Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 401 406
  • 15 505

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Heh. Ei se työnhaku nykyään taida olla nuorillekaan helppoa.
Ja silti työvoimasta pula ja työntekijän markkinat? Ok. Ilmankos sitten pitääkin olla sorvaamassa oikein lakimuutoksia työntekijän asemaan, että pysyy nöyränä. Tai ainakin vaihtaa toiseen työpaikkaan, kunhan saa neuvoteltua uuden työnantajan kanssa mieleiset työehdot.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tässä se selittävä tekijä monessa tapauksessa onkin miksi kaikki on aina niin vaikeaa työelämässä, mutta mitään muutoksia siihen ei kuitenkaan haluta tehdä. Oma asenne työhön on merkittävässä roolissa ja yleensä saa sitä mitä tilaa.
Sekin kun on mahdollista, että työnantajasi suhtautuu sinuun samoin kuin sinä työhön.
Ai jos mulla on muutakin elämää kuin työ, niin olen huono työntekijä?
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ai jos mulla on muutakin elämää kuin työ, niin olen huono työntekijä?
Sellaista en ole sanonut, joten älä laita sanoja suuhun. Sen sijaan suhtautumisesi työhän kirjoitustesi perusteella vaikuttaa sellaiselta ettei se palkitse niin sinua kuin mahdollisesti työnantajaakaan.
 

rpeez

Jäsen
Odotetaanko sitten jossain valkokaulus ideapajassa, että täytyy olla intohimoa työhönsä? Minulla ei taas kokemusta niistä niin siksi kysyn.

Palkanmaksuvelvollisuus pitäisi täyttyä ihan sillä, että tekee työnsä. Jos siihen vaaditaan, että naama on näkkärillä joka päivä ja että täytyy fistbumpia heittää, kun on niin kivaa, palaako siinä loppuun jossain vaiheessa?
Kyllä.

Työtehtävien ohessa työprosesseja on syytä miettiä ja heittää parannusehdotuksia jos tulee mieleen. Lisäksi, työkulttuuria ja ilmapiiriä on hyvä vahvistaa auttamalla työkaveria pyyteettömästi ja kehumalla työkaveria kun näkee siihen mahdollisuuden (ihmiset arvostavat eniten kollegoiden kehuja, eivät esimiesten). Lisäksi on hyvä kokoajan pitää silmällä miten omaa ammatillista osaamista voi parantaa.

Jos kaikki yllämainitut laiminlyö, etenkin viimeisen, kyllä tulee kova urakka pysyä työpaikassaan eläkeikään saakka.

Edit. Yllämainitut asiat olisi mielestäni kyllä hyviä duunarityöpaikassakin.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sellaista en ole sanonut, joten älä laita sanoja suuhun. Sen sijaan suhtautumisesi työhän kirjoitustesi perusteella vaikuttaa sellaiselta ettei se palkitse niin sinua kuin mahdollisesti työnantajaakaan.
Älä laita sanoja minunkaan suuhun. Et myöskään tiedä minun työstä mitään. Tämä tästä.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Odotetaanko sitten jossain valkokaulus ideapajassa, että täytyy olla intohimoa työhönsä? Minulla ei taas kokemusta niistä niin siksi kysyn.

Palkanmaksuvelvollisuus pitäisi täyttyä ihan sillä, että tekee työnsä. Jos siihen vaaditaan, että naama on näkkärillä joka päivä ja että täytyy fistbumpia heittää, kun on niin kivaa, palaako siinä loppuun jossain vaiheessa?
Ei siitä ainakaan haittaa olisi. Mutta ihan selkeästi tehdään eri aloilla töitä, joten taisin sohaista muurahaispesää.
Itselle kun työn pitää antaa muutakin kuin toimeentulon, sen pitää olla myös mielekästä ja kivaa (ei toki aina). Jos se sitä on, tulee nuo mainitsemasi fistbumpit vähän niin kuin automaattisesti.
Itse en tekisi töitä työpaikassa, joka aiheuttaa pahaa mieltä ja jatkuvaa tyytymättömyyttä. Yrittäisin tehdä asialle jotain sen sijaan, että tyytyisin pelkkään marmatukseen.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä.

Työtehtävien ohessa työprosesseja on syytä miettiä ja heittää parannusehdotuksia jos tulee mieleen. Lisäksi, työkulttuuria ja ilmapiiriä on hyvä vahvistaa auttamalla työkaveria pyyteettömästi ja kehumalla työkaveria kun näkee siihen mahdollisuuden (ihmiset arvostavat eniten kollegoiden kehuja, eivät esimiesten). Lisäksi on hyvä kokoajan pitää silmällä miten omaa ammatillista osaamista voi parantaa.

Jos kaikki yllämainitut laiminlyö, etenkin viimeisen, kyllä tulee kova urakka pysyä työpaikassaan eläkeikään saakka.

Edit. Yllämainitut asiat olisi mielestäni kyllä hyviä duunarityöpaikassakin.
Kiitos kattavasta vastauksesta! Itse varmasti palaisin kyllä tuolla menolla loppuun.

Kyllä meillä duunaritöissäkin tuohon kannustetaan. Itse olin viime vuonna mukana pienryhmässä, jossa oli tarkoitus parantaa työpaikan ilmapiiriä ja saada prosesseja viilattua. Mitään ei toimenpiteitä ei oikeastaan ehdotuksista seurannut. Tuli olo, että tuo ryhmä kerääntyi, koska se vaan nyt oli jonkun mielestä pakko tehdä. Jäin täksi vuodeksi ryhmästä pois, luonnollisesti.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei siitä ainakaan haittaa olisi. Mutta ihan selkeästi tehdään eri aloilla töitä, joten taisin sohaista muurahaispesää.
Itselle kun työn pitää antaa muutakin kuin toimeentulon, sen pitää olla myös mielekästä ja kivaa (ei toki aina). Jos se sitä on, tulee nuo mainitsemasi fistbumpit vähän niin kuin automaattisesti.
Itse en tekisi töitä työpaikassa, joka aiheuttaa pahaa mieltä ja jatkuvaa tyytymättömyyttä. Yrittäisin tehdä asialle jotain sen sijaan, että tyytyisin pelkkään marmatukseen.
Kaikki ei voi jättää nykyistä työtänsä, koska se ei ole mielenkiintoista. Jos näin tekisivät, aika moni kriittisistä töistä jäisi täten tekemättä.

Missä vaiheessa marmatin?
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaikki ei voi jättää nykyistä työtänsä, koska se ei ole mielenkiintoista. Jos näin tekisivät, aika moni kriittisistä töistä jäisi täten tekemättä.

Missä vaiheessa marmatin?
Ei kaikkien pidäkään, vain niiden jotka ovat tyytymättömiä työhönsä. Ja sanan mielenkiintoisen korvaisin mielekkäällä. Ihminen viettää niin paljon aikaa työpaikalla, että onhan siinä pääkoppakin koetuksella, jos siitä ei saa muuta sisältöä kuin palkan.

Tarkoitin marmattamista yleisesti laajalla työhönsä tyytymättömällä joukolla - en sinua. Pahoittelut, jos syntyi se kuva.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Eihän se nyt vaan ole minkäänlaista elämän realismia, että jokainen ihminen kykenisi elämässään pääsemään semmoiseen tilanteeseen, josta täällä moni puhuu.

Totta kai se on hienoa, että todella monet semmoiseen tilanteeseen pääsevät, ja ilman muuta tavoiteltavaa. Ja ihmisen mahdollisuuksia vaikuttaa omilla valinnoillaan oman elämänsä suuntaan ei voi väheksyä.

Mutta on tuo nyt aivan pölhökustaan hommaa väittää, että nämä jutut kaikille on vaan noin yksinkertaisia, että "sen kun vaan vaihdat työpaikkaa", tai "ei muuta kuin opiskelemaan ja ala vaihtoon".

C'moon, aikuisia ihmisiä tässä ollaan ja kyllä te nyt itsekin tämän tiedätte. Vaikka kaikki oman elämänsä sankarit kaikenlaista puhuvatkin, niin onneksi tuolla vähän heikommin palkatuilla aloilla on myös niitä pitkän linjan tekijöitä ihan nyt vaikka jostain siivousalasta lähtien, koska muuten mistään ei tulisi mitään.

Eikä mitään siis siivousalalta pois. Loppujen lopuksi ihminen voi olla tyytyväinen ja onnellinen alalla kuin alalla. Palkka on loppujen lopuksi vaan rahaa.

Oma duunini on semmoinen, että ikinä töihin lähtiessä en kyllä jalkoja ilmassa lyö yhteen, että hitto kun on taas ihanaa päästä töihin, mutta en kyllä ikinä koe mitään vastenmielisyyttäkään töihin lähtiessä. Silloin menee mielestäni ihan hyvin. Se on vaan duunia, eikä mitään sen ihmeellisempää.

Olen ollut myös semmoisessa työpaikassa, jossa työnantajan arvostus työntekijöitä kohtaan oli ihan nollan tasoa, ja työilmapiiri työntekijöiden kesken, sekä esimiesten toimesta oli aivan perseestä. Suhteellisuudentajua se on antanut, että miten paskaa jossain paikoissa voi oikeasti olla, niin ehkä nykyisessä duunissakin osaa asioita arvostaa vähän enemmän, kun on kokemusta tuollaisestakin.

Nuo on juuri sellaisia työpaikkoja, joissa sitä yhteistä rintamaa työntekijöiden toimesta pitää olla, koska muuten se työnantaja viilaa perseeseen, minkä vaan ehtii.
 
Viimeksi muokattu:

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
En tiedä mihin nuo yli 50v pääasiassa hakevat, kun itse tullut kahlattua useita satoja hakemuksia 2-3v aikana läpi ja kourallinen on ollut yli 50v. Hatusta heitettynä varmaan prosentti, eli yksi sadasta. Jos työuraa on jäljellä vielä se kymmenisen vuotta (tai edes viisi), niin mielelläni palkkaisin. Ei niin suurta pelkoa että vaihtaa paremman tarjouksen perässä (toki koitan pitää tiimin palkat muutenkin sillä tasolla että muualle ei kannata saman position perässä vaihtaa, mutta tietysti jos saa korkeamman position muualta niin paha kilpailla) ja nämä kokeneemmat tietävät että ei se ruoho ole aina vihreämpää muualla.

Paljon hyviä puolia, eikä sekään yleensä ole ongelma että maksavat enemmän, kunhan on linjassa muuten. Yksi todella pätevä hakija on tuossa joukossa ollut, mutta palkkapyynti oli posketon, oli 3x tiimin mediaanipalkka.

Muutenkin pysyvyys ja tyytyväiset työntekijät on yleensä myös työnantajan etu. Ja joustokin toimii molempiin suuntiin hyvin. Jos työnantajan edustajana joustan, niin kummasti myös tiimissä ollaan valmiita joustamaan. Jos olisin täysi mulkku ja koittaisin repiä vain maksimihyödyn irti, niin veikkaisin että joustoa ei toiselta puolelta tapahtuisi.
 

rpeez

Jäsen
Kiitos kattavasta vastauksesta! Itse varmasti palaisin kyllä tuolla menolla loppuun.

Kyllä meillä duunaritöissäkin tuohon kannustetaan. Itse olin viime vuonna mukana pienryhmässä, jossa oli tarkoitus parantaa työpaikan ilmapiiriä ja saada prosesseja viilattua. Mitään ei toimenpiteitä ei oikeastaan ehdotuksista seurannut. Tuli olo, että tuo ryhmä kerääntyi, koska se vaan nyt oli jonkun mielestä pakko tehdä. Jäin täksi vuodeksi ryhmästä pois, luonnollisesti.
Jep, ei se väkisin oikein toimi. Ehkä parhaiten toimii sellainen jatkuva ajatus noista asioista tausta-ajona, eikä liikaa stressaten tuloksia. Tässä astuu se "intohimo" esiin tai välittäminen.

Työryhmistä vähän samantyylinen ajatus, niiden ongelma on kuin taiteilijan käskettäisin maalaamaan luova teos tässä ja nyt. Keksitään jotain normaalia, ja sitten jengi marssii ulos työhuoneesta ja jatkaa kuten ennenkin.
 

ipaz

Jäsen
Kaikki ei voi jättää nykyistä työtänsä, koska se ei ole mielenkiintoista. Jos näin tekisivät, aika moni kriittisistä töistä jäisi täten tekemättä.
Tämän vuoksi irtisanomista ja irtisanoutumista pitäisi helpottaa, sekä työttömyysajan alun turvaa pitäisi vahvistaa. Vähän kuten Tanskassa.

Olisi kaikille parasta, jos oikeat ihmiset olisivat oikeassa duunissa. On tutkittu että työpaikkaa, tai ainakin työtehtävää olisi hyvä vaihtaa aika ajoin, jotta virkeys ja mielenkiinto pysyy yllä. Samaa duunia vuodesta toiseen, niin aivan varmasti alkaa jossain vaiheessa kyllästyttämään ja teho laskee.

Työmarkkinoiden pitäisi muutenkin toimia niin, että jos kyseessä on ikävä duuni johon on vaikea saada tekijöitä, niin sitten siitä maksetaan kunnon korvaus. Jos työnantaja tarjoaa surkeaa duunia paskalla palkalla, eikä saa siihen tekijää, niin sitten pitää avata kukkaron naruja tai laittaa pillit pussiin. Monesti ikävien duunien tekijät taitavat ollakin yrittäjiä, joilla on ihan mukavat ansiot.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Yleisin sairauspoissaolopäivä on keskiviikko, toisena torstai, perjantai sitten kolmossijalla. Lauantaisin ja sunnuntaisin on suunnilleen saman verran sairauspoissaoloja, mutta huomattavasti vähemmän kuin muina päivinä. Tähän vaikuttaa luonnollisesti töiden keskittyminen arkiviikolle.

Oudon hiljaa on kyl maanantaidarra saikkujen huutelijat tästä. Voisiko se luitenki olla niin että ei ne työntekijät mitään lusmuilijoita yleisesti ottaen ole ja tämä yhden päivän sairaslomasakko on ihan täysin ideologista höttöä.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Oudon hiljaa on kyl maanantaidarra saikkujen huutelijat tästä. Voisiko se luitenki olla niin että ei ne työntekijät mitään lusmuilijoita yleisesti ottaen ole ja tämä yhden päivän sairaslomasakko on ihan täysin ideologista höttöä.
Eikö tämä nyt ole ollut päivän selvää heti alusta saakka. Yleensäkin jos yrityksessä on paljon sairauspoissaoloja niin joku siinä firmassa on pielessä. Sitä nyt ei vaan ole oikein trendikästä myöntää.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Eikö tämä nyt ole ollut päivän selvää heti alusta saakka. Yleensäkin jos yrityksessä on paljon sairauspoissaoloja niin joku siinä firmassa on pielessä. Sitä nyt ei vaan ole oikein trendikästä myöntää.

Oudon hiljaa on kyl maanantaidarra saikkujen huutelijat tästä. Voisiko se luitenki olla niin että ei ne työntekijät mitään lusmuilijoita yleisesti ottaen ole ja tämä yhden päivän sairaslomasakko on ihan täysin ideologista höttöä.
Älkää nyt suotta sotkeko toisten ylemmyydentuntoa ja valheita tämmöisillä tosiasioilla.
 

ipaz

Jäsen
Oudon hiljaa on kyl maanantaidarra saikkujen huutelijat tästä. Voisiko se luitenki olla niin että ei ne työntekijät mitään lusmuilijoita yleisesti ottaen ole ja tämä yhden päivän sairaslomasakko on ihan täysin ideologista höttöä.
Jos ensimäinen sairaslomapäivä ei olisikaan palkaton, niin kelpaisiko sitten esim. alennettu sairausloma-ajan palkka? EU:n keskiarvo on 65% normaalipalkasta sairausloman ajalta.

Esim. Ruotsissa tunnetusti se ensimmäinen sairastumispäivä palkaton ja sen jälkeen sairausajan palkka 80% normaalista palkasta ensimmäiseltä viikolta. Tanskassa noin 75%. Norjassa maksetaan (tietysti) 100%, kuten myös Saksassa, Belgiassa ja Itävallassa. Suomessa maksetaan täysi palkka yhdeksältä ensimmäiseltä sairauslomapäivältä, jonka jälkeen sairauspäivärahan maksu siirtyy täysimääräisesti Kelalle maksimissaan 300:ksi arkipäiväksi.

Koska tuon ehdotetun ensimmäisen palkkattoman päivän tarkoitus on selkeästi karsia ns. turhia saikkuja (krapula, vitutus, tänään ei nappaa), niin olisiko useassa maassa käytäntönä oleva alennettu sairauslomakorvaus sitten parempi ratkaisu ensimmäisen palkattoman päivän sijaan?
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Oudon hiljaa on kyl maanantaidarra saikkujen huutelijat tästä. Voisiko se luitenki olla niin että ei ne työntekijät mitään lusmuilijoita yleisesti ottaen ole ja tämä yhden päivän sairaslomasakko on ihan täysin ideologista höttöä.

Itse olen täysin samalla linjalla, että tuo ensimmäisen sairaslomapäivän palkattomuus on täysin turha uudistus. Vaan ei kai tuon puolustelijoita tai minkään maanantaidarran huutelijoita täälläkään kauheasti ole näkynyt?
 

12961

Jäsen
Olen sen verran suuri työllistäjä, että suhteellisesti sunnuntaina on vähiten ja johtuu sunnuntaina maksettavista korvauksista. Torstai ja perjantai ovat suurimmat. Noita pitää aina vertailla suhteessa kyseisenä päivänä suunniteltuihin työtunteihin.

Lisäksi todennäköistä on toimialakohtainen vaihtelu. Olisipa sellaista tilastoa.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Millainen mahtaa olla työilmapiiri ja työhyvinvointi sellaisissa yrityksissä joissa on paljon eri pituisia poissaoloja. Hyvään työhyvinvointiin kannattaa satsata ehdottomasti.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Keskiviikkona luvassa mahdollisesti taas kerran tietoa uusista lakoista. Ymmärsin ilmeisesti väärin, kun oletin lakkojen loppuvan tällä erää kuun vaihteeseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös