Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 408 631
  • 15 516

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Unohditko sinäkin toimintaympäristön, missä hallitus joutui toimimaan? Kannattaa miettiä, missä kunnossa Suomi olisi jos taloutta ei olisi elvytetty.
En unohtanut. Tietenkin taloutta piti elvyttää. Elvytyksen jälkeen sitten pitää tasapainottaa kuluja, sillä elämme kroonisesti yli varojemme.

Unohdatko sinä, että Suomi on velkaantunut vuodesta 2008 ja velkaantuminen on vain kiihtynyt. Velkaannumme nopeammin kuin bkt kasvaa. Se ei johdu suhdanteista, vaan ihan siitä, että kulutamme enemmän kuin tuotamme.

 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Et ole vieläkään vastannut kysymykseeni, jos kaikki miljonäärit poistuisivat Suomesta, millä rahalla esim. sosiaalituet maksettaisiin sen jälkeen?
Tämä on eräänlainen fundamentaalinen peruskysymys.
Suomen aidosti hyvätuloiset ihmiset usein pysyvät täällä sen takia, että yhteiskunnassamme on paljon sellaista, jota kannattaa puolustaa. Yhteisillä veroilla tänne on saatu rauhallinen yhteiskunta, joka omalta osaltaan pitää huolta siitä, että meillä on peruskoulutettua työvoimaa tarjolla ja toisaalta myös rakenteellisesti rauhallinen yhteiskunta, jossa voi yrittää.

Jokaisella miljonäärillä on halutessaan jo nykyisellään mahdollisuus taloudellisesti vaihtaa maata. Suomella on kuitenkin jotain sellaista pitovoimaa, jota ei ehkä ole edes Keski-Euroopassa. Toisaalta meillä on esimerkiksi näitä kuuluisia formulamiljonäärejä, jotka eivät missään vaiheessa ole ollut erityisen halukkaita maksamaan verojaan Suomeen. Teemu Selännekin on pysynyt visusti Jenkkilässä, koska Suomi on kallis hänen tuloluokassaan.

Edelleen asiassa on syytä muistaa, että yhteiskunnan hyväosaiset (ei tarvitse olla miljonääri) ovat aina yhteiskunnan voimakkaampi osapuoli. Tämä on myös syy siihen, miksi lähes kaikki heikennykset - suuntaan tai toiseen - pyritään kohdistamaan hallituksen kuin hallituksen toimesta siihen keskiluokkaan, joka ei ole tuloluokissa, joissa lähteminen kiinnostaa tai on mahdollista, ja toisaalta myös heihin, eli kaikista köyhimpiin, jotka eivät lähde, kun eivät voi.

Verotuloissa on sellainen logiikka olemassa, että ne kannattaa pyrkiä maksimoimaan sieltä, mistä ne eurot saadaan. Yleensä ne saadaan helpoiten niiltä, jotka eivät pysty järjestelmässä juoksemaan karkuun. Sellainen arkinen asia kuin lapsilisä Suomessa, se maksetaan kaikille perheille. Usein muistetaan kyllä nostaa sinne tikunnokkaan ne isot veromaksut, muttei kuitenkaan jakseta hirveästi vaivata päätä sillä, että yhteiskunta tarjoaa hyvätuloisellekin ihan samanlaiset perustuet kuin köyhällekin esim. lapsilisän muodossa. Lapsilisä on mielenkiintoinen siten, että hyvätuloiset sijoittavat sen heti, koska sitä rahaa ei tarvita elämiseen, kun taas köyhät käyttävät sen lapsensa elättämiseen.

Meillä toki tätä nykykeskustelua kuvaavat aika hyvin tällaiset kovat arvot eli rahat ja tulokset. Niistä nyt on viime kädessä kysymys. Joskus olisi hyvä kuitenkin nähdä yhteiskunnassa myös ne tietyt jutut enemmänkin investointeina. Rauhallinen ja tasapainoinen työelämä, jossa AY-liikkeellä on iso ja kiistämätön osuus, on myös yrityksien etu. Kun työmarkkinoilla on hyvä ja tasapainoinen tilanne, niin se omalta osaltaan mahdollistaa sen, että työelämässä voidaan hyvin ja kun siellä voidaan hyvin, niin siellä myös tuotetaan enemmän.

Käytännössä nykyinen ajattelu, jossa ainoastaan lasketaan rahaa, näkee esimerkiksi julkissektorin työt ainoastaan kustannuksen näkökulmasta. Kun julkinen keskustelu näkee kaikessa julkisessa ainoastaan mahdolliset säästöt ja jokaisen ihmisen, joka siellä on töissä, kustannukseksi yhteiskunnalle, niin harva jaksaa pysähtyä ajattelemaan, miten tämä vaikuttaa näiden ihmisten hyvinvointiin ja heidän työelämänsä tasapainoon. Voisin luetella tässä ammattiryhmiä kuten sairaanhoitajat, ohjaajat, opettajat, sosiaalityöntekijät yms. joiden arvostus työssä ei ole kovin korkealla tasolla. Hehän ovat yhteiskunnan kulu, joille maksetaan palkkaa tyhjästä, koska julkissektori ei ole samanlainen yritys kuin nyt vaikka paperinjalostuksen parissa toimivat yksityiset firmat. Julkissektori tuottaa sellaista yhteiskunnallista, vaikeasti rahalla mitattavissa olevaa pääomaa, joka kuitenkin on perusedellytys sille, että yritystoiminta ylipäätään kannattaa.

Hallituksen ohjelmissa vilisevät enemmän ja vähemmän pakolliset säästöt. Jokainen ymmärtää, ettei tilanne ole ruusuinen, mutta tällaisen polarisaation keskellä ja yleisen työmarkkinoiden kriisin kanssa operoidessa tulee väistämättä mieleen se, että jos nämä kaikki EK:ta myötäilevät esitykset menevät sellaisenaan läpi, niin kuinka paljon sen heikoimmin toimeentulevan segmentin työsarka yhteiskunnassa lisääntyy ja kuinka paljon hyötyä he voivat saavuttaa. Työelämän heikennykset ikävä kyllä peilautuvat väistämättä myös siellä mielenterveysongelmien luukulla, koska aika moni nykyihminen ymmärtää sen, ettei työ tee onnelliseksi, jos se ei auta elämässä viemään sinua mihinkään.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Kyllä mulla on, koska itsekin kuulun siihen porukkaan, joka ei kykenisi pyörittämään menestyvää yritystä. Ainakaan ilman muiden apua. Ja tiedän, etten todellakaan ole ainoa laatuani. Siksi minä arvostankin noita jannuja, jotka laittavat puoli elämää peliin oman yrityksen eteen. Toiset voittaa, toiset häviää. Vasemmisto-ideologialla toki niiltä voittajiltakin pitää kupata kaikki mahdollinen irti selkärangasta.
Kuka on sanonut että kaikki pitäisi yrittäjiltä kupata pois, vai puhutko omiasi taas.

Ei taida olla kaiken kuppaamista, jos sanoo että esim. yritystukia/verotukia voisi vähän karsia.

Mutta ihan järkevää että kaikki osallistuisi leikkuutalkoisiin. Eikä silloin ole sen enempää kyse oikeisto ideologiasta tai mistään muustakaan ideologiasta.
 
Viimeksi muokattu:

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kaiva kaiva, tai lue alta:
Vuoden (2020) ensimmäisessä huutokaupassa maaliskuun puolivälissä Valtiokonttori myi 15.9.2024 erääntyvää viitelainaa. Huutokauppa kasvatti kyseisen viitelainan kantaa 715 miljoonalla eurolla 3 715 miljoonaan euroon. Huutokaupassa jätettiin tarjouksia 1,5-kertainen määrä suhteessa huutokaupan määrään.
 

Vatso

Jäsen
Kaiva kaiva, tai lue alta:
Tuo ei kuitenkaan kerro sitä, kuinka iso osa lainoista on kiinteällä 0-korolla. Jopa iso osa Suomen lainoista on muutettu muuttuvakorkoisiksi, koska joku näki tämän valtionkonttorissa fiksuksi teoksi. Lisäksi noita nyt 0-korkoisia lainoja ei ole ensimmäisen uusimisen kohdalla lyhennetty euroakaan, joten on aikamoista mustan maalaamista valkoiseksi väittää jopa kymmenien vuosien korkomaksujen olevan ilmaista rahaa.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kuka on sanonut että kaikki pitäisi yrittäjiltä kupata pois, vai puhutko omiasi taas.

Ei taida olla kaiken kuppaamista, jos sanoo että esim. yritystukia/verotukia voisi vähän karsia.

Mutta ihan järkevää että kaikki osallistuu leikkuutalkoisiin. Eikä se kyllä silloin ole sen enempää oikeisto ideologiaa tai mitään muutakaan ideologiaa.

Niin. Heti tuohon viimeiseen kappaleeseen; ne hyvätuloiset osallistuvat talkoisiin jo valmiiksi ihan perkeleesti. Ovat osallistuneet jo vuosikymmenien ajan.

Ja tässä keskustelu-kokonaisuudessahan olikin kyse siitä, että rikkaat ja hyvätuloiset karkaavat jonnekin muualle, jossa itse ansaitut rahat saisi pitää paremmalla prosentilla. Eli, suomeksi; jos nyt ruvetaan kiristämään ruuvia entisestään noiden kohdalla, voi monellakin olla muutto ulkomaille entistä houkuttelevami vaihtoehto.

edit. Yritystuista osittain samaa mieltä, ne pitäisikin käydä tarkalla kammalla läpi.
 

Ramsss

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
"Valtion budjettivelan keskimääräinen uudelleenhinnoitteluaika on noin 4,5 vuotta, eli tässä ajassa valtion velkasalkku tulee keskimäärin uudelleenhinnoitelluksi."

"Lyhyet, alle vuoden mittaiset velkasitoumukset ovat valtiolle tärkeä varainhankinnan väline, joka mahdollistaa budjetin joustavan rahoittamisen. Velanhallinnan ohjeistus Valtiokonttorille sisältää tavoitteen lyhyen velan määrästä, joka on 10 % velan nimellisarvosta."
Voi siellä olla joku osa joka on uusittu noista edellisen hallituksen ajan veloista, mutta ei niillä ole korkomenoihin suurta vaikutusta. Jos 3 miljardia uusittiin noista veloista vuonna 2023 niin korkomenot on kolmella prosentilla 90 miljoonaa vuodessa, mikä on aika pieni osuus koko vuoden 2022 2,6 miljardin korkomenoista.
 

Ramsss

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vuoden (2020) ensimmäisessä huutokaupassa maaliskuun puolivälissä Valtiokonttori myi 15.9.2024 erääntyvää viitelainaa. Huutokauppa kasvatti kyseisen viitelainan kantaa 715 miljoonalla eurolla 3 715 miljoonaan euroon. Huutokaupassa jätettiin tarjouksia 1,5-kertainen määrä suhteessa huutokaupan määrään.
Eli erääntyy vasta syksyllä. Olen käsittänyt, että täällä puhistiin nykyisistä korkomenoista. Tuokin laina on aika pieni osa tämän vuoden arvioiduista korkomenoista.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voi siellä olla joku osa joka on uusittu noista edellisen hallituksen ajan veloista, mutta ei niillä ole korkomenoihin suurta vaikutusta. Jos 3 miljardia uusittiin noista veloista vuonna 2023 niin korkomenot on kolmella prosentilla 90 miljoonaa vuodessa, mikä on aika pieni osuus koko vuoden 2022 2,6 miljardin korkomenoista.
Siis vuonna 2020 otetusta lainasta 50% oli lyhytaikaista. Eli noin 20miljardia.

