ärsytä niin kliinisoundi ei oikein ole makuuni. Mutta hieno levy ja nousee lähelle vanhoja suosikkeja. Edellinen levy jo vähän kolautti muutamalla biisillä. Muuten tuomitsen Joutsenen ajan aika tylsäksi radiosoittoheviksi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Sori jos loukkaannuitte, vaikka eipä se minun syyni ole. Teille asia on ehkä aika herkkä.

Kuten sanoin, Amorphis on muutoin hyvä bändi, mutta kyllähän se on täysin käsittämätöntä, jos ei viitsi paneutua työkieleensä edes sen verran että lausuisi sitä hyvin. Mun makuuni se on laiskaa. Sama koskee myös Stratovariusta vaikka sen kohdalla voidaankin puhua huumoriarvosta. Stratollahan oli aika paljon sellaisia kikkelihevin kulttihittejä, joita kuunnellessa hymyili mieluummin kuin puristi kätensä nyrkkiin. Vähän kuten Rammstein silloin kun kuulee viiraa livingina meerikaa.

Enkä muutenkaan tarkoita että natiivin kaltainen ääntäminen olisi mikään ehdottomuus. Kyllähän Rasmuksen Laurin ja Sunrise Avenuen whatshisfacen kielellinen osaaminen on kunnollista vaikka suomalaisiksi ovatkin tunnistettavissa. Eikä Amorphis nykymeiningillä niin paljoa hävetä kuin vaikkapa Tarja Turusen aikainen Nightwish. Ei, kyse ei todellakaan ole mitä ne meistä ajattelee-häpeää, vaan myötähäpeää. Olzonin ja etenkin Jansenin Nightwish on aivan mahtavaa kamaa, kenties samaa voisi kokeilla myös Amorphisissa?

@sampio @Eddie
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Englantia lausutaan joka puolella maailmaa eri tavalla eikä ole yhtä oikeaa tapaa. Kaikkialla on omat murteensa sekä kielelliset vivahteensa. Löytyyköhän esimerkiksi Intiasta ihmisiä, jotka häpeävät maanmiestensä englannin ääntämystä vai onko tämä suomalaisten kansanpiirre? Natiivien mielestä suomalaisten ääntämys on kaikenlisäksi helposti ymmärrettävää.

Jottei menisi offtopiciksi, niin Amorphis on yksi suosikkibändeistä. Pitäisi joskus raahautua keikalle, mutta aika vähän tulee keikoilla käytyä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olzonin ja etenkin Jansenin Nightwish on aivan mahtavaa kamaa, kenties samaa voisi kokeilla myös Amorphisissa?
Hauska, että otit juuri nämä esimerkeiksi, molemmista kun on käväissyt mielessäni se, että yllättävän selkeästi kuuluu aksentti heillä ja toisaalta miettinyt, että eipä olla kuitenkaan ainoita täällä Suomessa. Molempien musasta olen siitä huolimatta nauttinut. Sama muistaakseni sillä Beast in Blackin kreikkalaiskaverilla, mutta nyt varaan oikeuden perua puheeni, koska en bändiä muutamaa kertaa enempää ole kuullut.

En minä tästä erityisen henkilökohtaisesti loukkaantunut, itse kun ajattelen nykyään siten, että se ei paljon kellekään kuulu, miten minä kommunikoin. Tuskin kuulun pahimpiin tankeroihin, vaikka en kyllä natiivistakaan mene. Viikottain englanniksi kuitenkin kommunikoin. Ihmetyttänyt aina nämä Selänteelle ja Puljuille vittuilijat, kun joillakin se kieli ei vain käänny niin helposti kuin toisilla liki luonnostaan, mutta jos itsensä tekee ymmärretyksi, se lienee pääasia. Ehkä tässä sekoittuu opettajuuteni mukaan, koska yritän nuorille aineen Iisäksi opettaa elämää sen verran, että omiin puutteellisiinkin kykyihin kannattaa aina luottaa ja mennä rohkeasti eteenpäin. Siksi tällaiset varmasti särähtävät, koska olen nähnyt sitä kamppailua kielten kanssa aivan lähietäisyydeltä. Kun kieli ei taivu, se vain ei taivu.

Joutsen ääntään puhtaissa osuuksissaan vissiin riittävän hyvin, jottei sitä kymmenien tuhansien festareilta potkita kesken kaiken pois. Ei minua silti yllätä, että kotimaassaan saa varmasti kuulla maneereistaan tai ääntämisestään. Väärin menestytty, vaihtakaa laulaja hollantilaiseksi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Hauska, että otit juuri nämä esimerkeiksi, molemmista kun on käväissyt mielessäni se, että yllättävän selkeästi kuuluu aksentti heillä ja toisaalta miettinyt, että eipä olla kuitenkaan ainoita täällä Suomessa. Molempien musasta olen siitä huolimatta nauttinut. Sama muistaakseni sillä Beast in Blackin kreikkalaiskaverilla, mutta nyt varaan oikeuden perua puheeni, koska en bändiä muutamaa kertaa enempää ole kuullut.
Niin, kuten sanoin, sama tilanne kuin monilla muilla bändeillä, joilla laulaja ei ole englanninkielinen. Jos nyt vertaa vaikka Last ride of the daytä ja Elania tässä mielessä House of sleepiin ja Nemoon niin onhan ero ihan kuin yöllä ja päivällä.

Ehkä tässä sekoittuu opettajuuteni mukaan, koska yritän nuorille aineen Iisäksi opettaa elämää sen verran, että omiin puutteellisiinkin kykyihin kannattaa aina luottaa ja mennä rohkeasti eteenpäin. Siksi tällaiset varmasti särähtävät, koska olen nähnyt sitä kamppailua kielten kanssa aivan lähietäisyydeltä. Kun kieli ei taivu, se vain ei taivu.
Siitä olen tismalleen samaa mieltä, että kieltä pitää rohkaista käyttämään riippumatta siitä, kuinka hyvin sitä osaa. Muuten kielitaito ei voi kehittyä. Sitä en kuitenkaan osta, että osa ei oppisi kieliä vaikka opettelisi. Kyse lienee työmäärän riittämättömyydestä. Siinä missä Pulju tai Selänne eivät selkeästi ole jaksaneet paneutua opettelemaan englantia ja se on ihan ok, koska heidän työnsä on jääkiekko eikä englannin puhuminen, Joutsenen kohdalla tämä sama asia ihmetyttää.

Joutsen ääntään puhtaissa osuuksissaan vissiin riittävän hyvin, jottei sitä kymmenien tuhansien festareilta potkita kesken kaiken pois. Ei minua silti yllätä, että kotimaassaan saa varmasti kuulla maneereistaan tai ääntämisestään. Väärin menestytty, vaihtakaa laulaja hollantilaiseksi.
Hollantilainen laulaja voisi tosiaan toimia vieläkin paremmin. Toisinaan vaihtamalla paranee.

Tosin ei mun tarvitse Amorphista kuunnella kovinkaan usein. Radiokanava vaihtuu napista samalla tavalla kuin vaikka Cheekin tai Sannin kohdalle sattuessa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sitä en kuitenkaan osta, että osa ei oppisi kieliä vaikka opettelisi. Kyse lienee työmäärän riittämättömyydestä.
En jatka tätä jankutusta pidempään, mutta tähän totean vain sen, ettei pidä paikkaansa, kun puhutaan ääntämisestä. Siitähän tässä oli kyse. Sanastot ja kielioppiasiat ovat opittavissa suurimmalle osalle, mutta niissäkin erilaiset oppimisvaikeudet toki voivat hankaloittaa duunia.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ei kai kukaan oikeasti noin typerästä mielipiteestä voisi loukkaantua?
Mun mielipide oli oikein hyvä ja perusteltu: Amorphiksen laulaja vetää todella huonolla ääntämyksellä ja sitä on siksi vaivaannuttavaa kuunnella. Jos joku diggaa bändistä siitä tankerosta huolimatta, niin fine, mutta itselleni alkaisi maistua vasta suomeksi laulettuna tai paremmalla laulajalla. Tästä mielipiteestähän täällä on vammattu, vaikka ei siinä ole puututtu kenenkään omiin mieltymyksiin. Sinäkin ihan suotta haukut typeräksi mielipiteeksi, vaikka kyse on vain laadun parantamiseen liittyvästä toiveesta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Amorphiksen laulaja vetää todella huonolla ääntämyksellä
Minusta vain tuntuu että sinä et kykene erottamaan ääntämystä ja aksenttia.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Minusta vain tuntuu että sinä et kykene erottamaan ääntämystä ja aksenttia.
Aksentti ei ole sitä että lausuu sanat täysin väärin, kuten mm. Joutsen tai Turunen tekee.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Toisaalta varsinkaan Joutsen ei lausu kaikkia sanoja väärin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
..lausuu sanat täysin väärin, kuten mm. Joutsen tai Turunen tekee.
Tämä on vielä typerämpi väite kuin alkuperäinen väitteesi. Toki voisit vaikka yrittää kertoa mikä siinä seducessa menee täysin väärin?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Toki voisit vaikka yrittää kertoa mikä siinä seducessa menee täysin väärin?
Ääntäminen. Kuuntele se biisi ja sano että lausuu ok, I dare you. Mutta tarvinneeko tätä jatkaa? Sun ja muiden mielestä bueno/ei haittaa, mun mielestä vaivaannuttavaa. Ei tämä tästä mihinkään etene...
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ääntäminen
Aika monta kertaa olen levyn ilmestymisen jälkeen jo kuullut, enkä tiedä miten se on lausuttu pieleen. Toki ihmetyttää mistä sinä tiedät mikä sana on edes kyseessä jos se lausutaan täysin väärin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Aika monta kertaa olen levyn ilmestymisen jälkeen jo kuullut, enkä tiedä miten se on lausuttu pieleen. Toki ihmetyttää mistä sinä tiedät mikä sana on edes kyseessä jos se lausutaan täysin väärin.
Äh. Leikitkö nyt tyhmää, vai onko niin että kelpuutat väärin lausumiseksi vain sellaiset tapaukset, jossa sanomaa ei voi tunnistaa? Jos lausuu seduce siten kuin muut lausuvat church yard? Mun osaltani tämä saa nyt jäädä. Ihan turhaa enää jankata.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@V-G-

Lausutko siis "church yard" sed-jyys? Jos näin, niin kovin suurena auktoriteettina en osaa sinua tässä asiassa pitää. Vitsi, hei.

Kävinpä nyt ihan kuuntelemaan sanojen kanssa, miten vituilleen se Joutsen nuo sanat ääntää. Ensinnäkään ei lausu sed-jyys, siinä on kyllä nyt sulla asennevika korvissa. Muutenkin pärjää esim. Annekkelle ihan hyvin, varsinkin kolmossäe Annekkella on koko laulun kankein, jos nyt aletaan nillittää. Tomin, kuten monen muunkin suomalaisen ongelma on kulmikas ääntäminen, mutta pakko sanoa, että jos tuo häiritsee, niin jotenkin tulee pätemisentarve mieleen.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ensinnäkään ei lausu sed-jyys, siinä on kyllä nyt sulla asennevika korvissa
Joo se on tosiaan aivan joku häröpallo, joka siihen äänitykseen on päässyt. Jotain mallia sedjus tms. islantia, ja perään tietty se intoksikeit josta pystyy oikein kuulemaan ne tavuviivat siinä lyriikkapaperissa. Joutsenen ääntäminen kuulostaa melkolailla kaikissa kuulemissani biiseissä siltä, että joku olisi kertonut hänelle puhelimessa miten englantia lausutaan.

Ville Valon tasoon sopisi yrittää päästä. Jos ei onnistu, vähempikin riittää, kuten nyt vaikka Floor Jansenin kohdalla. Joutsenen nykytaso on sama kuin jos uutistenlukija ei osaisi lausua erisnimiä ko. maan kielen edellyttämällä tavalla jne...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@V-G-
Joo, tuo intoxicate pilkkoutuu hauskasti, mutta mä luulen sen johtuvan enemmän siitä, että sanan joutuu sovittamaan siihen tahtiin siten. Vaan nää on näitä, mitkä mua ei haittaa, siis kankeudet ääntämisessä. Olen muutamankin natiivipuhujan Tube-arvion Queen of the Timesta katsonut, eikä yhdessäkään ole ollut kritiikkiä ääntämisestä. Yksi mainitsi, että sanoituksista välillä huomaa, ettei ole ykköskielenä enkku. Hänkin tosin lisäsi, että hienoa kuitenkin, kun jengi puskee materiaalia vieraalla kielellä ulos. Tavoittaa heidät paremmin. Muut ovat olleet lähinnä kiinnostuneita ottamaan selvää, mitä lyriikoiden taustalla on ja mikä se Bee esimerkiksi on.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Ei helvetti, parhaat naurut ikinä : ) odotin lähinnä, että olisi viimeisimpiä keikkaraportteja saanut, mutta saikin parhaat naurut pitkään aikaan. Kiitos Veegee, taattua tavaraa, kuten aina. Sen reilut 20 vuotta olen lähes päivittäin kuunnellut kotimaista metallia, enkä koskaan, ikinä, milloinkaan ole edes kiinnittänyt huomiota lausumiseen. En minkään bändin osalta. Jotenkin voin kuvitella tilanteen, kun Veegee on esim. Amorphiksen keikalla ihmisjoukon keskellä ja siinä missä muilla kädet on ilmassa ja osa laulaa jopa mukana, Veegeellä on sellainen pohtiva ilme, nojaa nyrkkiinsä niin, että peukku on leuan alla ja etusormi suun kohdalla ja keskittyy kuuntelemaan kuinka oikein tai väärin laulaja englantia lausuu.
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Ei helvetti, parhaat naurut ikinä : ) odotin lähinnä, että olisi viimeisimpiä keikkaraportteja saanut, mutta saikin parhaat naurut pitkään aikaan. Kiitos Veegee, taattua tavaraa, kuten aina. Sen reilut 20 vuotta olen lähes päivittäin kuunnellut kotimaista metallia, enkä koskaan, ikinä, milloinkaan ole edes kiinnittänyt huomiota lausumiseen. En minkään bändin osalta.

Täysin samaa mieltä! Mutta näin erilaisia me olemme. Mua ei erityisemmin haittaa, jos joku sana tulee ulos hieman erikoisesti, mutta mullakin on pari kaveria, joita tuo Joutsenen lausuminen häiritsee. Samoin oli hauskaa huomata, miten V-G- piti Olzonin aikaa jotenkin hyvänä Nightwishin osalta. Omasta mielestä se oli karmeaa paskaa juuri siksi, että Olzonin ääni ei riittänyt, eikä karisma sitten sitäkään vähää. Ja itse asiassa omaan korvaan se ruotsalainen tapa lausua englantia vitutti yllättävän paljon. Mutta nämä ovat mielipideasioita, joten en mä osaa mieltäni pahoittaa, jos joku tykkää jostain, mistä itse en pidä. Se on mulle oikeastaan täysin yhdentekevää.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viimeksi muokattu:

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Aika monta viestiä pukkaa vielä sen jälkeen kun olet todennut että sun osalta saa jäädä Tuli se jo aikaisemmin vähintäänkin selväksi ettet tiedä miten englantia lausutaan... How to Say or Pronounce Seduce - YouTube
Mun englantini on - kiitos vain - varsin hyvällä tasolla. Lähetä tuo ohjevideo sille tankeroa vääntävälle Amorphis-laulajalle, jonka englannin rajoittuneisuus ei tietenkään rajoitu vain yhteen sanaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös