Kylläpäs lähti hienosti heti yhdellä kuuntelulla! Olin myös jotenkin kauhean varautunut, koska QoT oli oikeasti jotenkin aivan liian vaikea levy ja jäänyt itselleni kovin etäiseksi ja sen myötä jäänyt hyllyyn pölyttymään. Se ei vain ole yksinkertaisesti hyvä, tylsiä ja ylipitkiä biisejä täynnä. Ja nythän netissä uhkailtiin etukäteen tästä levystä, että tulisi olemaan jotenkin vaikeasti kuunneltavaa ja todella progea kamaa.. ja sen päälle ensimmäinen näytebiisi The Moon oli jotenkin tosi tylsä, ja toinen näytebiisi taas se sellainen tavallinen Joutsenen ajan Amo-hittibiisi. Nämähän ovatkin nyt sitten levyn kaksi heikointa biisiä..
Mun mielestä Queen of Time on Joutsenen ajan paras levy ja en ole tämän mielipiteen kanssa yksin. A&P-REACTS meni niin pitkälle, että hehkutti levyä suurinpiirtein 2000-luvun parhaaksi hevilevyksi:
Levyllä on kolme timanttia: The Bee, Daughter of Hate ja Amongst Stars. Kun ensimmäisen kerran kuulin The Been, niin kylmät väreet meni. On hyvä, että levyllä on biisejä jotka iskevät heti halolla päähän ja sitten mutusteltavaa.
Queen of Timella, omasta mielestäni, Amorphis hioutui parhaimmilleen ja nyt mentiin vähän takapakkia. Eclipse, Silent Waters, Skyforger, The Beginning of Time ja Circle olivat hyvin samankaltaisia levyjä. Jokaisessa on hyviä biisejä, mutta levyinä ne eivät erotu toisistaan. Yksi kaverini on sanonutkin, että Amo teki saman levyn 5 kertaa. Itse en edes hahmota, että mikä biisi on miltäkin levyltä. Jos miettii vaikka Elegyä, niin jo pelkästä soundista tunnistaa, että kysessä on Elegyn biisi. Tähän on selkeä syy ja se ilmeni itselleni yhdessä haastattelussa, jossa Amon pojat sanoivat, että tähän asti he itse tuottivat omat levynsä ja Under the Red Cloudilla ja siitä eteenpäin tuottajana on toiminut Jens Bogren. Siitä eteenpäin joka levyllä on ollut oma trademarkkinsa.
Voiko Amorphis tehdä virheitä? Huomaan pohtivani asiaa aina, kun raskassointista kulttuuriperimäämme maailmalle vievä yhtye julkaisee uuden albumin. Amorphis on niin pitkään pitäytynyt juuri siinä, minkä parhaiten taitaa, että sen ympärille on ilmaantunut koskemattomuuden kehä. Yhtyeen 14...
www.soundi.fi
Ehkä vähän samaa mieltä yllä olevan 3/5 arvion kanssa siitä, että rohkeammin olisi voinut lähteä tekemään uutta levyä. Nyt on kyllä yritystä, mutta vähän jää puolitiehen.
Kolmen kuuntelukerran perusteella paras biisi on nimikkobiisi: Halo, joka nyt on ainakin lähellä timanttia.
EDIT: Lisätään vielä se, että Queen of Timen myötä myös Amorphiksen hype nousi Suomessa. Tuskan päälavalle yms. vei tie. Lisäksi tiedän useammankin ihmisen, joka kiinnostui Amorphiksesta tämän levyn myötä. Ei heitä kiinnosta Elegyt tai vielä vähemmän Talesit pätkääkään. Toinen isoon kansaa uppoava levy on An Evening with Friends
at Huvila.