"ECP-muotoisia velkasitoumuksia laskettiin liikkeeseen viisi kertaa vuonna 2020: tammi-, maalis-, huhti-, touko- ja lokakuussa. Dollarimääräisten ECP-liikkeeseenlaskujen bruttomäärä oli 8 275 miljoonaa dollaria (7 275 miljoonaa euroa) ja euromääräisten velkasitoumusten bruttomäärä 8 955 miljoonaa euroa.

ECP-liikkeeseenlaskujen keskimaturiteetti oli 6,5 kuukautta dollarimääräisten velkasitoumusten ja 7,1 kuukautta euromääräisten velkasitoumusten kohdalla. Huutokaupattujen euromääräisten velkasitoumusten keskimaturiteetti oli 7,9 kuukautta."
 

Ramsss

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En unohtanut. Tietenkin taloutta piti elvyttää. Elvytyksen jälkeen sitten pitää tasapainottaa kuluja, sillä elämme kroonisesti yli varojemme.

Unohdatko sinä, että Suomi on velkaantunut vuodesta 2008 ja velkaantuminen on vain kiihtynyt. Velkaannumme nopeammin kuin bkt kasvaa. Se ei johdu suhdanteista, vaan ihan siitä, että kulutamme enemmän kuin tuotamme.

Miltä se velkaantumisaste näyttää IMF:n ennusteen valossa? Edelleen siinä velkasuhteessa on kaksi komponenttia: velka ja BKT.
 

Zolomy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerrotaan lähiviikkoina
Tämä on eräänlainen fundamentaalinen peruskysymys.
Suomen aidosti hyvätuloiset ihmiset usein pysyvät täällä sen takia, että yhteiskunnassamme on paljon sellaista, jota kannattaa puolustaa. Yhteisillä veroilla tänne on saatu rauhallinen yhteiskunta, joka omalta osaltaan pitää huolta siitä, että meillä on peruskoulutettua työvoimaa tarjolla ja toisaalta myös rakenteellisesti rauhallinen yhteiskunta, jossa voi yrittää.

Jokaisella miljonäärillä on halutessaan jo nykyisellään mahdollisuus taloudellisesti vaihtaa maata. Suomella on kuitenkin jotain sellaista pitovoimaa, jota ei ehkä ole edes Keski-Euroopassa. Toisaalta meillä on esimerkiksi näitä kuuluisia formulamiljonäärejä, jotka eivät missään vaiheessa ole ollut erityisen halukkaita maksamaan verojaan Suomeen. Teemu Selännekin on pysynyt visusti Jenkkilässä, koska Suomi on kallis hänen tuloluokassaan.

Edelleen asiassa on syytä muistaa, että yhteiskunnan hyväosaiset (ei tarvitse olla miljonääri) ovat aina yhteiskunnan voimakkaampi osapuoli. Tämä on myös syy siihen, miksi lähes kaikki heikennykset - suuntaan tai toiseen - pyritään kohdistamaan hallituksen kuin hallituksen toimesta siihen keskiluokkaan, joka ei ole tuloluokissa, joissa lähteminen kiinnostaa tai on mahdollista, ja toisaalta myös heihin, eli kaikista köyhimpiin, jotka eivät lähde, kun eivät voi.

Verotuloissa on sellainen logiikka olemassa, että ne kannattaa pyrkiä maksimoimaan sieltä, mistä ne eurot saadaan. Yleensä ne saadaan helpoiten niiltä, jotka eivät pysty järjestelmässä juoksemaan karkuun. Sellainen arkinen asia kuin lapsilisä Suomessa, se maksetaan kaikille perheille. Usein muistetaan kyllä nostaa sinne tikunnokkaan ne isot veromaksut, muttei kuitenkaan jakseta hirveästi vaivata päätä sillä, että yhteiskunta tarjoaa hyvätuloisellekin ihan samanlaiset perustuet kuin köyhällekin esim. lapsilisän muodossa. Lapsilisä on mielenkiintoinen siten, että hyvätuloiset sijoittavat sen heti, koska sitä rahaa ei tarvita elämiseen, kun taas köyhät käyttävät sen lapsensa elättämiseen.

Meillä toki tätä nykykeskustelua kuvaavat aika hyvin tällaiset kovat arvot eli rahat ja tulokset. Niistä nyt on viime kädessä kysymys. Joskus olisi hyvä kuitenkin nähdä yhteiskunnassa myös ne tietyt jutut enemmänkin investointeina. Rauhallinen ja tasapainoinen työelämä, jossa AY-liikkeellä on iso ja kiistämätön osuus, on myös yrityksien etu. Kun työmarkkinoilla on hyvä ja tasapainoinen tilanne, niin se omalta osaltaan mahdollistaa sen, että työelämässä voidaan hyvin ja kun siellä voidaan hyvin, niin siellä myös tuotetaan enemmän.

Käytännössä nykyinen ajattelu, jossa ainoastaan lasketaan rahaa, näkee esimerkiksi julkissektorin työt ainoastaan kustannuksen näkökulmasta. Kun julkinen keskustelu näkee kaikessa julkisessa ainoastaan mahdolliset säästöt ja jokaisen ihmisen, joka siellä on töissä, kustannukseksi yhteiskunnalle, niin harva jaksaa pysähtyä ajattelemaan, miten tämä vaikuttaa näiden ihmisten hyvinvointiin ja heidän työelämänsä tasapainoon. Voisin luetella tässä ammattiryhmiä kuten sairaanhoitajat, ohjaajat, opettajat, sosiaalityöntekijät yms. joiden arvostus työssä ei ole kovin korkealla tasolla. Hehän ovat yhteiskunnan kulu, joille maksetaan palkkaa tyhjästä, koska julkissektori ei ole samanlainen yritys kuin nyt vaikka paperinjalostuksen parissa toimivat yksityiset firmat. Julkissektori tuottaa sellaista yhteiskunnallista, vaikeasti rahalla mitattavissa olevaa pääomaa, joka kuitenkin on perusedellytys sille, että yritystoiminta ylipäätään kannattaa.

Hallituksen ohjelmissa vilisevät enemmän ja vähemmän pakolliset säästöt. Jokainen ymmärtää, ettei tilanne ole ruusuinen, mutta tällaisen polarisaation keskellä ja yleisen työmarkkinoiden kriisin kanssa operoidessa tulee väistämättä mieleen se, että jos nämä kaikki EK:ta myötäilevät esitykset menevät sellaisenaan läpi, niin kuinka paljon sen heikoimmin toimeentulevan segmentin työsarka yhteiskunnassa lisääntyy ja kuinka paljon hyötyä he voivat saavuttaa. Työelämän heikennykset ikävä kyllä peilautuvat väistämättä myös siellä mielenterveysongelmien luukulla, koska aika moni nykyihminen ymmärtää sen, ettei työ tee onnelliseksi, jos se ei auta elämässä viemään sinua mihinkään.

Helvetin hyvin sanottu! (anteeksi onelineri, mutta ei tähän vaan ole lisättävää.)
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miltä se velkaantumisaste näyttää IMF:n ennusteen valossa? Edelleen siinä velkasuhteessa on kaksi komponenttia: velka ja BKT.
En katsele ennusteita vaan toteutuneita lukuja. Velka suhteessa bkt kasvaa vaikka maailmantalous vetää. Elämme kroonisesti yli varojen.

Mitä mieltä olet siitä, että maakuntien sote-menot kasvavat neljällä miljardilla 2024 verrattuna vuoteen 2023? Kenen vika? Orpon hallituksen? Orpon hallituksen toimintsympäristön? Marinin hallituksen soten?
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Niin. Heti tuohon viimeiseen kappaleeseen; ne hyvätuloiset osallistuvat talkoisiin jo valmiiksi ihan perkeleesti. Ovat osallistuneet jo vuosikymmenien ajan.

Ja tässä keskustelu-kokonaisuudessahan olikin kyse siitä, että rikkaat ja hyvätuloiset karkaavat jonnekin muualle, jossa itse ansaitut rahat saisi pitää paremmalla prosentilla. Eli, suomeksi; jos nyt ruvetaan kiristämään ruuvia entisestään noiden kohdalla, voi monellakin olla muutto ulkomaille entistä houkuttelevami vaihtoehto.

edit. Yritystuista osittain samaa mieltä, ne pitäisikin käydä tarkalla kammalla läpi.
Mikä peruste se on sille, ettei turhista yritystuista voisi leikata.

Tuskinpa joka kolkassa näin avokätisesti maksetaan yritystukia ja silti yritykset voi tehdä hyviä tuloksia.

Toki voidaan samalla tavalla halpuuttaa palkkoja liikaa ja ihmiset lähtee parempien palkkojen perässä muualle. Telakalla esim. hyväksi käyttämistä palkoissa jo näkyy.

Toki kerro se kirjoittaja joka sanoo että yrittäjiltä pitää kaikki selkänahasta repiä.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ehkä tämä on karannut tosi kauas ammattiyhdistysliikkeistä nyt, mutta sivistyy tässä itsekin. Valtionvelka.fi-sivustolla kiinnostuneille lisää tietoa. Korkotaso on noussut ja korkomenot on noussut, mutta viime hallitus on tehnyt oikeasti myös hyviä lainasopimuksia. Harmi vain että rahat on tuhlattu. Hyvin sijoitettuna tuollaisella nollakorkoisella kolmella miljardilla pärjäilisi ihan kivasti, olis kannattanut ottaa enemmän. Muttei tuhlata.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sotemenot 2023: noin 20 miljardia
Sotemenot 2024: noin 24 miljardia

Orpon hallituksen vika tämäkin?

Orpon hallituksen vika totta kai. Ilahduttavaa on se, että Orpo on nyt useamman kerran ottanut vastuuta ja todennut aiempien hallitusten virheellisen politiikan olevan Suomen ongelmien keskeinen syy. Myös Kokoomus on vastuussa.

Olisipa mukavaa, jos SDP vuorostaan toteaisi, että ongelmat eivät olekaan Orpon hallituksen vika vaan tähän tilanteeseen on jouduttu myös SDP:n johdolla.

Lupaan korkata kalliin konjakin, jos SDP ottaa vastuuta virheistään. Ja en tarkoita vaihtoehtoisia esityksiä, jotka haudataan kaappiin negatiivisten työllisyysvaikutusten takia.

Toki sopisi paremmin SDP:n ketjuun tämä.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mikä peruste se on sille, ettei turhista yritystuista voisi leikata.

Tuskinpa joka kolkassa näin avokätisesti maksetaan yritystukia ja silti yritykset voi tehdä hyviä tuloksia.

Toki voidaan samalla tavalla halpuuttaa palkkoja liikaa ja ihmiset lähtee parempien palkkojen perässä muualle. Telakalla esim. hyväksi käyttämistä palkoissa jo näkyy.

Toki kerro se kirjoittaja joka sanoo että yrittäjiltä pitää kaikki selkänahasta repiä.

Siis mitä? Yritystukiinhan kommentoinkin, että ne pitäisi kammata hyvin.

Se mitä en kannata, on (hyvätuloisten) yrittäjien ja työllistäjien verottaminen kuoliaaksi.

Jos se parempien palkkojen perässä muuttaminen on niin helppoa, niin miksi meillä puoli valtakuntaa kitisee liian pienistä palkoista? Muuttaisivat sitten sinne, missä sitä palkkaa maksetaan enemmän.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Niin sotemenot oli 2020 22,1 miljardia. Ei ihme että väestön ikääntyessä sotemenot kasvaa. 14,4 miljardia näistä menee erikoissairaanhoitoon ja vanhuksiin ja vammasiin. Näin siis ennen sotea. Eipä ole vielä hirveesti kasvanut sotemenot.

Pitäisikö näitä ryhmiä siis jatkossa kupata enemmän? Erikoissairaanhoito tulee vuosi vuodelta viemään enemmän rahaa, kun väestö vanhenee.
 

Ramsss

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Siis vuonna 2020 otetusta lainasta 50% oli lyhytaikaista. Eli noin 20miljardia.

"ECP-muotoisia velkasitoumuksia laskettiin liikkeeseen viisi kertaa vuonna 2020: tammi-, maalis-, huhti-, touko- ja lokakuussa. Dollarimääräisten ECP-liikkeeseenlaskujen bruttomäärä oli 8 275 miljoonaa dollaria (7 275 miljoonaa euroa) ja euromääräisten velkasitoumusten bruttomäärä 8 955 miljoonaa euroa.

ECP-liikkeeseenlaskujen keskimaturiteetti oli 6,5 kuukautta dollarimääräisten velkasitoumusten ja 7,1 kuukautta euromääräisten velkasitoumusten kohdalla. Huutokaupattujen euromääräisten velkasitoumusten keskimaturiteetti oli 7,9 kuukautta."
Tässä itsekkin oppii tosiaan. On itsellä mennyt ohi, että vuonna 2020 on tullut noin voimakas käänne lyhytaikaisiin velkoihin.

Toki 20 miljardia ei ole kuin noin 12 prosenttia tämän hetken velan kokonaismäärästä, joten en ole Marinin hallitusta syyttämässä tämän vuoden valtion korkomenoista, toki myönnän, että sillä on osansa asiassa.

Kaikkea sitä oppii, kun käy keskustelua.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin sotemenot oli 2020 22,1 miljardia. Ei ihme että väestön ikääntyessä sotemenot kasvaa. 14,4 miljardia näistä menee erikoissairaanhoitoon ja vanhuksiin ja vammasiin. Näin siis ennen sotea. Eipä ole vielä hirveesti kasvanut sotemenot.

Pitäisikö näitä ryhmiä siis jatkossa kupata enemmän? Erikoissairaanhoito tulee vuosi vuodelta viemään enemmän rahaa, kun väestö vanhenee.
Pointtini oli se, että jos oli Marinin hallituksen toimintaympäristö haastava, niin vähintään yhtä haastava on Orpon hallituksen toimintaympäristö: Ukrainassa soditaan edelleen, korot ja korkomenot ovat kasvaneet sekä maakunnille annetaan sotemenoihin 20% enemmän kuin edeltävänä vuonna, koska ikääntyminen ja kallis sote.

Tärkeimpänä: Suomen taloudelta puuttuu veturi. Ei ole mitään mikä vetäisi Suomen ylös.

Olemme siis kusessa. Hallituksen toimintaympäristö on sellainen. Täällä väitettiin, että Orpon hallituksen toimintaympäristö on jotenkin parempi. Ihan puppua.
 

Ramsss

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En katsele ennusteita vaan toteutuneita lukuja. Velka suhteessa bkt kasvaa vaikka maailmantalous vetää. Elämme kroonisesti yli varojen.
Toivotaan, että hallitus yllättää ja velkasuhde onkin matalampi kuin vuonna 2022, eli 73,3%. Suomea korkeampi velkasuhde EU:ssa oli Unkarissa,Itävallassa,Kyproksella,Belgiassa,Espanjassa,Ranskassa, Portugalissa,Italiassa ja Kreikassa Julkisyhteisöjen ja valtion velka .
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös